Budgetregeling gemeente Schagen

Geldend van 01-02-2010 t/m heden

Intitulé

Budgetregeling gemeente Schagen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen; gelet op de bepalingen van:

  • -

    Artikel 212 Gemeentewet

  • -

    de Financiële verordening gemeente Schagen;

  • -

    het Inkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Schagen;

  • -

    Algemeen mandaatbesluit van de gemeente Schagen;

BESLUITEN:

vast te stellen de "Budgetregeling gemeente Schagen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

budgethouderschap

De bij een budgethouder neergelegde verantwoordelijkheid voor het beheer van een budget en voor de realisatie van de bij dit budget behorende productie.

budget

Een deel van de begroting, tot uitdrukking komend in baten en lasten verbonden aan een product of kostenplaats, een verbijzonderd onderdeel daarvan, dan wel een door de raad beschikbaar gesteld krediet ter realisering van een bepaalde investering. Tot een budget wordt ook gerekend de besteding van voorzieningen. Tot het budget behoren niet de kapitaallasten.

budgethouder

Ambtenaar van de gemeente of externe die door het college is aangewezen en aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten met een totaal van minimaal € 50.000,--, investeringskredieten of voorzieningen en aan wie het mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende budgetten, investeringskredieten of voorzieningen. Het mandaat is opgenomen in het Algemeen Mandaatbesluit van de gemeente Schagen. De budgethouder kan ook een projectleider zijn.

Artikel 2 Mandatering

  • 1. Jaarlijks na de vaststelling van de begroting wordt vastgelegd welke budgetten door het college aan de budgethouders zijn toegewezen.

  • 2. De vertegenwoordiging van de gemeente buiten rechte voor het aangaan van verplichtingen wordt op grond van artikel 171 lid 2 Gemeentewet door de Burgemeester opgedragen aan de budgethouders.

Artikel 3 Verplichtingen

De verplichtingen worden onderscheiden in verplichtingen inzake uitgaven en verplichtingen inzake inkomsten .

  • a.

    Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat de budgethouder heeft geconstateerd dat hiervoor een toereikend budget beschikbaar is.

  • b.

    Een budgethouder kan geen verplichtingen aangaan met het bedrijf of de instelling waarvoor hij/zij werkzaam is en kan geen budgethouder zijn voor dat onderdeel van het budget waarin hij/zij een direct of indirect belang heeft. b. Bij het aangaan van verplichtingen voor werken, leveringen en diensten gelden de bepalingen van het Inkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Schagen en de in het kader van de uitvoering daarvan vastgestelde regels.

  • c.

    De budgethouder dient er voor het verkrijgen van opbrengsten voor zorg te dragen dat tijdig het juiste bedrag wordt gefactureerd en deze tijdig worden vastgelegd in de financiële administratie.

  • d.

    De budgethouder dient er voor zorg te dragen dat aanvragen voor subsidies of andere gelden van derden tijdig en juist worden gemaakt en dat toekenningen tijdig worden vastgelegd in de financiële administratie.

Artikel 4 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen

  • 1. Uitgangspunten zijn dat:

    • -

      Mutaties die leiden tot een wijziging van de totaalbedragen per programma (lasten en baten) door de raad worden goedgekeurd.

    • -

      Mutaties die leiden tot een wijziging van het totaalbedragen per product (lasten en baten) door het college worden goedgekeurd.

    • -

      Exploitatiebudgetten die aan het eind van het jaar niet zijn besteed, vervallen.

  • 2. Binnen deze uitgangspunten gelden de volgende regels:

    • -

      Budgethouders mogen in onderling overleg zonder toestemming van het college schuiven binnen hun budget indien dat niet leidt tot een wijziging van de totaalbedragen per product. Financieel Beleid verzamelt de voorstellen op aangeven van de afdelingscontroller en legt deze maandelijks voor aan het college ter kennisname.

    • -

      Budgethouders mogen in onderling overleg met toestemming van het college schuiven binnen hun budget indien dat niet leidt tot een wijziging van de totaalbedragen per programma. Financieel Beleid verzamelt de voorstellen op aangeven van de afdelingscontroller en legt deze maandelijks voor aan het college ter besluitvorming.

    • -

      Budgethouders mogen met toestemming van de gemeenteraad tussentijds schuiven binnen hun budget, ook indien dat leidt tot een wijziging van de totaalbedragen per programma, mits de mutatie niet hoger is dan € 10.000 per programma. Financieel Beleid verzamelt de mutaties en legt deze maandelijks voor aan de gemeenteraad via het voorstel tot wijziging van de begroting. De toelichting op de mutaties wordt ter inzage gelegd.

    • -

      Mutaties van € 10.000 of hoger worden via een apart raadsvoorstel of via de bestuursrapportage aan de raad voorgelegd.

Artikel 5 Informatie omtrent afwijkingen

De budgethouder informeert het afdelingshoofd tijdig over de door hem gesignaleerde c.q. verwachte afwijkingen in het toegekende budget rekening houdend met het gestelde in artikel 4 van dit Besluit.

Artikel 6 Rapportage

De budgethouder is verantwoordelijk voor het, overeenkomstig de Financiële verordening van de gemeente Schagen, opstellen van een overzicht ten behoeve van de tussenrapportages voor het college en de gemeenteraad van de werkelijke uitkomsten van het budget. Dit overzicht bevat de afwijkingen van de baten en lasten.

Artikel 7 Aanlevering gegevens P&C cyclus

De budgethouder is verantwoordelijk voor het aanleveren van alle informatie die nodig is voor het opstellen van de documenten uit de P&C cyclus overeenkomstig de hiervoor jaarlijks op te stellen planning.

Artikel 8 Controle facturen

De afhandeling van de ontvangen facturen vindt plaats overeenkomstig de procesbeschrijving “Facturen crediteuren”.

Artikel 9 Vervanging bij afwezigheid of vertrek

Bij afwezigheid van de budgethouder van langer dan twee weken worden de taken van een budgethouder overgenomen door een vaste, door het college aangewezen, vervanger. De vervanger kan een externe zijn.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling kan worden aangehaald als Budgetregeling gemeente Schagen en treedt in werking op 1 februari 2010. Het Besluit Regeling Budgethouderschap door het College vastgesteld op 18 april 2000 wordt hiermee ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door Burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen in zijn vergadering van 26 januari 2010.
Burgemeester en wethouders van Schagen,
De secretaris, De burgemeester,
Burgemeester van Schagen ,