Regeling vervallen per 01-01-2021

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent subsidie scholingsfonds (Subsidieregeling Scholingsfonds Rotterdam 2020)

Geldend van 04-09-2020 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2020

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent subsidie scholingsfonds (Subsidieregeling Scholingsfonds Rotterdam 2020)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de wethouder Werk, Inkomen en Nationaal Programma Rotterdam Zuid van 16 juni 2020 (20bb7447);

gelet op de artikelen 3, derde lid, 4, 6, derde lid, 8 en 12a, 13, vierde lid, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

overwegende dat:

  • -

    enkele toonaangevende instanties (commissie Borstlap, SER, WRR) in adviezen hebben aangegeven dat inzet in scholing van belang is om toegerust te zijn voor de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt;

  • -

    de gemeente Rotterdam, met een relatief laagopgeleide beroepsbevolking, de mogelijkheden voor Rotterdammers wil uitbreiden om zich te scholen gezien de veranderde arbeidsmarkt, mede door de coronacrisis;

  • -

    de gemeente Rotterdam daarvoor inzet op het mogelijk maken van het volgen van scholing teneinde de kansen op een baan of werkbehoud voor deze laagopgeleide beroepsbevolking op de arbeidsmarkt te vergroten;

  • -

    het wenselijk is een subsidie in te zetten in de vorm van een scholingsvoucher voor het ondersteunen van werkzoekenden om scholing te volgen om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten;

  • -

    dit scholingsfonds in de eerste fase tot eind 2020 de focus legt op een beperkte doelgroep;

besluiten:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    arbeidsmarktrelevantie: het leiden van de scholing tot aansluiting bij de vraag van werkgevers of tot een beroep in een sector met veel beschikbare vacatures;

  • -

    leerbaarheid: het in staat zijn van de aanvrager om de scholing met goed gevolg af te ronden;

  • -

    kansrijke sector: sector op de arbeidsmarkt waar nu of in de nabije toekomst vraag naar personeel is;

  • -

    LeerWerkLoket: het onafhankelijk samenwerkingsverband tussen gemeenten, ROC en UWV in de arbeidsmarktregio Rotterdam Rijnmond. Dit loket adviseert werkzoekenden, werknemers, scholieren, studenten en ondernemers over om- en bijscholing, werkend leren en leerwerktrajecten;

  • -

    NRTO: Nederlandse Raad voor Training en Opleiding, overkoepelende brancheorganisatie voor alle particuliere trainings- en opleidingsbureaus in Nederland.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3 Activiteiten

Subsidie door middel van een scholingsvoucher wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die het volgen van scholing betreffen en noodzakelijk zijn voor het vergroten van de kans op de arbeidsmarkt.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een natuurlijke persoon, die op het moment van aanvraag woonachtig is in Rotterdam en:

  • a.

    recht heeft op een uitkering in het kader van de Participatiewet dan wel Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;

  • b.

    een uitkering ontvangt in het kader van de Werkloosheidswet, die binnen drie maanden eindigt; of

  • c.

    schoolverlater is en een mbo-opleiding in 2020 succesvol heeft afgerond in een sector die niet kansrijk is.

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. De subsidie heeft alleen betrekking op de kosten van nog te volgen scholing en de kosten van boeken en overige voor de betreffende scholing verplichte leermiddelen, inclusief btw.

  • 2. De kosten komen voor subsidie in aanmerking als de scholing voldoet aan de volgende eisen:

    • a.

      het betreft scholing tot en met mbo-niveau 4;

    • b.

      de scholing sluit aan op de vraag naar werk in een kansrijke sector;

    • c.

      het betreft scholing, die erkend is door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, dan wel door de NRTO.

  • 3. De scholing kan eventueel ook uit meerdere samenhangende opleidingen bestaan.

  • 4. Niet voor subsidiëring in aanmerking komen de kosten die:

    • a.

      door aanvrager zijn gemaakt voor scholing die men reeds volgt of heeft gevolgd vóór de indiening van de aanvraag;

    • b.

      reiskosten; of

    • c.

      (elektronische) hulpmiddelen.

  • 5. Alleen kosten die resteren komen voor subsidie in aanmerking als aanvrager voor een deel van de kosten recht heeft op een voorliggende voorziening en die kosten naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

Een subsidie via een scholingsvoucher bedraagt maximaal € 2.500 per aanvrager.

Artikel 7 Subsidieplafond en verdeling

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling geldt voor de periode van inwerkingtreding van deze subsidieregeling tot en met 31 december 2020 een subsidieplafond van € 750.000.

  • 2. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

Artikel 8 Eisen aan de aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend via het digitale subsidieloket van de gemeente Rotterdam.

  • 2. Onverminderd artikel 5 van de SVR 2014 legt de aanvrager bij zijn aanvraag de volgende gegevens over:

    • a.

      een advies van het LeerWerkLoket dat ten minste de volgende elementen bevat:

      • 1°.

        noodzakelijkheid voor aanvrager om zich te scholen;

      • 2°.

        leerbaarheid van de aanvrager;

      • 3°.

        welke scholing de aanvrager wil volgen, inclusief startdatum en looptijd en tot welk diploma of certificaat de afgeronde scholing leidt;

      • 4°.

        arbeidsmarktrelevantie van de scholing en tot welke kansrijke sector deze scholing behoort;

      • 5°.

        erkenning van de opleiding door het ministerie van OC&W dan wel door NRTO;

      • 6°.

        eventuele voorliggende voorzieningen ten aanzien van de kosten van de gewenste scholing.

    • b.

      een factuur, dan wel opgave of verklaring of een door het LeerWerkLoket opgevraagde offerte van de opleider of scholingsinstantie waar de scholing gevolgd gaat worden, met betrekking tot de kosten van de scholing.

Artikel 9 Aanvraagtermijnen

  • 1. Aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 september 2020 tot en met 4 december 2020.

  • 2. Een aanvraag wordt uiterlijk de dag voor aanvang van de scholing ingediend.

  • 3. Indien de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 10 Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de Algemene wet bestuursrecht en de SVR 2014 kan de subsidie geheel worden geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager in het lopende kalenderjaar al eerder subsidie heeft ontvangen op grond van deze subsidieregeling;

  • b.

    de aanvrager op grond van een andere regeling voor een vergoeding, tegemoetkoming dan wel een subsidie in aanmerking kan komen die de kosten dekt.

Artikel 11 Vaststelling en betaling

  • 1. Een subsidie wordt direct bij verlening vastgesteld.

  • 2. Bij vaststelling van de subsidie wordt een voucher verstrekt.

  • 3. Het subsidiebedrag wordt uiterlijk twee weken na aanvang van de scholing overgemaakt aan de betreffende scholingsinstantie. Het college kan hiervan afwijken indien daar aanleiding toe is.

  • 4. De subsidieontvanger toont op verzoek aan dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen die aan de subsidie zijn verbonden.

Artikel 12 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot 1 september 2020.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 1 januari 2021 en blijft na deze datum van toepassing op subsidies die krachtens deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Artikel 13 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Scholingsfonds Rotterdam 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 september 2020.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 2 september 2020 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Toelichting

Algemeen

Deze nadere regels zijn gebaseerd op de Subsidieverordening Rotterdam 2014 en zijn opgesteld om criteria te geven voor de aanvraag en toekenning van subsidie voor het volgen van scholing ten behoeve van een relevante kans op de arbeidsmarkt.

Achtergrond van deze subsidieregeling is de ambitie van de gemeente Rotterdam om meer in te zetten op scholing van Rotterdammers. Dit is ingegeven door:

  • -

    het feit dat een aantal toonaangevende adviezen zijn uitgebracht over de toekomst van werk (commissie regulering van werk/Borstlap, WRR, SER). Daarin werd het belang van investeringen in om-, her- en bijscholing aangegeven en ook om mensen beter toe te rusten voor de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt;

  • -

    het feit dat de Coronacrisis een aantal bestaande problemen op de arbeidsmarkt, versterkt heeft, zoals flexibilisering en polarisering. De economische recessie vergroot ook de mismatch;

  • -

    een regeling van het Rijk nog op zich laat wachten om scholing te stimuleren;

  • -

    er nu actie nodig is om de wekloosheid te beperken.

Tegen een besluit op een individuele subsidieaanvraag is bezwaar mogelijk bij de Algemene Bezwaarschriftencommissie, aan wie het college het mandaat heeft verleend te beslissen over deze subsidieaanvragen.

Artikelsgewijs

Artikel 4 Doelgroep

Ten aanzien van de categorie schoolverlaters die een diploma hebben behaald in het mbo gaat het dan om diploma’s mbo in sectoren waar op dat moment geen of nauwelijks werk in te vinden is en het voor deze schoolverlaters noodzakelijk is om een andere of aanvullende scholing te volgen die beter op de arbeidsmarkt aansluit, waardoor sneller werk te vinden is.

Artikel 5 Kosten die in aanmerking komen voor subsidie

In het eerste lid, onder a, is aangegeven dat het scholing moet zijn tot en met mbo-niveau 4.

Dit kan breed worden opgevat. Hier vallen ook (modulaire) trainingen en cursussen onder die op deze niveaus zijn, zoals een training Basisveiligheid VCA.

In het eerste lid, onder b, wordt aangegeven dat het scholing moet zijn die gericht is op werk in een kansrijke sector. Voorbeelden van deze sectoren zijn: Zorg, Bouw en Techniek, Haven, Transport en Logistiek, Facilitaire dienstverlening, Energietransitie, Food, levensmiddelenindustrie, IT en Onderwijs.

Dit zijn sectoren die ook in de Leerwerkakkoorden zijn opgenomen en ook te vinden zijn op www.rijnmondinzicht.nl.

In het tweede lid worden de kosten aangegeven waarvoor subsidie mogelijk is, zoals ook boekenkosten en overige verplichte kosten, die men moet maken voor een bepaalde opleiding, zoals veiligheidsschoenen voor een opleiding in de bouw of bepaalde messen voor een horeca-opleiding.

In het derde lid staat aangegeven dat de vergoeding van de scholing niet beperkt hoeft te zijn tot één training of opleiding maar eventueel ook tegelijkertijd te volgen en samenhangende trainingen/opleidingen kan betreffen. Bijvoorbeeld: in de logistiek is vaak zowel een VCA-diploma voor Basisveiligheid in combinatie met een heftruckcertificaat vereist. Deze trainingen kunnen gelijktijdig worden gevolgd.

In het vijfde lid is aangegeven dat als er sprake is van een voorliggende voorziening er slechts subsidie gegeven kan worden voor dat bedrag dat eventueel niet door een andere vergoeding of tegemoetkoming in de betreffende kosten wordt afgedekt of kan worden afgedekt.

Kunnen scholingskosten geheel door een andere regeling of tegemoetkoming worden vergoed dan zal een subsidie op grond van deze subsidieregeling worden geweigerd en de aanvraag worden afgewezen.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

Een maximaal subsidiebedrag is vastgelegd per aanvraag. De kosten van de betreffende scholing, benodigde boeken en overige verplichte leermiddelen kunnen, na opgave, geheel of gedeeltelijk worden verstrekt (inclusief btw) tot een bedrag van maximaal € 2500 per aanvrager.

Artikel 7 Subsidieplafond

Er is een maximaal bedrag beschikbaar voor subsidie. Als het budget op is, worden verdere aanvragen afgewezen. Hierbij werkt het systeem ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’.

Mogelijkheid bestaat dat er in het najaar nog extra budget komt voor dit jaar. Het subsidieplafond zal dan worden gewijzigd.

Artikel 8 Eisen aan de aanvraag

In het eerste lid is aangegeven dat de aanvraag voor de subsidie via het digitale subsidieloket moet gebeuren. Deze is te vinden op rotterdam.nl. Men kan daar met Digid inloggen en aanvragen.

In het tweede lid staat dat bij de aanvraag in ieder geval een advies van het LeerWerkLoket moet worden aangeleverd. Dit advies moet een aantal zaken aangeven die van belang zijn voor de beoordeling van de aanvraag. Het is daarom belangrijk dat dit advies bij de aanvraag zit of na de aanvraag alsnog wordt aangeleverd.

Daarnaast is uiteraard opgave van de kosten van de betreffende school van belang en dat duidelijk is bij welke school de scholing gevolgd gaat worden. Eventueel kan ook via het LeerWerkLoket een offerte bij de betreffende scholingsinstantie worden opgevraagd.

Artikel 9 Aanvraagtermijnen

In het eerste lid is de periode van aanvragen beperkt om in december nog de laatste aanvragen van dit jaar te kunnen afhandelen.

In het tweede lid staat dat de aanvraag uiterlijk de dag voor aanvang van de scholing moet zijn ingediend. Dit om ook de gelegenheid open te houden voor personen die later kennisnemen van deze regeling de gelegenheid te geven een aanvraag op grond van deze subsidieregeling te doen.

Artikel 10 Aanvullende weigeringsgronden

Voor kosten waarvoor men een beroep kan doen op een andere regeling wordt geen subsidie verstrekt. Hierbij moet gedacht worden aan vergoeding op grond van de Wet tegemoetkoming schoolkosten (Wts), of via een ander scholingsfonds.

Ook als men al eerder een aanvraag heeft gedaan en subsidie heeft ontvangen voor scholing kan een tweede aanvraag op die grond worden afgewezen. Dit wordt per geval bekeken.

Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid de subsidie in te trekken dan wel ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen op grond van artikel 4.49 Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 11 Vaststelling en betaling

In het derde lid wordt aangegeven dat uiterlijk twee weken na aanvang van de scholing de betaling aan de scholingsinstantie plaatsvindt. Het zou in bepaalde gevallen kunnen zijn dat de kosten al betaald zijn door de aanvrager net voor aanvang en dat dan een beroep op de subsidie wordt gedaan. In dergelijke gevallen bestaat de mogelijkheid om, bij uitzondering, de betaling aan de aanvrager te doen na overlegging van een betaalbewijs door de aanvrager.

Ook als in bepaalde gevallen afspraken met de scholingsinstantie worden gemaakt inzake de betaling kan er worden afgeweken van de hoofdregel. Dit zijn slechts voorbeelden.

Het vierde lid geeft de mogelijkheid om aan de subsidieontvanger een (kopie van een) bewijs van inschrijving op de school te vragen of een ander bewijsstuk dat aangeeft dat de scholing wordt gevolgd, als het college dat noodzakelijk vindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding en vervaldatum

In het eerste lid is aangegeven dat deze subsidieregeling terugwerkende kracht heeft.

Dit is noodzakelijk om de regeling na de zomervakantie gelijk beschikbaar te hebben voor de dan weer geopende scholen en de door de wethouder uit te reiken vouchers op 4 september 2020.

In het tweede lid is aangegeven dat deze subsidieregeling loopt tot eind van dit jaar.

Er bestaat de mogelijkheid, als er budget is, dat er een nieuwe regeling voor 2021 komt.