Regeling vervallen per 15-01-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Schagen houdende regels omtrent cliëntenparticipatie Verordening cliëntenparticipatie Schagen 2015

Geldend van 21-01-2015 t/m 14-01-2020

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Schagen 2015

De raad van de gemeente Schagen;

gelezen het voorstel van het college van 18 november 2014;

gelezen het advies van de commissie Samenlevingszaken van 4 december 2014;

gelet op de bepalingen van artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet;

  • overwegende dat de raad van de gemeente Schagen regels stelt over de wijze waarop de personen, of hun vertegenwoordigers, zoals bedoeld in artikel 7 eerste lid van de WWB worden betrokken bij de uitvoering van de wet;

  • overwegende dat de Cliëntenraad de belangen behartigt van personen die;

    • 1.

      algemene – en/of bijzondere bijstandsuitkering ontvangen o.g.v. de P-wet;

    • 2.

      een uitkering ontvangen o.g.v. de Ioaw of de Ioaz;

    • 3.

      een nabestaanden - of halfwezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet ontvangen, of niet uitkeringsgerechtigd zijn, waarbij het aanbieden van re-ïntegratie voorzieningen noodzakelijk wordt geacht;

 

Besluit vast te stellen de volgende verordening;

 

‘ Verordening cliëntenparticipatie Schagen 2015’

Artikel 1 – Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder;

De raad:De gemeenteraad van de gemeente Schagen;

Het college:Het college van de gemeente Schagen;

Cliëntenraad: de regionale cliëntenraad van voorheen de ISD-KNH;

Doelgroep:

  • 1.

    Personen die in de gemeente Schagen woonachtig zijn en een uitkering als gevolg van de P-wet, de Ioaw of Ioaz ontvangen, evenals personen die een nabestaanden – of halfwezen uitkering op grond van de Anw ontvangen of niet-uitkeringsgerechtigd zijn en voor wiens arbeidsinschakeling en het aanbieden van voorzieningen de gemeente Schagen verantwoordelijk is;

  • 2.

    personen die woonachtig zijn in de gemeente Schagen en aanspraak maken op voorzieningen en regelingen voortvloeiend uit het lokale minimabeleid;

Cliëntenbelangenorganisaties: de maatschappelijke organisaties die de belangbehartiging van de doelgroep als bovengenoemd tot doelstelling hebben;

Contactambtenaar:een door de gemeente aangewezen ambtenaar die de contacten met deCliëntenraad onderhoudt.

Artikel 2 - Doelstelling

De Cliëntenraad streeft bij haar werkzaamheden de volgende doelstellingen na:

  • 1.

    De behartiging van de belangen van personen behorende tot de doelgroepen genoemd onder artikel 1, als gevolg van de wetten en regelingen die door de gemeente worden uitgevoerd;

  • 2.

    De behartiging van de belangen van personen, die woonachtig zijn binnen het werkgebied van de gemeente, in het kader van het vastgestelde lokale minimabeleid binnen dit woongebied;

  • 3.

    De Cliëntenraad beoogt, door middel van overleg met de doelgroep, meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de wet en regelgeving.

Artikel 3 – Beleidsterreinen, taken en bevoegdheden

  • 1. De Cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd, aan de gemeente, over onderwerpen inzake:

    • a.

      De voorbereiding, vaststelling, uitvoering, controle en evaluatie van het beleid ten aanzien van de uitvoering P-wet, Ioaw en Ioaz;

    • b.

      De voorbereiding, vaststelling, uitvoering, controle en evaluatie van het lokale minimabeleid beleid ten aanzien van de uitvoering P-wet binnen het werk- woongebied van de gemeente;

  • 2. Tot deze onderwerpen behoren niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die betrekking hebben op individuele personen die behoren tot de doelgroep;

  • 3. De Cliëntenraad kan externe deskundigen uitnodigen ter ondersteuning van een toelichting of advies;

  • 4. De gemeente stelt ten behoeve van het functioneren van de Cliëntenraad jaarlijks een budget beschikbaar, op basis van een door de contactambtenaar opgestelde begroting, welke in samenspraak met de Cliëntenraad tot stand is gekomen;

  • 5. De Cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag op waarin verslag wordt gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad.

Artikel 4 - Samenstelling en zittingsduur

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit maximaal twaalf leden;

  • 2. De Cliëntenraad bestaat uit leden, zijnde personen uit de doelgroep cliënten gemeente en vertegenwoordigers van cliëntenbelangenorganisaties.

  • 3. Er wordt gestreefd naar een evenwichtige vertegenwoordiging tussen de leden, te weten;

    • a.

      vanuit de doelgroep cliënten: minimaal twee leden per deelnemende gemeente;

    • b.

      vanuit de cliëntenbelangenorganisaties: maximaal zes leden;

  • 4. De zittingstermijn voor leden van de Cliëntenraad gemeente is vier jaar;

  • 5. Indien leden tijdens de zittingsperiode niet meer tot de doelgroep of cliëntenbelangenorganisaties (gaan) behoren, eindigt de zittingstermijn uiterlijk na de maximale zittingstermijn genoemd onder lid 4;

  • 6. Zittende leden kunnen, voor maximaal één zittingstermijn, herbenoemd worden;

  • 7. De leden van de Cliëntenraad worden door gemeente benoemd op voordracht van de Cliëntenraad, dan wel op voordracht van de gemeente;

  • 8. De leden van de Cliëntenraad worden door gemeente (eervol) ontslagen op verzoek van het lid, dan wel op voordracht van de Cliëntenraad, dan wel op voordracht van de gemeente;

  • 9. De leden van de Cliëntenraad gemeente kiezen uit hun midden een voorzitter, alsmede de plaatsvervanger;

  • 10. De gemeente stelt een secretaris aan:

    • a.

      vanuit de leden van de Cliëntenraad of;

    • b.

      een externe secretaris die geen lid is van de Cliëntenraad en geen stemrecht heeft;

  • 11. Het lidmaatschap van de Cliëntenraad gemeente is onverenigbaar met:

    • a.

      Het lidmaatschap van het college van burgemeester en wethouders van één van de gemeente deelnemende gemeenten;

    • b.

      Het hebben van een dienstverband bij de gemeente;

  • 12. De Cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval de procedure over benoeming, schorsing leden, taken voorzitter en secretaris geregeld zijn en legt dit ter besluitvorming voor aan de gemeente. Het huishoudelijk reglement geldt voor één jaar en wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld.

Artikel 5 – werkwijze

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt de gemeente de Cliëntenraad om advies. De Cliëntenraad is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan de gemeente;

  • 2. De gemeente vraagt de Cliëntenraad in ieder geval advies over het beleid betreffende de uitvoering van de P-wet, Ioaw en Ioaz;

  • 3. De gemeente verstrekt een afschrift van de besluiten op de adviezen ter kennisgeving aan de Cliëntenraad;

  • 4. De Cliëntenraad vergadert tenminste vier maal en ten hoogste zes maal per jaar indien mogelijk in aanwezigheid van de contactambtenaar gemeente;

  • 5. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dan wel moet op een zodanig tijdstip gegeven worden, dat het uitgebrachte advies toegevoegd kan worden aan de stukken voor de besluitvorming van het college en de raad, zodat er daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming.

  • 6. Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de aanbieding van het advies zo nodig overleg plaats tussen de wethouder van de gemeente en de Cliëntenraad;

  • 7. De contactambtenaar draagt zorg voor tijdige levering relevante beleidsstukken en informatie aan het secretariaat van het college, fungeert als aanspreekpunt tijdens de vergaderingen van de Cliëntenraad en bewaakt de voortgang en behandeling van de uitgebrachte adviezen.

Artikel 6 – faciliteiten

  • 1. Ten behoeve van de Cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting van de gemeente een budget opgenomen, onder voorwaarden van hetgeen genoemd onder artikel 3 lid 4;

  • 2. De gemeente draagt zorg voor de diverse faciliteiten voor de Cliëntenraad tijdens haar overleg, waartoe spreek- en/of vergaderruimte incl. koffie/thee, gebruik apparatuur zoals kopieerapparatuur, telefoon, print/kopieerpapier, ter plaatse;

  • 3. De gemeente draagt zorg voor de diverse faciliteiten voor het secretariaat van de Cliëntenraad, zoals een laptop met internet abonnement, printer en printmateriaal;

  • 4. De gemeente verleent geen vergoeding voor privé faciliteiten. De leden van de Cliëntenraad ontvangen een onkostenvergoeding gelijk aan de vrijwilligersvergoeding, voor hun werkzaamheden in het belang van de Cliëntenraad;

  • 5. De leden van de Cliëntenraad ontvangen een reiskostenvergoeding op basis van fiscale onkostenvergoedingen;

  • 6. Het college van de gemeente stelt de hoogte van de vergoeding vast;

  • 7. Deze (onkosten)vergoedingen worden niet in mindering gebracht op de uitkering P-wet, Ioaw of Ioaz conform de bepalingen genoemd in artikel 31 lid 2 onder k P-wet, of daarmee gelijkgestelde regelingen;

  • 8. Onkosten van deskundigheidsbevordering dan wel deskundigheidsondersteuning dienen binnen het vastgestelde budget te worden begroot/verantwoord.

Artikel 7 - slotbepaling

  • 1. Het college van de gemeente is bevoegd, met betrekking tot de uitvoering van deze verordening, tot het stellen van nadere regels.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening cliëntenparticipatie Schagen 2015”;

  • 3. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015

  • 4. Deze verordening komt in de plaats van de “Verordening cliëntenparticipatie ISD Kop van Noord-Holland 2012” vastgesteld door het algemeen bestuur van de ISD Kop van Noord-Holland op 12 juli 2012 en ingetrokken door het algemeen bestuur van de ISD Kop van Noord-Holland op 16 december 2014 met ingang van 1 januari 2015.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van: 16 december 2014.
De raad van de gemeente Schagen,
griffier, voorzitter
Mevrouw E. Zwagerman, Mevrouw M.J.P. van Kampen-Nouwen