Besluit van de burgemeester van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent het opkopersregister Sanctiestrategie Digitaal Opkopersregister

Geldend van 16-01-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent het opkopersregister Sanctiestrategie Digitaal Opkopersregister

1.Inleiding

De basis voor een leefbare en aantrekkelijke leefomgeving is een veilige gemeente. Straatroven, woninginbraken en overvallen hebben veel impact op de slachtoffers en vormen daarmee een gevaar voor de openbare orde en het woon- en leefklimaat. Deze zogenaamde High Impact Crime en ondermijnende criminaliteit worden door de politie, het Openbaar Ministerie en de gemeente intensief aangepakt. Uit het oogpunt van misdaadbestrijding is de aanpak van handel in goederen afkomstig van een misdrijf en hieraan gerelateerde strafbare feiten (hierna: heling) van groot belang. De gelegenheid tot het verhandelen van goederen die afkomstig zijn van een misdrijf, al dan niet gepleegd in de eigen gemeente, stimuleert namelijk dit soort misdaadvormen, aangezien de hiermee verworven goederen snel via handelaren kunnen worden omgezet in geld. Opkopers en handelaren die handelen in ongeregelde en gebruikte goederen (hierna: handelaren) vormen daarmee vanzelfsprekend een aantrekkelijke afzetmarkt.

2.Invoering Digitaal Opkopers Register

In het belang van de aanpak van heling van goederen is het gewenst dat handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen kunnen worden gecontroleerd. Om deze controle mogelijk te maken zijn handelaren verplicht een doorlopend inkoopregister en verkoopregister bij te houden, waarin zij aantekening moeten houden van alle gebruikte of ongeregelde goederen die worden verworven, die voorhanden zijn, die worden verkocht of op andere wijze worden overgedragen.

Het inkoopregister is verplicht op grond van artikel 437, eerste lid sub a van het Wetboek van Strafrecht en artikel 2, lid 2 van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht.

Het verkoopregister is verplicht op grond van artikel 2:67 lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Schiedam (APV).

Omwille van een zo efficiënt en effectief mogelijk gebruik van het in- en verkoopregister is door de politie een digitale versie van deze registers ontworpen, het Digitaal Opkopers Register (DOR). Het DOR is gekoppeld aan een landelijk systeem waarin gestolen goederen worden geregistreerd, zodat bij registratie van een gestolen goed door een handelaar het systeem hiervan een melding maakt. Gestolen goederen kunnen daardoor snel worden getraceerd en heling kan op een effectieve wijze kan worden tegengegaan. Het DOR is aangewezen als register zoals bedoeld in artikel 2:67 lid 1 APV (verkoopregister) en in artikel 2 lid 2 van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht (inkoopregister), zodat handelaren daarin aantekening moeten houden van gebruikte en ongeregelde goederen.

Het toezicht op het bijhouden van het DOR wordt uitgeoefend door toezichthouders van de gemeente en de politie. Deze beleidsregel wordt vastgesteld om op eenduidige wijze te kunnen reageren bij geconstateerde overtredingen van de diverse verplichtingen. Daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen de verplichtingen met betrekking tot het inkoopregister en de verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister.

2.1 Inkoopregister

De verplichtingen met betrekking tot het inkoopregister zijn opgenomen in het Wetboek van Strafrecht en het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht. De handhaving van deze strafrechtelijke regels behoort tot de bevoegdheid van de politie en het Openbaar Ministerie. Deze beleidsregel heeft dan ook geen betrekking op de handhaving daarvan. Wel is in de gezagsdriehoek afgestemd welk beleid bij de handhaving van deze regels door het OM wordt gevolgd. Dit beleid is onder punt 3 weergegeven. Wel kan op grond van de APV in het belang van de bescherming van de openbare orde, een voor het publiek openstaand lokaal worden gesloten.

2.2 Verkoopregister

De verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister en het gedurende een aantal dagen in bewaring houden van goederen zijn opgenomen in de APV. Deze regels kunnen bestuursrechtelijk (bestuursdwang of dwangsom) en strafrechtelijk (via de strafbaarstelling van overtreding van deze APV-regels) worden gehandhaafd. Het hier opgenomen beleid betreft handhaving van de APV-regels en is gebaseerd op artikel 125 Gemeentewet en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht. Om invulling te geven aan de bestuursrechtelijke handhaving van de verplichtingen zijn de verschillende mogelijke overtredingen onderstaand schematisch weergegeven en gekoppeld aan handhavend optreden middels een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang (sluiting).

3.Sanctietabellen

3.1 HELING 

Aantreffen gestolen goederen

Bestuursrechtelijk

Strafrechtelijk

1e constatering

Sluiting 3 maanden

 

Vervolging OM

2e constatering

Sluiting 6 maanden

 

Vervolging OM

3e constatering

Sluiting 12 maanden

 

Vervolging OM

4e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

Vervolging OM

 

3.2 OVERTREDINGEN INKOOPREGISTER 

 

Geen inkoopregister

Bestuursrechtelijk

Strafrechtelijk

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

€ 2000

2e constatering

Sluiting 2 weken

 

Dagvaarden, eis ter zitting

€ 3000

3e constatering

Sluiting 1 maand

 

Dagvaarden, eis ter zitting 2 maanden hechtenis

4e constatering

Sluiting 3 maanden

 

 

5e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

 

 

Foutief en/of onvolledig invullen inkoopregister minder dan 10 fouten

1-5 fouten

(D522a)

6-10 fouten

(D522b)

1e constatering

Mondelinge waarschuwing

 

€ 240

€ 500

2e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

€ 380

€ 750

3e constatering

Sluiting 2 weken

 

€ 500

€ 1000

4e constatering

Sluiting 1 maand

 

 

 

5e constatering

Sluiting 3 maanden

 

 

 

6e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

 

 

 

Foutief en/of onvolledig invullen inkoopregister minder dan 10 fouten

meer dan 10 fouten

(D522c)

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

€ 750

2e constatering

Sluiting 2 weken

 

€ 1100

3e constatering

Sluiting 1 maand

 

€ 1500

4e constatering

Sluiting 3 maanden

 

 

5e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

 

 

Verschrijvingen inkoopregister minder dan 10 fouten

(NAW-gegevens)

3-5 fouten

(D521a)

6-10 fouten

(D521b)

1e constatering

Mondelinge waarschuwing

 

€ 100

€ 140

2e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

€ 140

€ 210

3e constatering

Sluiting 2 weken

 

€ 210

€ 310

4e constatering

Sluiting 1 maand

 

 

 

5e constatering

Sluiting 3 maanden

 

 

 

6e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

 

 

 

Verschrijvingen inkoopregister meer dan 10 fouten

(NAW-gegevens)

meer dan 10

(D521c)

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

€ 310

2e constatering

Sluiting 2 weken

 

€ 450

3e constatering

Sluiting 1 maand

 

€ 600

4e constatering

Sluiting 3 maanden

 

 

5e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

 

 

3.3 OVERTREDINGEN VERKOOPREGISTER

 

Geen verkoopregister

Bestuursrechtelijk

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 2 weken

3e constatering

Sluiting 1 maand

4e constatering

Sluiting 3 maanden

5e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

Foutief en/of onvolledig invullen verkoopregister minder dan 10 fouten

1e constatering

Mondelinge waarschuwing

2e constatering

Schriftelijke waarschuwing

3e constatering

Sluiting 2 weken

4e constatering

Sluiting 1 maand

5e constatering

Sluiting 3 maanden

6e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

Foutief en/of invullen verkoopregister meer dan 10 fouten

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 2 weken

3e constatering

Sluiting 1 maand

4e constatering

Sluiting 3 maanden

5e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

Verschrijvingen verkoopregister minder dan 10 fouten

1e constatering

Mondelinge waarschuwing

2e constatering

Schriftelijke waarschuwing

3e constatering

Sluiting 2 weken

4e constatering

Sluiting 1 maand

5e constatering

Sluiting 3 maanden

6e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

Verschrijvingen verkoopregister meer dan 10 fouten

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 2 weken

3e constatering

Sluiting 1 maand

4e constatering

Sluiting 3 maanden

5e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

3.4 OVERIGE OVERTREDINGEN 

Meldingsplicht, nalaten medewerking te verlenen, aanbrengen kenteken

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 2 weken

3e constatering

Sluiting 1 maand

4e constatering

Sluiting 3 maanden

5e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

Niet voldoen aan bewaarplicht (artikel 2:68 APV)

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 2 weken

3e constatering

Sluiting 1 maand

4e constatering

Sluiting 3 maanden

5e constatering

Sluiting onbepaalde tijd

 

Toelichting op de Sanctietabellen

Wanneer er wordt geconstateerd dat de handelaar één of meerdere overtredingen begaat, kan dit leiden tot een sluiting van het pand. Met deze sluiting wordt getracht de aanzuigende werking van het pand op het inleveren van gestolen goederen te doen stoppen, dan wel in de toekomst te voorkomen. Hiermee wordt de keten van het plegen van een misdrijf, het (door)verkopen van de buitgemaakte goederen en daarmee de 'stimulans' tot het plegen van dergelijke misdrijven doorbroken. De ondernemer krijgt tijdens de sluiting tevens de gelegenheid zich te beraden op zijn bedrijfsvoering en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. Het verband tussen de naleving van wet- en regelgeving en het beschermen van de openbare orde komt daarmee in de sanctiestrategie tot uiting.

 

Heling

De beschreven overtredingen dienen ter voorkoming van de handel in gestolen goederen. De APV-overtredingen zijn als zodanig niet als heling aan te merken, maar kunnen wel een aanwijzing zijn dat er sprake is van heling of het verhandelen van goederen die door een misdrijf zijn verkregen.

Wanneer daadwerkelijk sprake is van heling, of wanneer het aannemelijk is dat de handelaar zich hieraan schuldig maakt, is er sprake van een (vermoedelijk) misdrijf. De ernst hiervan komt tot uitdrukking door als bestuursrechtelijke sanctie op te nemen dat reeds bij een eerste constatering tot sluiting van het pand wordt overgegaan.

 

Niet goed bijhouden opkoopregister (waaronder identificatieplicht)

Een belangrijke voorzorgsmaatregel die een handelaar kan nemen ter voorkoming van handel in gestolen goederen is het op juiste wijze registeren van goederen die de handelaar verkrijgt en verkoopt. Dit begint met de registratie in het inkoopregister bij het verkrijgen van het goed. Het op juiste wijze registreren maakt dat de aangeboden goederen en de personen die deze goederen aanbieden traceerbaar zijn voor de politie. Hiermee draagt de handelaar bij aan het

opsporingsonderzoek van de politie, werpt de handelaar een barrière op voor (potentiële) delictplegers en draagt de handelaar daarmee in zijn algemeenheid bij aan de aanpak van High Impact Crime. Bij een enkele verschrijving zal aan betrokkene eerst een mondelinge waarschuwing worden gegeven. Bij herhaling zal een “stevige” bestuurlijke waarschuwing worden gegeven waarbij duidelijk wordt gemaakt dat bij herhaling het pand zal worden gesloten voor een periode van twee weken.

 

Geldigheidstermijn overtreding

Voor de sanctiestrategie geldt dat een volgende stap wordt gezet wanneer binnen één jaar na een vorige constatering opnieuw een overtreding plaatsvindt. Een overtreding blijft vijf jaar meetellen. Vindt een overtreding binnen vijf jaar na de vorige overtreding plaats, maar is de vorige keer langer dan één jaren geleden, dan wordt de handhavingsstap herhaald.

 

Belangenafweging en verzwarende omstandigheden

De burgemeester weegt in zijn besluitvorming over het treffen van een bestuurlijke maatregel het belang van de ondernemer en overige belanghebbenden af tegen dat van de openbare orde. De openbare orde weegt daarbij zwaar. De openbare orde kan in bepaalde gevallen zijn aangetast zonder dat direct sprake is van een overtreding door de handelaar. Naast de naleving van de geldende wet- en regelgeving kijkt de burgemeester dus ook naar de invloed van de onderneming op haar omgeving. Een handelaar heeft in die zin een zogenaamde ‘risicoaansprakelijkheid’. Bijvoorbeeld wanneer de onderneming als (bekende) afzetmarkt dient voor gestolen goederen. Het soort, de hoeveelheid en/of de locatie van de aangetroffen gestolen goederen, net als de frequentie waarmee dit soort goederen wordt aangetroffen spelen hierin voor de mate van aantasting van de openbare orde een belangrijke rol.

Daarnaast wordt in de afweging ook meegenomen op welke wijze de inkoper aantoonbaar invulling geeft aan zijn ‘onderzoekplicht’ voorafgaande aan de inkoop van goederen. Oftewel welke voorzorgsmaatregelen neemt een handelaar om te voorkomen dat gestolen goederen worden ingekocht. Van de handelaar mag worden verwacht dat deze de handelsmarkt in de betreffende goederen goed kent.

Van een handelaar mag tevens worden verwacht dat deze zich bewust is van het feit dat de handel in ongeregelde en gebruikte goederen verantwoordelijkheden met zich mee brengt ten aanzien van het voorkomen van handel in gestolen goederen.

 

Afwijkingsbevoegdheid

De burgemeester heeft bij zijn besluitvorming over een te treffen maatregel een inherente afwijkingsbevoegdheid. De stappen in de sanctietabellen gelden daarbij als uitgangspunt. Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven dan kan de burgemeester afwijken van deze uitgangspunten. Zo kan bijvoorbeeld worden besloten om een stap over te slaan en meteen een maatregel te treffen en niet eerst te waarschuwen, terwijl dit wel in de sanctietabel als stap is opgenomen.

 

4. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Sanctiestrategie Digitaal Opkopersregister”.

Ondertekening

De burgemeester van Schiedam, 20 december 2018

C.H.J. Lamers