Incassoreglement gemeentelijke heffingen Schiedam

Geldend van 01-01-2011 t/m heden

Intitulé

Incassoreglement gemeentelijke heffingen Schiedam

INCASSOREGLEMENT GEMEENTELIJKE HEFFINGEN SCHIEDAM

Onroerende-zaakbelastingen

Afvalstoffenheffing

Rioolrecht

Hondenbelasting

De afdelingsmanager Gemeentelijke Belastingen van Schiedam;

gelet op het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek, de Gemeentewet en de Verordening onroerende-zaakbelastingen, de Verordening afvalstoffenheffing, de Verordening rioolheffing en de Verordening hondenbelasting;

besluit:

Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    Afschrijvingstijdvak: Periode verdeeld in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste vervaldag van het aanslagbiljet.

  • 2.

    Belastingjaar: Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke heffingen worden geheven.

  • 3.

    Belastingplichtige: Natuurlijk- of rechtspersoon, welke is aangeslagen voor één of meerdere gemeentelijke heffingen van de gemeente Schiedam.

  • 4.

    Formele belastingschuld: Het totaalbedrag aan de gemeentelijke heffing(en) dat op het aanslagbiljet staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald.

  • 5.

    Incassant: De gemeente Schiedam.

  • 6.

    Gele kaart: De kaart waarmee een automatisch geïncasseerd bedrag kan worden teruggeboekt op de rekening van de belastingplichtige.

  • 7.

    Groene kaart: de kaart waarmee de belastingplichtige de gemeente Schiedam machtigt om gemeentelijke belastingen automatisch in maandelijkse termijnen te incasseren.

  • 8.

    Rode kaart: de kaart waarmee de automatische incasso kan worden beëindigd.

  • 9.

    Paarse kaart: de kaart waarmee de automatische incasso kan worden beëindigd en waarmee wijzigingen van het rekeningnummer kunnen worden doorgegeven.

Doel van de automatische incasso

Artikel 2

  • 1. De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingplichtige te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

  • 2. Aanslagen welke worden opgelegd in een later jaar dan het belastingjaar waarop zij betrekking hebben, komen ook in aanmerking voor automatische incasso behoudens aanslagen van voor belastingjaar 2009.

Gemeentelijke heffingen

Artikel 3

In de automatische incasso zijn de volgende gemeentelijke heffingen opgenomen:

  • -

    onroerende-zaakbelastingen;

  • -

    rioolheffing;

  • -

    afvalstoffenheffing;

  • -

    hondenbelasting.

Deelname aan de automatische incasso

Artikel 4

  • 1. Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingplichtigen indien het bedrag van de in artikel 3 genoemde heffingen per aanslagbiljet meer is dan € 50,--, doch minder is dan € 2.000,--

  • 2. De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Aanmelding

Artikel 5

  • 1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de groene machtigingskaart in te leveren bij, of toe te zenden aan de afdeling Gemeentelijke Belastingen van de gemeente Schiedam.

  • 2. De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend maar moet uiterlijk 15 maart van het betreffende belastingjaar zijn ingekomen bij de afdeling Gemeentelijke Belastingen van de gemeente Schiedam. Indien de machtiging tot automatische incasso na de genoemde termijn is ingediend zal de gemeente zich inspannen de machtiging te verwerken. In geval het niet meer lukt deze machtiging tijdig te verwerken dan wordt het termijnbedrag vastgesteld over het resterende aantal termijnen van de incassoregeling.

Reikwijdte van de machtiging

Artikel 6

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten welke in de volgende jaren aan de belastingplichtige worden toegezonden.

Stilzwijgende verlenging

Artikel 7

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Berekening termijnbedrag

Artikel 8

  • 1. Indien de machtiging is verleend voor aanvang van het opleggen van de aanslag wordt het termijnbedrag berekend naar evenredigheid van 8 incassotermijnen. Indien de machtiging is verleend na het opleggen van de belastingaanslag wordt het termijnbedrag vastgesteld over het resterende aantal termijnen van de incassoregeling.

  • 2. De incassant heeft het recht, indien de grootte van de belastingschuld daartoe aanleiding geeft, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen onder mededeling daarvan aan de belastingplichtige.

Verzending aanslagbiljet

Artikel 9

De gemeente spant zich in het aanslagbiljet in de maand februari te verzenden. Aan deze inspanning kunnen geen rechten worden verbonden indien de verzending op een later tijdstip plaatsvindt.

Tijdstip van afschrijving

Artikel 10

  • 1. De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

  • 2. De eerste afschrijving zal met inachtneming van hetgeen geregeld is in het derde lid, plaatsvinden op of omstreeks de laatste dag van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld. Elke volgende termijn wordt steeds een maand later afgeschreven.

  • 3. De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven na de 25e en voor het einde van de maand.

  • 4. De incassant heeft het recht om in geval van onvoorziene omstandigheden af te wijken van het tijdstip van afschrijving zoals gesteld in het derde lid.

Storno’s

Artikel 11

  • 1. Indien de automatische incasso van een termijn niet slaagt, ontvangt de belastingplichtige van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat er een bedrag gestorneerd is en dat het nog verschuldigde bedrag gespreid over de nog resterende termijnen wordt afgeschreven.

  • 2. In afwijking van het gestelde in het eerste lid dient - indien de automatische incasso twee keer niet kan worden afgeschreven of indien de automatische incasso in de laatste termijn niet slaagt - de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 7 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen. Indien de belastingschuldige na de gestelde betalingstermijn de verschuldigde belasting niet volledig heeft voldaan, zal ongeacht de hoogte van het verschuldigde bedrag de dwanginvordering aanvangen.

Ontbindende voorwaarden

Artikel 12

De automatische incasso wordt door de incassant beëindigd:

  • 1.

    indien de automatische incasso twee termijnen voor één aanslagbiljet niet slaagt;

  • 2.

    indien de automatische incasso door de bank wordt geweigerd omdat incasso niet meer mogelijk is of omdat het rekeningnummer is vervallen of geblokkeerd staat;

  • 3.

    indien omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden belemmeren.

Echtscheiding

Artikel 13

  • 1. Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingplichtige zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Verhuizing

Artikel 14

Verhuizing van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

Wijziging van bank- of girorekeningnummer

Artikel 15

Wijzigingen van het bank- of girorekeningnummer dienen terstond en schriftelijk te worden gemeld aan de afdeling Gemeentelijke Belastingen van de gemeente Schiedam.

Overlijden

Artikel 16

  • 1. Overlijden van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van de rode kaart.

Terugstorting

Artikel 17

Indien de belastingplichtige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 1.

    De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de gele terugboekingskaart binnen 30 dagen na de valutadatum van de afschrijving van het termijnbedrag aan de giro- of bankinstelling toe te zenden.

  • 2.

    Indien een termijnbedrag op de rekening van belastingplichtige is teruggestort, ontvangt belastingplichtige van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat er een bedrag gestorneerd is en dat het nog verschuldigde bedrag over de resterende termijnen wordt afgeschreven.

  • 3.

    Indien - tijdens het afschrijvingstijdvak - twee termijnbedragen op de rekening van belastingplichtige zijn teruggestort, dient de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 7 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.

Beëindiging van de incasso-overeenkomst

Artikel 18

  • 1. De automatische incasso kan door de belastingplichtige te allen tijde worden opgeheven door het inzenden van de rode of paarse kaart.

  • 2. Indien gedurende een periode van drie jaar ten behoeve van een belastingplichtige geen automatische incasso heeft plaatsgevonden, dan wordt door de incassant de incasso-overeenkomst beëindigd.

  • 3. Indien de incasso-overeenkomst door de belastingplichtige gedurende de afschrijvingstermijn wordt beëindigd, dient de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 7 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen, doch niet eerder dan binnen 3 maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

Slotbepaling

Artikel 19

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011 en is van toepassing op de vanaf februari 2011 op te leggen gecombineerde aanslagen vanaf belastingjaar 2009.

  • 2.

    De regeling kan worden aangehaald als ” Incassoreglement gemeentelijke heffingen Schiedam”.

Schiedam,1 december 2010,

de afdelingsmanager Gemeentelijke Belastingen,

B.van der Kooij