Verordening op de elektronische publicatie gemeente Schiedam 2013

Geldend van 01-10-2013 t/m heden

Intitulé

Verordening op de elektronische publicatie gemeente Schiedam 2013

De raad van de gemeente Schiedam;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18-06-2013 betreffende het vaststellen van de Verordening op de elektronische publicatie gemeente Schiedam 2013 (kenmerk:13INT00281);

gelet op het bepaalde in artikel 139 en 149 van de Gemeentewet, artikel 2:14, tweede lid, afdeling 3.4 en afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelezen het advies van de raadcommissie d.d. 8 juli 2013;

besluit vast te stellen de:

Verordening op de elektronische publicatie gemeente Schiedam 2013.

 

Artikel 1 Elektronisch gemeenteblad

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders geeft een elektronisch gemeenteblad uit. Het gemeenteblad wordt uitgegeven op: https://www.officielebekendmakingen.nl/

  • 2.

    Het gemeenteblad wordt uitgegeven telkens wanneer daartoe aanleiding bestaat.

Artikel 2 Officiële publicaties (bekendmakingen, kennisgevingen e.d.)

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in enig wettelijk voorschrift worden de volgende berichten die voorheen in het huis-aan-huisblad “Het Nieuwe Stadsblad” werden gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad gepubliceerd, te weten:

    • a.

      bekendmakingen van algemeen verbindende voorschriften,

      beleidsregels, andere besluiten van algemene strekking, en beschikkingen die niet aan belanghebbende(n) in persoon kunnen worden verzonden of uitgereikt;

    • b.

      wettelijk voorgeschreven kennisgevingen en mededelingen, niet zijnde de voor de inwerkingtreding van een besluit voorwaardelijke bekendmakingen;

    • c.

      overige gemeentelijke berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht.

  • 2.

    Het elektronisch gemeenteblad is de officiële bron voor de in lid 1 genoemde berichten. Daarnaast worden, bij wijze van service, deze publicaties, althans ten minste een samenvatting hiervan, ter informatie in het huis-aan-huis-blad “Het Nieuwe Stadsblad” geplaatst. Hierbij wordt verwezen naar het elektronisch gemeenteblad als de officiële bron.

Artikel 3 Vorm gemeenteblad

  • 1.

    Een gemeenteblad bevat in ieder geval: de titel Gemeenteblad en de naam van de gemeente Schiedam, de datum van publicatie, het volgnummer en namens welk bestuursorgaan de publicatie plaatsvindt.

  • 2.

    Verordeningen, nadere regels van het college en beleidsregels worden in hun geheel, inclusief eventuele toelichting en bijlagen, opgenomen in het elektronisch gemeenteblad, waarbij per besluit een afzonderlijk gemeenteblad wordt uitgegeven.

  • 3.

    Het college bepaalt voor het overige de vorm van de publicaties in het Gemeenteblad met inachtneming van de toepasselijke regelgeving en de mogelijkheden die de Gemeenschappelijke Voorziening Decentrale Regelgeving biedt.

  • 4.

    Indien volledige opname van een besluit in het elektronisch gemeenteblad niet of alleen gedeeltelijk uitvoerbaar is, kan worden volstaan met het opnemen van een gedeelte of een samenvatting van het besluit in het elektronische gemeenteblad. In dat geval zal het gehele besluit ter inzage worden gelegd in het Klant Contact Centrum aan het Stadserf 1 te Schiedam.

  • 5.

    Voor zover elektronische uitgifte van het gemeenteblad geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, voorziet het college in een vervangende uitgave.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2013.

Artikel 5 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de elektronische bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Schiedam in zijn openbare vergadering van 18 juli 2013
de griffier, J. Gordijn
de voorzitter, C.H.J. Lamers

Toelichting

Officiële publicaties

 

De elektronische bekendmaking van gemeentelijke regelgeving wordt per 01-01-2014 verplicht. In de gemeente Schiedam is ervoor gekozen om alle officiële publicaties elektronisch te publiceren. Bij officiële publicaties wordt vaak gedacht en gesproken over “bekendmakingen”. Bekendmakingen zijn echter alleen die specifieke berichten waardoor besluiten in werking kunnen treden (zie artikel 139 Gemeentewet en artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht). Daarnaast zijn er nog andere officiële publicaties; mededelingen van de (gemeentelijke) overheid die wettelijk zijn voorgeschreven. Dat zijn bijvoorbeeld kennisgevingen van terinzagelegging van ontwerpbesluiten in het kader van een voorbereidingsprocedure of mededelingen van aangevraagde of verleende omgevingsvergunningen.

 

De officiële publicaties werden in Schiedam gepubliceerd op de Gemeentepagina van het huis-aan-huis-blad “Het Nieuwe Stadsblad”. Met inwerkingtreding van deze verordening worden in plaats daarvan alle wettelijk voorgeschreven publicaties elektronisch gedaan in een gemeenteblad. Daarnaast blijft het mogelijk om, bij wijze van service, in het huis-aan-huis-blad de inwoners van Schiedam en andere betrokkenen hierover te informeren.

 

Een inventarisatie van de toepasselijke wetgeving leert dat de officiële publicaties sinds inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking ook langs elektronische weg kunnen plaatsvinden. In de paragraaf “wettelijke voorschriften voor de officiële publicaties” worden de verschillende wettelijke voorschriften voor de officiële publicaties toegelicht.

 

Voorwaarden voor elektronisch publiceren

 

Wettelijk voorschrift vereist voor elektronisch berichtenverkeer

 

Berichten die niet aan één of meer geadresseerden zijn gericht kunnen alleen elektronisch worden verstuurd, als dit in een wettelijk voorschrift is geregeld. (art. 2:14 tweede lid)

 

Een drietal uitspraken van de Raad van State die betrekking hadden op de kennisgeving van ontwerpbesluiten onderstrepen dit principe nog eens. De Afdeling oordeelde dat niet met een kennisgeving van een ontwerpbesluit als bedoeld in art. 3:12 door burgemeester en wethouders kon worden volstaan, omdat een gemeentelijke verordening waarin die mogelijkheid werd geboden ontbrak.

 

Indien dit in een verordening wordt geregeld, kunnen berichten in de zin van artikel 2:14 Awb elektronisch worden gepubliceerd.

 

Gemeenteblad voor bekendmaking regelgeving en andere besluiten van algemene strekking

 

Gemeentelijke regelgeving kan alleen rechtsgeldig elektronisch worden bekendgemaakt als ze in een van overheidswege uitgegeven blad, ofwel een gemeenteblad wordt gepubliceerd (art.139 Gemeentewet).

 

Dat geldt in beginsel ook andere besluiten van algemene strekking (art. 3:42 Awb).

 

De Verordening op de elektronische publicatie

 

De belangrijkste regels over bekendmaking van overheidsbesluiten zijn vastgelegd in wetgeving. Algemene regels zijn te vinden in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht. Ten slotte kunnen op grond van bijzondere wet- of regelgeving voor bepaalde soorten publicaties afzonderlijke regels gelden, zoals de Wet ruimtelijke ordening. (zie de paragraaf “Wettelijke voorschriften voor de officiële publicaties”).

 

Het voorgaande houdt in dat de ruimte om bij verordening regels te stellen beperkt is. Deze verordening regelt naast de voorwaarden om elektronisch te kunnen publiceren dan ook alleen een aantal uitvoeringsaspecten, zoals de wijze van publicatie, kennisgeving en terinzagelegging.

Wettelijke voorschriften voor de officiële publicaties

 

Bekendmaking gemeentelijke regelgeving (139 Gemeentewet)

 

Per 1-1-2014 zijn gemeenten verplicht om gemeentelijke regelgeving (algemeen verbindende voorschriften) elektronisch bekend te maken via een elektronisch uitgegeven gemeenteblad.

 

Tot die tijd mág gemeentelijke regelgeving ook uitsluitend elektronisch bekend worden gemaakt, mits dat plaatsvindt in een elektronisch gemeenteblad waarbij wordt voldaan aan de voorschriften uit de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden.

De bekendmaking van gemeentelijke regelgeving is geregeld in artikel 139 van de Gemeentewet. Per 01-01-2014 wordt de tekst van dit artikel gewijzigd.

 

De huidige voorschriften voor bekendmaking van regelgeving zijn dat deze bij voorkeur worden geplaatst in een gemeenteblad. Dat gemeenteblad kan elektronisch worden uitgegeven. Indien elektronische uitgifte geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, voorziet het gemeentebestuur in een vervangende uitgave.

 

Het rijk heeft nadere regels gesteld ten aanzien van de elektronische uitgave. In art. 1art. 1 Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden is bepaald dat de elektronische uitgifte van het gemeenteblad geschiedt door plaatsing op een door het college te bepalen internetadres. Bij ministeriële regeling zijn daarnaast nog eisen aan de beveiliging gesteld.

 

Per 01-01-2014 wijzigt artikel 139 Gemeentewet. Belangrijkste wijziging is dat bekendmaking dan nog uitsluitend via een elektronisch uitgegeven gemeenteblad kan plaatsvinden. Ook dan geldt dat, indien elektronische uitgifte geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, het gemeentebestuur voorziet in een vervangende uitgave.

 

Nieuw is het derde lid van artikel 139 Gemeentewet dat per 01-01-214 luidt: “In afwijking van het eerste lid kan een besluit als bedoeld in dat lid bepalen dat een bij het besluit behorende bijlage wordt bekendgemaakt door terinzagelegging.”

 

Bekendmaking overige besluiten Awb

 

Beschikkingen (3:41 Awb)

 

Voor beschikkingen geldt dat deze bekend worden gemaakt door toezending of uitreiking aan de belanghebbenden, onder wie de aanvrager.

In sommige gevallen is dat niet mogelijk. Artikel 3:41 Awb tweede lid schrijft dan een “andere geschikte wijze” voor.

Als andere geschikte wijzen van bekendmaking kunnen afhankelijk van de omstandigheden onder meer worden beschouwd publicatie in een dag- of nieuwsblad, aanplakking op het gemeentelijke publicatiebord of aanplakking ter plekke. Soms zal redelijkerwijs kunnen worden volstaan met het op het kantoor van het bestuursorgaan ter inzage leggen van het besluit, mits de terinzagelegging op enigerlei wijze is bekendgemaakt (MvT, Kamerstukken II 23 700, nr. 3, p. 13 en NEV II 23 700, nr. 5, p. 4).

Voor zover de situatie publicatie in een huis-aan-huisblad toestaat, kan dit in het vervolg ook in het elektronisch gemeenteblad plaatsvinden.

Besluiten van algemene strekking, niet zijnde regelgeving (3:42 Awb)

 

In artikel 3:42 Awb is geregeld hoe besluiten van algemene strekking, niet zijnde regelgeving, bekend worden gemaakt. Bekendmaking vindt plaats door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Elektronische bekendmaking kan alleen plaatsvinden via een elektronisch uitgegeven overheidsblad, tenzij elektronische bekendmaking via een ander medium bij wettelijk voorschrift mogelijk is gemaakt , (MvT, Kamerstukken II, 2006/07, 31 084, nr. 3, p. 27).

Indien alleen van de zakelijke inhoud wordt kennisgegeven, wordt het besluit tegelijkertijd ter inzage gelegd. In de kennisgeving wordt vermeld waar en wanneer het besluit ter inzage ligt. (art. 3:42 derde lid Awb)

Bekendmaking van besluiten van algemene strekking kan derhalve elektronisch plaatsvinden. Meest voor de hand ligt om alleen een samenvatting weer te geven en het volledige besluit ter inzage te leggen, indien het besluit omvangrijk is.

Sommige besluiten zijn te omvangrijk om integraal in de kennisgeving op te nemen. In die gevallen kan worden volstaan met in de bekendmaking de zakelijke inhoud van het besluit te vermelden. In de kennisgeving moet worden vermeld dat en waar het besluit voor een ieder ter inzage ligt. Het artikel regelt niet hoe lang het besluit ter inzage moet worden gelegd. Een termijn van ten minste zes weken is in aansluiting op de wettelijke bezwaar- en beroepstermijn voor de hand liggend.

Overige wettelijk voorgeschreven publicaties Awb

Elektronisch berichtenverkeer door een bestuursorgaan (2:13 en 2:14 Awb)

Een bericht kan een besluit zijn, maar ook een eenvoudige mededeling, een uitnodiging voor een hoorzitting, etc. aldus Van Buuren (T&C Awb) aant. 2b bij art. 2:14 Awb.

Berichten die niet aan één of meer geadresseerden zijn gericht kunnen alleen elektronisch worden verstuurd, als dit in een wettelijk voorschrift is geregeld. (art. 2:14 tweede lid)

Drie uitspraken van de Raad van State onderstrepen dit nog eens. In ABRvS 15 augustus 2012, nr. 201101170/1/A4, LJN BX4675LJN BX4675; MenR 2012/140, oordeelt de Afdeling dat niet met een kennisgeving van een ontwerpbesluit als bedoeld in art. 3:12 door burgemeester en wethouders kon worden volstaan, omdat een gemeentelijke verordening waarin die mogelijkheid werd geboden ontbrak.:

Artikel 2:14, tweede lid, en artikel 3:12, eerste lid, van de Awb dienen in onderlinge samenhang aldus te worden uitgelegd dat op grond daarvan vereist is dat, in verband met de artikelen 3:11, eerste lid, en 3:15, eerste lid, van een ontwerpbesluit op ten minste één niet-elektronische, geschikte wijze als bedoeld in artikel 3:12, eerste lid, kennis wordt gegeven, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.

In gelijk zin van dezelfde datum: ABRvS 15 augustus 2012, nr. 201102433/1/A4, LJN BX4676LJN BX4676; AB 2011/353AB 2011/353, BR 2012/141BR 2012/141.

Openbare kennisgeving ontwerpbesluit (3:12 Awb)

Zoals hiervoor uiteengezet dient artikel 3:12 Awb in samenhang met artikel 2:14 tweede lid Awb te worden uitgelegd.

Uit de uitspraken van de Raad van State is af te leiden dat bestuursorganen bij verordening kunnen bepalen dat de kennisgeving uitsluitend elektronisch wordt gedaan. De ABRS kan dan nog wel toetsen of een dergelijk wettelijk voorschrift leidt tot een ‘geschikte wijze’ van kennisgeving, ofwel een wijze waarop alle belanghebbenden worden bereikt.

Alleen als in een wettelijk voorschrift, bijvoorbeeld een gemeentelijke verordening, is vastgelegd dat ontwerpbesluiten voortaan alleen nog worden gepubliceerd op de website, kan een kennisgeving in een huis-aan-huis blad achterwege blijven.

Het bestuursorgaan is vrij in de keuze van de bladen waarin de kennisgeving wordt geplaatst, maar dient bij die keuze wel het oog te houden op het met de kennisgeving beoogde doel: het bereiken van dat deel van het publiek dat redelijkerwijs geacht kan worden belang te hebben bij het te nemen besluit.

Mededeling na uitgebreide voorbereidingsprocedure (3:44 Awb)

Mededeling van besluiten die bekend zijn gemaakt vindt op overeenkomstige wijze plaats als voorgeschreven in art. 3:12 Awb.

Hetgeen geldt voor elektronische berichtgeving is hier van overeenkomstige toepassing.

Bijzondere wetgeving

 

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Kennisgeving aanvraag omgevingsvergunning (art. 3.8 Wabo)

Deze publicatie houdt verband met de toepassing van de van rechtswege verlening van de omgevingsvergunning (zie artikel 3.9, derde lid, Wabo) en biedt derdebelanghebbenden de mogelijkheid om hun zienswijze in te dienen bij het bevoegd gezag. Met de woorden ‘op een andere geschikte wijze’ wordt gedoeld op de publicatie van een aanvraag op internet. Steeds meer gemeenten gaan hiertoe over.

Mededeling besluit reguliere omgevingsvergunning (art. 3.9 en 3.8 Wabo)

Hiervoor gelden dezelfde voorschriften als voor de kennisgeving van de aanvraag voor een omgevingsvergunning.

Kennisgeving ter inzage leggen ontwerpbesluit & mededeling besluit uitgebreide omgevingsvergunning (3.12 Wabo)

In artikel 3.12 Wabo zijn aanvullende procedurevoorschriften opgenomen bij de toepassing van afdeling 3.4 Awb.

 

Wet ruimtelijke ordening (Wro)

Voorbereidingsbesluit Bestemmingsplan (art. 3.7 lid 7 Wro)

Artikel 3:42 Awb is van overeenkomstige toepassing op de bekendmaking van een voorbereidingsbesluit. Daarnaast gelden aanvullende voorschriften.

Kennisgeving ter inzage leggen ontwerp-bestemmingsplan (art. 3.8 lid 1 Wro)

Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is hier van overeenkomstige toepassing. Daarnaast gelden aanvullende voorschriften.

Kennisgeving voorbereiden bestemmingsplan (art. 1.3.1 Bro)

Kennis van dat voornemen wordt gedaan met overeenkomstige toepassing van artikel 3:12, eerste en tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht. De kennisgeving geschiedt tevens langs elektronische weg.

Bekendmaking en mededeling vaststellen bestemmingsplan (art. 3.8 lid 3 Wro)

In afwijking van artikel 3:1, eerste lid, onder b, van de Algemene wet bestuursrecht zijn op een besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan de artikelen 3:40, 3:42, 3:43, 3:44 en 3:45 en afdeling 3.7 van die wet van toepassing.

Gelet op de verwijzing naar de bepalingen in de Awb kan de bekendmaking en mededeling ook uitsluitend elektronisch plaatsvinden. Daarnaast gelden nog aanvullende voorschriften.

Structuurvisie (art. 2.1 Wro)

In de Bro en Wro zijn geen eisen opgenomen over de procedure van een structuurvisie. Bij verordening kunnen gemeenten vastleggen hoe zij hiermee om willen gaan. In Schiedam is in de Inspraakverordening bepaald dat elk bestuursorgaan ten aanzien van zijn eigen bevoegdheden besluit of inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid.

Beheersverordening (art. 3.38 Wro)

De Wro kent geen voorbereidingsprocedure voor de beheersverordening. De beheersverordening is vergelijkbaar met andere verordeningen die een gemeente kan vaststellen, zoals bijvoorbeeld een horeca-verordening of een geluidverordening. Afhankelijk van de situatie kan het college op grond van de Inspraakverordening besluiten dat de beheersverordening wordt voorbereid met toepassing van inspraak.

 

Overige gemeenteberichten

Daarnaast kunnen ook mededelingen gepubliceerd worden over:

  • -

    aanvragen en verleningen van beschikkingen (vergunningen en ontheffingen, bijv. exploitatie- en evenementenvergunningaanvragen)

  • -

    meldingen (bijv. melding als bedoeld in de artikelen 28 en 39b van de Wet bodembescherming)

  • -

    overige informatie (zoals openingstijden van het gemeentehuis of agenda’s van raadsvergaderingen)

“Onverminderd het bepaalde in bijzondere wetgeving”

Voor bepaalde officiële publicaties gelden bijzondere voorschriften:

  • -

    Voor verkeersbesluiten is recentelijk het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer gewijzigd. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle wegbeheerders verkeersbesluiten elektronisch bekend maken in de Staatscourant, die bekend wordt gemaakt op www.officielebekendmakingen.nl. Verkeersbesluiten hoeven niet meer in plaatselijke dag- of weekblad bekend te worden gemaakt. Kennisgevingen van ter inzage gelegde verkeersbesluiten vallen wel overigens wel onder werking van deze verordening.

  • -

    Artikel 176 van de Gemeentewet gaat over de noodverordening. Over de wijze van bekendmaking wordt door de burgemeester per geval besloten.

  • -

    In bijzondere wetgeving (bijvoorbeeld de Wet ruimtelijke ordening en het daarop gebaseerde Besluit ruimtelijke ordening) zijn soms afwijkende, danwel aanvullende voorschriften ten aanzien van de bekendmaking van besluiten of de kennisgeving van ontwerpbesluiten e.d. opgenomen.