Regeling vervallen per 01-01-2021

Besluit proef flexibele sluitingstijden 2019

Geldend van 01-01-2019 t/m 31-12-2020

Intitulé

Besluit proef flexibele sluitingstijden 2019

De burgemeester van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de Directeur Veiligheid van 13 december 2018;

overwegende dat:

  • op verzoek van de gemeenteraad een proef met flexibele sluitingstijden is uitgevoerd op de Nieuwe Binnenweg per 21 mei 2018;

  • doel van de proef was te onderzoeken of een verruiming van de openingstijden een effectieve oplossing is om overlast van vertrekkend publiek vanuit horeca-inrichtingen tegen te gaan;

  • de tussenevaluatie d.d. 6 december 2018 van onderzoeksbureau Risbo geen representatief beeld heeft gegeven omdat de uitkomsten laten zien dat de behoefte bij zowel bewoners als ondernemers voor deelname aan de proef zeer laag was;

  • op basis van de uitkomsten van het onderzoek tot dusver niet kan worden gesteld dat flexibele sluitingstijden hebben geleid tot een afname van de overlast of tot een significante toename van overlast;

  • de verwachting is dat een proef over een langere periode, door reguliere monitoring, wel zichtbare en representatieve resultaten gaat opleveren;

  • dit past in het coalitieakkoord, waarin wordt gestreefd naar maatwerk voor ontwikkeling van horeca;

  • de burgemeester op grond van artikel 2.29, tiende lid, van de APV Rotterdam 2012 bevoegd is om in het belang van de openbare orde of het woon- of leefklimaat voor een of meer openbare inrichtingen, voor categorieën van openbare inrichtingen of voor de tot de openbare inrichting behorende terrassen de geldende openings- en sluitingstijden, al dan niet tijdelijk, te beperken, dan wel andere openings- en sluitingstijden vast kan stellen;

  • gedurende twee jaar een proef zal plaatsvinden op de Nieuwe Binnenweg, tussen het Eendrachtsplein en de ’s-Gravendijkwal en gedurende deze proef reguliere monitoring op overlast plaatsvindt, als ook regulier toezicht en handhaving zal plaatsvinden;

gelet op het bepaalde in artikel 2.29, tiende lid, van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012;

besluit vast te stellen:

besluit proef flexibele openingstijden 2019

Artikel 1

De openingstijden van openbare inrichtingen als bedoeld in artikel 2.27, sub a, van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012 die gelegen zijn aan de Nieuwe Binnenweg, in het gedeelte tussen het Eendrachtsplein en de ’s-Gravendijkwal worden in de periode van 1 januari 2019 tot en met 1 januari 2021 vastgesteld van 00.00 uur tot 24.00 uur.

Artikel 2

De in artikel 1 van dit besluit genoemde openingstijden gelden niet voor:

  • a.

    openbare inrichtingen die niet beschikken over een exploitatievergunning;

  • b.

    de tot de openbare inrichting behorende terrassen of gevelzitplaatsen;

  • c.

    coffeeshops, speelautomatenhallen en seksbedrijven.

Artikel 3

De burgemeester kan besluiten dat voor een inrichting de openingstijden, genoemd in artikel 1 van dit besluit:

  • a.

    niet meer gelden indien de exploitatie tijdens de proef gepaard gaat met een aantasting van de openbare orde of het woon- of leefklimaat;

  • b.

    niet gelden indien in de 12 maanden voorafgaande aan de inwerkingtreding van dit besluit de exploitatie gepaard is gegaan met een aantasting van de openbare orde of het woon- of leefklimaat.

Artikel 4

Indien daartoe aanleiding bestaat kan de burgemeester ter bescherming van de openbare orde of het woon- en leefklimaat de proef tussentijds aanpassen dan wel voortijdig beëindigen.

Artikel 5

Het besluit “Besluit proef flexibele openingstijden 2018” wordt ingetrokken.

Artikel 6

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2019 en is geldig tot 1 januari 2021.

Artikel 7

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit proef flexibele openingstijden 2019-2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 18 december 2018.

De burgemeester,

Ing. A. Aboutaleb

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking ervan een bezwaarschrift indienen bij de burgemeester.

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:

  • -

    naam en adres van de indiener;

  • -

    telefoonnummer van de indiener, zodat contact opgenomen kan worden; om samen te bespreken wat de beste aanpak van het bezwaarschrift is;

  • -

    datum bezwaarschrift;

  • -

    de gronden van het bezwaar;

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

De burgemeester, t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM. Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 6300.

U kunt uw bezwaarschrift ook via internet indienen via het webformulier. Dit is te vinden onder het kopje 'Formulier' op de website www.rotterdam.nl/pdc:bezwaar_indienen. U heeft daarvoor wel een DigiD-code, of als bedrijf een E-herkenning, nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl, respectievelijk www.eherkenning.nl.

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij de burgemeester heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951,3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.

Dit gemeenteblad 2018, nummer 168, is uitgegeven op 19 december 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)