Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV 1990 Schiedam 2013

Geldend van 11-07-2013 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV 1990 Schiedam 2013

Het college van Burgemeester en Wethouders;

b e s l u i t de:

Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV 1990 Schiedam 2013

vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Ontheffing: ontheffing als bedoeld in artikel 87 RVV 1990.

  • b.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam.

  • c.

    Weg: als omschreven in artikel 1 lid 1 sub b van de Wegenverkeerswet 1994.

  • d.

    Parkeren: als omschreven in artikel 1 onder ac RVV 1990.

  • e.

    Voertuigen: als omschreven in artikel 1 onder al RVV 1990.

Artikel 2 Aanvraaggronden

  • 1.

    Slechts als het voor de uitvoering van werkzaamheden of activiteiten noodzakelijk is dat met het voertuig verkeersregels en tekens van het RVV 1990 moeten worden overtreden, verleent het college ontheffing van artikelen binnen artikel 87 RVV. Voormeld noodzakelijkheidscriterium is nader uitgewerkt in het tweede en derde lid.

  • 2.

    De navolgende omstandigheden kunnen reden zijn om een ontheffing te verlenen:

    • a.

      De werkzaamheden van de ontheffingaanvrager hebben een zo spoedeisend karakter dat indien men niet onmiddellijk in de naaste omgeving van de uit te voeren werkzaamheden kan parkeren onevenredige schade zou kunnen ontstaan.

    • b.

      Bij directe verbondenheid van het voertuig aan de uit te voeren werkzaamheden. In het voertuig waarvoor ontheffing is aangevraagd is apparatuur aangebracht die vast met het voertuig is verbonden en die in de directe omgeving van de uit te voeren werkzaamheden beschikbaar moet zijn.

    • c.

      Te overbruggen afstand voor levering zware en/of onhandelbare en/of bederfelijke materialen of goederen. De afstand die in het kader van de werkzaamheden met deze materialen moet worden overbrugd, is zodanig dat in redelijkheid niet verlangd kan worden dat dit zonder gebruikmaking van het voertuig plaatsvindt.

    • d.

      Uitvoering overheidstaken, handhaving en toezicht.

    • e.

      Verhuizingen.

    • f.

      Trouwerijen op de locaties Oude stadhuis (grote Markt) en Jenevermuseum (Lange Haven)(maximaal voor twee voertuigen, zijnde trouwauto plus 1 volgauto);

      De navolgende specifieke doelgroep komt voor een ontheffing in aanmerking:

    • g.

      Volkstuinbezitters in het bezit van een gehandicapten kaart (bestuurders- of passagiers gehandicapten kaart) en hun bezoekers die in het bezit zijn van een gehandicapten kaart (bestuurders- of passagiers gehandicapten kaart;

  • 3.

    Navolgende omstandigheden zijn in elk geval geen reden om ontheffing te verlenen:

    • a.

      om redenen van een efficiënte bedrijfsvoering;

    • b.

      het vereenvoudigen van werkzaamheden ten behoeve van derden;

    • c.

      het verkorten van routes van en naar plaatsen van tewerkstelling;

    • d.

      het uitvoeren van werkzaamheden die op een andere wijze kunnen worden gedaan, zonder dat de regelgeving van het RVV 1990 behoeft te worden overtreden.

  • 4.
    • Bij een beroep op bijzondere omstandigheden kan het college afwijken van bovenstaande aanvraaggronden. Bij een beroep op deze bijzondere omstandigheden wordt de aanvraag tenminste getoetst op de volgende criteria:

    • a.

      er ontbreekt een adequaat alternatief;

    • b.

      de belangen van de aanvrager zijn niet in strijd met de belangen van doorstroming, verkeersveiligheid;

      • c.

        wanneer de ontheffing wordt verstrekt ontstaat geen ongewenste precedentwerking.

Artikel 3 Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag dient schriftelijk te worden ingediend.

  • 2.

    Voor het aanvragen van een ontheffing dient gebruik te worden gemaakt van het formulier dat wordt aangeboden op de website van de gemeente Schiedam (www.schiedam.nl).

  • 3.

    De aanvraag bevat tenminste de volgende gegevens en bescheiden:

    • a.

      naam en correspondentieadres van de aanvrager.

    • b.

      indien de aanvraag wordt gedaan door een gemachtigde: diens naam en adres en een door de aanvrager ondertekende machtiging.

    • c.

      omschrijving waarvoor een ontheffing wordt verlangd.

    • d.

      de reden waarom een ontheffing wordt verlangd.

    • e.

      de periode waarvoor een ontheffing wordt verlangd.

    • f.

      de kentekens voor de voertuigen waarvoor een ontheffing wordt aangevraagd.

    • g.

      Indien geen kenteken bekend is het nummer op de verzekeringsplaat.

    • h.

      de weg waarvoor de ontheffing moet gaan gelden.

    • i.

      Indien van toepassing de maatvoering inclusief lading.

    • j.

      Indien van toepassing een uittreksel uit het BIG register.

    • k.

      Indien van toepassing een werkgeversverklaring c.q. arbeidscontract.

  • 4.

    De aanvraag en de bijgevoegde bescheiden dienen in de Nederlandse taal te zijn opgesteld.

  • 5.

    De aanvraag kan betrekking hebben op meerdere voertuigen.

  • 6.

    De aanvraag dient te worden gedagtekend en ondertekend door de aanvrager of diens gemachtigde.

  • 7.

    Indien een aanvraag onvolledig is wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om de ontbrekende informatie te verschaffen. De termijn als bedoeld in artikel 7 gaat in op het moment dat de aanvraag volledig is ingediend.

Artikel 4 Beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist over de aanvraag binnen acht weken na de dag waarop de aanvraag volledig in ontvangen (aansluiting bij artikel 4:13 Awb).

  • 2.

    Het college kan haar beslissing voor ten hoogste vier weken verdagen. Van het besluit tot verdaging wordt voor afloop van de in het eerste lid bedoelde termijn schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager.

Artikel 5 Intrekken of wijzigen van een ontheffing

  • 1.

    Een ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd:

    • a.

      indien ter verkrijging van de ontheffing onjuiste gegevens zijn verstrekt;

    • b.

      indien op grond van verandering van omstandigheden dan wel verandering van inzicht na het verlenen van de ontheffing, waarbij blijkt voortzetting van de geldigheid, strijdig is met de uitgangspunten ten tijde van de verlening;

    • c.

      indien de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

    • d.

      indien de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt.

  • 2.

    De houder van een ontheffing dient wijziging van de gegevens, genoemd in artikel 3, derde lid, schriftelijk kenbaar te maken aan het college, zodat de verleende ontheffing, indien mogelijk, kan worden gewijzigd.

 

Artikel 6 Karakter van ontheffing

  • 1.

    De ontheffing wordt verleend voor een bepaalde termijn, met een maximum van 12 maanden.

  • 2.

    De ontheffing wordt verleend voor het kleinst mogelijk gebied of weggedeelte.

  • 3.

    De ontheffing is voertuiggebonden, tenzij in de ontheffing anders is bepaald.

  • 4.

    De ontheffing vermeldt in ieder geval:

    • a.

      naam en adres van de ontheffinghouder;

    • b.

      kenteken van het voertuig waarvoor ontheffing is verleend, tenzij de ontheffing niet voertuiggebonden is of dat sprake is van een voertuig dat niet kentekenplichtig is;

    • c.

      omschrijving van het voertuig waarvoor ontheffing is verleend;

    • d.

      tijdvak en gebied waarvoor ontheffing is verleend;

    • e.

      geldigheidsduur van de ontheffing;

    • f.

      van welke verkeersregel en – indien van toepassing – van welk verkeersteken ontheffing is verleend.

  • 5.

    De ontheffing gaat vergezeld van een bewijs van verlening, waarop in elk geval de in het vierde lid genoemde gegevens staan vermeld. Het originele bewijs van verlening dient op de voorgeschreven wijze zichtbaar in, op of aan het voertuig bevestigd te zijn.

  • 6.

    Het bewijs van verlening blijft eigendom van de gemeente Schiedam.

Artikel 7 Voorschriften en beperkingen

  • 1.

    Aan het gebruik van de ontheffing worden door het college worden in elk geval de navolgende voorschriften verbonden:

    • a.

      De ontheffing mag slechts worden gebruikt ten behoeve van de door de aanvrager omschreven werkzaamheden en/of de te verhelpen calamiteiten en welke in de ontheffing zijn opgenomen.

    • b.

      Als de ontheffing geldig is voor een bepaalde tijdsduur dient ten behoeve van controle een parkeerschijf te worden gebruikt.

    • c.

      Van de ontheffing mogen geen fotokopieën of andere afdrukken worden gemaakt.

    • d.

      De ontheffing moet op eerste vordering van bevoegde ambtenaren aan deze ter inzage worden gegeven en de houder dient derhalve de ontheffing, bij gebruik ervan, bij zich te dragen.

    • e.

      Indien de ontheffing wordt gebruikt op een weggedeelte waar gereguleerd parkeren is ingevoerd, dient de verschuldigde parkeerbelasting te worden betaald op de wijze zoals op de parkeerautomaat is aangegeven.

    • f.

      De houder mag bij het gebruik van de ontheffing de omgeving en het overige verkeer niet in gevaar brengen (o.a. Wegenverkeerswet 1994 artikel 5).

    • g.

      Indien het gebruik van de ontheffing voor de werkzaamheden niet strikt noodzakelijk is, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van reguliere beschikbare (betaald) parkeerplaatsen, dan mag een ontheffing op het gebied van parkeren niet worden gebruikt.

  • 2.

    Aan de ontheffing kunnen door het college (aanvullende) voorschriften of beperkingen worden verbonden.

  • 3.

    Degene aan wie de ontheffing is verleend is verplicht zich te houden aan de in de ontheffing gestelde voorschriften dan wel beperkingen.

  • 4.

    Bij het niet naleven van de voorschriften of beperkingen kan het college de ontheffing intrekken.

Artikel 8 Leges

  • 1.

    Voor het afgeven van ontheffingen zijn leges verschuldigd.

  • 2.

    De leges worden jaarlijks vastgesteld en opgenomen in de bij de Legesverordening behorende tarieventabel van de gemeente Schiedam.

Artikel 9 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de dag na publicatie.

  • 2.

    Ontheffingen verleend voor inwerkingtreding van deze beleidsregels blijven - voor zover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken - gedurende de looptijd van deze ontheffing van kracht. De bij deze ontheffing vermelde voorschriften blijven eveneens van kracht.

Artikel 10 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV 1990 Schiedam 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam voor de hen toekomende bevoegdheden, d.d. 23 april 2013.
de secretaris, ir. J.C. van Ginkel MCM
de burgemeester. C.H.J. Lamers

Toelichting

Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV Schiedam 2013

Algemene toelichting

  • 1.

    Inleiding

    Naar aanleiding van wildgroei in het verlenen van ontheffingen op basis van artikel 87 van het Reglement Verkeerregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), is de uitdrukkelijke wens ontstaan om de procedure met betrekking tot het verlenen van ontheffingen vast te leggen. Dit geeft duidelijkheid naar de aanvrager in welke gevallen een redelijk zicht is op het verkrijgen van een ontheffing. Tevens geeft het de verstrekker duidelijkheid binnen welke kaders een ontheffing verstrekt kan worden.

  • 2.

    Het doel van het verlenen van een RVV 87-ontheffing

    Sommige werkzaamheden en activiteiten kunnen uitsluitend worden uitgevoerd als verkeerstekens en verkeersregels worden overtreden. De ontheffing op basis van artikel 87 RVV 1990 geeft de mogelijkheid ontheffing te krijgen van een aantal van deze verkeerstekens en verkeersregels. Om te voorkomen dat het verkeersbeeld wordt verstoord en gevaarlijke situaties ontstaan door een teveel aan voertuigen met een ontheffing,wordt de ontheffing slechts onder stringente voorwaarden verleend. Alleen wanneer het voor de uitvoering van onder artikel 3 genoemde werkzaamheden en activiteiten noodzakelijk is, wordt de ontheffing verleend.

  • 3.

    Wettelijk kader

    De mogelijkheid om ontheffing te verlenen van een aantal verkeersregels en verkeerstekens is geregeld in artikel 87 van het RVV 1990. Ingevolge artikel 149 lid 1 sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om ontheffing te verlenen. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de teamleider Verkeer en Verlichting.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2. Aanvraaggronden

Het noodzakelijkheidscriterium, vermeld in het eerste lid van artikel 2, is nader uitgewerkt in het tweede en derde lid. 

Lid 2

Sub a

De werkzaamheden van de ontheffingaanvrager hebben een zo spoedeisend karakter dat indien men niet onmiddellijk in de naaste omgeving van de uit te voeren werkzaamheden kan parkeren onevenredige schade zou kunnen ontstaan.

 

Naast huisartsen en verloskundigen komen bijvoorbeeld ook loodgieters en bedrijven die koel/vries en voedselbereidingapparatuur moeten repareren, in aanmerking voor ontheffing bij calamiteiten. Hieronder valt ook vervoer van bederfelijk voedsel, waren en bloemen, waarbij de aanvrager structureel vervoer pleegt.

 

Sub b

Bij directe verbondenheid van het voertuig aan de uit te voeren werkzaamheden in het voertuig waarvoor ontheffing is aangevraagd is apparatuur aangebracht die vast met het voertuig is verbonden en die in de directe omgeving van de uit te voeren werkzaamheden beschikbaar moet zijn.

Bijvoorbeeld compressoren, hoogdrukapparatuur en lasapparatuur.

 

Sub c

Te overbruggen afstand voor levering zware materialen/goederen.

De afstand die in het kader van de werkzaamheden met zware materialen moet worden overbrugd, is zodanig dat in redelijkheid niet verlangd kan worden dat dit zonder gebruikmaking van het voertuig plaatsvindt.

 

Bijvoorbeeld voor het verplaatsen van zware materialen en/of goederen is, in redelijkheid, geen alternatief mogelijk dan door gebruik te maken van het voertuig. Na aflevering van de goederen dient het voertuig te worden verplaatst.

 

Sub d

Uitvoering overheidstaken, handhaving en toezicht. Andere dan de boven genoemde werkzaamheden, die niet zonder ontheffing kunnen worden uitgevoerd.

 

Voertuigen in gebruik van opsporing- en toezichthoudende overheidsdiensten ten tijde van hun opgedragen taakuitoefening.

Voertuigen ten dienste van overheden ten tijde van deze daadwerkelijke uitvoering van werkzaamheden in opdracht van de overheid.

Voertuigen t.b.v. de gemeentelijke crisisstaf, waaronder het Veiligheidshuis, tijdens de uitvoering van hun taak.

 

Sub g

Gehandicapte bestuurders die een tuinhuis bezitten op volkstuincomplex Vijfsluizen mogen het complex oprijden en parkeren. Gehandicapte passagiers mogen het complex oprijden. Parkeren is niet toegestaan.