Regeling vervallen per 06-06-2019

Klachtenregeling gemeente Súdwest Fryslân

Geldend van 11-03-2011 t/m 05-06-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

Intitulé

Klachtenregeling gemeente Súdwest Fryslân

De raad van de gemeente Súdwest Fryslân;

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 4 januari 2011;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

vast te stellen de volgende “Klachtenregeling gemeente Súdwest Fryslân”:

 

Hoofdstuk 1 Begrips- en algemene bepalingen

Artikel 1 Begrips- en algemene bepalingen

Deze regeling verstaat onder:

a. wet: Algemene wet bestuursrecht;

b. bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Súdwest Fryslân.

c. klager: de natuurlijk persoon of de rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;

d. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid tegenover de klager heeft gedragen;

e. gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid handelen of nalaten te handelen tegenover een natuurlijk persoon of rechtspersoon door een bestuursorgaan of een ambtenaar.

f. klaagschrift: een op schrift ingediende klacht;

h. klachtencoördinator: de ambtenaar die verantwoordelijk is voor de behandeling en de registratie van klachten

i. Presidium: het presidium bestaat uit de fractievoorzitters van de in de raad aanwezige fracties, en de voorzitter van de raad.

 

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1 Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem heeft gedragen een klacht in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 2 Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.

  • 3 Mondelinge klachten worden in beginsel mondeling afgedaan. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt de klager gewezen op de mogelijkheid van schriftelijke klachtenbehandeling.

  • 4 Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht. Bij een schriftelijke klacht wordt dit schriftelijk aan de klager en aan degene over wie is geklaagd, bevestigd.

Artikel 3 Beslistermijn

  • 1 De klacht wordt binnen zes weken afgehandeld.

  • 2 De afhandeling kan voor ten voor ten hoogste vier weken worden verdaagd, waarvan schriftelijk aan partijen mededeling wordt gedaan.

Artikel 4 Klachten over de raad, griffier en griffiemedewerker.

  • 1 Bij een klacht over een griffiemedewerker is de klachtenbehandelaar de griffier.

  • 2 Bij een klacht over een gedraging van de raad of de griffier is de klachtenbehandelaar het Presidium.

  • 3 De bepalingen in hoofdstuk 3 worden van overeenkomstige toepassing verklaard bij de behandeling van de in het eerste en tweede lid genoemde klachten.

Artikel 5 Klachtencoördinator

  • 1 Behoudens het bepaalde in artikel 4 is de klachtencoördinator een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar die is belast met de behandeling en registratie van klachten.

  • 2 De klachtencoördinator heeft daarnaast ten minste de volgende taken:

    a. het opstellen van het jaarverslag zoals genoemd in artikel 15;

    b. het adviseren van de bestuursorganen over het voorkomen van klachten;

    c. het ondersteunen van een klager bij de opstelling van het klaagschrift;

    d. is contactpersoon voor de Nationale Ombudsman;

     

Hoofdstuk 2 Indiening van klachten

Artikel 6 Wijze van indiening

  • 1 Een klacht kan mondeling of schriftelijk worden ingediend en dient uiterlijk binnen 12 maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden te zijn ingediend.

  • 2 Bij mondelinge klachten wordt door de betrokken medewerker, indien mogelijk, direct geprobeerd tot een oplossing te komen (informele bemiddeling). Indien een informele bemiddeling niet tot resultaat leidt, wijst de medewerker de klager op de formele, schriftelijke procedure.

  • 3 Het klaagschrift (schriftelijke klacht) wordt ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 4 Het klaagschrift moet zijn ondertekend en bevat ten minste:

    a. de naam en het adres van de indiener;

    b. de dagtekening;

    c. een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht;

    d. de gronden van de klacht.

     

Artikel 7 Ontvangstbevestiging

De ontvangst van een klaagschrift wordt binnen tien werkdagen schriftelijk bevestigd en bevat daarnaast informatie over de verdere procedure.

Artikel 8 Registratie

  • 1 De klachtencoördinator, draagt zorg voor de registratie van de klacht.

  • 2 De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.

Hoofdstuk 3 Behandeling van klachten

Artikel 9 Buiten behandeling laten

  • 1 Een klaagschrift wordt niet in behandeling genomen indien:

    a. niet is voldaan aan de vereisten in artikel 9:4, tweede en derde lid van de wet en klager dit ook niet binnen veertien dagen heeft hersteld nadat klager daarvan op de hoogte is gebracht;

    b. het een klacht betreft als genoemd in artikel 9:8, eerste en tweede lid van de wet.

     

  • 2 Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan.

Artikel 10 Onderzoek

  • 1 De klachtencoördinator is in verband met de voorbereiding van de behandeling van een klacht bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2 Klagers kunnen tot uiterlijk tien werkdagen voor de hoorzitting stukken indienen die van belang kunnen zijn voor de afhandeling van de klacht.

  • 3 De klachtencoördinator kan bij derden en/of deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op gesprek als bedoeld in artikel 11 van deze regeling te verschijnen.

Artikel 11 Hoor en wederhoor

  • 1 De klachtencoördinator stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 2 Zowel de klager als degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, kunnen zich bij het horen door iemand van hun keuze laten vergezellen of bijstaan.

  • 3 De klachtencoördinator kan van het horen afzien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 4 De klachtencoördinator maakt een verslag van het horen.

Artikel 12 Uitnodiging zitting

  • 1 De klachtencoördinator nodigt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft ten minste twee weken voor de hoorzitting uit.

  • 2 Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de klager of degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft onder opgaaf van redenen de klachtencoördinator verzoeken het tijdstip te wijzigen.

  • 3 De beslissing van de klachtencoördinator op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de partijen meegedeeld.

  • 4 De klachtenbehandelaar is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 13 Afdoening

  • 1 De klachtencoördinator brengt een advies uit aan het college van burgemeester en wethouders.

  • 2 Het college van burgemeester en wethouders stelt de klager, de klachtenbehandelaar en de persoon waar de klacht tegen gericht is schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, zijn oordeel daarover en over de eventuele conclusies die daaruit zijn getrokken.

Artikel 13 Nationale ombudsman

Bij het toezenden van de bevindingen genoemd in artikel 12, lid 2 van deze regeling, vermeldt het bestuursorgaan dat klager binnen een jaar nog een verzoekschrift kan indienen bij de Nationale ombudsman te Den Haag.

Artikel 14 Geanonimiseerde afschriften

  • 1 De klachtencoördinator verstrekt op verzoek van een ieder een afschrift van de bij een klacht behorende stukken, met dien verstande dat de anonimiteit van de bij de klacht behorende personen zoveel als mogelijk wordt gewaarborgd.

  • 2 Voor de verstrekking van een afschrift worden de standaard tarieven gehanteerd.

Hoofdstuk 4 Rapportage

Artikel 15 Jaarverslag

  • 1 Het college van burgemeester en wethouders ontvangt jaarlijks voor 1 februari een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen.

  • 2 Het jaarverslag is zonder naam en toenaam openbaar en wordt ter kennisgeving aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 16 Onvoorzien

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 17 Intrekking oude regelingen

Ingetrokken wordt de:- Klachtenregeling Wymbritseradiel, vastgesteld door de gemeenteraad van Wymbritseradiel op 10 oktober 2000;- Regeling interne klachtenbehandeling, vastgesteld door de gemeenteraad van Sneek op 21 november 2000.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 11 maart 2011 en werkt terug tot en met 1 januari 2011.

Artikel 19 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling gemeente Súdwest Fryslân.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 maart 2011
Drs. H.H. Apotheker , voorzitter.
 
Drs. K. Schraagen , griffier.