Regeling vervallen per 01-01-2023

Verordening/regeling commissie bezwaarschriften gemeente Súdwest-Fryslân

Geldend van 01-01-2019 t/m 31-12-2022

Intitulé

Verordening/regeling commissie bezwaarschriften gemeente Súdwest-Fryslân

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Súdwest-Fryslân;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 augustus 2018;

gelet op artikel 7:13 van de Awb en artikel 15 van de Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende

Verordening/ regeling commissie bezwaarschriften gemeente Súdwest-Fryslân

ARTIKEL 1 Begripsbepalingen

In deze verordening/regeling wordt het volgende bedoeld:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.

  • b.

    commissie: vaste commissie van advies voor bezwaarschriften.

  • c.

    kamer: de commissie is ingedeeld in kamers.

  • d.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

ARTIKEL 2 De commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie heeft geen bevoegdheid ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      gemeentelijke belastingverordeningen;

    • c.

      de Ambtenarenwet en de gemeentelijke rechtspositieregelingen, voor zover die betrekking hebben op functiewaarderingen;

ARTIKEL 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste vier leden waaronder een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en de overige leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en de overige leden van de commissie maken geen deel uit van of zijn werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Súdwest-Fryslân.

ARTIKEL 3a Kamers

  • 1.

    De commissie bestaat uit ten minste twee kamers namelijk:

    • a.

      de sociale kamer: deze kamer bereidt adviezen voor met betrekking tot bezwaren tegenbesluiten op grond van de sociale zekerheidswetgeving.

    • b.

      de algemene kamer: deze kamer bereidt adviezen voor van alle bezwaren die niet tot de bevoegdheid van de sociale kamer behoren.

  • 2.

    Het college kan, naar gelang de behoefte, besluiten tot het instellen van een extra kamer.

  • 3.

    Elke kamer bestaat, met inachtneming van het bepaalde in lid 4 en lid 5, uit een voorzitter overeenkomstig artikel 7:13 Awb en ten minste twee leden.

  • 4.

    De voorzitter van de commissie is tevens voorzitter van de algemene kamer.

  • 5.

    De plaatsvervangend voorzitter van de commissie is tevens voorzitter van de sociale kamer.

ARTIKEL 4 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college kan tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aanwijzen.

  • 3.

    De secretaris maakt geen deel uit van de commissie.

ARTIKEL 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en de overige leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar en kunnen desgewenst ten hoogste één keer voor maximaal vier jaar worden herbenoemd.

  • 2.

    In afwijking van het voorgaande lid kan de voorzitter, in een bijzonder geval, na de tweede termijn zoals genoemd in lid 1 nog éénmaal worden herbenoemd voor de maximale periode van vier jaar.

  • 3.

    Het college verleent de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter of een lid ontslag wanneer:

    • a.

      hij daarom verzoekt;

    • b.

      hij een functie heeft aanvaard die bij deze verordening onverenigbaar is verklaard met het lidmaatschap van deze functie;

    • c.

      hij naar het oordeel van het college niet langer geschikt is voor het lidmaatschap van de commissie;

    • d.

      hij naar het oordeel van het college door handelen of nalaten het aanzien van de commissie ernstig schaadt;

ARTIKEL 6 Taak van de commissie

  • 1.

    Aan het bestuursorgaan wordt schriftelijk een gemotiveerd advies uitgebracht over de te nemen beslissing op een bezwaarschrift dat is ingediend tegen een besluit als genoemd in artikel 2.

  • 2.

    Voordat de commissie advies uitbrengt, stelt zij belanghebbende in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 3.

    In afwijking van het voorgaande lid kan de commissie van het horen afzien indien artikel 7:3 Awb van toepassing is.

ARTIKEL 7 Bevoegdheden van de commissie

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verzoek van een commissielid bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig daartoe uitnodigen op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden is vooraf machtiging van het college vereist.

ARTIKEL 8 Hoorzitting

  • 1.

    De commissie komt per hoorzitting met drie leden bijeen, waarbij er één als voorzitter fungeert. Wanneer de als zodanig benoemde voorzitter niet aanwezig is, treedt een van de aanwezige leden op als voorzitter.

  • 2.

    In afwijking van het voorgaande lid is voor het horen van belanghebbende vereist dat ten minste de voorzitter, of zijn plaatsvervanger en een lid aanwezig zijn.

  • 3.

    De commissie vergadert zo vaak de secretaris of de voorzitter haar bijeenroept.

  • 4.

    De commissie beslist over tegelijk of afzonderlijk horen zoals bedoeld in artikel 7:6, tweede lid Awb.

ARTIKEL 9 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de kamer voor sociale zaken is niet openbaar.

  • 2.

    De zitting van de algemene kamer is openbaar.

  • 3.

    In afwijking van lid 2 is de zitting niet openbaar indien de voorzitter van oordeel is dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten.

ARTIKEL 10 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks uiterlijk op 15 mei aan het college verslag uit van haar bevindingen en aanbevelingen.

ARTIKEL 11 Nadere regels

De kamers kunnen nadere regels opstellen voor de uitoefening van de bevoegdheden die haar toekomen.

ARTIKEL 12 Vergoeding

  • 1.

    De vergoeding voor de voorzitter wordt vastgesteld op € 225,00 per bijgewoonde vergadering en voor de overige leden wordt de vergoeding per bijgewoonde vergadering vastgesteld op € 175,00 per vergadering.

  • 2.

    Het bedrag in het eerste lid van dit artikel is tevens bedoeld voor de reis- en verblijfkosten in verband met het reizen binnen de gemeente, zoals bedoeld in artikel 96 lid 1, onder b, van de Gemeentewet.

  • 3.

    Aan de voorzitter en de leden wordt een vergoeding verstrekt voor het woon werk-verkeer. Leidraad hiervoor is de reisregeling die door de minister vastgesteld is voor dienstkilometers.

ARTIKEL 13 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening en de Awb niet voorziet, beslist de voorzitter.

ARTIKEL 14 Intrekking oude regelingen

Ingetrokken wordt:

  • De verordening commissie bezwaarschriften van de gemeente Súdwest Fryslân, vastgesteld door de gemeenteraad op 25 september 2014.

ARTIKEL 15 Inwerkingtreding

Deze verordening/regeling treedt in werking op 1 januari 2019 en vervalt van rechtswege per 1 januari 2023.

ARTIKEL 16 Citeertitel

Deze verordening/regeling wordt aangehaald als: Verordening/regeling commissie bezwaarschriften 2019-2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 4 oktober 2018,

mr. drs. J.A. de Vries, voorzitter

G.W. Stegenga, griffier

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 18 december 2018,

mr. drs. J.A. de Vries, burgemeester

P. Zondervan, gemeentesecretaris

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 18 december 2018,

mr. drs. J.A. de Vries