Regeling vervallen per 22-08-2018

Organisatieregeling gemeente Schiedam 2014

Geldend van 01-05-2014 t/m 21-08-2018

Intitulé

Organisatieregeling gemeente Schiedam 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam;

gelet op de artikelen 103 en 160 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de:

ORGANISATIEREGELING GEMEENTE SCHIEDAM 2014

Hoofdstuk 1: De structuur van de ambtelijke organisatie

Artikel 1 Hoofdstructuur:

  • 1. De ambtelijke organisatie van de gemeente Schiedam bestaat uit organisatorische eenheden.

  • 2. Als organisatorische eenheden worden, afgezien van de Griffie, ingesteld:

    • 1.

      Directie/ Staf;

    • 2.

      Concerncontroller;

    • 3.

      Communicatieregisseur;

    • 4.

      Integrale veiligheid;

    • 5.

      Stadsontwikkeling;

    • 6.

      Maatschappelijke samenwerking;

    • 7.

      Stadspromotie;

    • 8.

      Dienstverlening;

    • 9.

      Bedrijfsvoering;

    • 10.

      Bijzonder verbonden:

    • a.

      Talent MVS

    • b.

      Bureau Inkoop

    • c.

      BGS

    • d.

      Werk & Inkomen

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders stelt -met uitzondering van de Griffie- de structuur van een organisatorische eenheid vast.

  • 4. De organisatorische eenheden in deze structuur worden, behoudens de directie/staf, aangeduid met de algemene benaming domein, welke is onderverdeeld in teams.

  • 5. Waar in de navolgende artikelen sprake is van ambtelijke organisatie, betreft dit alleen de in lid 2 genoemde organisatorische eenheden.

Artikel 2 Beheer:

  • 1. Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders is het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie opgedragen aan de gemeentesecretaris (algemeen directeur) en bij diens afwezigheid aan de directeur.

  • 2. Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders en de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris is het dagelijks beheer van de domeinen opgedragen aan de respectievelijke regiemanagers.

  • 3. Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders en de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris is het dagelijks beheer van de onderdelen: van de Berckenrode Groep Schiedam, Bureau Inkoop, Talent MVS en Werk & Inkomen opgedragen aan de regiemanager Bijzonder verbonden.

  • 4. Onder verantwoordelijkheid van de regiemanager van Bijzonder verbonden is het dagelijks beheer van de Berckenrode Groep Schiedam en Werk & Inkomen opgedragen aan de afdelingsmanagers.

  • 5. De functie afdelingsmanager bij de Berckenrode Groep Schiedam wordt vervuld door de directeur van Berckenrode Groep Schiedam en de functie van afdelingsmanager bij Werk & Inkomen wordt vervuld door het afdelingshoofd Werk & Inkomen.

Artikel 3 Middelenfuncties:

  • 1. De middelenfuncties, waaronder wordt verstaan de financiële, personele, organisatie, juridische, facilitaire, ICT en control functie, zijn ondergebracht in het domein Bedrijfsvoering.

  • 2. De middelenfuncties zijn belast met:

    • -

      advisering van het bestuur m.b.t. zijn verantwoordelijkheid voor het algemeen beheer van de organisatie;

    • -

      de ondersteuning van de directie, de domeinen en de teams.

  • 3. Met betrekking tot de advisering aan het bestuur en directie, is er sprake van een zelfstandige adviesbevoegdheid van de concerncontroller.

Hoofdstuk 2 De gemeentesecretaris:

Artikel 4 Instructie:

De bepalingen in dit hoofdstuk gelden tevens als instructie voor de gemeentesecretaris in de zin van artikel 103, lid 2 van de Gemeentewet.

Artikel 5 Relatie tot raad:

  • 1. De gemeentesecretaris draagt er desgevraagd of uit eigen beweging zorg voor dat het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester in staat zijn tot de naleving van de "Protocol actieve informatievoorziening gemeente Schiedam", vastgesteld 31 januari 2005, raadsstuk nummer 10.

  • 2. De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd technische bijstand verkrijgen, zoals bepaald in de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning".

Artikel 6 Relatie tot college van burgemeester en wethouders:

  • 1. De gemeentesecretaris draagt de zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders, onverminderd de verantwoordelijkheden van de burgemeester.

  • 2. De gemeentesecretaris draagt er desgevraagd of uit eigen beweging zorg voor dat de leden van het college van burgemeester en wethouders over alle informatie kunnen beschikken die zij behoeven om hun functie goed te kunnen uitoefenen.

  • 3. De gemeentesecretaris draagt zorg voor een gedegen en tijdige advisering aan het college van burgemeester en wethouders. Zo nodig adviseert hij het college bij het nemen van beslissingen.

  • 4. De gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor een snel en adequaat verloop van de voorbereiding van de besluitvorming en voor een tijdige en correcte uitvoering van de besluiten van het college van burgemeester en wethouders.

  • 5. De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat door het college van burgemeester en wethouders genomen besluiten worden vastgelegd in een verslag, c.q. besluitenlijst.

Artikel 7 Relatie tot commissies:

Tenzij bij afzonderlijke verordening of besluit anders is geregeld, is het bepaalde in de artikelen 4 en 5 van overeenkomstige toepassing ten aanzien van door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester ingestelde commissies.

Artikel 8 Relatie tot burgemeester:

  • 1. De gemeentesecretaris staat de burgemeester terzijde in diens hoedanigheid van bestuurlijk coördinator.

  • 2. Hij bevordert samen met de burgemeester en de griffier de afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat en de Griffie anderzijds.

  • 3. Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bevordering van de samenwerking en afstemming ter zake van het functioneren van de bestuursorganen alsmede bij de bewaking van het functioneren van het college van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.

  • 4. Het bepaalde in artikel 6 van deze verordening is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de burgemeester voor zover het de op deze rustende taken betreft.

Artikel 9 Bijstand:

  • 1. De gemeentesecretaris heeft het recht bij alle aan het college van burgemeester en wethouders ondergeschikte medewerkers, zowel individueel als per onderdeel van de organisatie, de inlichtingen in te winnen die voor een goede vervulling van zijn taak nodig zijn.

  • 2. Voor zover de gemeentesecretaris bij de uitvoering van zijn taken op grond van dit hoofdstuk behoefte heeft aan ambtelijke bijstand, kan hij daarvoor een beroep doen op alle onderdelen en medewerkers van de ambtelijke organisatie.

Artikel 10 Verantwoordelijkheid:

  • 1. De gemeentesecretaris heeft binnen de door het college van burgemeester en wethouders gegeven richtlijnen en het door deze geformuleerde en gevoerde beleid de eindverantwoordelijkheid voor:

    • A.

      de kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van de bestuursorganen;

    • B.

      het voorzien van de bestuursorganen en afzonderlijke leden van het college van burgemeester en wethouders van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning;

    • C.

      de planning van activiteiten en de uitvoering daarvan met inachtneming van het terzake vastgestelde beleid;

    • D.

      het ter zijde staan van de bestuursorganen, met uitzondering van de raad en de raadscommissies.

  • 2. De gemeentesecretaris heeft de bevoegdheid om door middel van algemene instructies medewerkers aanwijzingen te geven omtrent het uitoefenen van hun functie/ taken.

  • 3. De gemeentesecretaris geeft inhoud aan zijn verantwoordelijkheden in goed overleg met de burgemeester in diens hoedanigheid van voorzitter van het college van burgemeester en wethouders en voorzitter van de gemeenteraad.

Artikel 11 Loco-secretaris:

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders benoemt een of meer loco-secretarissen.

  • 2. De loco-secretaris vervangt de gemeentesecretaris bij diens afwezigheid en treedt in al zijn rechten en bevoegdheden.

  • 3. De artikelen van dit hoofdstuk zijn voor de loco-secretaris van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 3 De directie:

De directie wordt gevormd door de gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeuren, niet zijnde de directeur van de BGS.

Artikel 12 Benoeming, schorsing en ontslag:

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders benoemt, ontslaat en schorst de directeur.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels vaststellen voor de inspraak van medewerkers, benevens de in de Wet op de Ondernemingsraden gestelde, bij benoeming van de directeur en de daarbij te volgen procedures.

Artikel 13 Verantwoordelijkheid/taak/functie:

De directie heeft binnen de door het college van burgemeester en wethouders en gemeentesecretaris gegeven richtlijnen en het door deze geformuleerde en gevoerde beleid de eindverantwoordelijkheid voor:

  • A.

    het mede formuleren van de strategische doelstellingen, het strategisch beleid en als concerncontroller bewaken van de uitvoering daarvan;

  • B.

    het adviseren van het college over integrale strategische kwesties, politiek bestuurlijk gevoelige zaken en interventiemogelijkheden en het fungeren als klankbord;

  • C.

    voor het proces van integrale bedrijfsvoering;

  • D.

    het mede vertalen van het gemeentelijk strategisch beleid naar strategische beleidsuitgangspunten;

  • E.

    het adviseren van het college over het gemeentelijk beleid en de beleidsvelden daarbinnen;

  • F.

    het mede zorg dragen voor de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid;

  • G.

    het voeren van de regie van organisatieontwikkelingtrajecten voor verzelfstandigende diensten en het bewaken van de kwaliteit van het dienstverleningsconcept;

  • H.

    het bevorderen van de interne communicatie op domein niveau en het uitdragen van de gewenste bedrijfscultuur;

  • I.

    het mede geven van leiding aan het gemeentelijk apparaat en het coachen van de leden van de regiemanagers;

  • J.

    de samenhang alsmede een gecoördineerd en geïntegreerd handelen van de ambtelijke organisatie;

  • K.

    de kwaliteit van het management en de organisatie van de ambtelijke organisatie;

  • L.

    de algemeen directeur is de voorzitter van het directieteam;

  • M.

    de directie is verantwoordelijk voor het scheppen van voorwaarden waarbinnen, binnen de totale organisatie, de medezeggenschap goed kan functioneren;

  • N.

    de algemeen directeur is bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden.

Hoofdstuk 4: De regiemanager:

Artikel 14 Benoeming, schorsing en ontslag:

  • 1. De algemeen directeur benoemt, ontslaat en schorst de regiemanager.

  • 2. De algemeen directeur kan nadere regels vaststellen voor de inspraak van medewerkers bij benoeming van de manager en de daarbij te volgen procedures.

  • 3. De functie van regiemanager is een tijdelijke functie en benoeming van de manager is voor maximaal 5 jaar.

Artikel 15 Verantwoordelijkheid/taak/functie:

De regiemanager heeft binnen de door de gemeentesecretaris dan wel de directeur gegeven richtlijnen, geformuleerde en gevoerde beleid de zorg en verantwoordelijk voor:

  • A.

    het mede zorg dragen voor een optimale (beleids-) afstemming, samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de domeinen en tussen teams binnen het domein onderling;

  • B.

    het initiëren en coördineren van team overstijgende projecten en het coördineren van afdelingsoverstijgende (bestuurs-) opdrachten;

  • C.

    bijdragen aan de integrale beleidsontwikkeling, -uitvoering en –evaluatie;

  • D.

    het vertalen van het gemeentelijk strategisch beleid naar beleidsuitgangspunten voor de teams;

  • E.

    het volgen en becommentariëren van externe ontwikkelingen en de effecten ervan gerelateerd aan de doelstellingen van het domeinbeleid;

  • F.

    het binnen het domein afstemmen van het beleid van de teams op dat van andere teams en het zorg dragen voor afstemming tussen de domeinen;

  • G.

    het bevorderen van het opstellen van het jaarwerkplan, toezien op het uitvoeren ervan en rapporteren erover;

  • H.

    het aansturen, ondersteunen en coachen van het management van de domeinen;

  • I.

    het voeren van de regie over organisatieontwikkelingtrajecten binnen de domeinen.

Artikel 15 a: Verantwoordelijkheid/taak/functie:

Voor de onderdelen Berckenrode Groep Schiedam en Werk & Inkomen gelden de in de artikelen 14 en 15 genoemde benoeming, schorsing, ontslag, verantwoordelijkheden, taken en functies voor respectievelijk de afdelingsmanagers, de directeur van Berckenrode Groep Schiedam en het afdelingshoofd Werk & Inkomen.

Hoofdstuk 5 De teamleider of teammanager:

Artikel 16 Benoeming, schorsing en ontslag:

  • 1. De algemeen directeur benoemt, ontslaat en schorst de teamleider of teammanager.

  • 2. De algemeen directeur kan nadere regels vaststellen voor de inspraak van medewerkers bij benoeming van de teamleider, de teammanager en de daarbij te volgen procedures.

Artikel 17 Verantwoordelijkheid/taak/functie:

De teamleider en teammanager hebben binnen de door de gemeentesecretaris dan wel de directeur gegeven richtlijnen, geformuleerde en gevoerde beleid de zorg en verantwoordelijkheid voor:

  • A.

    het bijdragen aan het formuleren van de visie en het beleid van de organisatie;

  • B.

    het mede zorg dragen voor een optimale (beleids-) afstemming, samenwerking en informatie-uitwisseling binnen de teams en tussen de teams onderling;

  • C.

    het vertalen van de beleidsuitgangspunten voor de organisatie naar het beleidsveld of de beleidsvelden van de teams;

  • D.

    het adviseren van de gemeentesecretaris en de directeuren over het domein beleid en de beleidsvelden daarbinnen;

  • E.

    het implementeren en bewaken van de integrale P&C functie binnen de domeinen en het toepassen van de overige managementinstrumenten;

  • F.

    het resultaatgericht leidinggeven aan het domein en het coachen van de medewerkers en/of leidinggevenden van de teams.

Hoofdstuk 6 Programmamanagers:

Strategische programma’s/projecten met zeer grote breedte, diepgang en complexiteit, gekenmerkt door complexe bestuurlijke verhoudingen, worden door de programmamanagers verzorgd.

Artikel 18 Benoeming, schorsing en ontslag:

  • 1. De algemeen directeur benoemt, ontslaat en schorst de programmamanager;

  • 2. De algemeen directeur kan nadere regels vaststellen voor de inspraak van medewerkers bij benoeming van de programmamanager en de daarbij te volgen procedures.

Artikel 19 Verantwoordelijk/taak/functie:

  • A. de gemeentebrede, van strategisch belang zijnde beleidsprogramma’s, en stellen de meerjarenplanning op van het programma, bestaande uit een aantal samenhangende en interfererende domein overstijgende (strategische) project(en) binnen het specifiek beleidsveld;

  • B. bewaken de samenhang tussen de verschillende in uitvoering zijnde dan wel te nemen projecten en zorgt voor afstemming met het gemeentelijk beleidsprogramma;

  • C. geven bestuurlijke relaties vorm en verwerven in- en extern draagvlak voor het opstellen van een gezamenlijke agenda met lokale en regionale partijen;

  • D. positioneren het gemeentebestuur/het gemeentelijk handelen in het bestuurlijk netwerk op lokaal en regionaal niveau;

  • E. formuleren opties inzake noodzakelijke maatregelen ter ontwikkeling en/of bijstelling van het meerjaren strategisch beleid, beoordeelt het belang ervan voor strategische uitgangspunten van de gemeente en stellen daartoe adviesnota's en beleidsvoorstellen op;

  • F. coördineren de werkzaamheden van de projectmedewerkers en (deel)projectleiders door het toezien op een evenwichtige verdeling van de werkzaamheden en het op hoofdlijnen bewaken van de voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden;

Hoofdstuk 7 Het directie team:

Artikel 20 Instelling:

Het directie team bestaat uit de gemeentesecretaris, de directeuren, de concern controller, communicatieregisseur en door de directie nader te bepalen functionarissen.

Artikel 21 Doelstelling:

Het directieteam heeft tot doel, onverminderd de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris dan wel de directeur, het doelmatig, doeltreffend en integraal functioneren van de ambtelijke organisatie te bevorderen, onder meer door middel van:

  • A.

    het vaststellen van de inhoud van domeinoverstijgende adviezen;

  • B.

    het inhoudelijk vaststellen en afstemmen van adviezen op het terrein van het middelen beleid en de coördinatie van de uitvoering daarvan;

  • C.

    het coördineren en ondersteunen van activiteiten tussen domeinen onderling en in de relatie van de domeinen met het college van burgemeester en wethouders;

  • D.

    de coördinatie van de planning, prioriteitsstelling en voortgang van de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en -verantwoording;

  • E.

    de planning en voortgangsbewaking van organisatie-, cultuur- en managementontwikkeling, alsmede van domeinoverstijgende projectmatige activiteiten;

  • F.

    de informatie-uitwisseling over zaken van gemeenschappelijk belang;

  • G.

    het tijdig signaleren en ingang zetten van nieuwe en relevante ontwikkelingen en -gevraagd of ongevraagd- adviseren van het college van burgemeester en wethouders terzake;

  • H.

    gerichte informatieoverdracht naar het ambtelijk apparaat.

Hoofdstuk 8 Financieel beleid, beheer en controle:

Artikel 22 Financieel beleid:

In de door de gemeenteraad vastgestelde “Financiële verordening Gemeente Schiedam” zijn de uitgangspunten vastgelegd van het financiële beleid, alsmede voor het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie. In de door de gemeenteraad vastgestelde Controleverordening zijn de uitgangspunten vastgelegd voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie.

Artikel 23 Financieel beheer:

Het college van burgemeester en wethouders geeft in de “Regeling financieel beheer Gemeente Schiedam” nadere invulling aan de door de gemeenteraad vastgestelde regels inzake de hoofdlijnen van het financiële beheer. De vastlegging van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verschillende functionarissen maakt daarvan deel uit.

Hoofdstuk 9 Instrumenten voor de bedrijfsvoering:

Artikel 24 Domein plannen:

  • 1. Tussen de onderscheiden regiemanagers en het college van burgemeester en wethouders worden jaarafspraken vastgelegd over de door de onder hun verantwoordelijkheid staande domein te leveren producten en/of diensten.

  • 2. Hieraan gekoppeld worden de (financiële) kaders vastgelegd waarbinnen deze producten en/of diensten worden geproduceerd.

  • 3. De uitvoering van het gestelde in lid 1 vindt plaats overeenkomstig de “Financiële verordening Gemeente Schiedam 2009”.

  • 4. De regiemanager draagt er zorg voor dat uitwerking wordt gegeven aan het domeinplan in activiteiten en taken van de onderdelen van het domein in het komende jaar en bespreekt dit met de managers van de teams.

  • 5. Het college van burgemeester en wethouders wordt van deze uitwerking in kennis gesteld.

Artikel 25 Team plannen:

  • 1. De domeinen zijn onderverdeeld in teams en worden aangestuurd door de teamleider of teammanager van het desbetreffende team.

  • 2. De teamleider en de teammanager dragen er zorg voor dat de uitwerking wordt gegeven aan het teamplan in activiteiten en taken van het team.

Artikel 26 Mandaat:

Het regelen van de mandaten is vastgelegd in een door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld “het mandaat-, machtigingen- en volmachten-besluit Gemeente Schiedam 2013”.

Artikel 27 Integrale adviezen:

  • 1. Indien een zaak, die tevens het taakgebied van een ander domein raakt, moet uitmonden in een advies aan één van de bestuursorganen, draagt de primair met de voorbereiding belaste domein zorg voor het tot stand komen van een integraal advies.

  • 2. Bij een integraal advies waarbij geen volledige overeenstemming kan worden bereikt tussen de betrokken domeinen, zorgt de directie, gehoord het directie team, alsnog voor een dergelijk advies.

Artikel 28 Bestuursopdracht en projecten:

  • 1. Ten aanzien van aangelegenheden waarin dit wenselijk wordt geacht, geeft het college van burgemeester en wethouders een kader aan voor de inbreng van de ambtelijke organisatie bij het voorbereiden van beleid. Dit kader wordt aangeduid met de benaming "bestuursopdracht". De uitvoering hiervan kan onder meer resulteren in het instellen van een projectmatig werkverband.

  • 2. Ten aanzien van aangelegenheden waarin dit gewenst wordt geacht, geeft het directieteam een kader aan voor de voorbereiding en/of uitvoering van door de bestuursorganen vastgesteld beleid. Dit kan onder meer resulteren in het instellen van een projectmatig werkverband.

  • 3. Een bestuursopdracht respectievelijk een project-opdracht-formulering wordt opgesteld volgens een voorgeschreven model. In dit model zijn de daarin te behandelen aspecten vastgelegd.

Hoofdstuk 10 Overgangs- en slotbepalingen:

Artikel 29 Periodieke herziening:

  • 1. De door het college van burgemeester en wethouders in de werkdocumenten vastgestelde visie op de ontwikkeling en leiderschap van de ambtelijke organisatie maakt als bijlage deel uit van deze organisatieregeling.

  • 2. Deze organisatieregeling zal periodiek herzien worden, synchroon met relevante stappen in de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.

Artikel 30 Inwerkingtreding:

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de Organisatieregeling Gemeente Schiedam 2013.

Artikel 31 Citeerartikel:

Dit besluit kan worden aangehaald als " Organisatieregeling Gemeente Schiedam 2014 ".

  • Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Schiedam in zijn vergadering van 22 april 2014.

  • de secretaris ir. J.C. van Ginkel MCM

  • de voorzitter C.H.J. Lamers

Bijlage:

  • -

    Gemeentewet, artikel 160

  • -

    Gemeentewet, artikel 103

  • -

    Financiële verordening Gemeente Schiedam 2009

  • -

    Controleverordening Gemeente Schiedam

  • -

    Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning

  • -

    Protocol inzake actieve informatievoorziening van de raad door het college van burgemeester en wethouders