Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Geldend van 24-12-2009 t/m 31-12-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

De raad van de gemeente Schagen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 december 2009 , nr. 17;

gezien het advies van de commissie Algemene Zaken Middelen d.d. 1 december 2009;

gelet op de artikelen 156, tweede lid aanhef en onderdeel h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de: Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende legestabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    Het afgeven van bewijzen van onvermogen.

  • b.

    Het afgeven van verklaringen omtrent een persoon, als bedoeld in artikel 857, eerste lid, van het wetboek van burgerlijke rechtsvordering.

  • c.

    Het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, of andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, provinciën, gemeenten, waterschappen, publiekrechtelijke bedrijfsorganen of de Stichting 1940-1945.

  • d.

    Het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen.

  • e.

    Het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekking enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente.

  • f.

    Het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas.

  • g.

    Diensten ten behoeve van instellingen van weldadigheid, de Raden voor Kinderbescherming en verenigingen, die zich uitsluitend of in hoofdzaak de bescherming van de zedelijke belangen van jeugdige personen ten doel stellen

  • h.

    Inlichtingen uit het bevolkingsregister, gevraagd door of vanwege het rijk, de provinciën, de gemeenten, de waterschappen en veenpolders, of enig ander openbaar lichaam, door vertegenwoordigers van vreemde mogendheden hier te lande, alsmede inlichtingen, die gevraagd worden door verenigingen of instellingen, die ten algemene nutte werkzaam zijn.

  • i.

    Inlichtingen uit in de archiefbewaarplaats gedeponeerde archieven, waarmede een algemeen wetenschappelijk belang wordt gediend.

  • j.

    De stukken en de legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken.

  • k.

    Vergunningen en vrijstellingen als bedoeld in artikel 5.2.1 voor instellingen welke op het collecterooster staan vermeld, een CBF-keur bezitten danwel een verklaring van geen bezwaar van het CBF hebben verkregen.

Artikel 5 Tarieven

De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende legestabel.

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen één maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt [en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5. (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegeevenens);

    • 5.

      hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.7 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 12 (kansspelen) .

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De “Legesverordening 2009” van 16 december 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2010”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 15 december 2009.
griffier voorzitter
N.S. Voogd G. Westerink

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2010 (eerste wijziging)

 

Tarieventabel behorende bij de eerste wijziging legesverordening 2010 Gemeente Schagen

 Tarief

Titel I 

Algemene dienstverlening

 

Hoofdstuk 1

Burgelijke stand

 

1.1.1

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:    

 

1.1.1.1

werkdagen met uitzondering van vrijdagen                                        

 €221,00

1.1.1.2

vrijdagen                                                                               

 €330,00

1.1.1.3

zaterdagen, zondagen, alsmede op collectief ingeroosterde ATV dagen van gemeentepersoneel

 €650,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd

partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op;

 

1.1.2.1

werkdagen met uitzondering van vrijdagen                                    

 €211,00

1.1.2.2

vrijdagen                                                                               

 €330,00

1.1.2.3

zaterdagen, zondagen, alsmede op collectief ingeroosterde ATV dagen van gemeentepersoneel

 

€650,00

1.1.3

Het tarief voor de beschikbaarstelling van personeel van de gemeente als getuige van een huwelijk of geregistreerd partnerschap bedraagt

 

€15,40

1.1.4

Indien de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap plaatsvindt in het Slot Schagen worden de in 1.1.1.1, 1.1.1.2, 1.1.1.3, 1.1.2.1, 1.1.2.2 en 1.1.2.3 genoemde tarieven verhoogd met

 

€66,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een:                              

 

1.1.5.1

trouwboekje of een partnerschapsboekje                                     

 

€9,60

1.1.5.2

duplicaat trouwboekje of partnerschapsboekje                                   

 

€9,60

1.1.6

Terzake van het in het behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

                                       

 

 Hoofdstuk 2

 Reisdocumenten

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.2.1.1

het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchteling of een reisdocument voor vreemdeling

€50,90

1.2.1.2

het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€56,90

1.2.1.3

het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€50,90

1.2.1.4

het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€8,95

1.2.1.5

het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en en 1.2.1.3

€20,90

1.2.1.6

het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€8,95

1.2.1.7

het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar

€8,95

1.2.1.8

het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder

€42,85

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€41,00

1.2.3

Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€19,50

1.2.5

Indien de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt en dit document bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden de in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 genoemde tarieven verhoogd met

€16,40

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€40,00

1.3.2

Indien de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt en dit document bij de nieuwe aanvraag niet kan worden overlegd, wordt het in 1.3.1 genoemde tarief verhoogd met

€16,40

1.3.3

Het tarief genoemd in 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€33,25

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdeel 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

€7,50

1.4.2.2

tot het afsluiten van een overeenkomst voor een eenmalige levering van minimaal 10 gegevens of het verstrekken van minimaal 10 gegevens voor de periode van maximaal één kalenderjaar:

1.4.2.2.1

voor de eerste 10 gegevens, per aanvraag

€2,50

1.4.2.2.2

voor de volgende 90, per aanvraag

€1,00

1.4.2.2.3

voor de volgende 900, per aanvraag

€0,25

1.4.2.2.4

Alle volgende gegevens

€0,15

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

€7,50

1.4.4.2

tot het afsluiten van een overeenkomst voor een eenmalige levering van minimaal 10 gegevens of het verstrekken van minimaal 10 gegevens voor de periode van maximaal één kalenderjaar:

1.4.4.2.1

voor de eerste 10 gegevens, per aanvraag

€2,50

1.4.4.2.2

voor de volgende 90, per aanvraag

€1,00

1.4.4.2.3

voor de volgende 900, per aanvraag

€0,25

1.4.4.2.4

Alle volgende gegevens

€0,15

1.4.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€2,45

1.4.6

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€11,10

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.5.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet

1.5.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.5.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

€0,23

met een maximum per bericht van

€4,50

1.5.1.1.2

meer dan 100 pagina's

€22,50

1.5.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€4,50

1.5.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€22,50

1.5.2

indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€4,50

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting c.a.

€10,40

1.6.1.2

een afschrift van de gemeenterekening zonder bijlagen

€10,40

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.2.1

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering bij abonnement voor een jaarkalender

€48,75

1.6.2.2

een afschrift van de besluitenlijst per raadsvergadering

€1,80

1.6.2.3

een afschrift van de besluitenlijst per raadsvergadering bij abonnement per kalenderjaar

€17,85

1.6.2.4

een afschrift van de B&W besluitenlijst bij abonnement per kalenderjaar

€122,00

1.6.2.5

een afschrift van de B&W besluitenlijst per exemplaar

€2,55

1.6.3

Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld.

Hoofdstuk 7

Overige publiekszaken

1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€30,00

1.7.2

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€7,50

1.7.3

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€7,50

1.7.4

tot het verkrijgen van verklaringen, welke in het bijzonder belang van de daarbij betrokken personen worden opgemaakt, per stuk

€7,50

1.7.5

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€7,50

Hoofdstuk 8

Gemeentearchief

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€11,10

Hoofdstuk 9

Leegstandswet

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

€190,00

1.9.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

€95,00

Hoofdstuk 10

Marktstandplaatsen

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.10.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2009 (individuele vergunning)

€27,00

1.10.2

overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 13 van het Marktreglement 2008

€27,00

Hoofdstuk 11

Winkeltijdenwet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingtsbesluit Winkeltijdenwet

€27,00

Hoofdstuk 12

Kansspelen

1.12.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.12.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€56,70

1.12.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten,

voor de eerste speelautomaat

€56,70

en voor iedere volgende speelautomaat

€34,00

1.12.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€226,80

1.12.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€226,80

en voor ieder volgende speelautomaat

€226,80

1.12.2.

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€27,00

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€212,50

1.13.2

Het in 1.13.1 genoemde tarief wordt:

1.13.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk verhoogd met

€156,60

1.13.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt verhoogd met

€52,20

1.13.2.3

per 100 strekkende meters aan te leggen kabel of een gedeelte daarvan verhoogd met

€17,40

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

1.14

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€12,80

1.14.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van het Regeling voertuigen

€31,00

1.14.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB)

€27,00

1.14.4

tot het verkrijgen van een aanstellingspas (evenementen)verkeersregelaar als bedoeld in artikel 58 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB)

€12,80

Hoofdstuk 15

Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.15.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina

€2,50

1.15.1.2

een afschrift van de besluiten van het gemeentebestuur op basis van artikel 141 van de Gemeentewet, per pagina of gedeelte daarvan

€0,10

1.15.1.3

afschriften, doorslagen of fotokopieën, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.15.1.3.1

per pagina op papier van A4-formaat

€0,40

1.15.1.3.2

per pagina op papier van A3-formaat

€0,80

1.15.1.3.3

per pagina op papier van A1-formaat

€4,00

1.15.1.3.4

per pagina op papier van A0-formaat

€6,00

1.15.1.4

een beschikking op aanvraag voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€27,00

1.15.1.5

stukken of uittrekkels welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per beschikking

€27,00

1.15.2

Het tarief voor het verlenen van hulp bij het opmaken van stukken en of tekeningen, nodig bij het aanvragen van vergunningen volgens wetten of verordeningen tot maximaal één uur bedraagt

€27,00

1.15.3

Het tarief bedraagt voor het afgeven van een internationaal vaccinatiebewijs

€1,75

1.15.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

1.15.4.1

ventvergunning

€27,00

1.15.4.2

standplaatsvergunning

€27,00

1.15.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van informatie aan derden ten behoeve van taxaties van onroerende zaken

€26,80

1.15.5.1

Indien een aanvraag als bedoeld in 1.15.5 tevens een aanvraag tot het verstrekken van gegevens ten behoeve van onderzoek naar kwaliteit van de bodem betreft, wordt het onder 1.15.5 vermelde tarief verhoogd met dat van 2.9

Titel II

Dienstverlening inzake omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Bouwgerelateerde leges

Bouwkosten

2.1

Onder bouwkosten worden in dit hoofdstuk verstaan de aanneemsom (excl. Omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (excl. omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moet worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

Lichte en reguliere Bouwvergunningen

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

2.2.1

aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning:

€122,00

2.2.2

te vermeerderen met een volgens onderstaande tabel te bepalen percentage van de op €1.000 afgeronde bouwkosten

Bouwkosten Percentage

Minimum vermeerdering

tot €5.000 2,85

van €5.000 tot €20.000 2,45

€142,50

van €20.000 tot €40.000 1,90

€490,00

van €40.000 tot €80.000 1,52

€760,00

van €80.000 of meer 1,25

€1.216,00

Schetsplannen/Gefaseerde aanvragen om bouwvergunning

2.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

2.3.1

een verzoek tot beoordeling van een schetsplan/principeverzoek met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend:

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplanprincipeverzoek uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend;

€101,00

2.3.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet: van het overeenkomstig 2.2.1 en 2.2.2 berekende bedrag

60%

2.3.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als onder 2.2.2 bepaald, met dien verstande dat in elk geval €100 is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;

2.3.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet: van het overeenkomstig 2.2.1 en 2.2.2 berekende bedrag

40%

Verhogingen/aanvullende leges

2.4.1

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

2.4.1.1

Het verschuldigde bedrag op grond van de onderdelen 2.2.1 en 2.2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast verhoogd met:

€681,75

2.4.2

Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

2.4.2.1

Het verschuldigde bedrag op grond van de onderdelen 2.2.1 en 2.2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet Ruimtelijke Ordening of artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

€373,50

2.4.3

Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

2.4.3.1

Het verschuldigde bedrag op grond van de onderdelen 2.2.1 en 2.2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening op aanvraag wordt toegepast, verhoogd met:

€681,75

2.4.4

Indien een aanvraag, als bedoeld in 2.4.1, wordt voorzien van een door burgemeester en wethouders vervaardigde akoestische rapportage worden de verschuldigde leges verhoogd:

2.4.4.1

indien de met de rapportage gemoeide werkzaamheden minder dan één dag in beslag nemen met:

€172,50

2.4.4.2

indien de met de rapportage gemoeide werkzaamheden meer dan één dag doch minder dan twee dagen in beslag nemen met:

€431,25

2.4.4.3

indien de met de rapportage gemoeide werkzaamheden meer dan twee dagen in beslag nemen met:

€862,50

2.4.5

Indien een procedure tot vaststelling van een hogere waarde ingevolge de Wet geluidhinder nodig is

€308,00

Berekeningsgrondslag bouwkosten

2.5

De leges worden berekend op grond van een bij de aanvraag van de vergunning over te leggen begroting van de bouwkosten, de gehele afwerking inbegrepen, mits deze door burgemeester en wethouders wordt deugdelijk verklaard. Zo dit niet het geval is, worden de leges berekend naar de door of vanwege burgemeester en wethouders getaxeerde kosten (excl. omzetbelasting)

Verlaging leges als gevolg van intrekking aanvraag bouw- sloop- of aanlegvergunning

2.6.1

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt 50% van de verschuldigde leges in rekening gebracht.

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

2.6.2

Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt 25% van de betaalde leges teruggeven.

Verlaging leges als gevolg van het weigeren van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

2.6.3

Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt 50% van de verschuldigde leges in rekening gebracht.

Aanlegvergunningen

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning)

€256,50

2.7.2

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.7.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklarinag) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€382,00

Bestemmingswijzigingen

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

2.8.1

wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€308,00

2.8.2

het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassinverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€681,75

2.8.3

tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€681,75

Bodemgesteldheidonderzoek

2.9

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens ten behoeve van onderzoek naar de kwaliteit van de bodem

€100,00

Welstandscommissie

2.10

Het tarief voor het inwinnen van advies bij de welstandscommissie met betrekking tot reclameobjecten bedraagt

€54,75

Sloopvergunning

2.11

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning

€195,00

Kappen

2.12

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g. van de Wabo bedraagt het tarief:

€27,00

Overig

2.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€27,00

Titel III

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank en Horecawet

€289,00

3.1.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een wijziging als bedoeld in artikel 30 van de Drank en Horecawet

€73,50

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank en Horecawet

€23,50

3.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend mogen houden van voor het publiek toegankelijke lokaliteiten

€27,00

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

3.2

Voor toepassing van dit hoofdstuk wordt onder het centrumgebied het gebied van het stadscentrum verstaan dat begrensd wordt door de straten Noord, Beethovenlaan, Schubertstraat, Langestraat, Thorbeckestraat, Stationsweg, Plantsoen, Landbouwstraat, Oude Slotstraat, Hoftstraat, Loet en Rensgars, waarbij ook deze genoemde straten geacht worden te behoren tot dit gebied.

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een vermakelijkheid in voor publiek toegankelijke plaatsen

3.2.1.1

indien het een evenement betreft buiten het centrumgebied

€52,50

3.2.1.2

indien het een evenement betreft in het centrumgebied waarbij het verwachte aantal bezoekers

3.2.1.2.1

minder bedraagt dan 500

€105,00

3.2.1.2.2

meer dan 500 bedraagt maar minder dan 3000

€210,00

3.2.1.2.3

meer bedraagt dan 3000

€525,00

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

3.3.1

vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting (artikel 3.4 van de APV)

€391,00

3.3.2

vergunning voor het wijzigen van een seksinrichting (artikel 3.4 van de APV) eerste lid van de Apv)

€195,50

Hoofdstuk 4

Brandveiligheidsverordening

3.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1

tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 6.1.1 van de bouwverordening voor bouwwerken met een gebruiksoppervlakte:

3.4.1.1

tot 200 m2

€256,50

3.4.1.2

van 200 tot 500 m2

€384,75

3.4.1.3

van 500 tot 2.000 m2

€641,25

3.4.1.4

van 2.000 tot 5.000 m2

€897,75

3.4.1.5

meer dan 5.000 m2

€1.282,50

3.4.2

tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning ten behoeve van evenementen

€55,25

3.4.3

om een verklaring van overdracht van de gebruiksvergunning aan een nieuwe eigenaar

€24,40

De Leges tabel Schagen 2010 behoort bij raadsbesluit van 28 september 2010 tot vaststelling van de eerste wijziging Legesverordening 2010.

De griffier van Schagen,

N.S. Voogd