Beleidsregels handhaving kwaliteit kinderopvanggemeente Schiedam 2008

Geldend van 18-12-2008 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels handhaving kwaliteit kinderopvanggemeente Schiedam 2008

Beleidsregels handhaving kwaliteit kinderopvang

gemeente Schiedam 2008

Handhaving- en sanctiebeleid gemeente Schiedam betreffende kwaliteit en handhaving kinderopvang

  • 1.

    Toelichting

  • 2.

    Beleidsregels handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Schiedam 2008

  • 3.

    Dagopvang

  • 4.

    Buitenschoolse opvang (BSO)

  • 5.

    Gastouderopvang (GOO)

1. Toelichting

De gemeente Schiedam hanteert het Afwegingsmodel Handhaving Kinderopvang bij het uitvoeren van de handhavingacties die nodig zijn als een houder van een kindercentrum of een gastouderbureau niet voldoet aan een of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en de Beleidsregels kwaliteit kinderopvang van de staatssecretaris van OCW. In het model worden de algemene geldende regels opgenomen die de gemeente kan hanteren bij het overtreden van de kwaliteitseisen.

Het gemeentelijke handhavingtraject begint direct na ontvangst van het inspectierapport van de GGD. De GGD geeft in het rapport een handhavingadvies aan de gemeente. In het rapport is het ‘Overzicht bevindingen toezichthouder per inspectiedomein’ de basis voor het afwegen van de te ondernemen handhavingactie. In dit overzicht beschrijft de toezichthouder per domein de context van de voorwaarden waar de houder niet aan voldoet. De gemeente kan de aangegeven verzwarende of verzachtende omstandigheden, de inspanning van de houder etc. mee laten wegen bij het beoordelen van de te nemen handhavingactie.

De gemeente kan in bijzondere gevallen, voordat de eerste juridische stap van aanwijzing wordt gezet, overwegen eerst een schriftelijke waarschuwing te geven. Ook kan overwogen worden eerst op basis van mondelinge overreding de houder te bewegen de overtreding te herstellen. Zowel de waarschuwing als de overreding hebben geen juridische status en betekenen daarom een uitstel van het handhavingtraject.

De eerste (juridische) stap zal meestal het opleggen van een aanwijzing zijn. Ingeval de GGD al een bevel heeft gegeven, dan kan dit worden beschouwd als fase 1. De gemeente kan dan direct overgaan naar fase 2: het opleggen van andere sancties. Het opleggen van een aanwijzing is dan niet nodig. De GGD geeft alleen een bevel indien hij van mening is dat de kwaliteit bij een kindercentrum zodanig tekortschiet dat het nemen van maatregelen redelijkerwijs geen uitstel kan lijden. Ingeval van overtredingen met een lage of gemiddelde prioritering zal hier niet snel sprake van zijn.

De zwaarte van de prioritering komt tot uiting in de hersteltermijn van de aanwijzing. De hersteltermijn in dit model wordt aangegeven in een bandbreedte. De handhaver dient per geval de exacte hersteltermijn aan te geven. Na het verstrijken van een hersteltermijn dient de overtreding beëindigd te zijn. Ter controle hiervan kan de handhaver schriftelijke bewijsstukken opvragen dan wel de GGD de opdracht geven voor een herinspectie. Hiervoor moeten afspraken worden gemaakt met de GGD.

2. Beleidsregels handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Schiedam 2008

Per 1 januari 2005 is de Wet Kinderopvang (hierna:WK) ingevoerd. De nadere invulling van de kwaliteitsnorm van de WK wordt vastgesteld door middel van ministeriële beleidsregels. De inhoud hiervan is gebaseerd op een door ouders en de werkgevers afgesloten kwaliteitsconvenant.

Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de handhaving van de WK. Ter nadere invulling van deze wettelijke taak heeft het college met besluit van 21 februari 2006 de “Toezicht- en handhavingsbeleid kinderopvang”vastgesteld. In de gemeentelijke beleidsregels geeft het college per soort overtreding aan hoe zwaar deze weegt, welke hersteltermijn geldt en welke bestuursrechterlijke sanctie daaraan verbonden wordt.

Laatstelijk hebben de ouders en de werkgevers in de kinderopvang op 12 december een nieuw kwaliteitsconvenant afgesloten, het Convenant kwaliteit kinderopvang 2008. Hierin zijn ten opzichte van het oorspronkelijke convenant onder meer extra eisen opgenomen met betrekking tot het hebben van een Meldcode kindermishandeling, zijn de eisen met betrekking tot de gastouderopvang verscherpt en zijn eisen met betrekking tot de buitenschoolse opvang versoepeld.

Naar aanleiding van het nieuwe convenant heeft de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Sharon A.M. Dijksma, met besluit van 27 januari 2008, kenmerk: nr. PO/KO/2008/3014, de Beleidsregels kwaliteit kinderopvang gewijzigd. Eveneens, heeft zij met besluit van 27 januari 2008, kenmerk: nr. PO/KOV/2008/3017, de Beleidsregels werkwijze toezichthouder kinderopvang gewijzigd. Deze besluiten zijn op 1 april in werking getreden.

De VNG heeft op 29 juli 2008 het Afwegingsmodel Handhaving Kinderopvang 2008 vastgesteld en gemeenten geadviseerd om dit model op te nemen in het gemeentelijke handhavingsbeleid kinderopvang. Dit model is aanzienlijk overzichtelijker dan het vorige model. Conform dit advies is het model opgenomen in de geactualiseerde “Beleidsregels handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Schiedam 2008”. Per soort overtreding is aangegeven hoe zwaar deze weegt, welke hersteltermijn geldt en welke bestuursrechterlijke sanctie daaraan verbonden wordt. Hierdoor wordt rechtsongelijkheid voorkomen, de transparantie verhoogd en de handhavingstaak efficiënter uitgevoerd.

In hoofdstuk 2 is per opvangvorm (dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang) het handhavingsbeleid van de gemeente Schiedam geformuleerd. In het schema handhavingsbeleid zijn per opvangvorm in de eerste kolom alle landelijke kwaliteitseisen bij of krachtens de Wet Kinderopvang (Wet Kinderopvang, Beleidsregels kwaliteit kinderopvang en Beleidsregels werkwijze toezichthouder kinderopvang) geformuleerd. In de tweede kolom is de eerste stap van het reparatoir handhavingstraject en de hersteltermijn aangegeven. Indien de eerste stap niet het gewenste effect heeft, zal worden overgegaan tot de tweede stap, zoals beschreven in de derde kolom. Het punitieve handhavingstraject wordt in de laatste kolom beschreven. De hoogte van een eventueel op te leggen bestuurlijke boete is per overtreding aangegeven.

Afhankelijk van de toegekende prioriteit aan de overtreding van een kwaliteitseis (laag, gemiddeld of hoog) zijn de toepasbare sancties en hersteltermijnen aangegeven. Het toekennen van een prioriteit (laag, gemiddeld of hoog) aan een specifieke overtreding behoort tot de beleidsvrijheid van het college. De toegekende prioriteit is bepalend voor de sanctie en de hersteltermijn.

Het college van burgemeester en wethouders beschikt op grond van de WK, hoofdstukken 4 en 5, over de volgende bestuursrechtelijke sancties: het geven van een aanwijzing, het verbieden de exploitatie voor te zetten, het verbieden van het in exploitatie te nemen en het opleggen van een bestuurlijke boete. Indien de kwaliteit van de kinderopvang bij een kindercentrum zodanig tekortschiet, dat het nemen van maatregelen redelijkerwijs geen uitstel kan lijden, kan de toezichthouder (GGD) een bevel geven. Het bevel heeft een geldigheidsduur van 7 dagen die door het college kan worden verlengd. De handhavingssancties zijn beschikkingen in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht.

3. Dagopvang

De kwaliteitsaspecten die de toezichthouder beoordeelt voor dagopvang, zijn ingedeeld naar de volgende domeinen:

  • 1.

    ouders

  • 2.

    personeel

  • 3.

    veiligheid en gezondheid

  • 4.

    accommodatie en inrichting

  • 5.

    groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio

  • 6.

    pedagogisch beleid en praktijk

  • 7.

    klachten

Handhaving dagopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.1 Reglement oudercommissie, (Wk artikel 59)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

500

1 Het reglement omvat regels omtrent het aantal leden.

2 Het reglement omvat regels omtrent de wijze van kiezen van de leden.

3 Het reglement omvat regels omtrent de zittingsduur van de leden.

4 Het reglement omvat geen regels omtrent werkwijze van de oudercommissie.

5 De houder wijzigt het reglement na instemming van de oudercommissie.

1.2 Instellen oudercommissie (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

500

1.De houder heeft een oudercommissie ingesteld.

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie(Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

500

De samenstelling van de oudercommissie

1 De houder is geen lid.

2 Het personeel is geen lid.

3 De leden worden gekozen uit en door de ouders.

Werkwijze

4 De houder stelt de oudercommissie in de gelegenheid haar eigen werkwijze te bepalen.

Handhaving dagopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.2.2 Adviesrecht oudercommissie(Wk artikel 60)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

500

1 De houder stelt de oudercommissie in staat haar adviesrecht te gebruiken over elk voorgenomen besluit met betrekking tot de genoemde onderwerpen.

2 De houder verstrekt de oudercommissie tijdig en desgevraagd schriftelijk alle informatie die deze voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft.

3 Van een gevraagd advies van de oudercommissie wijkt de houder alleen af indien hij schriftelijk en gemotiveerd aangeeft dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet.

4 De houder stelt de oudercommissie in staat ook ongevraagd te adviseren over de genoemde onderwerpen.3

Handhaving dagopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.3 Informatie voor ouders

(Wk artikelen 54 en 63, vierde lid + beleidsregels kwaliteit ko art3, tweede lid)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (1.3.3)

en/of boete.

Het toepassen van bestuursdwang is alleen mogelijk ten aanzien van overtreding 1.3.3 (inspectierapport op toegankelijke plaats).

500

Inhoud van de informatie

1 De houder informeert de ouders over het te voeren beleid.

2 De houder informeert de ouders en de kinderen in welke basisgroep het kind zit en welke beroepskrachten bij deze groep horen. ,

3 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats.

Relatie tussen de informatie voor ouders en de praktijk

4 De informatie is gedetailleerd genoeg om ouders een goed beeld van de praktijk te geven.

5 De praktijk sluit aan bij de aan de ouders verstrekte informatie.

Handhaving dagopvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.1Verklaring omtrent het gedrag

(Wk artikelen 50, tweede en derde lid en 90, derde lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 10)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 – 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

1000 per verklaring

1 Personen werkzaam bij het kindercentrum zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag.

2 De verklaring omtrent het gedrag is vóór aanvang van de werkzaamheden bij het kindercentrum overlegd.

3 De verklaring omtrent het gedrag is bij overleggen niet ouder dan twee maanden.

Handhaving dagopvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.2 Passende beroepskwalificatie 6

(Wk artikel 50, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 9, eerste lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

1000

1 Alle beroepskrachten beschikken over een voor de werkzaamheden passende beroepskwalificatie zoals in de CAO-kinderopvang is opgenomen.

2.3 Voorwaarde en inzet van beroepskrachten in opleiding

(Wk artikel 50, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 9, tweede lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1000

1 Alle beroepskrachten in opleiding worden altijd ingezet conform de voorwaarden van de CAO kinderopvang

Handhaving dagopvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.4 Gebruik van de voorgeschreven voertaal (Wk artikel 55)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

250

1a De voorgeschreven voertaal wordt gebruikt.

OF

1b Er wordt een andere taal als voertaal gebezigd, daar de herkomst van de kinderen in deze specifieke omstandigheid daartoe noodzaakt, overeenkomstig een door de houder vastgestelde gedragscode.

Handhaving dagopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.1 Risico-inventarisatie veiligheid (Wk artikel 51)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (3.1.2 -2 en 3.1.2-3)

en/of boete.

5000

1 De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid van maximaal een jaar oud .

2 De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid betreffende de actuele situatie.

3.1.1 Beleid veiligheid (Wk artikel 51 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 8)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De risico-inventarisatie beschrijft de veiligheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: verbranding, vergiftiging, verdrinking, valongevallen, verstikking, verwondingen, beknelling, botsen, stoten, steken en snijden.

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

3 Er is een registratie van ongevallen, waarbij per ongeval de aard en plaats van het ongeval, de leeftijd van het kind, de datum van het ongeval en een overzicht van te treffen maatregelen worden vermeld.

3.1.2 Uitvoering beleid veiligheid

(Wk artikel 51 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 8)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De geïnventariseerde risico’s zijn compleet en komen overeen met de risico’s in de praktijk.

2 Risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak.

4 Beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak daarvan.

5 Beroepskrachten handelen conform het plan van aanpak

Handhaving dagopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.2 Risico-inventarisatie gezondheid (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (3.2.2-2 en 3.2.2.-3)

en/of boete.

5000

1 De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid van maximaal een jaar oud. 12

2 De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid betreffende de actuele situatie.

3.2.1 Beleid gezondheid (Wk artikel 51+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 8 )

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De risico-inventarisatie beschrijft de gezondheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: ziektekiemen, binnenmilieu, buitenmilieu en medisch handelen.

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

3.2.2 Uitvoering beleid gezondheid

(Wk artikel 51+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 8 )

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De geïnventariseerde risico’s zijn compleet en komen overeen met de risico’s in de praktijk.

2 Risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

3 De houder draagt zorg voor uitvoering van plan van aanpak.

4 Beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak daarvan.

5 Beroepskrachten handelen conform het plan van aanpak.

3.3 Protocol met betrekking tot een Meldcode kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

5000

1 De houder heeft een protocol kindermishandeling.

Handhaving dagopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of

boete.

2500

1 Het protocol hanteert de definitie van kindermishandeling conform de Wet op de Jeugdzorg (2005).

2 In het protocol zijn verantwoordelijkheden per organisatielaag uitgesplitst in taken en bevoegdheden.

3 Het protocol bevat een stappenplan waarin minimaal de volgende fases in aanbod komen: vermoeden, overleg, plan van aanpak, beslissen, handelen evaluatie en nazorg.

4 Het stappenplan bevat een tijdslijn vanaf de persoon met een vermoeden van kindermishandeling tot en met de nazorg.

5 Het stappenplan is voorzien van een heldere toelichting, hulpmiddelen voor het doorlopen ervan en aandachtspunten voor de gespreksvoering met verschillende partijen

6 Het protocol bevat een lijst van signalen per ontwikkelingsgebied om kindermishandeling zo vroeg mogelijk te signaleren.

7 Het protocol besteedt aandacht aan de mogelijke situatie dat een beroepskracht de vermoedelijke dader is.

8 Het protocol besteedt aandacht aan de omgang met de Wet op de Privacy

9 Het protocol bevat praktische informatie over de Bureaus Jeugdzorg en het Advies&Meldpunt Kindermishandeling (AMK).

10 De beroepskrachten kennen de inhoud van het protocol en handelen er aantoonbaar naar.

Handhaving dagopvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.1 Binnenspeelruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 5)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (4.1.4)

en/of boete.

80 per kind per dag

1 Elke stamgroep beschikt over een afzonderlijke vaste groepsruimte.

2 Er is ten minste 3,5 m2 bruto oppervlakte in de groepsruimte beschikbaar per kind, waaronder mede begrepen passend voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes buiten de groepsruimte.

3 De binnenspeelruimte is ingericht in overeenstemming met het aantal op te vangen kinderen.

4 De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

Handhaving dagopvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.2 Slaapruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 6)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

80 per kind per dag

1 Er is een afzonderlijke slaapruimte voor in ieder geval kinderen tot anderhalf jaar.

2 De slaapruimte is afgestemd op het aantal op te vangen kinderen.

Handhaving dagopvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.3 Buitenspeelruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 7, eerste lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (4.3.4)

en/of boete.

80 per kind per dag

1 Er is tenminste 3m² bruto buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind.

2 De buitenspeelruimte is voor kinderen toegankelijk.

3 De buitenspeelruimte is aangrenzend aan het kindercentrum.

4 De buitenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

Handhaving dagopvang

5. Groepsgrootte en beroepskracht – kind – ratio

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.1 Opvang in groepen (beleidsregels kwaliteit kinderopvang artikel 3, eerste en negende lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

80 per kind per dag

1 De opvang vindt plaats in stamgroepen.

2a De stamgroep bestaat uit maximaal 12 tot 1 jaar

OF

2b De stamgroep bestaat uit maximaal 16 van 0 tot 4 jaar waarvan maximaal 8 kinderen tot 1 jaar.

5.2 Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 3, derde en vierde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

80 per kind per dag

1 Aan ieder kind worden maximaal drie vaste beroepskrachten toegewezen.

2 Dagelijks is er minimaal één van de vaste beroepskrachten werkzaam op de groep van het kind.

3 Ieder kind maakt van maximaal twee stamgroepruimtes gebruik gedurende de week.

Handhaving dagopvang

5. Groepsgrootte en beroepskracht – kind – ratio

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.3 Beroepskracht – kind – ratio

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 3, zevende, achtste en twaalfde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

500 per dag

1 De verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal feitelijk gelijktijdig aanwezige kinderen in de stamgroep bedraagt tenminste

-1 beroepskracht per 4 aanwezige kinderen tot 1 jaar;

-1 beroepskracht per 5 aanwezige kinderen van 1 tot 2 jaar;

-1 beroepskracht per 6 aanwezige kinderen van 2 tot 3 jaar;

-1 beroepskracht per 8 aanwezige kinderen van 3 tot 4 jaar;

Bij kinderen van verschillende leeftijden in één groep wordt het rekenkundig gemiddelde berekend, waarbij naar boven kan worden afgerond. ,

2 Indien conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.

5.4 Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio bij openingstijden van 10 uur of langer

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 3, tiende, elfde en twaalfde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

250 per dag

1 Gedurende de genoemde openingstijden kunnen ten hoogste drie uur per dag, niet aaneengesloten, minder beroepskrachten ingezet worden dan volgens de beroepskracht-kind-ratio vereist is.

2 De drie uur afwijkende inzet betreft uitsluitend de tijd voor 9.30 en na 16.30 en tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze.

3 De afwijking betreft maximaal anderhalf aaneengesloten uren voor 9.30 en na 16.30 en maximaal twee uur aaneengesloten tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze.

4 Minstens de helft van het aantal vereiste beroepskrachten wordt ingezet wanneer er tijdelijk wordt afgeweken van de beroepskracht-kind-ratio.

5 Indien als gevolg van het afwijken van de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum ingezet wordt, dan is er ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig.

Handhaving dagopvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.1 Pedagogisch beleidsplan (beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

3000

De houder heeft een pedagogisch beleidsplan waarin de voor dat kindercentrum kenmerkende visie op de omgang met kinderen is beschreven.

6.1.1 Inhoud pedagogisch beleid

(Wk artikel 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 In het pedagogisch beleidsplan staat in duidelijke en observeerbare termen het volgende beschreven: de wijze waarop de emotionele veiligheid van kinderen wordt gewaarborgd, de mogelijkheden voor kinderen tot de ontwikkeling van hun persoonlijke en sociale competentie, persoonlijke competentie en de wijze waarop de overdracht van normen en waarden aan kinderen plaatsvindt.

2 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de werkwijze, de maximale omvang en leeftijdsopbouw van de stamgroep.

3 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen bij welke (spel)activiteiten kinderen hun stamgroep verlaten.

4 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen hoe beroepskrachten bij hun werkzaamheden worden ondersteund door andere volwassenen.

6.1.2 Pedagogische praktijk (Wk artikel 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 De beroepskrachten kennen de inhoud van het pedagogisch beleidsplan.

2 De beroepskrachten handelen conform het pedagogisch beleidsplan.

Handhaving dagopvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.2 Emotionele veiligheid

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De beroepskracht communiceert met de kinderen.

2 De beroepskracht heeft een respectvolle houding naar de kinderen.

3 Er heerst een ontspannen, open sfeer in de groep.

4 De kinderen worden uitgenodigd tot participatie.

5 Kinderen hebben vaste beroepskrachten en bekende leeftijdsgenootjes om zich heen.

6 Er is informatieoverdracht tussen ouders en beroepskracht.

6.3 Persoonlijke competentie

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 De beroepskracht ondersteunt en stimuleert individuele kinderen.

2 Er is een goede interactie tussen beroepskracht en individuele kinderen.

3 Kinderen hebben de mogelijkheid om eigen ervaringen op te doen middels spelmateriaal, activiteitenaanbod en inrichting.

4 Er is aandacht voor leermomenten. Hierbij is taal en motorisch spel van jonge kinderen belangrijk.

Handhaving dagopvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.4 Sociale competentie

(Wk artikelen 49 en 50 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De beroepskracht ondersteunt de kinderen in de interactie tussen kinderen onderling.

2 De beroepskracht ondersteunt de kinderen in het voorkomen en oplossen

van conflicten.

3 De kinderen maken deel uit van het groepsgebeuren.

6.5 Overdracht van normen en waarden

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 Afspraken, regels en omgangsvormen zijn aanwezig.

2 Afspraken, regels en omgangsvormen zijn duidelijk.

3 Afspraken, regels en omgangsvormen worden aan de kinderen uitgelegd.

4 Beroepskrachten geven zelf in hun spreken en handelen het goede voorbeeld.

Handhaving dagopvang

7. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7.1 Wet klachtrecht cliënten zorgsector

(Wet klachtrecht cliënten zorgsector artikel 2)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De houder treft een regeling voor de behandeling van klachten die voldoet aan de beschreven eisen.

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van ouders.

3 Een houder ziet erop toe dat de klachtencommissie werkt met een reglement.

4 De houder hanteert de termijn waarbinnen schriftelijk wordt gereageerd naar aanleiding van een oordeel van de klachtencommissie.

5 De houder leeft geheimhoudingsplicht na.

6.De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

7 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

Handhaving dagopvang

7. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7.2 Klachtenregeling oudercommissie (Wk artikel 60a)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De houder treft een regeling voor de behandeling van klachten van de oudercommissie over een door hem genomen besluit als bedoeld in artikel 60a, eerste lid die voldoet aan de beschreven eisen.

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van oudercommissie.

3 De houder zorgt voor naleving van de regeling.

4 De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

5 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

4. Buitenschoolse opvang

De kwaliteitsaspecten die de toezichthouder beoordeelt voor buitenschoolse opvang, zijn ingedeeld naar de volgende domeinen:

  • 1.

    ouders

  • 2.

    personeel

  • 3.

    veiligheid en gezondheid

  • 4.

    accommodatie en inrichting

  • 5.

    groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio

  • 6.

    pedagogisch beleid en praktijk

  • 7.

    klachten

Handhaving buitenschoolse opvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.1 Reglement oudercommissie1,2(Wk artikel 59)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

500

1 Het reglement omvat regels omtrent het aantal leden.

2 Het reglement omvat regels omtrent de wijze van kiezen van de leden.

3 Het reglement omvat regels omtrent de zittingsduur van de leden.

4 Het reglement omvat geen regels omtrent werkwijze van de oudercommissie.

5 De houder wijzigt het reglement na instemming van de oudercommissie.

1.2 Instellen oudercommissie1,2 (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

500

1.De houder heeft een oudercommissie ingesteld.

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie2(Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

500

De samenstelling van de oudercommissie

1 De houder is geen lid.

2 Het personeel is geen lid.

3 De leden worden gekozen uit en door de ouders.

Werkwijze

4 De houder stelt de oudercommissie in de gelegenheid haar eigen werkwijze te bepalen.

Handhaving buitenschoolse opvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.2.2 Adviesrecht oudercommissie(Wk artikel 60)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

500

1 De houder stelt de oudercommissie in staat haar adviesrecht te gebruiken over elk voorgenomen besluit met betrekking tot de genoemde onderwerpen.3

2 De houder verstrekt de oudercommissie tijdig en desgevraagd schriftelijk alle informatie die deze voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft.

3 Van een gevraagd advies van de oudercommissie wijkt de houder alleen af indien hij schriftelijk en gemotiveerd aangeeft dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet.

4 De houder stelt de oudercommissie in staat ook ongevraagd te adviseren over de genoemde onderwerpen. 3

Handhaving buitenschoolse opvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.3 Informatie voor ouders

(Wk artikelen 54 en 63, vierde lid + beleidsregels kwaliteit ko art3, tweede lid)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

of Bestuursdwang (1.3.3)

en/of boete.

500

Inhoud van de informatie

1 De houder informeert de ouders over het te voeren beleid. 4

2 De houder informeert de ouders en de kinderen in welke basisgroep het kind zit en welke beroepskrachten bij deze groep horen.

3 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats.

Relatie tussen de informatie voor ouders en de praktijk

4 De informatie is gedetailleerd genoeg om ouders een goed beeld van de praktijk te geven.

5 De praktijk sluit aan bij de aan de ouders verstrekte informatie.

Handhaving buitenschoolse opvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.1Verklaring omtrent het gedrag (Wk artikelen 50, tweede en derde lid en 90,

2.1 derde lid + beleidsregels kwaliteit ko5 artikel 10)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

1000

1 Personen werkzaam bij het kindercentrum zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag.6

2 De verklaring omtrent het gedrag is vóór aanvang van de werkzaamheden bij het kindercentrum overlegd.

3 De verklaring omtrent het gedrag is bij overleggen niet ouder dan twee maanden.

Handhaving buitenschoolse opvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.2 Passende beroepskwalificatie7

(Wk artikel 50, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 9, eerste lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

1000

1 Alle beroepskrachten beschikken over een voor de werkzaamheden passende beroepskwalificatie zoals in de CAO-kinderopvang is opgenomen.7

2.3 Voorwaarde en inzet van beroepskrachten in opleiding

(Wk artikel 50, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 9, tweede lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

1000

1 Alle beroepskrachten in opleiding worden altijd ingezet conform de voorwaarden van de CAO kinderopvang

Handhaving buitenschoolse opvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.4 Gebruik van de voorgeschreven voertaal 8(Wk artikel 55)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

250

1a De voorgeschreven voertaal wordt gebruikt.

OF

1b Er wordt een andere taal als voertaal gebezigd, daar de herkomst van de kinderen in deze specifieke omstandigheid daartoe noodzaakt, overeenkomstig een door de houder vastgestelde gedragscode.9

Handhaving buitenschoolse opvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.1 Risico-inventarisatie veiligheid (Wk artikel 51)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (3.1.2 -2 en 3.1.2-3)

en/of boete.

5000

1 De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid van maximaal een jaar oud10.

2 De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid betreffende de actuele situatie.

3.1.1 Beleid veiligheid (Wk artikel 51 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 8)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De risico-inventarisatie beschrijft de veiligheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: verbranding, vergiftiging, verdrinking, valongevallen, verstikking, verwondingen, beknelling, botsen, stoten, steken en snijden.

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

3 Er is een registratie van ongevallen, waarbij per ongeval de aard en plaats van het ongeval, de leeftijd van het kind, de datum van het ongeval en een overzicht van te treffen maatregelen worden vermeld.

3.1.2 Uitvoering beleid veiligheid

(Wk artikel 51 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 8)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De geïnventariseerde risico’s zijn compleet en komen overeen met de risico’s in de praktijk.

2 Risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak.

4 Beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak daarvan.

5 Beroepskrachten handelen conform het plan van aanpak

Handhaving buitenschoolse opvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.2 Risico-inventarisatie gezondheid (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of

boete.

5000

1 De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid van maximaal een jaar oud.10

2 De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid betreffende de actuele situatie.

3.2.1 Beleid gezondheid (Wk artikel 51+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 8 )

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De risico-inventarisatie beschrijft de gezondheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: ziektekiemen, binnenmilieu, buitenmilieu en medisch handelen.

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

3.2.2 Uitvoering beleid gezondheid

(Wk artikel 51+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 8 )

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De geïnventariseerde risico’s zijn compleet en komen overeen met de risico’s in de praktijk.

2 Risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

3 De houder draagt zorg voor uitvoering van plan van aanpak.

4 Beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak daarvan.

5 Beroepskrachten handelen conform het plan van aanpak.

3.3 Protocol met betrekking tot een Meldcode kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

5000

1 De houder heeft een protocol kindermishandeling.

Handhaving buitenschoolse opvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of

boete.

2500

1 Het protocol hanteert de definitie van kindermishandeling conform de Wet op de Jeugdzorg (2005).11

2 In het protocol zijn verantwoordelijkheden per organisatielaag uitgesplitst in taken en bevoegdheden.

3 Het protocol bevat een stappenplan waarin minimaal de volgende fases in aanbod komen: vermoeden, overleg, plan van aanpak, beslissen, handelen evaluatie en nazorg.

4 Het stappenplan bevat een tijdslijn vanaf de persoon met een vermoeden van kindermishandeling tot en met de nazorg.

5 Het stappenplan is voorzien van een heldere toelichting, hulpmiddelen voor het doorlopen ervan en aandachtspunten voor de gespreksvoering met verschillende partijen

6 Het protocol bevat een lijst van signalen per ontwikkelingsgebied12 om kindermishandeling zo vroeg mogelijk te signaleren.

7 Het protocol besteedt aandacht aan de mogelijke situatie dat een beroepskracht de vermoedelijke dader is.

8 Het protocol besteedt aandacht aan de omgang met de Wet op de Privacy13.

9 Het protocol bevat praktische informatie over de Bureaus Jeugdzorg en het Advies&Meldpunt Kindermishandeling (AMK).

10 De beroepskrachten kennen de inhoud van het protocol en handelen er aantoonbaar naar.

Handhaving buitenschoolse opvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.1 Binnenspeelruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 5)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (4.1.3)

en/of boete.

80 per kind per dag

1 Er is ten minste 3,5 m2 bruto oppervlakte voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes beschikbaar per kind.

2 De binnenspeelruimte is ingericht in overeenstemming met het aantal op te vangen kinderen.

3 De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

Handhaving buitenschoolse opvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.2 Buitenspeelruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 7, eerste lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (4)

en/of boete.

80 per kind per dag

1 Er is tenminste 3m² bruto buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind.

2 De buitenspeelruimte is voor kinderen toegankelijk.

3 De buitenspeelruimte is vast beschikbaar voor de buitenschoolse opvang.

4 De buitenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

Handhaving buitenschoolse opvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.3 Aanvullende eisen indien de buitenspeelruimte niet- aangrenzend is

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 7, tweede lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

80 per kind per dag

1 De niet-aangrenzende buitenspeelruimte is in de directe nabijheid van het kindercentrum.

2 De niet-aangrenzende buitenspeelruimte is voor kinderen goed bereikbaar.14

3 De niet-aangrenzende buitenspeelruimte is voor kinderen veilig bereikbaar.15

Handhaving buitenschoolse opvang

5. Groepsgrootte en beroepskracht – kind – ratio

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.1 Opvang in groepen

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 4, eerste, tweede, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

80 per kind per dag

1 Ieder kind behoort bij een basisgroep.

2a De basisgroep bestaat uit maximaal twintig kinderen in de leeftijd van 4 jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs voor die kinderen eindigt.

OF

2b De basisgroep bestaat uit maximaal dertig kinderen in de leeftijd van 8 jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs voor die kinderen eindigt.

3 Bij activiteiten in groepen groter dan dertig kinderen, besteedt de houder in het pedagogisch beleidsplan aantoonbaar extra aandacht aan de omgang met de basisgroep.

5.2 Beroepskracht – kind – ratio

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 4, derde, vierde en negende lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

80 per kind per dag

1a De verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal feitelijk gelijktijdig aanwezige kinderen in de basisgroep bedraagt tenminste16.

-1 beroepskracht per 10 aanwezige kinderen in de leeftijd vanaf 4 jaar17.

-1 beroepskracht per 10 aanwezige kinderen in de leeftijd vanaf 8 jaar17.

OF

1b - 2 beroepskrachten en een extra volwassene per 30 aanwezige kinderen in de leeftijd vanaf 8 jaar17.

2 Indien conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.

Handhaving buitenschoolse opvang

5. Groepsgrootte en beroepskracht – kind – ratio

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.3 Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 4, zevende en achtste lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

500 per dag

1 Bij buitenschoolse opvang gedurende schooldagen18, kunnen ten hoogste een half uur per dag minder beroepskrachten ingezet worden dan volgens de beroepskracht-kind-ratio vereist is.

2 Bij buitenschoolse opvang gedurende vrije dagen19, kunnen ten hoogste drie uur per dag minder beroepskrachten ingezet worden dan volgens de beroepskracht-kind-ratio vereist is. Deze inzet betreft de tijd voor 9.30 en na 16.30 en tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze.

3 De afwijking betreft maximaal anderhalf aaneengesloten uren voor 9.30 en na 16.30 en tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze gedurende maximaal twee uur aaneengesloten.

4 Minstens de helft van het aantal vereiste beroepskrachten wordt ingezet wanneer er tijdelijk wordt afgeweken van de beroepskracht-kind-ratio.

5 Indien als gevolg van het afwijken van de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum ingezet wordt, dan is er ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig.

Handhaving buitenschoolse opvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.1 Pedagogisch beleid (Wk artikel 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

3000

Pedagogisch beleidsplan 20

1 In het pedagogisch beleidsplan staat in duidelijke en observeerbare termen het volgende beschreven: de wijze waarop de emotionele veiligheid van kinderen wordt gewaarborgd, de mogelijkheden voor kinderen tot de ontwikkeling van hun persoonlijke en sociale competentie, persoonlijke competentie en de wijze waarop de overdracht van normen en waarden aan kinderen plaatsvindt.

2 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de werkwijze, de maximale omvang en leeftijdsopbouw van de basisgroep.

3 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen bij welke (spel)activiteiten kinderen hun basisgroep verlaten.

4 Bij activiteiten in groepen groter dan dertig kinderen besteedt de houder in het pedagogisch beleidsplan aantoonbaar extra aandacht aan de omgang met de basisgroep.

5 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen hoe beroepskrachten bij hun werkzaamheden worden ondersteund door andere volwassenen.21

6.1.1 Pedagogische praktijk (Wk artikel 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 De beroepskrachten kennen de inhoud van het pedagogisch beleidsplan.

2 De beroepskrachten handelen conform het pedagogisch beleidsplan.

Handhaving buitenschoolse opvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.2 Emotionele veiligheid

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De beroepskracht communiceert met de kinderen.

2 De beroepskracht heeft een respectvolle houding naar de kinderen.

3 Er heerst een ontspannen, open sfeer in de groep.

4 De kinderen worden uitgenodigd tot participatie.

5 Kinderen hebben vaste beroepskrachten en bekende leeftijdsgenootjes om zich heen.

6 Er is informatieoverdracht tussen ouders en beroepskracht.

6.3 Persoonlijke competentie

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 De beroepskracht ondersteunt en stimuleert individuele kinderen.

2 Er is een goede interactie tussen beroepskracht en individuele kinderen.

3 Kinderen hebben de mogelijkheid om eigen ervaringen op te doen middels spelmateriaal, activiteitenaanbod en inrichting.

4 Er is aandacht voor leermomenten. Hierbij is taal en motorisch spel van jonge kinderen extra belangrijk.

Handhaving buitenschoolse opvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.4 Sociale competentie

(Wk artikelen 49 en 50 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De beroepskracht ondersteunt de kinderen in de interactie tussen kinderen onderling.

2 De beroepskracht ondersteunt de kinderen in het voorkomen en oplossen

van conflicten.

3 De kinderen maken deel uit van het groepsgebeuren.

6.5 Overdracht van normen en waarden

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 Afspraken, regels en omgangsvormen zijn aanwezig.

2 Afspraken, regels en omgangsvormen zijn duidelijk.

3 Afspraken, regels en omgangsvormen worden aan de kinderen uitgelegd.

4 Beroepskrachten geven zelf in hun spreken en handelen het goede voorbeeld.

Handhaving buitenschoolse opvang

7. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7.1Wet klachtrecht cliënten zorgsector

(Wet klachtrecht cliënten zorgsector artikel 2)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De regeling voor de behandeling van klachten voorziet erin dat er wordt voldaan aan de beschreven eisen. 22

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van ouders.

3 Een houder ziet erop toe dat de klachtencommissie werkt met een reglement.

4 De houder hanteert de termijn waarbinnen schriftelijk wordt gereageerd naar aanleiding van een oordeel van de klachtencommissie.23

5 De houder leeft geheimhoudingsplicht na.

6.De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.24

7 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de inspecteur (lees: GGD-inspecteur kinderopvang).

Handhaving buitenschoolse opvang

7. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7.2 Klachtenregeling oudercommissie (Wk artikel 60a)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De houder treft een regeling voor de behandeling van klachten van de oudercommissie over een door hem genomen besluit als bedoeld in artikel 60a, eerste lid die voldoet aan de beschreven eisen.25

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van de oudercommissie.

3.De houder zorgt voor naleving van de regeling.

4.De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.26

5.De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

5. Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

De kwaliteitsaspecten die de toezichthouder beoordeelt voor gastouderopvang, zijn ingedeeld naar de volgende domeinen:

  • 1.

    ouders

  • 2.

    personeel

  • 3.

    veiligheid en gezondheid

  • 4.

    accommodatie en inrichting

  • 5.

    pedagogisch beleid en praktijk

  • 6.

    kwaliteit gastouders en opvangwoning

  • 7.

    kwaliteit gastouderbureau

  • 8.

    klachten

Handhaving gastouderopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.1 Reglement oudercommissie(Wk artikel 59)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

500

1 Het reglement omvat regels omtrent het aantal leden.

2 Het reglement omvat regels omtrent de wijze van kiezen van de leden.

3 Het reglement omvat regels omtrent de zittingsduur van de leden.

4 Het reglement omvat geen regels omtrent werkwijze van de oudercommissie.

5 De houder wijzigt het reglement na instemming van de oudercommissie.

1.2 Instellen oudercommissie1(Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

500

De houder heeft een oudercommissie ingesteld.

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie1(Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

500

De samenstelling van de oudercommissie

1 De houder is geen lid.

2 Het personeel is geen lid.

3 De leden worden gekozen uit en door de ouders.

Werkwijze

4 De houder stelt de oudercommissie in de gelegenheid haar eigen werkwijze te bepalen.

Handhaving gastouderopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.2.2 Adviesrecht oudercommissie1(Wk artikel 60)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

500

1 De houder stelt de oudercommissie in staat haar adviesrecht te gebruiken over elk voorgenomen besluit met betrekking tot de genoemde onderwerpen.

2 De houder verstrekt de oudercommissie tijdig en desgevraagd schriftelijk alle informatie die deze voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft.

3 Van een gevraagd advies van de oudercommissie wijkt de houder alleen af indien hij schriftelijk en gemotiveerd aangeeft dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet.

4 De houder stelt de oudercommissie in staat ook ongevraagd te adviseren over de genoemde onderwerpen.2

Handhaving gastouderopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.3 Informatie voor vraagouders (Wk artikelen 56 en 63, vierde lid

+ beleidsregels kwaliteit ko art 11, 12, vierde lid)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

of bestuursdwang (1.3.2)

en/of boete.

500

Inhoud van de informatie voor vraagouders

1 De houder informeert de vraagouders over het te voeren beleid.

2 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor vraagouders, gastouders en personeel toegankelijke plaats.

3 De houder draagt zorg dat de risico-inventarisatie inzichtelijk is in de woning waar de opvang plaats vindt.

4 Het gastouderbureau draagt zorg voor een goede bereikbaarheid van het gastouderbureau voor de vraagouder en informeert de vraagouder hierover.

Relatie tussen de informatie voor vraagouders en de praktijk

5 De informatie is gedetailleerd genoeg om vraagouders een adequaat beeld van de praktijk te geven.

6 De praktijk sluit aan bij de aan de vraagouders verstrekte informatie.

Handhaving gastouderopvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.1Verklaring omtrent het gedrag (Wk artikelen 56 derde lid en 90, derde lid

2.1 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 15)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

1000

1 Personen werkzaam bij het gastouderbureau zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag.

2 De houder draagt er zorg voor dat gastouders in het bezit zijn van een verklaring omtrent het gedrag.

3 De houder draagt er zorg voor dat, bij opvang bij de gastouder thuis, alle huisgenoten vanaf 18 jaar in het bezit zijn van een verklaring omtrent het gedrag.

4 De verklaring omtrent het gedrag wordt overlegd bij inschrijving bij het gastouderbureau. Dit geldt voor de gastouder en eventuele huisgenoten vanaf 18 jaar.

5 De verklaring omtrent het gedrag is bij overleggen niet ouder dan twee maanden.

2.2Pedagogische kennis

(Wk artikel 56, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 12a, achtste lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2000

Het gastouderbureau toont aan dat de bemiddelingsmedewerkers werkzaam bij het gastouderbureau beschikken over voor gastouderopvang relevante pedagogische kennis.

Handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.1 Risico-inventarisatie veiligheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels

kwaliteit ko artikel 12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

5000

1 De houder legt vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt in een risico-inventarisatie de veiligheidsrisico’s voor de op te vangen kinderen vast, in alle voor kinderen toegankelijke ruimtes. Daartoe bezoekt het gastouderbureau elke opvangwoning minimaal een keer per jaar.

2 De risico-inventarisatie is maximaal een jaar oud.

3 De houder draagt er zorg voor dat de risico-inventarisatie veiligheid de actuele situatie van de opvang betreft.

3.1.1 Beleid veiligheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 12,

tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De risico-inventarisatie beschrijft de veiligheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: verbranding, vergiftiging, verdrinking, valongevallen, verstikking, verwondingen, beknelling, botsen, stoten, steken en snijden.

2 Er is een plan van aanpak waarin de houder adviseert welke maatregelen op welk moment moeten worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

3 Er is een registratie van ongevallen, waarbij per ongeval de aard en plaats van het ongeval, de leeftijd van het kind, de datum van het ongeval en een overzicht van te treffen maatregelen worden vermeld.

Handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.1.2 Uitvoering beleid veiligheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels kwaliteit

ko artikel 12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

2500

1 De houder draagt er zorg voor dat geïnventariseerde risico’s compleet zijn en overeenkomen met de risico’s in de praktijk.

2 De houder brengt de gastouder op de hoogte van de uitkomsten van de risico-inventarisatie en het daaruit voortvloeiende plan van aanpak.

3 De houder draagt er zorg voor dat risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

4.De houder begeleidt gastouders, zodat zij handelen conform het plan van aanpak.

3.2 Risico-inventarisatie gezondheid (Wk artikel 49 en + beleidsregels kwaliteit

ko artikel 12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

5000

1 De houder legt vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt in een risico-inventarisatie de gezondheidsrisico’s voor de op te vangen kinderen vast, in alle voor kinderen toegankelijke ruimtes. Daartoe bezoekt het gastouderbureau elke opvangwoning minimaal een keer per jaar.

2 De risico-inventarisatie is maximaal een jaar oud.

3 De houder draagt er zorg voor dat de risico-inventarisatie gezondheid de actuele situatie van de opvang betreft.

Handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.2.1 Beleid gezondheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels kwaliteit ko artikel

12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

2500

1 De risico-inventarisatie beschrijft de gezondheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: ziektekiemen, binnenmilieu, buitenmilieu en medisch handelen.

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

3.2.2 Uitvoering beleid gezondheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels

kwaliteit ko artikel 12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

2500

1 De houder draagt er zorg voor dat geïnventariseerde risico’s compleet zijn en overeenkomen met de risico’s in de praktijk.

2 De houder brengt de gastouder op de hoogte van de uitkomsten van de risico-inventarisatie en het daaruit voortvloeiende plan van aanpak.

3 De houder draagt er zorg voor dat risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

4 De houder begeleidt gastouders, zodat zij handelen conform het plan van aanpak.

5 De houder draagt er zorg voor dat het gedeelte van de woning waar de kinderen worden opgevangen, rookvrij is ten tijde van de opvang.

Handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.3 Protocol kindermishandeling (beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

5000

De houder heeft een protocol kindermishandeling.

Handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

2500

1 Het protocol hanteert de definitie van kindermishandeling conform de Wet op de Jeugdzorg (2005).

2 In het protocol zijn verantwoordelijkheden per organisatielaag uitgesplitst in taken en bevoegdheden.

3 Het protocol bevat een stappenplan waarin minimaal de volgende fases in aanbod komen: vermoeden, overleg, plan van aanpak, beslissen, handelen evaluatie en nazorg.

4 Het stappenplan bevat een tijdslijn vanaf de persoon met een vermoeden van kindermishandeling tot en met de nazorg.

5 Het stappenplan is voorzien van een heldere toelichting, hulpmiddelen voor het doorlopen ervan en aandachtspunten voor de gespreksvoering met verschillende partijen

6 Het protocol bevat een lijst van signalen per ontwikkelingsgebied, uitgesplitst voor de groep van 0-4 jaar en de groep van 4-12 jaar, om kindermishandeling zo vroeg mogelijk te signaleren.

7 Het protocol besteedt aandacht aan de omgang met de Wet op de Privacy.

8 Het protocol bevat praktische informatie over de Bureaus Jeugdzorg en het Advies&Meldpunt Kindermishandeling (AMK).

9 De gastouders en personen werkzaam bij het gastouderbureau kennen de inhoud van het protocol en handelen er aantoonbaar naar.

Handhaving gastouderopvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.1 Aantal op te vangen kinderen door gastouder

(Wk artikel 1+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 11, tweede lid, onder b)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

5000

1a De houder draagt er zorg voor dat de gastouder maximaal 4 kinderen tegelijk op vangt (exclusief eigen kinderen), in de woning van de gastouder of de vraagouder. Er zijn maximaal vier kinderen onder de vier jaar (inclusief eigen kinderen) gedurende de opvang aanwezig.

OF

1b De houder draagt er zorg voor dat bij de innovatieve gastouderopvang één gastouder maximaal 6 kinderen tegelijk op vangt (exclusief eigen kinderen), op het woonadres van de gastouder of de vraagouder.

2.De houder beoordeelt of de samenstelling van de groep kinderen verantwoord is. Bij deze beoordeling wordt tenminste het aantal en de leeftijd van de niet-eigen kinderen en van de eigen kinderen meegewogen.

Handhaving gastouderopvang

5. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.1 Pedagogisch beleidsplan (beleidsregels kwaliteit ko artikel 11)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

3000

De houder heeft een pedagogisch beleidsplan waarin de voor dat gastouderbureau kenmerkende visie op de omgang met kinderen is beschreven.

5.1.1 Inhoud pedagogisch beleidsplan (beleidsregels kwaliteit ko artikel 11)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 In het pedagogisch beleidsplan staat in duidelijke en observeerbare termen het volgende beschreven:. de wijze waarop de emotionele veiligheid van kinderen wordt gewaarborgd, de mogelijkheden voor kinderen tot de ontwikkeling van hun persoonlijke- en sociale competentie, en de wijze waarop de overdracht van normen en waarden aan kinderen plaatsvindt.

2 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de leeftijdsopbouw en aantallen van de kinderen die door een gastouder worden opgevangen.

3 Het pedagogisch plan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de eisen die aan de opvanglocatie worden gesteld.

4 De houder van innovatieve gastouderopvang beschrijft in het pedagogisch beleidsplan de wijze waarop de ondersteuning van een gastouder bij de gelijktijdige opvang van meer dan vier opvangkinderen door een andere volwassene in geval van calamiteiten is geregeld.

5.1.2 Pedagogische praktijk

(Wk artikel 49, 56+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

1500

1 De houder informeert de gastouders over de inhoud van het pedagogisch beleidsplan waardoor zij ernaar kunnen handelen.

2 De houder ziet er op toe dat gastouders handelen conform het pedagogisch beleidsplan.

3 De houder begeleidt gastouders, zodat zij handelen conform het pedagogisch beleidsplan.

Handhaving gastouderopvang

6. Kwaliteit gastouders en opvangwoning

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6 Kwaliteit gastouders en opvangwoning

(Wk artikel 49, 56 + beleidsregels kwaliteit ko artikelen 11, tweede en zesde lid, en 12a, eerste, tweede, derde en vierde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

5000

1 De houder draagt er zorg voor dat iedere woning waar gastouderopvang plaats vindt over voldoende speel- en slaapruimte voor kinderen beschikt, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.

2 De houder draagt er zorg voor dat iedere woning waar gastouderopvang plaats vindt over voldoende buitenspeelmogelijkheden voor kinderen beschikt, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.

3 De houder formuleert criteria voor de kwaliteit van de gastouders en legt deze schriftelijk vast.

4 De houder draagt er zorg voor dat deze criteria bij de start van de opvang en daarna jaarlijks worden getoetst door middel van een bezoek door personen werkzaam bij het gastouderbureau aan de woning waar de opvang plaatsvindt.

5 De houder draagt er zorg voor dat de kwaliteitscriteria voor gastouders bekend zijn bij de vraagouders.

6 De houder evalueert jaarlijks mondeling de opvang met de vraagouders en legt deze schriftelijk vast.

Handhaving gastouderopvang

7. Kwaliteit gastouderbureau

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7 Kwaliteit gastouderbureau (Wk artikel 56, eerste lid + beleidsregels kwaliteit

ko artikel 13, 12a, vijfde, zesde en zevende lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

5000

1 De houder draagt zorg voor ten minste twee bezoeken per jaar aan de woning waar de gastouderopvang plaatsvindt, waarbij in ieder geval de jaarlijkse risico-inventarisatie, de jaarlijkse toetsing van de criteria voor de gastouders en de jaarlijkse evaluatie van de opvang plaatsvinden. Dit bezoek wordt afgelegd door personen werkzaam bij het gastouderbureau.

2 De houder biedt gastouders bij de start van hun werkzaamheden introductiecursus(sen) aan die gerelateerd zijn aan de opvangtaken.

3 De houder organiseert naast de introductiecursus(sen) themabijeenkomsten voor de gastouders en biedt cursussen of bijeenkomsten aan waarbij gastouders elkaar kunnen ontmoeten en ervaring uitwisselen.

4 De houder voert bij een nieuwe koppeling een koppelingsgesprek met de vraag- en gastouder. Dit koppelingsgesprek wordt uitgevoerd in de opvangwoning door een bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau.

5 De houder draagt er zorg voor dat de bemiddelingsmedewerker een intake- gesprek voert met de vraag- en gastouder in de opvangwoning.

Handhaving gastouderopvang

8. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

8.1 Wet klachtrecht cliënten zorgsector

(Wet klachtrecht cliënten zorgsector artikel 2)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De regeling voor de behandeling van klachten voorziet erin dat er wordt voldaan aan de beschreven eisen.

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van vraagouders.

3 Een houder ziet erop toe dat de klachtencommissie werkt met een reglement.

4 De houder hanteert de termijn waarbinnen schriftelijk wordt gereageerd naar aanleiding van een oordeel van de klachtencommissie.

5 De houder leeft geheimhoudingsplicht na.

6.De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

7 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

Handhaving gastouderopvang

8. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

8.2 Klachtenregeling oudercommissie (Wk artikel 60a)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

1500

1 De houder treft een regeling voor de behandeling van klachten van de oudercommissie over een door hem genomen besluit als bedoeld in artikel 60a, eerste lid die voldoet aan de beschreven eisen.

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van de oudercommissie.

3 De houder zorgt voor naleving van de regeling.

4 De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

5 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.