Regeling vervallen per 01-01-2010

Verordening op de  heffing en invordering van Leges 2009

Geldend van 01-05-2009 t/m 31-12-2009

Intitulé

Verordening op de  heffing en invordering van Leges 2009

Geconsolideerde tekst van de regeling

[Onderstaande tekst heeft een louter illustratieve functie]

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2009

Aard van de heffing en belastbaar feit

Artikel 1

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verleende diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Belastingplicht

Artikel 2

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Tarieven

Artikel 3

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 4

Abonnementen, genoemd in de tarieventabel, worden verleend onder voorwaarde:

  • a.

    dat de geldigheidsduur, die aanvangt op de dag waarop de verschuldigde leges zijn voldaan, een jaar bedraagt;

  • b.

    dat het abonnement geheel noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar is.

Wijze van heffing

Artikel 5

De leges worden geheven bij wege van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een gedagtekende stempelafdruk op af te geven stukken, nota, zegel of andere schriftuur.

Ontheffing/teruggaaf

Artikel 6

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges terzake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Indien de heffing van leges geschiedt bij wijze van abonnement, wordt bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, indien deze plaats vindt voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken en het abonnement ten hoogste voor de helft van het aantal inlichtingen c.q. exemplaren van bescheiden, waarop het recht geeft, is verbruikt, op aanvraag van de houder, ontheffing van de betaling van de leges verleend.

De ontheffing wordt verleend tot een bedrag gelijkstaande met de helft van het verschuldigde voor het abonnement.

Vrijstellingen

Artikel 7

Leges worden niet geheven:

1. a. voor stukken of inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ten behoeve van onvermogenden in hun persoonlijk belang, indien dat onvermogen wordt bewezen door een verklaring, afgegeven door de burgemeester hunner woon- of verblijfplaats;

  • b.

    voor verklaringen van on- en minvermogen;

    • 2.

      voor het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon of bezoldiging;

    • 3.

      voor de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging daarvan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

    • 4.

      voor de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

    • 5.

      voor het afgeven van beschikkingen terzake van de plaatselijke belastingen;

    • 6.

      voor het afgeven van een collectevergunning;

    • 7.

      voor het afgeven van een beschikking op een aanvraag terzake van bijstand ingevolge de Algemene bijstandswet en andere uitkeringen in het persoonlijk belang van de uitkeringsgerechtigden.

Tijdstip van betaling

Artikel 8

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald op het moment van uitreiking van de in artikel 5 bedoelde kennisgeving.

  • 2.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5 wordt toegezonden binnen 4 weken na dagtekening van de kennisgeving.

  • 3.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste en tweede lid gestelde termijnen.

Kwijtschelding

Artikel 9

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Artikel 10

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Schiedam in zijn openbare vergadering van 18 december 2008

de griffier,

J.Gordijn

De voorzitter,

W.M.Verver-Aartsen

TARIEVENTABEL 2009 behorende bij de Legesverordening 2009

De leges bedragen:

Algemeen

1.Voor het afgeven van geheel of gedeeltelijk geschreven, gedrukte of

gestencilde stukken, van minuten, afschriften van of uittreksels van

stukken, geheel of gedeeltelijk geschreven, gedrukt of gestencild, voor

zover niet afzonderlijk in deze verordening of elders genoemd, per

bladzijde of gedeelte daarvan € 3,46

2.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van een vergunning

of een ontheffing, dan wel van elk ander stuk in het bijzonder belang

van de aanvrager of van de in het stuk genoemde belanghebbende opge-

maakt, voor zover deze stukken niet afzonderlijk in deze verordening of

elders zijn genoemd, per beschikking, vergunning of ontheffing € 5,25

3. a. Voor het afgeven van tekeningen of plattegronden, per dm2 of

gedeelte daarvan € 0,05

b.Voor het afgeven van fotokopieën, niet zijnde tekeningen of platte-

gronden, per bladzijde € 0,45

BESTUURSSTUKKEN

  • 4.

    Voor één afdelingsmarap € 2,65

  • 5.

    Voor een exemplaar van de programmabegroting € 42,75

  • 6.

    Voor een exemplaar van de programmarekening € 26,80

7. a. Voor een jaarabonnement –lopende van 1 januari tot en met 31

december- op de agenda’s voor de vergaderingen van de gemeente-

raad of van één der raadscommissies, inclusief de bij die agenda's’

behorende stukken, met uitzondering van tekeningen en plattegronden € 20,55

b.Voor één agenda van een vergadering van de gemeenteraad of van

één der raadscommissies, inclusief de bij die agenda behorende

stukken, met uitzondering van tekeningen en plattegronden € 3,00

c.Voor bij de stukken, bedoeld onder a en b, gevoegde tekeningen of

plattegronden, per tekening of plattegrond € 1,40

8. a. Voor een jaarabonnement –lopende van 1 januari tot en met 31

december- op de notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad € 20,55

b.Voor één exemplaar van de notulen van een vergadering van de gemeen-

teraad € 3,00

9.Voor het verstrekken van een gemeenteblad, per bladzijde of gedeelte

daarvan € 0,15

10.Voor het verstrekken van een of meer bladzijden van de stukken, bedoeld

onder 7a en 8a, per bladzijde of gedeelte daarvan € 0,15

11.Voor andere publicaties, per bladzijde gestencild, gedrukt of anders-

zins, gedeelten voor gehele gerekend in A4-formaat € 0,45

in een formaat kleiner dan A4 € 0,30

11a.De op grond van deze verordening verschuldigde leges worden voor

het (aangetekend) toesturen van documenten aan particuliere personen

of bedrijven vermeerderd met de werkelijke verzendkosten volgens de

op dat moment geldende tarieven.

BURGERLIJKE STAND

12.Voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschaps-

registratie

a.op maandag en woensdag om 9.00, 9.20 en 9.40 uur in de

lunchkamer Stadskantoor kosteloos

b.op maandag en woensdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur,

op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00

uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur

leges huwelijk

op maandag t/m donderdag € 187,50

op vrijdag € 234,00

op zaterdag € 348,00

Naast de leges huwelijk zijn verschuldigd de onder b.1 en b.2 vermelde leges locatie dan wel zijn aan de exploitant van het aangewezen huis van de gemeente Schiedam de kosten voor zijn locatie verschuldigd. Deze kosten worden door deze exploitant in rekening gebracht.

leges locatie

1.in de lunchkamer Stadskantoor

op maandag t/m donderdag € 62,50

op vrijdag € 62,50

op zaterdag € 76,00

2.in het Stadhuis

op maandag t/m donderdag € 158,75

op vrijdag € 265,50

op zaterdag € 424,00

c.indien aan het omzetten van een partnerschapsregistratie in een

huwelijk of omgekeerd een plechtigheid wordt verbonden op een

trouwlocatie zijn de tarieven als bedoeld onder b. van overeenkom-

stige toepassing.

13. a. voor dienstverlening inzake het vernieuwen van de huwelijks-

gelofte € 512,00

b.Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet

rechten Burgerlijke Stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen

in het Legesbesluit akten Burgerlijke Stand

c.voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschaps- € 109,50

registratie in een bijzonder huis van de gemeente Schiedam het

tarief vermeld onder 12.b. vermeerderd met

d.voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschaps- € 28,25

registratie op afwijkende tijdstippen op aanvraag en afhankelijk

van beschikbaarheid het dubbele zaterdagtarief.

e.voor het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk € 53,50

of omgekeerd zonder plechtigheid indien een huwelijk wordt geannu-

leerd binnen achtentwintig dagen voor de huwelijksvoltrekking

  • 14.

    Voor een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje,

  • 1.

    uitvoering vivella kunstleder incl. inlegvel € 25,90

  • 2.

    uitvoering rustique leder incl. inlegvel € 36,20

14. a. voor het optreden van een gemeente-ambtenaar tijdens diensttijd

als getuige bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapsregistratie,

per getuige

  • 1.

    op maandag tot en met vrijdag € 25,70

  • 2.

    op zaterdag € 38,40

14. b. 1. Voor de afgifte van een lijkenpas € 11,50

2.Voor het overeenkomstig de Wet op de Lijkbezorging stellen van een € 8,50

andere termijn voor de begraving of verbranding

VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASIS-ADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

15.Voor de toepassing van de punten 15, 17 en 18 wordt onder één verstrekking verstaan

één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke

basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

a.voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van gegevens, per verstrekking € 8,50

b.voor het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van

gegevens

voor 100 verstrekkingen € 288,00

voor 500 verstrekkingen € 1.069,00

voor 1.000 verstrekkingen € 1.869,00

c.voor het verstrekken van een volledig of gedeeltelijk overzicht

van een persoonslijst uit de gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens € 13,85

16.Voor de toepassing van dit punt wordt onder één verstrekking verstaan

één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in

de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

a.voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

strekken van gegevens, per verstrekking € 8,50

b.voor het afsluiten van een abonnement op het verstrekken

van gegevens

voor 100 verstrekkingen € 288,00

voor 500 verstrekkingen € 1.069,00

voor 1.000 verstrekkingen € 1.869,00

17.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van gegevens betreffende door aanvrager niet met namen en/of

adressen aangeduide personen ten behoeve waarvan de gemeentelijke

basisadministratie persoonsgegevens, geheel of gedeeltelijk moet

worden doorlopen, per onderzoek € 12,80

en bovendien per verstrekking € 0,40

18.Voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadmini-

stratie persoonsgegevens, ongeacht de resultaten van die nasporingen

en ongeacht het aantal verstrekkingen, voor ieder daaraan besteed

kwartier of gedeelte daarvan € 8,50

19.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een bewijs van registratie als kiesgerechtigde, een bewijs van

opneming c.q. bewijs van inschrijving in de gemeentelijke basis-

administratie persoonsgegevens € 8,50

  • 20.

    Voor het legaliseren van een handtekening € 8,50

  • 21.

    Voor het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeen-

te in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager, het post-

tarief, vermeerderd met € 8,50

22.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een € 30,05

verklaring omtrent het gedrag voor Natuurlijke personen, al dan niet gevolgd

door afgifte van een zodanige verklaring, het in de "Regeling

leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag voor

natuurlijke personen en rechtspersonen vastgestelde tarief

  • 23.

    Voor het afgeven van een attestatie de vita € 8,50

  • 24.

    Voor een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier € 8,50

25 a. voor het verstrekken van gegevens uit de GBA op een formulier in

meerdere talen € 11,50

b.voor het afgeven van een formulier waarin de aanvrager een persoon in

het buitenland uitnodigt voor een verblijf in Schiedam (“Garantverklaring”) € 11,50

26.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit

gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, het aldaar genoemde

tarief dat ten hoogste mag worden geheven.

27.Voor het verstrekken van GBA-gegevens via magneetband of

magneetschijf per afstemming (wettelijk vastgesteld) € 22,70

REISDOCUMENTEN

28.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van de

documenten, inclusief de spoedaanvragen, genoemd in artikel 6, lid 2

van het Besluit paspoortgelden het aldaar genoemde tarief

dat ten hoogste mag worden geheven.

29. a. Voor het opmaken van een verklaring van vermissing van een reis- € 22,40

document

b.Voor het legaliseren van een kopie van een reisdocument € 5,20

ARCHIEF

Zelf onderzoek doen in de archieven en collecties van het Gemeentearchief is gratis. Aan

de verrichting van een aantal diensten door het Gemeentearchief zijn kosten verbonden.

30. a.1 ter zake van het op schriftelijk verzoek doen van onderzoek in de

in het gemeentearchief/bibliotheek/atlas/bouwdossiers van de

gemeente berustende stukken, per uur met een minimum van 15

minuten € 32,90

a.2 voor het verstrekken van informatie uit de persoons-/archief-

kaart van een nog levend persoon, na schriftelijke toestemming van

het hoofd van de stadswinkel € 6,95

b.ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van

  • 1.

    zwart/wit kopieën:

    • -

      microprints (kopie van microfiche) € 0,50

    • -

      microprints voor scholieren basis- en voortgezet onderwijs € 0,17

    • -

      een fotokopie A4 € 0,38

    • -

      een fotokopie A3 € 0,50

    • -

      fotokopieën A4 en A3 voor scholieren basis- en voort-

      gezet onderwijs € 0,13

    • -

      fotokopie groter dan A3 en kleiner dan A0 (beperkt moge-

lijk) € 6,70

  • -

    een fotokopie A0 (beperkt mogelijk) € 9,35

  • -

    prints van digitale kranten € 0,38

    • 2.

      kleurenkopieën (beperkt mogelijk)

  • -

    A4 formaat € 4,20

  • -

    A3 formaat € 6,70

  • -

    fotokopie groter dan A3 en kleiner dan A0 € 48,80

  • -

    fotokopie A0 formaat € 83,70

    • 3.

      print te bestellen via beeldbank

A4-formaat € 3,50

A3-formaat € 7,00

fotopositieven zwart-wit/kleur (excl. negatiefkosten)

10 x 15 cm € 4,00

13 x 18 cm € 4,60

20 x 28 cm € 6,60

28 x 35 cm € 15,00

30 x 40 cm € 16,00

5.kopie van beeldbank op diskette (standaard resolutie, 150DPI

in JPEG-formaat excl. diskette- of cd-kosten) € 4,05

diskette- of cd-kosten € 2,65

verzending per fax (per bladzijde) € 0,38

  • c.

    de in 30. b genoemde bedragen worden verhoogd met

    • 1.

      administratiekosten (bij telefonische bestelling van repro-

ducties en bij verzending per fax) € 2,65

  • 2.

    verzendkosten overeenkomstig de tarieven van PTT Post B.V.

  • 3.

    spoedbestellingen (indien technisch mogelijk) 100%

  • 4.

    detailopnamen (indien technisch mogelijk) 100%

  • 4.

    negatiefkosten (bij spoedbestellingen en detailopnamen

indien geen negatief aanwezig is) € 10,20

KADASTER EN WONINGKARTOTHEEK

Voor het verstrekken van inlichtingen uit de bij de gemeente

berustende kadastrale leggers door een ambtenaar, per inlichting

het tarief ingevolge het Besluit Kadastrale tarieven 1995.

Onder een inlichting wordt verstaan één of meer gegevens betreffende

een perceel, vermeld onder een leggernummer der kadastrale leggers.

32. a. Voor het verstrekken van inlichtingen uit de woningkartotheek,

per inlichting € 2,80

b.Voor het verstrekken van een volledig exemplaar van een

documentatieregister van de woningkartotheek, per stuk € 244,00

c.Voor het verstrekken van gedeelten van een documentatieregister

van de woningkartotheek, per bladzijde € 3,50

d.Voor het verstrekken van tekeningen of afdrukken van tekenin-

gen, per dm2 of gedeelte daarvan € 0,40

VERGUNNING LEEGSTANDSWET

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

a.het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 15 en 16 van de

Leegstandswet in verband met het aangaan van een tijdelijke huurovereenkomst € 136,00

b.verlenging van de onder a. genoemde vergunning € 68,00

RUIMTELIJKE ORDENING

34. Aanlegvergunning

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen € 37,70

van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3 aanhef en onder a of 3.38,

derde lid, aanhef en onder a van de Wet ruimtelijke ordening

(aanlegvergunning)

BOUWVERGUNNINGEN

35. Bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemings-

som als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme admi-

nistratieve voorwaarden voor uit voering van werken 1989 (UAV 1989),

voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming

van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het

normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk

is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelf

werkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan:

de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden

betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag

betrekking heeft.

Reguliere en lichte bouwvergunningen

35a 1. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een "reguliere" dan wel “lichte” bouwvergunning, indien de bouw-

kosten bedragen

€ 0 tot € 15.000 2,2% (minimaal € 72,00)

€ 15.000 tot € 50.000 € 330 plus 2,1% over de bouwkosten > € 15.000

€ 50.000 tot € 100.000 € 1.065 plus 2 % over de bouwkosten > € 50.000

€ 100.000 tot € 400.000 € 2.065 plus 1,8% over de bouwkosten > € 100.000

€ 400.000 en meer € 7.465 plus 1,6% over de bouwkosten > € 400.000

35a 2. In geval aanvrager verzoekt om een reguliere bouwvergunningsaanvraag in

twee fasen te verlenen wordt de leges welke verschuldigd zijn als volgt berekend:

fase 1:

bouwkosten

€ 0 tot € 15.000 1,1% (minimaal € 72,00)

€ 15.000 tot € 50.000 € 165 plus 1,1% over de bouwkosten > € 15.000

€ 50.000 tot € 100.000 € 550 plus 1 % over de bouwkosten > € 50.000

€ 100.000 tot € 400.000 € 1.050 plus 0,9% over de bouwkosten > € 100.000

€ 400.000 en meer € 3.750 plus 0,8% over de bouwkosten > € 400.000

fase 2:

bouwkosten:

€ 0 tot € 15.000 1,1% (minimaal € 72,00)

€ 15.000 tot € 50.000 € 165 plus 1 % over de bouwkosten > € 15.000

€ 50.000 tot € 100.000 € 515 plus 1 % over de bouwkosten > € 50.000

€ 100.000 tot € 400.000 € 1.015 plus 0,9% over de bouwkosten > € 100.000

€ 400.000 en meer € 3.715 plus 0,8% over de bouwkosten > € 400.000

35a 3. Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een informatieplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd informatieplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend € 197,00

4.Monumentenvergunning

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag monumentenvergunning,

indien de restauratiekosten bedragen:

€ 0 tot € 15.000 0,9% (minimaal € 72,00)

€ 15.000 tot € 50.000 € 135 plus 0,6% over de restauratiekosten > € 15.000

€ 50.000 tot € 100.000 € 345 plus 0,5% over de restauratiekosten > € 50.000

€ 100.000 tot € 400.000 € 595 plus 0,4% over de restauratiekosten > € 100.000

€ 400.000 en meer € 1.795 plus 0,3% over de restauratiekosten > € 400.000

Teruggaaf

35b Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning betrekking

heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds

een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de

voor de oorspronkelijke vergunning geheven rechten verrekend met het bedrag dat

verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 35a, met dien verstande

dat zij niet minder dan € 72,00 zullen bedragen.

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is

dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

35b.1 Indien van een verleende reguliere (inclusief een gefaseerde vergunning

waarvan fase 1 en 2 zijn verleend) vergunning geen gebruik wordt gemaakt

binnen 12 maanden na dagtekening van de vergunning en deze vergunning

wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven

rechten verleend.

35b.2 Indien de gevraagde reguliere bouwvergunning (inclusief een gefaseerde

vergunning waarvan fase 1 en 2 zijn aangevraagd) niet wordt verleend,

wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven rechten verleend.

35b.3 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning op

eigen initiatief de aanvraag wordt ingetrokken, wordt 50% van de verschul-

digde rechten geheven met uitzondering van een gefaseerde vergunning

waarvan alleen fase 1 is aangevraagd.

Verhogingen

35c.1 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning

moet worden verleend met toepassing van de artikelen 3.6a (wijzigingsbevoegd-

heid) 3.6c (binnenplanse ontheffing), 3.22 (tijdelijke ontheffing), 3.23

(ontheffing) of 3.38, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening of artikel

50, derde lid onder b Woningwet, wordt het overeenkomstig 35a.1 be-

rekende bedrag verhoogd met € 318,50

35c 2 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel

3.10, 3.40 of artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (project-

besluit) wordt het overeenkomstig artikel 35a.1 berekende bedrag verhoogd

met, indien de bouwkosten bedragen:

tot € 180.000,00 € 2.398,00

van € 180.000,00 tot € 1.000.000,00 € 4.900,00

van € 1.000.000,00 tot € 2.000.000,00 € 7.400,00

van € 2.000.000,00 tot € 4.000.000,00 € 9.800,00

meer dan € 4.000.000,00 €14.700,00

35c 3 De in 35c 1 en 35c 2 genoemde bedragen worden niet in rekening

gebracht indien artikel 3.1, tweede lid van de Wet ruimtelijke ordening

van toepassing is

35c 4 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoor-

delen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de

gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5. van

de bouwverordening een bedrag van € 186,50

35c 5 Het legesbedrag berekend overeenkomstig punt 35a wordt met 50%

verhoogd in die gevallen waarin de aanvraag om vergunning tot stand

komt na een aanschrijving wegens bouwen zonder vergunning.

35c.6 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een

vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 6.12,

zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt het overeenkomstig

artikel 35a 1 berekende bedrag verhoogd met € 68,30

35c.7 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een

vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 50a,

derde lid van de Woningwet wordt het overeenkomstig artikel 35a 1

berekende bedrag verhoogd met € 68,30

Bestemmingswijzigingen

35d 1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen

van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als

bedoeld in artikel 3.6a (wijzigingsbevoegdheid),3.6c (binnenplanse

anticipatie), 3.22 (tijdelijke ontheffing, 3.23 (ontheffing) of 3.38, vierde

lid, van de Wet ruimtelijke ordening, en geen sprake is van werken

of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 318,50

35d 2 Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het toepassen

van artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbesluit)

waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning

als bedoeld in 35a 1. is vereist en geen sprake is van werken of werkzaam-

heden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in 34. € 403,30

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

35e 1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

krijgen van een gebruiksvergunning, als bedoeld in artikel 6.1.1.

van de bouwverordening € 237,32

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een

bouwwerk met een oppervlakte tussen

0 – 100 m2 met € 163,02

100 – 500 m2 met € 1,62 per m2

500 – 2.000 m2 met € 542,18 + € 0,55 per m2

  • 2.

    000 – 5.000 m2 € 1.340,45 + € 0,13 per m2

  • 5.

    000 – 50.000 m2 met € 1.876,02 + € 0,03 per m2

boven 50.000 m2 met € 2.946,15 + € 0,02 per m2.

35e2 Indien een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 6.1.1.

van de Bouwverordening wordt aangevraagd voor een bouw-

werk waarvoor reeds eerder een gebruiksvergunning is afge-

geven en deze gebruiksvergunning door het college uit eigener

beweging is ingetrokken, bedragen de leges het dubbele van

de bedragen genoemd onder punt 1.

35e 3 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een ge-

bruiksvergunning, afwijkend van c.q. aanvullend op een eerder

afgegeven gebruiksvergunning als bedoeld onder artikel 6.1.1.

van de Bouwverordening, wordt voor wat betreft het gewijzigde

c.q. aanvullende gedeelte berekend volgens de onder punt 1

vermelde tarieven.

35e 4 Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als be-

doeld in artikel 6.1.1. van de Bouwverordening met een geldig-

heidsduur van één maand of gedeelte daarvan. € 76,84

35e 5 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verlenen van een toestemming, dan wel ontheffing

als omschreven in een gebruiksvergunning c.q. veiligheidsver-

klaring, ingediend na de in de vergunning, toestemming c.q.

verklaring genoemde termijn. € 63,52

35f . Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als

bedoeld in artikel 6.2.1, derde lid van de bouwverordening € 19,55

Overschrijving gebruiksvergunning i.v.m. brandveiligheid

35g Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het over-

schrijven van een verleende gebruiksvergunning ten name van

een ander dan aan wie de vergunning is verleend € 8,78

Sloopvergunning

35h Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1 van de bouw-

verordening of als bedoeld in de artikelen 3.3, aanhef en onder b of 3.38, derde lid

aanhef en onder b van de Wet ruimtelijke ordening, indien de sloopkosten bedragen:

€ 0 tot € 50.000 1,0% (minimaal € 186,50)

€ 50.000 tot € 100.000 € 500 plus 0,9% over de sloopkosten > € 50.000

€ 100.000 tot € 400.000 € 950 plus 0,8% over de sloopkosten > € 100.000

€ 400.000 en meer € 3.350 plus 0,7% over de sloopkosten > € 400.000

35i Voor het verstrekken van een gemeentelijk structuur- dan wel

bestemmingsplan met kaart tot 50 bladzijden € 17,95

tot 100 bladzijden € 36,85

boven 100 bladzijden € 57,50

Bodeminformatie

35j Voor het in behandeling nemen van een verzoek om bodeminformatie,

zijnde een uittreksel uit het gemeentelijk bodeminformatiesysteem betreffende

de milieuhygiënische bodemgesteldheid van onroerende zaken binnen de

gemeente Schiedam per adres € 16,25

Vergunning woningonttrekking

35k Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toestemming tot

woningonttrekking als bedoeld in artikel 30 Huisvestingswet, per te ont-

trekken woning of gedeelte van een woning € 72,00

SPLITSINGSVERGUNNINGEN

36.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

krijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 33 van de

Huisvestingswet, voor

0 tot 5 appartementsrechten € 565,00 per recht

6 tot 10 appartementsrechten € 2.725 plus € 436,00 per recht > 5 appartementsrechten

11 tot 15 appartementsrechten € 4.905 plus € 327,00 per recht > 10 appartementsrechten

16 tot 20 appartementsrechten € 6.540 plus € 218,00 per recht > 15 appartementsrechten

21 appartementsrechten en meer € 7.630 plus € 109,00 per recht > 20 appartementsrechten

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag doch voor een

besluit is genomen op de aanvraag op eigen initiatief de aanvraag wordt

ingetrokken wordt 50% van de verschuldigde rechten geheven.

GEMEENTEGARANTIE

  • 37.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    tot het verkrijgen van een gemeentegarantie € 131,75

  • 2.

    tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door

de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening € 66,95

KAPVERGUNNING

38.Voor een kapvergunning ingevolge artikel 4.4.2 van de Algemene

Plaatselijke Verordening € 43,00

RECLAMEVERGUNNINGEN

39.Voor het in behandeling nemen van een vergunning als bedoeld

in de verordening tot wering van ontsierende reclame in de ge-

meente Schiedam € 72,20

VENTVERGUNNINGEN

40.Voor het afgeven van een ventvergunning met een geldigheidsduur van:

een dag € 3,05

langer dan een dag, doch niet langer dan een week € 8,75

langer dan een week, doch niet langer dan een maand € 20,75

langer dan een maand, doch niet langer dan een half jaar € 41,40

langer dan een half jaar doch niet langer dan een jaar € 74,00

41.Voor het afgeven van een vergunning om in de gemeentehavens

proviand te verstrekken € 38,25

VERMAKELIJKHEDEN

43 a. 1. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

strekken van een vergunning o.g.v. de Algemene Plaatse-

lijke Verordening Schiedam voor het exploiteren van een

nieuw of qua karakter gewijzigd horecabedrijf € 318,40

  • b.

    indien een horecabedrijf ongewijzigd wordt overgenomen € 85,15

  • c.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

strekken van een ontheffing voor het anders dan om niet

verstrekken van sterke drank voor gebruik ter plaatse in

een besloten ruimte als omschreven in artikel 2.3.13 van

de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig

  • 1.

    voor een dag € 8,50

  • 2.

    tot wederopzegging, evenwel met dien verstande dat geen

gehele of gedeeltelijke teruggave zal worden verleend € 108,70

d.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

strekken van een ontheffing van het verbod om een inrichting als

bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, voor het pu-

bliek geopend te houden tijdens de officieel vastgestelde slui-

tingstijden, indien de ontheffing geldt:

  • 1.

    voor een dag € 4,65

  • 2.

    voor langer dan een dag, doch niet langer dan een week € 8,80

  • 3.

    voor langer dan een week, doch niet langer dan een maand € 20,65

  • 4.

    tot wederopzegging, evenwel met dien verstande dat geen

gehele of gedeeltelijke teruggave zal worden verleend € 186,00

e.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

strekken van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid van de

Drank- en Horecawet € 193,75

f.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een houders-

wisseling dan wel een wisseling op leidinggevenden op een exploitatie-

vergunning € 28,65

44.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van een ontheffing voor het maken van muziek, al dan niet mechanisch

op of aan de openbare weg geldig:

  • 1.

    voor een dag € 8,50

  • 2.

    voor langer dan een dag, doch niet langer dan een week € 14,30

  • 3.

    voor langer dan een week, doch niet langer dan een maand € 20,65

  • 4.

    voor langer dan een maand, doch niet langer dan een jaar € 49,75

  • 5.

    tot wederopzegging, met dien verstande dat geen gehele of

gedeeltelijke teruggave wordt verleend € 108,50

45. a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrij-

gen van een vergunning voor een seksinrichting als bedoeld in

artikel 3.1.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam € 538,10

b.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrij-

gen van een vergunning voor een escortbedrijf als bedoel in ar-

tikel 3.1.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam € 431,55

c.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

krijgen van een in punt 45a of 45b bedoelde vergunning indien

een bestaande seksinrichting of escortbedrijf ongewijzigd wordt

overgenomen of bij wijziging van het beheer € 107,50

45 1. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Veror-

dening Schiedam voor het houden van een (kleinschalig) evenement

(art. 2.2.2) € 21,35

45 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Veror-

dening Schiedam voor het houden van een grootschalig evenement

(art. 2.2.5) € 213,75

BINGO-BIJEENKOMSTEN

46.Voor het verlenen van diensten in verband met uitvoering van de

Regeling kleine kansspelen € 31,35

VERKEER

47 a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven,

vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 34,00

b.Voor het in behandeling nemen van een schriftelijke aanvraag voor

het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen,

per inlichting € 5,50

c.het tarief genoemd in onderdeel 47a wordt bij een aangifte van

vermissing van een rijbewijs vermeerderd met € 13,35

d.Het tarief genoemd in onderdeel 47a wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met € 30,00

e.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omwisseling van

een buitenlands rijbewijs inclusief de kosten voor het aangetekend

verzenden naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer € 45,35

  • f.

    Voor het legaliseren van een kopie van een rijbewijs € 5,20

    • 48.

      Voor het verstrekken van inlichtingen nopens plaats gehad hebbende ongelukken

  • a.

    aan de direct bij het ongeval betrokkenen, in hun bijzonder

belang verstrekt, per gebeurtenis € 11,00

b.aan belanghebbende verzekeringsmaatschappijen, per

gebeurtenis € 17,25

48.1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een RVV-ontheffing (ontheffing art. 87 van het reglement

verkeersregels en verkeerstekens) voor het bereiken van een

tuinhuisje op een van de volkstuincomplexen € 9,60

48.2 Voor het in behandeling nemen van overige aanvragen tot het

verkrijgen van een RVV-ontheffing (ontheffing art. 87 van het

reglement verkeersregels en verkeerstekens) € 17,90

VUURWERK

49.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

strekken van een verkoopvergunning consumentenvuurwerk € 21,90

WINKELUITSTALLINGEN

50.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

krijgen van een vergunning voor het hebben van een winkel-

uitstalling € 26,70

SPEELAUTOMATEN

51 a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag krachtens art.

3.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam € 213,00

b.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-

strekken van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel

30b van de Wet op de Kansspelen:

  • 1.

    Voor één speelautomaat € 232,50

  • 2.

    Voor twee speelautomaten € 362,50

  • 3.

    voor drie speelautomaten € 498,50

  • 4.

    meer dan drie speelautomaten(aantal speelautomaten x € 136,00)+ € 90,50

TELECOMMUNICATIEWET

52 a. Voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het

verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van

uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid

van de Telecommunicatiewet juncto artikel 2, lid 1 van de Telecom-

municatieverordening Schiedam € 328,80

b.Voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het

verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van

uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid

van de Telecommunicatiewet juncto artikel 2 van de Telecommunicatie-

verordening Schiedam € 328,80

  • 53.

    De onder 52 a en b genoemde bedragen worden:

    • a.

      indien met betrekking tot een melding overleg moet plaats-

vinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond

en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 328,80

b.indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status

van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de

voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan

de melder meegedeelde kosten, blijkende uit een begroting die

terzake door het college van burgemeester en wethouders

is opgesteld.

54.Indien een begroting als bedoeld in 53 b. is uitgebracht, wordt een

melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag

waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de

melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

55.De tarieven bedoeld in punt 52 worden verminderd met de van de

melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor

beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande

dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

PARKEERVERORDENING

56 a. Voor een duplicaatvergunning ex artikel 3 lid 2 onder a of onder b van

de Parkeerverordening 2003 € 9,85

b.Voor het wijzigen van de tenaamstelling op een vergunning ex

artikel 3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 9,85

c.Voor het (tijdelijk) wijzigen van het kenteken op een vergunning ex artikel

3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 9,85

d.Voor het wijzigen van de sector op een vergunning ex artikel

3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 9,85

e.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een

Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) € 22,90

f.Voor de keuringskosten door de GGD ten behoeve van de

aanvraag van een GPK € 120,00

  • g.

    Voor de afgifte van een duplicaat GPK € 22,90

  • h.

    Voor de aanleg en verwijdering van een gehandicaptenparkeerplaats € 388,50

  • i.

    Voor verplaatsing van een gehandicaptenparkeerplaats € 210,00

  • j.

    Voor het wijzigen van het kenteken op het bij een gehandicaptenpar-

keerplaats behorende bord, per wijziging € 63,65

57 Voor een prepaid chipknip € 2,50

Behorende bij raadsbesluiten van 18 december 2008 en 16 april 2009 (eerste wijzigingsverordening)

de griffier,

J.Gordijn

de voorzitter,

W.M. Verver-Aartsen