Vaststellingsbesluit beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019

Geldend van 01-02-2019 t/m heden

Intitulé

Vaststellingsbesluit beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019

De burgemeester van de gemeente Rotterdam,

Overwegende dat de burgemeester,

op grond van artikel 172 Gemeentewet is belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

  • -

    op grond van artikel 174 Gemeentewet belast is met het toezicht op voor publiek openstaande gebouwen en met de uitvoering van de verordeningen die betrekking hebben op voor publiek openstaande gebouwen;

  • -

    op grond van artikel 2:35 van de Algemene plaatselijke Verordening Rotterdam 2012 bevoegd is in het belang van de openbare orde voor publiek openstaande gebouwen te sluiten;

  • -

    op grond van artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht bevoegd is om beleidsregels vast te stellen met betrekking tot een hem toekomende bevoegdheid;

  • -

    het noodzakelijk acht van zijn bevoegdheid gebruik te maken gezien de problematiek in de Spaanse Polder, zoals omschreven in Project Holsteiner;

  • -

    met betrekking tot genoemde bevoegdheid de beleidsregel “ beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019” vaststelt;

besluit vast te stellen:

Vaststellingsbesluit beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019

Artikel 1

De beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019 wordt vastgesteld.

Artikel 2

In dit besluit wordt verstaan onder Spaanse Polder het gebied zoals aangegeven in bijlage 1 behorende bij de beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019.

Artikel 3

De beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019 is van kracht in de Spaanse Polder. De beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen 2014 komt voor het gebied Spaanse Polder te vervallen, maar blijft voor de rest van de gemeente Rotterdam van kracht.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 25 januari 2019.

De burgemeester van Rotterdam,

Ing. A. Aboutaleb

Beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019

1. Inleiding

Deze ‘Beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019’ is een gedeeltelijke vervanging van de stedelijke beleidslijn ‘Heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen 2014’. De Beleidslijn Tegengaan heling in de Spaanse Polder 2019 is alleen van kracht in de Spaanse Polder. Het gebied is aangegeven op de bijgevoegde kaart. In de rest van de gemeente Rotterdam blijft de beleidslijn Heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen 2014 gelden. Hieronder wordt uiteengezet waarom er voor het gebied de Spaanse Polder een specifieke beleidslijn geldt.

Bedrijventerrein Spaanse Polder

De Spaanse Polder levert met 10.000 arbeidsplaatsen en 800 bedrijven een economische bijdrage aan de stad Rotterdam. Om het volledige potentieel van het terrein te benutten, wordt sinds 2016 ingezet op een integrale gebiedsgerichte ontwikkeling waarbij ook veel aandacht is voor de veiligheid in het gebied. Deze aandacht is noodzakelijk om de ondermijnende structuren in het gebied te doorbreken. De Holsteiner aanpak is een belangrijk onderdeel van het revitaliseringstraject. Door gezamenlijke inspanningen van partners uit de veiligheids- en leefbaarheidsketen wordt de Spaanse Polder een structureel veilig en bedrijfseconomisch integer gebied. Door een gerichte integrale aanpak, dagelijks toezicht en handhaving worden criminele activiteiten en andere misstanden zoveel mogelijk voorkomen en aangepakt. De aanpak is gericht op het verkrijgen van een transparante bedrijvenstructuur. Sinds de start van dit traject zijn meerdere hennepplantages opgerold, drugspanden gesloten, wapens in beslag genomen en arrestaties verricht.

Handelaren in ongeregelde en tweedehandsgoederen

In de Spaanse Polder zijn diverse soorten ondernemers gevestigd, die stuk voor stuk een economische bijdrage leveren aan de stad. Vrijheid voor ondernemers is belangrijk. Van ondernemers wordt verwacht dat zij met een degelijke, eerlijke en transparante bedrijfsvoering bijdragen aan een structureel veilig en bedrijfseconomisch integer gebied. Dat geldt ook voor ondernemers die het beroep van handelaar uitoefenen. Handelaren horen bij een stad en ook bij een bedrijventerrein als de Spaanse Polder. Tegelijkertijd is een deel van de branche kwetsbaar voor het faciliteren van criminaliteit in de vorm van de in- en verkoop van gestolen goederen. Handelaren dragen een grote verantwoordelijkheid voor het schoon houden van hun branche en daarmee aan het verkleinen van de afzetmarkt van gestolen goederen.

De gelegenheid tot het verhandelen van goederen die afkomstig zijn van een misdrijf stimuleert namelijk misdaadvormen zoals inbraken in bedrijven, woningen of voertuigen, straatroven en overvallen. Deze misdrijven hebben een grote impact op de slachtoffers en vormen daarmee een gevaar voor de openbare orde en het woon- en leefklimaat. Ook uit het oogpunt van misdaadbestrijding en het tegengaan van ondermijning is de aanpak van het verhandelen van gestolen goederen van belang. De handel in gestolen goederen maakt economische structuren mogelijk die eerlijke handel in de weg staan en werkt daardoor ondermijnend.

De verantwoordelijkheid van handelaren om de afzetmarkt voor gestolen goederen te verkleinen is beschreven in de Beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen. (stedelijke beleidslijn Heling voor handelaren). Handelaren zijn op basis van artikel 437, eerste lid sub a van het Wetboek van Strafrecht en artikel 2, lid 2 van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht verplicht een inkoopregister te voeren. Op basis van artikel 2:67 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012 is ook een verkoopregister verplicht gesteld. Met het aanwijzingsbesluit Digitaal Opkopersregister (DOR) 2017 is het Digitaal Opkopersregister (DOR) verplicht gesteld als inkoop- en verkoopregister.

De Holsteiner aanpak heeft duidelijk gemaakt dat extra inzet noodzakelijk is om de potentie van de Spaanse Polder tot zijn recht te laten komen. De inzet van onder andere een stadsmarinier met een dedicated gebiedsteam afkomstig uit diverse disciplines laat zien dat de gemeentelijke inzet om dit te veranderen groot is. Hierin is de samenwerking met de gemeente Schiedam nadrukkelijk opgezocht. De problematiek van de Spaanse Polder in combinatie met de samenwerking tussen twee gemeenten vraagt om een specifieke aanpak met een daarop aansluitend handhavingsarrangement.

Toezicht

Het beroep van handelaar brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Met het bijhouden van een volledige en transparante registratie in het DOR zorgt een ondernemer ervoor dat de kans klein is dat zijn onderneming onderdeel uitmaakt van de afzetmarkt van gestolen spullen. Ook de onderzoeksplicht van handelaren bij de inkoop van goederen draagt hier aan bij. Het toezicht op een volledige en transparante registratie van het inkoop- en het verkoopregister is belegd bij zowel de politie als gemeentelijke toezichthouders. Handelaren in de Spaanse Polder zullen vanaf 2019 structureel bezocht en gecontroleerd worden. Toezicht op het DOR kan ook digitaal, op afstand, plaatsvinden.

2. Handhavingsarrangement

De doelstelling van het bestuurlijke handhavingsarrangement voor handelaren is de naleving van wet- en regelgeving. Hiermee wordt getracht de afzetmarkt te verkleinen voor goederen die afkomstig zijn van een misdrijf (gestolen goederen). Dader- en gelegenheidsstructuren worden bestreden met als doel de openbare orde en het woon- en leefklimaat voor alle Rotterdammers te beschermen. Bij een overtreding van het handhavingsarrangement kan een sluiting volgen. Met deze sluiting wordt getracht de aanzuigende werking van het pand op het inleveren van gestolen goederen te doen stoppen, dan wel in de toekomst te voorkomen. Hiermee wordt de keten van het plegen van een misdrijf, het (door)verkopen van de buitgemaakte goederen en daarmee de 'stimulans' tot het plegen van dergelijke misdrijven doorbroken. De ondernemer krijgt tijdens de sluiting tevens de gelegenheid zich te beraden op zijn bedrijfsvoering en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. Het verband tussen de naleving van wet- en regelgeving en het beschermen van de openbare orde komt daarmee in het handhavingsarrangement tot uiting.

Het handhavingsarrangement kent een systematische opbouw van waarschuwen en maatregelen waarbij rekening wordt gehouden met de zwaarte en ernst van verschillende overtredingen.

Het handhavingsarrangement geldt voor alle handelaren in de Spaanse Polder. Een kaart van het gebied de Spaanse Polder is als bijlage toegevoegd.

2.1 Gestolen goederen

De aanwezigheid van gestolen goederen in een onderneming kunnen een aanwijzing zijn dat er sprake is van heling of van het verhandelen van gestolen goederen en dat de handelaar een faciliterende rol speelt. De ernst van deze constatering komt tot uitdrukking door in het handhavingsarrangement op te nemen dat er bij een eerste constatering tot een sluiting van drie maanden over gegaan kan worden.

  • Aantreffen gestolen goederen

Toezichthouder

Burgemeester

1e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 3 maanden

2e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 6 maanden

3e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 12 maanden

4e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting onbepaalde tijd

2.2 Gebruik DOR

Het juiste en consequente gebruik van het DOR is een belangrijke voorzorgsmaatregel die een handelaar dient te nemen ter voorkoming van handel in gestolen goederen. Juist en consequent gebruik kent verschillende gradaties, daar wordt in het handhavingsarrangement rekening mee gehouden. Het niet voeren van een inkoop- of verkoopregister kan worden gezien als een weigering van de handelaar om verantwoordelijkheid te nemen voor het verkleinen van de afzetmarkt van gestolen goederen. Daarmee is het mogelijk dat de handelaar een faciliterende rol speelt bij de handel in gestolen goederen. Ook het aantreffen van goederen die niet geregistreerd zijn is hier een aanwijzing voor. Een dergelijke overtreding wordt een handelaar zwaarder aangerekend dan een enkel goed dat foutief is ingevoerd of een verschrijving in NAW-gegevens. Het foutief invoeren van goederen en NAW-verschrijvingen bemoeilijken de opsporing. Het consequent foutief invoeren of een grote hoeveelheid NAW-verschrijvingen kunnen duiden op opzet en/of onkunde van de handelaar. Ook met dat onderscheid houdt het arrangement rekening.

  • Geen inkoop- of verkoopregister

  • Aantreffen niet geregistreerde goederen

 

 

Toezichthouder

 

Burgemeester

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

--

2e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 2 weken

3e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 1 maand

4e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 3 maanden

5e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting onbepaalde tijd

  • Foutief en/of onvolledig invullen inkoop- of verkoopregister

    minder dan 10 fouten

  • Verschrijvingen (NAW-gegevens) inkoop- of verkoopregister

    minder dan 10 fouten

 

 

Toezichthouder

 

Burgemeester

1e constatering

Mondelinge waarschuwing

--

2e constatering

Schriftelijke waarschuwing

--

3e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 2 weken

4e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 1 maand

5e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 3 maanden

6e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting onbepaalde tijd

  • Foutief en/of onvolledig invullen inkoop- of verkoopregister

    meer dan 10 fouten

  • Verschrijvingen (NAW-gegevens) inkoop- of verkoopregister

    meer dan 10 fouten

 

 

Toezichthouder

 

Burgemeester

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

--

2e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 2 weken

3e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 1 maand

4e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 3 maanden

5e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting onbepaalde tijd

2.3 Overige overtredingen

Naast het bijhouden van een registratie in het DOR zijn handelaren gebonden aan enkele andere voorschriften. Zo zijn handelaren verplicht mee te werken aan een controle en op eerste aanvraag de administratie over te leggen. Ook zijn handelaren verplicht goederen drie dagen te bewaren, zodat opsporing door de politie mogelijk is. Daarnaast is het niet toegestaan goederen te verwerven van minderjarigen.

  • Geen medewerking verlenen bij controle register

  • Niet voldoen aan bewaarplicht

  • Verwerven goed van een minderjarige

 

 

Toezichthouder

 

Burgemeester

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

--

2e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 2 weken

3e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 1 maand

4e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 3 maanden

5e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting onbepaalde tijd

Tot slot hebben handelaren de verplichting om de burgemeester te informeren over onder meer het gegeven dat het vak van handelaar wordt uitgeoefend en op welk adres de handelaar is gevestigd. Ook wijzigingen dienen te worden doorgegeven. Daarnaast moet aan de buitenkant van de onderneming duidelijk zichtbaar zijn dat de onderneming een handelaar betreft. Deze verplichtingen zijn vastgelegd in artikel 2:68a en 2:68c van de APV.

  • Niet voldoen aan voorschriften van artikel 2:68 lid a en c APV

 

 

Toezichthouder

 

Burgemeester

1e constatering

Mondelinge waarschuwing

--

2e constatering

Schriftelijke waarschuwing

--

3e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 2 weken

4e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 1 maand

5e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting 3 maanden

6e constatering

Proces-verbaal en dossier naar burgemeester

Sluiting onbepaalde tijd

3. Relatie met de stedelijke beleidslijn Heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen

De Beleidslijn voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen in de Spaanse Polder heeft een ander handhavingsarrangement dan de stedelijke beleidslijn Heling voor handelaren, maar is op andere punten gelijk aan de stedelijke beleidslijn Heling voor handelaren.

Tweesporenbeleid

Naast bestuursrechtelijke maatregelen die de openbare orde beschermen en de veiligheidssituatie in de Spaanse Polder verbeteren, kan ook het strafrecht ingezet worden om punitieve sancties aan de handelaar op te leggen. Hiervoor worden de richtlijnen van het Openbaar Ministerie gevolgd. Strafrecht en bestuursrecht kunnen op hetzelfde moment worden ingezet.

Geldigheidstermijn overtreding

In geval van recidive geldt dat binnen één jaar na constatering van een zelfde overtreding wordt overgegaan naar een volgende stap in het handhavingsarrangement. Binnen vijf jaar maar na één jaar van constatering van een zelfde overtreding, wordt een stap in het handhavingsarrangement herhaald. Na meer dan vijf jaar wordt teruggegaan naar de eerste stap in het handhavingsarrangement.

Verzwaring (niet limitatief):

  • Meerdere overtredingen uit het handhavingsarrangement.

  • Meerdere/zwaardere strafbare feiten.

  • Het voorhanden hebben van een goed afkomstig van een misdrijf.

  • Omvang en eventuele gevolgen van de overtreding.

  • Vermoedens van verwijtbaar gedrag van de handelaar.

Afwijkingsbevoegdheid

De burgemeester heeft bij zijn besluitvorming over een te treffen maatregel een inherente afwijkingsbevoegdheid. De stappen in het handhavingsarrangement gelden daarbij als uitgangspunt. Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven dan kan de burgemeester afwijken van deze uitgangspunten.

Zorgvuldigheid

Voorafgaand aan een besluit tot het treffen van een eventuele maatregel worden de handelaar en andere belanghebbenden uitgenodigd voor een zienswijzengesprek.

Belangenafweging

De burgemeester weegt in zijn besluitvorming over het treffen van een bestuurlijke maatregel het belang van de ondernemer en overige belanghebbenden af tegen dat van de openbare orde. De openbare orde weegt daarbij zwaar.

Bijlage 1 Kaart van de Spaanse Polder

afbeelding binnen de regeling

Dit gemeenteblad 2019, nummer 3, is uitgegeven op 28 januari 2019 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)