Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR401771
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR401771/1
Verordening Auditcommissie 2015
Geldend van 07-04-2016 t/m heden
Intitulé
Verordening Auditcommissie 2015De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 15 december 2014;
overwegende dat bij de vaststelling van de huidige verordening op 23 juni 2011 tevens is besloten na een periode van twee jaar de werkwijze van de auditcommissie te evalueren;
overwegende dat de afgelopen maanden deze evaluatie heeft plaatsgevonden door enerzijds de auditcommissie en anderzijds door gevoerde evaluatiegesprekken met de fractievoorzitters;
b e s l u i t:
vast te stellen de
Verordening Auditcommissie 2015
Artikel 1. Instelling enbegripsomschrijving
-
1. Er is een auditcommissie.
-
2. In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de commissie: de auditcommissie;
- b.
de raad: de gemeenteraad;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders;
- d.
de accountant: de in de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Súdwest-Fryslân bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;
- e.
het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening;
- f.
controleverordening: de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Súdwest-Fryslân, vastgesteld 26 mei 2011.
- a.
Artikel 2. Doel
-
1. De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 1 van de controleverordening enuitvoering te geven aan de taken als omschreven in artikel 3.
-
2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.
Artikel 3. Taken en bevoegdheid
-
1. De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.
-
2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
- a.
de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;
- b.
het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;
- c.
een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 2, vierde lid van de controleverordening;
- d.
een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;
- e.
het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;
- f.
het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant en het adviseren van de raad over de aanwijzing van een accountant;
- g.
een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamer en college;
- h.
het verder ontwikkelen van de instrumenten in de planning- en controlcyclus, waaronder de programmabegroting;
- i.
het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.
- a.
-
3. De commissie heeft geen directe opdracht gevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.
Artikel 4. Samenstelling en benoeming
-
1. De commissie bestaat uit maximaal zes door de raad benoemde raadsleden.
-
2. De commissie wijst een voorzitter en één of meer plaatsvervangende voorzitters aan.
-
3. De commissie heeft als adviseurs de wethouder van financiën, de teamleider van de afdeling Financiën, de teamleider van de afdeling Concerncontrol en de gemeentesecretaris, dan wel een door de gemeentesecretaris aan te wijzen vervanger.
-
4. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.
-
5. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
Artikel 5. Zittingsduur
-
1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.
-
2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.
-
3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.
Artikel 6. Voorzitter
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.
Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging
-
1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.
-
2. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.
-
3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
4. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
5. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie
Artikel 8. Informeren raad
-
1. De commissie informeert de raad via de commissie Bestjoer en Finânsjes en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.
-
2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de commissie Bestjoer en Finânsjes. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.
Artikel 9. Citeertitel en inwerkingtreding
-
1. De verordening Auditcommissie van 23 juni 2011 wordt ingetrokken met
ingang van de in het 3e lid genoemde datum van ingang;
-
2. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening auditcommissie 2015;
-
3. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgend op de dag van bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 januari 2015
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl