Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende nadere regels voor reclame met verlichting (Nadere regels reclame met verlichting Rotterdam 2020)

Geldend van 22-02-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende nadere regels voor reclame met verlichting (Nadere regels reclame met verlichting Rotterdam 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de directeur Stadsontwikkeling van 11 februari 2020 (registratienummer BS18/00202);

overwegende dat:

  • -

    het aantal reclames aan gevels, op eigen erf en in de openbare ruimte waarbij gebruik gemaakt wordt van verlichting en wisselende beelden, groeit;

  • -

    reclame met verlichting in een aantal gevallen lichthinder en overlast voor de omgeving met zich mee kan brengen;

  • -

    reclame met verlichting de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen;

  • -

    er behoefte bestaat aan duidelijke en transparante criteria en regels over lichthinder, overlast en verkeersveiligheid bij vergunningverlening, toezicht en handhaving;

gelet op:

  • -

    artikel 2.2, lid 1, sub h van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • -

    artikel 2:10, artikel 2:10a en artikel 4:15, lid 3 en lid 4 van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012;

  • -

    het hoofdstuk Reclame, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 20 december 2007 en opgenomen in de Welstandsnota Rotterdam;

besluit vast te stellen:

Nadere regels voor reclame met verlichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

Reclame met Verlichting:

Alle vormen van reclame waarbij gebruik gemaakt wordt van verlichtingsinstallaties.

Richtlijn:

De Richtlijn Lichthinder zoals vastgesteld door de Commissie Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde.

Grenswaarden:

Waarden die zijn opgenomen in de Richtlijn Lichthinder van de Commissie Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze nadere regels zijn van toepassing op de zones die zijn aangegeven op de kaart in bijlage 1 bij deze nadere regels.

Artikel 3 Hinder, overlast of gevaar voor de omgeving

  • 1. Reclame met verlichting mag de grenswaarden voor maximaal toegestane oppervlakteluminantie en de tijdsperiode, zoals aangegeven in bijlage 2, niet overschrijden. De in bijlage 2 opgenomen bepalingen inzake frequentie-categorieën van dynamische reclame en de daarvoor geldende compensatiefactoren zijn van toepassing.

  • 2. Reclame met verlichting, die tevens geluid voortbrengt, is niet toegestaan.

Artikel 4 Verkeersveiligheid

De vergunning voor het plaatsen van een reclame met verlichting kan worden geweigerd of worden ingetrokken indien het beoogde gebruik hinder of gevaar kan veroorzaken voor het veilig en doelmatig gebruik van de weg. Daarvan is in elk geval sprake indien:

  • de locatie of de omvang van de uiting het zicht ontneemt op kruisend verkeer, op bij een kruispunt behorende bewegwijzering of routeinformatie, of op een bij een kruispunt behorend verkeerslicht;

  • de uiting in het verlengde van een zichtlijn is geplaatst zodat het verkeerslicht niet meer goed zichtbaar is;

  • de reclame-uiting gelijkenis vertoont met een verkeersbord en/of bewegwijzering;

  • de uiting parallel aan de rijrichting van voertuigen geplaatst is, indien sprake is van een Rijksweg, namelijk: hoek mag niet kleiner zijn dan 60 graden, waarbij 90 graden gedefinieerd is als haaks op de rijrichting.

Artikel 5 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen van deze nadere regels als de toepassing ervan naar het oordeel van het college tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze nadere regels treden in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin deze wordt geplaatst.

  • 2. Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als: Nadere regels reclame met verlichting Rotterdam 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 februari 2020.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 12 februari 2020 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Bijlage 1

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Uitsnede kaart stedelijk gebied

Bijlage 2

TABEL A

GRENSWAARDEN VOOR MAXIMAAL TOEGESTANE OPPERVLAKTELUMINANTIE

De grenswaarden voor de maximaal toegestane oppervlakteluminantie van het aangestraalde of licht uitstralende deel van reclameborden en –objecten voor de omgevingszones E3 en E4 zijn vastgelegd in de hierna volgende tabel.

Hierbij wordt opgemerkt dat deze waarden gelden bij de afwezigheid van daglicht, waarbij tijdens de schemering een vloeiende overgang van de dagsituatie naar de nachtsituatie gewenst is. De reclame met verlichting dient daarom een sensor of voorziening te bevatten die ervoor zorgt dat de luminantie zich automatisch aanpast aan het omgevingslicht.

Grenswaarden maximaal toegestane oppervlakteluminantie

Omgevingszone

Lichttechnische

parameter

E3

E4

Oppervlak < 0,4 m2

750 cd/m2

1000 cd/m2

Oppervlak 0,4 - < 2 m2

500 cd/m2

750 cd/m2

Oppervlak 2 - < 5 m2

300 cd/m2

500 cd/m2

Oppervlak 5 – 10 m2

200 cd/m2

300 cd/m2

Oppervlak 10 – 20 m2

150 cd/m2

200 cd/m2

Oppervlak 20 – 50 m2

100 cd/m2

150 cd/m2

Oppervlak 50 – 100 m2

75 cd/m2

100 cd/m2

Oppervlak ≥100 m2

10 cd/m2

25 cd/m2

cd/m2 = candela per m2

Alle schermen groter dan 10 m2 in zone E3 dienen tussen 23.00 uur en 07.00 uur te zijn uitgeschakeld.

TABEL B: DYNAMISCHE RECLAME-UITINGEN

Bij het beoordelen van hinder die ontstaat bij voortdurend wisselende lichtbeelden wordt als uitgangspunt gehanteerd dat de frequentie van wisselende lichtbeelden een maatgevende invloed heeft op het ervaren van hinder. De dynamiek van een reclame-uiting wordt daarom gecompenseerd door de grenswaarden van de oppervlakteluminantie te verlagen.

De frequentie categorieën voor dynamische reclame-uitingen zijn als volgt vastgesteld:

Categorie

Frequentie

Beschrijving

Voorbeeld

f1

f 0,16 Hz

(∆ t ≥ 6 seconden)

Vrijwel statische beelden

Ledscherm met slideshow zonder overgangseffect, billboard, bushok poster

f2

0,17 Hz

< f < 0,5 Hz

Wisselende beelden

Ledscherm met slideshow met overgangseffect, wegmarkering, lichtkrant

f3

0,5 Hz

≤ f < 24 Hz

Snel wisselende beelden

Apothekerskruis, lichtkrant, stroboscoop, knipperlicht

f4

f ≥ 24 Hz

Bewegend beeld, vloeiend

Videobeeld, reclameboodschap of live-uitzending

Toelichting: een frequentie van bijvoorbeeld 0,16 Hz houdt een beeldwisseling in van één maal per zes seconden en een frequentie van bijvoorbeeld 0,5 Hz één maal per twee seconden. Aan de hand van de categorieën en de verschillende omgevingszones heeft de gemeente een compensatiefactor vastgesteld. Deze factor compenseert de dynamiek van reclame-uitingen en verlaagt de grenswaarde.

Tabel: compensatiefactor C voor dynamische reclame-uitingen per frequentiecategorie en omgevingszone

Categorie

E3

E4

f1

1

1

f2

0,6

0,6

f3

0

0

f4

0

0

Opmerking: bij een compensatiefactor van 0 is een dynamische reclame-uiting niet toegestaan en het gebruik van dynamische reclame-uitingen langs snelwegen is enkel toegestaan met frequentie f1.

De in tabel A vermelde grenswaarden worden met bovenstaande compensatiefactoren vermenigvuldigd volgens: Lcor = Lgr x C, waarbij deze begrippen het volgende inhouden:

Lcor : gecorrigeerde grenswaarde waarmee de dynamische reclame-uiting beoordeeld dient te worden

Lgr : Grenswaarde zoals vermeld in tabel A

C : Compensatiefactor voor dynamische reclame-uitingen.

Toelichting Algemeen

De gemeente ontvangt regelmatig aanvragen voor het plaatsen van reclames met (digitale) verlichting aan gevels en op eigen erf met als hoofddoelstelling het commercieel exploiteren ervan. In de afgelopen jaren is een beperkt aantal vergunningen verleend voor dit soort objecten (zoals het grote digitale scherm tegenover het Centraal Station).

Bij de vaststelling van het Hoofdstuk Reclame van de Welstandsnota Rotterdam in 2006 stond het maken van reclame met verlichting (met name digitale reclames) nog in de kinderschoenen. Sedert enkele jaren stijgt het aantal aanvragen voor reclame met verlichting aan de gevel. Ook doen zich nieuwe ontwikkelingen voor bij reclames in de openbare ruimte, zoals billboards met digitale reclame. Het huidige beleid zoals vastgelegd in het hoofdstuk Reclame, bevat onvoldoende – concrete en toetsbare - criteria voor de vergunningverlening voor deze nieuwe reclamesoort, met name voor lichthinder en verkeersveiligheid.

In deel 3 van het Hoofdstuk Reclame is een aantal specifieke criteria vastgelegd voor schermen met digitale verlichting tegen de gevel:

  • -

    één per gebouw, alleen in reclamegebieden;

  • -

    niet op woongebouwen;

  • -

    maakt onderdeel uit van gevelcompositie, past in de architectuur van het pand;

  • -

    schermen mogen niet boven de dakrand uitsteken;

  • -

    maatvoering: acceptabele richtmaat is hoogte maximaal 2,9 meter en breedte maximaal 3,9 meter;

  • -

    vormgeving: materiaal en kleur afgestemd op het gebouw (ook bij afwezigheid van reclamedoek);

  • -

    algemeen: levert in constructie en beeld een bijdrage aan het stadsbeeld;

  • -

    niet toegestaan op monumenten of in beschermde stadsgezichten;

  • -

    geen overmatige lichthinder veroorzakend (lichthinder);

  • -

    niet hinderlijk voor het verkeer (verkeersonveiligheid).

Bij de toetsing en behandeling van aanvragen blijken de volgende criteria onvoldoende helder en transparant zijn:

  • -

    geen overmatige lichthinder veroorzakend (lichthinder);

  • -

    niet hinderlijk voor het verkeer (verkeersonveiligheid).

Digitale schermen hebben grote impact op de uitstraling van de stad, leefomgeving (i.v.m. lichtintensiteit) en verkeersveiligheid. Er is behoefte aan duidelijke en transparante criteria en regels over lichthinder, overlast en verkeersveiligheid bij vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarom is besloten deze nadere regels vast te stellen. Deze regels gelden voor reclames op eigen erf, aan de gevel en in de openbare ruimte.

Bij het vaststellen van de bepalingen over lichtintensiteit is gebruik gemaakt van de Richtlijn Lichthinder, opgesteld door de Commissie Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV). De onafhankelijk opererende NSVV beoogt een bijdrage te leveren aan een maatschappij waarin een stap is gezet in de richting van evenwicht tussen natuur, mens en techniek. De Richtlijn heeft betrekking op alle relevante aspecten zoals omgevingszonering, tijdsperioden, grenswaarden, frequentiecategorieën en eventuele correctiefactoren.

De Richtlijn Lichthinder wordt voortdurend geactualiseerd op basis van voortschrijdend inzicht, opgedane ervaringen, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.

De Rotterdamse toepassing van de Richtlijn Lichthinder van de NSVV zal niet alleen worden gehanteerd bij de toetsing van vergunningsaanvragen, maar ook bij het sluiten van privaatrechtelijke overeenkomsten met reclame-exploitanten. Dat geldt dus voor onderwerpen zoals de etmaalindeling, de maximaal toegestane oppervlakteluminantie en de bepalingen inzake dynamische reclame-uitingen.

Reclame met verlichting langs autosnelwegen

Voor reclame langs auto(snel)wegen geldt dat de aanvrager zich tevens dient te houden aan het vigerende beleidskader Beoordeling van Objecten langs Auto(snel)wegen van Rijkswaterstaat. Een exemplaar van de vigerende versie is te vinden op www.rijksoverheid.nl.

Vergunningverlening

In het kader van het verlenen van de omgevingsvergunning wordt getoetst op verkeersveiligheid en op hinder, overlast of gevaar voor de omgeving. Dat betekent dat bij de advisering ook de afdeling Mobiliteit en de DCMR Milieudienst Rijnmond als vaste adviseur betrokken zijn.

Indien het gaat om een inrichting in het kader van de Wet Milieubeheer geldt op dit moment al een zorgplicht. Onder de zorgplicht valt het voorkomen of zoveel mogelijk beperken van hinderlijke lichtverschijnselen in woon- of slaapvertrekken van woningen als gevolg van o.m. lichtinstallaties.

Evaluatie

Inzet is de ontwikkelingen op het gebied van digitale reclame een kader te bieden. Omdat het de eerste keer is dat het instrument van Nadere Regels op dit terrein wordt ingezet, vindt evaluatie van de Nadere Regels voor reclame met verlichting plaats twee jaar na inwerkingtreding of zo veel eerder als wenselijk.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Definities

Reclame met verlichting:

Onder reclame met verlichting wordt verstaan alle vormen van reclame waarbij gebruik gemaakt wordt van verlichtingsinstallaties. Het gaat daarbij in elk geval om reclameborden, beeldschermen, reclameteksten of –borden die verlicht zijn of worden aangestraald. Bij digitaal aangelichte reclame valt te denken aan LED-schermen, LCD-monitoren (aangelicht door LED), projectie, plasmaschermen en andere digitale technieken. Ook kan sprake zijn van neonverlichting of andere vormen van aanlichting.

Reclames met verlichting die in etalages of achter de voorgevel zijn aangebracht (dus aan de binnenkant van het winkelraam), vallen eveneens onder deze definitie.

Artikel 2

Uitgaande van de Richtlijn Lichthinder heeft de gemeente Rotterdam een eigen zonering vastgesteld en op onderdelen toegesneden op de gewenste situatie in Rotterdam ten aanzien van het toelaten van reclame met verlichting.

De gebiedsindeling (zonering) is gekoppeld aan de bestaande gebiedsindeling zoals deze in het reclamebeleid al vastgelegd is. De plaatsing van reclames wordt in eerste instantie beoordeeld op basis van deze gebiedsindeling.

Vervolgens is voor de zonering aangesloten bij de Richtlijn Lichthinder, waarbij voor de gemeente Rotterdam de zones E3 en E4 worden gehanteerd:

Zone E3: gebieden met een gemiddelde omgevingshelderheid;

Zone E4: gebieden met een hoge omgevingshelderheid.

Artikel 3, lid 1

Bij de nadere invulling is voor Rotterdam “rust in de openbare ruimte” uitgangspunt. Voor Rotterdam mogen bij nieuwe situaties/ vergunningaanvragen alleen statische en rustig wisselende beelden getoond worden. Full motion of snel wisselende beelden worden niet meer toegestaan. In bijlage 2 zijn nadere bepalingen over de grenswaarden, de frequentie categorieën en de daarvoor geldende compensatiefactoren neergelegd.

De huidige drie gemeentelijke concessies voor reclame in de openbare ruimte worden hierbij gerespecteerd.

De lichtsterkte bij reclame met verlichting kan doorgaans op verschillende niveaus worden ingesteld. Bij het opstellen van deze nadere regels is er vanuit gegaan dat de aanvrager van de vergunning de reclame met verlichting voorziet van een automatische dimmer die het uitgestraalde licht op niveau brengt met het externe lichtniveau (omgevingslicht).

Artikel 3, lid 2

In het buitenland doen zich ontwikkelingen voor waarbij reclame met verlichting ook geluid produceert. Het college is van mening dat deze ontwikkeling geen navolging verdient, omdat er dan sprake is van hinder en overlast voor de omgeving. Om die reden zijn reclames met verlichting die ook voorzien zijn van een geluidsinstallatie en geluid produceren, zoals bijvoorbeeld muziek of stemgeluid, niet toegestaan.

Artikel 4 Verkeersveiligheid

In dit artikel wordt nader geconcretiseerd wanneer een reclame gevaar kan veroorzaken voor het veilig en doelmatig gebruik van de weg. Iedere vergunningaanvraag voor een reclame met verlichting zal daarom getoetst worden aan de eisen inzake verkeersveiligheid.

De gemeente sluit aan bij het beleidskader van Rijkswaterstaat, waardoor specifiek voor verlichte reclame-uitingen langs de auto(snel)wegen geldt dat deze niet parallel aan de rijrichting mogen staan (hoek mag niet kleiner zijn dan 60 graden, waarbij 90 graden gedefinieerd is als haaks op de rijrichting).

Toelichting bij bijlage 2

De tabellen zoals beschreven in deze bijlage zijn van toepassing. Een gedetailleerde beschrijving van de gehanteerde terminologie en systematiek is opgenomen in de Richtlijn Lichthinder van de NSVV.

In zone 3 liggen gebieden die vooral een woonfunctie hebben en daardoor de nodige omgevingsrust gewenst is. Om deze reden is voor zone E3 ook vastgesteld dat voor schermen die 10 m2 of groter zijn in de tijdsperiode tussen 23.00 uur en 07.00 uur de reclame met verlichting volledig dient te zijn uitgeschakeld.