Regeling vervallen per 27-01-2023

Besluit op de Adviesraad Toegankelijkheid Súdwest-Fryslân 2020

Geldend van 03-04-2020 t/m 26-01-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Besluit op de Adviesraad Toegankelijkheid Súdwest-Fryslân 2020

Het college van de gemeente Súdwest-Fryslân;

Gelet op artikel 2.1.3, lid 3, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 84 van de Gemeentewet en het VN verdrag personen met een handicap;

besluit:

vast te stellen het besluit op de Adviesraad Toegankelijkheid Súdwest-Fryslân 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Adviesraad: de door het college ingestelde werkgroep met de naam Adviesraad Toegankelijkheid Súdwest-Fryslân;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân;

  • c.

    VN verdrag: het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, New York 13 december 2006, in Nederland in werking getreden met ingang van 14 juli 2016;

  • d.

    Wmo: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • e.

    inclusief beleid: de lokale uitvoering van het VN verdrag t.w. de samenhangende wijze waarop de gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van alle mensen met een functiebeperking of chronische aandoening;

  • f.

    toegankelijkheid; de mate waarin producten, diensten, gebouwen en openbare ruimten toegankelijk, respectievelijk bruikbaar zijn voor iedereen en voor mensen met een functiebeperking of chronische aandoening in het bijzonder met als doel het wegnemen van de achterstanden die mensen met een functiebeperking of chronische aandoening hebben op volwaardig meedoen.

Artikel 2 Instelling van de Adviesraad Toegankelijkheid Súdwest-Fryslân

  • 1.

    Er is een Adviesraad Toegankelijkheid. De leden van de Adviesraad zijn inwoners van de gemeente Súdwest-Fryslân. De Adviesraad is zoveel mogelijk representatief samengesteld uit ervaringsdeskundigen en personen die betrokken zijn bij degenen met een functiebeperking of chronische aandoening.

  • 2.

    Bij hoge uitzondering kunnen personen die niet in de gemeente Súdwest-Fryslân wonen, lid van de Adviesraad zijn. Dit kunnen ten hoogste 2 personen zijn. Hun deskundigheid moet van toegevoegde waarde zijn voor de Adviesraad.

  • 3.

    De Adviesraad functioneert onafhankelijk van de gemeente.

Artikel 3 Doelstelling van de Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad wordt betrokken bij de vorming, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het inclusieve beleid, specifiek op het terrein van toegankelijkheid. Het doel daarbij is actief bij te dragen aan de totstandkoming of verbetering van dit beleid. De Adviesraad werkt daarbij samen met de andere gemeentelijke cliënten- en adviesraden.

  • 2.

    De Adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college.

Artikel 4 Samenstelling en zittingsduur

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit minimaal 5 en ten hoogste 11 leden, daarbij inbegrepen een voorzitter, secretaris en penningmeester.

  • 2.

    De Adviesraad voorziet door middel van coöptatie zo spoedig mogelijk in een ontstane vacature en informeert het college hierover.

  • 3.

    De maximale zittingsduur van de leden van de Adviesraad is twee keer vier jaar.

  • 4.

    De leden van de Adviesraad treden gefaseerd af volgens een rooster van aftreden.

  • 5.

    Indien een lid van de Adviesraad om geldige redenen langdurig dient te verzuimen, maar niet langer dan een half jaar, kan de Adviesraad een tijdelijk plaatsvervangend lid benoemen.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij overlijden;

    • c.

      na afloop van de periode waarvoor men is benoemd;

    • d.

      indien een lid meer dan een half jaar aaneengesloten verzuimt.

Artikel 5 Voorzitter, secretariaat en faciliteiten

  • 1.

    De Adviesraad kiest uit haar midden een voorzitter, een vicevoorzitter, een penningmeester en een secretaris en deelt dit mede aan het college.

  • 2.

    Bij ontstentenis van de voorzitter en vicevoorzitter kan de Adviesraad, in vergadering bijeen voor de duur van de vergadering, uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter kiezen.

  • 3.

    De secretaris of een ter vergadering aangewezen persoon is verantwoordelijk voor de verslaglegging.

  • 4.

    De gemeente faciliteert de Adviesraad in het uitvoeren van haar taken door:

    • a.

      jaarlijks een bedrag beschikbaar te stellen, te bepalen door het college;

    • b.

      een ambtelijk contactpersoon aan te wijzen als aanspreekpunt voor de Adviesraad;

    • c.

      vergaderruimte beschikbaar te stellen of te helpen geschikte vergaderruimte te vinden;

    • d.

      te ondersteunen bij de werving van leden;

    • e.

      in voorkomende gevallen te ondersteunen bij communicatie;

    • f.

      de Adviesraad te voorzien van informatie die nodig is om naar behoren te kunnen functioneren.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1.

    Het college vraagt de Adviesraad om advies over een voornemen op het terrein van het inclusieve beleid, specifiek op het terrein van de toegankelijkheid.

  • 2.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 3.

    De Adviesraad stuurt zijn advies aan het college.

  • 4.

    In het geval het college afwijkt van het advies van de Adviesraad, worden de gronden daarvoor in het collegevoorstel toegelicht.

  • 5.

    De voor de Wmo verantwoordelijk portefeuillehouder woont tenminste één keer per jaar de vergadering van de Adviesraad bij, waarvoor beide partijen punten kunnen agenderen.

  • 6.

    Het college stuurt de Adviesraad binnen redelijke termijn een verslag van overleggen en afspraken. Indien de Adviesraad advies over een beleidsvoornemen heeft uitgebracht, geeft het college schriftelijk aan wat met het advies van de Adviesraad is gedaan.

  • 7.

    De gemeente en de Adviesraad bespreken jaarlijks de samenwerking.

  • 8.

    De Adviesraad biedt jaarlijks, voor 1 april, het college het verslag van zijn werkzaamheden aan, inclusief een financieel verslag.

  • 9.

    De Adviesraad benoemt uit haar midden jaarlijks twee leden voor de kascommissie die met de penningmeester het financieel jaarverslag bespreken en hun bevindingen aan de Adviesraad rapporteren.

Artikel 7 Huishoudelijk reglement

  • 1.

    De Adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op, waarin onder andere wordt beschreven:

    • werving van leden;

    • punten van orde voor vergaderingen en besluitvorming;

    • stemprocedure;

    • instelling en taken dagelijks bestuur.

  • 2.

    Het college stelt het huishoudelijk reglement vast.

Artikel 8 Nadere regels

Het college kan, met inachtneming van het bepaalde in dit besluit, regels stellen met betrekking tot onkostenvergoedingen, samenstelling, taken en bevoegdheden van de Adviesraad, de informatievoorziening, vertrouwelijkheid en geheimhouding, adviestermijnen en besluitvorming en verslaglegging.

Artikel 9 Inwerkingtreding en intrekking

  • 1.

    Het besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.

  • 2.

    Het besluit Cliëntenparticipatie Uitvoering Integraal Gehandicaptenbeleid (CIG) Súdwest-Fryslân, vastgesteld op 7 februari 2012, wordt ingetrokken.

Artikel 10 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit op de Adviesraad Toegankelijkheid Súdwest-Fryslân 2020

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân op 25 februari 2020

Mr. Drs. J.A. de Vries, burgemeester

P. Zondervan, gemeentesecretaris