Besluit gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Schiedam 2014

Geldend van 12-12-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2014

Intitulé

Besluit gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Schiedam 2014

Dit besluit is de nadere uitwerking van artikel 1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Schiedam 2014 zoals vastgesteld door de Gemeenteraad van Schiedam op 30 september 2014 VR40/2014.

Begripsbepalingen:

  • a. Wet: de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

  • b. Verordening: de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Schiedam 2014;

  • c. Verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • d. Beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de basisregistratie personen;

  • e. Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1.1 van de wet, in de basisregistratie personen van de gemeente is opgenomen;

  • f. Ingezetenen: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • g. Afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1.1 van de wet;

  • h. Binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1.1 van de wet;

  • i. Derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j. Authentiek gegeven: een in de basisregistratie opgenomen gegeven dat bij wettelijk voorschrift als authentiek wordt aangemerkt.

  • k. Aangehaakte gegevens: in de basisregistratie personen bestaande uit de basisregistratie en de aangehaakte gegevens;

  • l. Protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de basisregistratie personen aan een afnemer of derde;

Artikel 2 Doelstellingen met betrekking tot de basisregistratie personen

de basisregistratie personen heeft tot doel:

  • m.

    Gegevens te verwerken ten behoeve van het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens de wet opgelegde taken;

  • n.

    Gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het gemeentebestuur opgedragen taken;

  • o.

    Informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voor zover dezen daar recht op hebben.

De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Schiedam.

Artikel 3 Aangehaakte gegevens

  • 1. Naast de gegevens die op grond van de wet in de gemeentelijke registratie worden verkregen en op de in de wet vermelde wijze worden verkregen, kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in Bijlage 2 bij dit besluit.

  • 2. Aangehaakte gegevens kunnen, voor zover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die vigerend was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen

Artikel 4 Beheer van de basisregistratie personen

  • 1. Informatiebeheerder van de basisregistratie personen, is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d;

  • 2. De informatiebeheerder is de teamleider van het Klant Contact Centrum (KCC)

  • 3. De informatiebeheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      Verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie .

Artikel 5 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 3.8 van de wet, met het oog op het in elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

Hoofdstuk 2: Binnengemeentelijke verstrekkingen

Artikel 6

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de BRP dan wel de verstrekking uit de BRP voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de BRP nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.

  • 2. In Bijlage 3 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers krachtens de verantwoordelijke aangewezen.

Artikel 7 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

    • a.

      de beheerder;

    • b.

      de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn in het KCC;

    • c.

      de systeem- en databasebeheerder voor het verrichten van technische en administratieve handelingen;

    • d.

      met inachtneming van de artikelen 3.1, 3.10 van de wet de in Bijlage 4 bij deze verordening genoemde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in deze Bijlage door de beheerder aangewezen gegevens uitsluitend ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen publiekrechtelijke taak (Inzagerecht).

  • 2. De beheerder kan in verband met de rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen de in Bijlage 4 genoemden aanwijzingen geven met betrekking tot het gebruik van het inzagerecht van de basisregistratie

Artikel 8 Verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van de artikelen 3.1 en 3.10 van de wet aan de in de als Bijlage 5 bij deze verordening te vermelden krachtens de verantwoordelijke binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen de in de tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

  • 2. Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op verzoek alle verdere gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de hun opgedragen publiekrechtelijke taak;

  • 3. Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, telefonisch verzoek of via de email slechts gegevens kunnen worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de beheerder, is dat het verzoek afkomstig is van een binnengemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn publieksrechtelijke taken.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. In Bijlage 6 bij deze verordening worden krachtens de verantwoordelijke de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet.

Hoofdstuk 3 Buitengemeentelijke verstrekkingen

Artikel 10 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 3.9, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 3.3 en 3.6 van de wet, aan de in Bijlage 7 bij deze verordening krachtens de verantwoordelijke aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. Particulieren die aantonen bij de verstrekking een gerechtvaardig belang te hebben, kunnen uitsluitend gegevens verstrekt krijgen met schriftelijke toestemming van degene over wie de gegevens worden gevraagd.

  • 3. In bijzondere gevallen kunnen telkens gegevens als bedoeld in artikel 3.9, derde lid van de wet worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 11 Voorwaarden voor verstrekking

  • 1. Teneinde voor een verstrekking in aanmerking te komen:

    a.Dient uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk

  • 2. doel en op welke (juridische) grond de informatie wordt gevraagd;

    • a.

      Dient aangegeven te worden welke persoon of personen het verzoek behelst;

    • b.

      Dienen door de beheerder aan te geven bewijsstukken te worden overlegd.

  • 3. Voor alle verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor enig ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.

Artikel 12 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden als bedoeld in artikel 3.6 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Hoofdstuk 4: Overige bepalingen

Artikel 13 Protocollering

De beheerder houdt gegevens bij inzake de gegevensverstrekking als bedoeld in artikelen 1.10 van de wet.

Artikel 14 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer maatregelen als vermeld in het krachtens de verantwoordelijke vastgestelde Beveiligings- en Privacy Handboek gemeente Schiedam en de Beheerregeling BRP 2014.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2014.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als Besluit gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Schiedam 2014.

  • 3. Het besluit ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor het beheer van de basisregistratie personen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam in de vergadering van 21 oktober 2014.
de secretaris
ir.J.C. van Ginkel MCM
de voorzitter
C.H.J. Lamers