Regeling vervallen per 21-04-2011

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Geldend van 01-08-2008 t/m 20-04-2011

Intitulé

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluiten vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wet boek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160, als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders ( artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 5.

    gemeentehuis: alle huizen die bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan ambtenaren in dienst van de gemeente benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2. Het college kan ambtenaren in dienst van een andere gemeente benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 4. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, is geregeld in rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Schagen.

Artikel 4 Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voorzover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Leiding van de dienst

De senior van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. De bureaus waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht zijn voor het publiek geopend:

    voorzover de hiema te noemen dagen niet zijn algemene erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of overige door Burgemeester en Wethouders aan te wijzen dagen:

    • 1.

      voor reguliere huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met zaterdag volgens een door de senior van de afdeling Burgerzaken vastgesteld schema.

    • 2.

      Voor geboorteaangifte op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.30 uur na telefonische afspraak.

    • 3.

      voor de overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.30 uur na telefonische afspraak.

  • 2. Onverminderd de bepalingen van de Wet, dit Reglement en geldende overeenkomsten kan een huwelijk op ieder tijdstip van de week na schriftelijk verzoek van het bruidspaar worden voltrokken voorzover nader bepaald door de senior van de afdeling Burgerzaken. Het verzoek moet uiterlijk zes weken voor de datum van de huwelijksvoltrekking bij de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn ingediend.

    De senior van de afdeling Burgerzaken kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip afwijzen:

    • -

      indien het tijdstip reeds door een andere belanghebbende is gereserveerd

    • -

      indien de uitvoering van de vastlegging leidt tot een onredelijke verstoring van belangen waaronder begrepen het belang van de Dienst

    • -

      indien de noodzakelijke ondersteuning, zoals bode, gastvrouw, beveiliging niet kan worden geboden

    • -

      indien het niet mogelijk is een ambtenaar van de burgerlijke stand te krijgen voor dat tijdstip.

  • 3 Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan Burgemeester en wethouders dan wel aan de senior van de afdeling Burgerzaken zal het bureau waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht, worden geopend op zaterdag, zondag en op andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 4 In bijzondere gevallen kunnen Burgemeester en Wethouders dan wel de senior van de afdeling Burgerzaken besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

    • 1.

      Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in het gemeentehuis op maandag tot en met zaterdag van 09.00 -16.30 uur;

    • b.

      voor overige werkzaamheden is het bureau van de burgerlijke stand voor publiek geopend op maandag tot en met vrijdag van 08.00-12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 na telefonische afspraak.

    • 2.

      Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

    • 3.

      Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangegeven of op zaterdag voor Pasen kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op door de senior van de afdeling Burgerzaken te bepalen uren.

    • 4.

      Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

    • 5.

      Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

    • 6.

      In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Gelegenheid tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie, omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie en omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk

Er wordt iedere maandag om 9.00 uur en 10.00 uur gelegenheid gegeven voor een kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie en omzetting van een huwelijk of partnerschapsregistratie. Uitzondering hierop zijn de dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand gesloten is overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.

Artikel 8 Slotbepaling

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Schagen 2008.

  • 2 Het treedt in werking op 1 augustus 2008, met intrekking van het Reglement van 1 januari 2001.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 12 augustus 2008
Burgemeester en wethouders
Gemeentesecretaris