Garantie- en beëindigingsregeling Oud Papier Gemeente Súdwest-Fryslân

Geldend van 25-01-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021

Intitulé

Garantie- en beëindigingsregeling Oud Papier Gemeente Súdwest-Fryslân

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Súdwest-Fryslân 2020;

Besluit vast te stellen:

de Garantie- en beëindigingsregeling Oud Papier Gemeente Súdwest-Fryslân.

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Garantieregeling: de opbrengst die de gemeente aan een inzamelende organisatie uitbetaalt voor het ingezamelde oud papier en karton afkomstig van huishoudens.

  • 2.

    Inzamelende organisatie: een in de gemeente gevestigde maatschappelijke organisatie zonder winstoogmerk die op grond van de Afvalstoffenverordening door het college is aangewezen als inzamelaar oud papier en karton.

  • 3.

    Inzameling oud papier en karton: de inzameling van oud papier en karton bij particuliere huishoudens door aangewezen inzamelende organisaties in samenwerking met de gemeente.

  • 4.

    Gestopte inzamelende organisatie: een inzamelende organisatie die de inzameling van oud papier en karton heeft beëindigd.

  • 5.

    Beëindigingsregeling: het bedrag dat een gestopte inzamelende organisatie krijgt.

  • 6.

    Afbouwbedrag: bedrag dat de gestopte inzamelende organisatie ontvangt van de gemeente.

  • 7.

    Tijdelijke opbrengstgarantie: de minimumopbrengst die de gemeente tijdelijk garandeert aan een inzamelende organisatie voor het ingezamelde oud papier en karton afkomstig van huishoudens.

Artikel 1.2 Subsidiabele activiteiten

Het college kan een activiteitensubsidie verlenen aan een inzamelende organisatie gericht op de inzameling van oud papier en karton.

Artikel 1.3 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De inzamelende organisatie ontvangt voor de door haar ingezamelde hoeveelheid oud papier en karton de prijs zoals deze geldt voor de gemeente.

  • 2.

    Op het onder lid 1 genoemde bedrag worden de kosten van inzameling in mindering gebracht.

  • 3.

    De kosten van inzameling bestaan uit inzamelkosten en administratiekosten. De inzamelkosten zijn afhankelijk van de wijze van inzameling: hieronder worden de kosten van de afzetcontainer of zij- of achterlader verstaan.

  • 4.

    De kosten van inzameling worden jaarlijks geïndexeerd.

Artikel 1.4 Subsidiecriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen dient men aan de volgende criteria te voldoen:

  • 1.

    De garantieregeling is alleen van toepassing op oud papier en karton afkomstig van particuliere huishoudens.

  • 2.

    De garantieregeling is alleen van toepassing op inzamelende organisaties die op grond van de Afvalstoffenverordening door het college zijn aangewezen als inzamelaar.

  • 3.

    De inzamelende organisatie moet voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in de overeenkomst tussen gemeente en de verwerker van het oud papier.

  • 4.

    De voorwaarden zoals bedoeld in lid 3 worden bij het aanwijzingsbesluit gevoegd.

  • 5.

    De gemeente informeert de inzamelende organisatie bij tussentijdse veranderingen.

Artikel 1.5 Beëindigingsregeling

  • 1.

    Een gestopte inzamelende organisatie kan gebruik maken van de beëindigingsregeling.

  • 2.

    De beëindigingsregeling loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2023.

  • 3.

    De beëindigingsregeling is van toepassing op:

    • a.

      een inzamelende organisatie die per 1 januari 2021 stopt met de inzameling van oud papier en karton en voor 1 januari 2021 schriftelijk heeft ingestemd met de beëindiging van de overeenkomst en daarbij heeft aangegeven gebruik te willen maken van de beëindigingsregeling. De schriftelijke instemming dient vóór 1 januari 2021 door de gemeente te zijn ontvangen.

    • b.

      een inzamelende organisatie die in het jaar 2021 stopt met de inzameling van oud papier en karton mits deze inzamelende organisatie vóór 1 december 2021 schriftelijk heeft ingestemd met de beëindiging van de overeenkomst en daarbij heeft aangegeven gebruik te willen maken van de beëindigingsregeling. De schriftelijke instemming dient vóór 1 december 2021 door de gemeente te zijn ontvangen.

  • 4.

    In de in lid 3 sub b genoemde situatie is de beëindigingsregeling met terugwerkende kracht van toepassing op de gestopte inzamelende organisatie.

Artikel 1.6 Hoogte van de beëindigingsregeling en de uitbetaling

  • 1.

    Een gestopte inzamelende organisatie die aan de voorwaarden uit artikel 1.5 voldoet, ontvangt gedurende drie jaar jaarlijks een afbouwbedrag.

  • 2.

    Het afbouwbedrag wordt berekend aan de hand van een percentage van het totaalbedrag dat de gemeente de inzamelende organisatie over het jaar 2020 voor het door haar ingezamelde oud papier en karton heeft uitbetaald.

  • 3.

    In 2021 ontvangt een gestopte inzamelende organisatie 100 procent van het totaalbedrag dat de gemeente over 2020 uitbetaalde.

  • 4.

    In 2022 ontvangt een gestopte inzamelende organisatie 50 procent van het totaalbedrag dat de gemeente over 2020 uitbetaalde.

  • 5.

    In 2023 ontvangt een gestopte inzamelende organisatie 25 procent van het totaalbedrag dat de gemeente over 2020 uitbetaalde.

  • 6.

    De uitbetaling van het afbouwbedrag vindt jaarlijks plaats in de maand april.

  • 7.

    Indien een inzamelende organisatie in het jaar 2021 met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 van de beëindigingsregeling gebruik maakt, dan wordt op de dag van ontvangst van de schriftelijke aanmelidingals bedoeld in artikel 1.5, lid 3 onderdeel b , de betaling op basis van artikel 1.3 en artikel 1.7 stopgezet. De betalingen die over het jaar 2021 reeds aan de inzamelende organisatie zijn verricht, worden verrekend met het afbouwbedrag dat voor het jaar 2021 uit lid 3 voortvloeit. Het restant over 2021 wordt uiterlijk twee maanden na het beëindigen van de inzameling uitbetaald.

Artikel 1.7 Tijdelijke opbrengstgarantie

  • 1.

    In de periode 1 januari 2021 tot 1 juli 2021 ontvangt een inzamelende organisatie in afwijking van artikel 1.3 een tijdelijke opbrengstgarantie. De hoogte is gelijk aan de bijdrage die een gestopte inzamelende organisatie op basis van de beëindigingsregeling over die periode ontvangt.

  • 2.

    Een inzamelende organisatie ontvangt op basis van de tijdelijke opbrengstgarantie als bedoeld in lid 1 iedere maand minimaal 1/12 deel van de totale netto opbrengst over 2020.

  • 3.

    Indien de werkelijk opbrengst van het ingezamelde oud papier zoals berekend met toepassing van artikel 1.3 in een bepaalde maand hoger is dan het bedrag dat uit lid 2 voortvloeit, dan wordt de werkelijke opbrengst uitbetaald.

Artikel 1.8 Slotbepalingen

  • 1.

    De Garantieregeling Oud Papier Gemeente Súdwest-Fryslân, vastgesteld op 11 juli 2017, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt en werkt terug tot en met 1 januari 2021.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Garantie- en beëindigingsregeling Oud Papier Gemeente Súdwest-Fryslân.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân van 12 januari 2021,

mr. drs. J.A. de Vries, burgemeester

P. Zondervan, gemeentesecretaris