Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR88570
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR88570/1
Regeling vervallen per 01-01-2010
Verordening op de heffing en invordering van Leges 2009
Geldend van 01-05-2009 t/m 31-12-2009
Intitulé
Verordening op de heffing en invordering van Leges 2009Geconsolideerde tekst van de regeling
[Onderstaande tekst heeft een louter illustratieve functie]
VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2009
Aard van de heffing en belastbaar feit
Artikel 1
Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verleende diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Belastingplicht
Artikel 2
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Tarieven
Artikel 3
- 1.
De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
- 2.
Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 4
Abonnementen, genoemd in de tarieventabel, worden verleend onder voorwaarde:
- a.
dat de geldigheidsduur, die aanvangt op de dag waarop de verschuldigde leges zijn voldaan, een jaar bedraagt;
- b.
dat het abonnement geheel noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar is.
Wijze van heffing
Artikel 5
De leges worden geheven bij wege van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een gedagtekende stempelafdruk op af te geven stukken, nota, zegel of andere schriftuur.
Ontheffing/teruggaaf
Artikel 6
- 1.
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges terzake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
- 2.
Indien de heffing van leges geschiedt bij wijze van abonnement, wordt bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, indien deze plaats vindt voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken en het abonnement ten hoogste voor de helft van het aantal inlichtingen c.q. exemplaren van bescheiden, waarop het recht geeft, is verbruikt, op aanvraag van de houder, ontheffing van de betaling van de leges verleend.
De ontheffing wordt verleend tot een bedrag gelijkstaande met de helft van het verschuldigde voor het abonnement.
Vrijstellingen
Artikel 7
Leges worden niet geheven:
1. a. voor stukken of inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ten behoeve van onvermogenden in hun persoonlijk belang, indien dat onvermogen wordt bewezen door een verklaring, afgegeven door de burgemeester hunner woon- of verblijfplaats;
- b.
voor verklaringen van on- en minvermogen;
- 2.
voor het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon of bezoldiging;
- 3.
voor de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging daarvan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;
- 4.
voor de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;
- 5.
voor het afgeven van beschikkingen terzake van de plaatselijke belastingen;
- 6.
voor het afgeven van een collectevergunning;
- 7.
voor het afgeven van een beschikking op een aanvraag terzake van bijstand ingevolge de Algemene bijstandswet en andere uitkeringen in het persoonlijk belang van de uitkeringsgerechtigden.
- 2.
Tijdstip van betaling
Artikel 8
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald op het moment van uitreiking van de in artikel 5 bedoelde kennisgeving.
- 2.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5 wordt toegezonden binnen 4 weken na dagtekening van de kennisgeving.
- 3.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste en tweede lid gestelde termijnen.
Kwijtschelding
Artikel 9
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Artikel 10
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Schiedam in zijn openbare vergadering van 18 december 2008
de griffier,
J.Gordijn
De voorzitter,
W.M.Verver-Aartsen
TARIEVENTABEL 2009 behorende bij de Legesverordening 2009
De leges bedragen:
Algemeen
1.Voor het afgeven van geheel of gedeeltelijk geschreven, gedrukte of
gestencilde stukken, van minuten, afschriften van of uittreksels van
stukken, geheel of gedeeltelijk geschreven, gedrukt of gestencild, voor
zover niet afzonderlijk in deze verordening of elders genoemd, per
bladzijde of gedeelte daarvan € 3,46
2.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van een vergunning
of een ontheffing, dan wel van elk ander stuk in het bijzonder belang
van de aanvrager of van de in het stuk genoemde belanghebbende opge-
maakt, voor zover deze stukken niet afzonderlijk in deze verordening of
elders zijn genoemd, per beschikking, vergunning of ontheffing € 5,25
3. a. Voor het afgeven van tekeningen of plattegronden, per dm2 of
gedeelte daarvan € 0,05
b.Voor het afgeven van fotokopieën, niet zijnde tekeningen of platte-
gronden, per bladzijde € 0,45
BESTUURSSTUKKEN
- 4.
Voor één afdelingsmarap € 2,65
- 5.
Voor een exemplaar van de programmabegroting € 42,75
- 6.
Voor een exemplaar van de programmarekening € 26,80
7. a. Voor een jaarabonnement –lopende van 1 januari tot en met 31
december- op de agenda’s voor de vergaderingen van de gemeente-
raad of van één der raadscommissies, inclusief de bij die agenda's’
behorende stukken, met uitzondering van tekeningen en plattegronden € 20,55
b.Voor één agenda van een vergadering van de gemeenteraad of van
één der raadscommissies, inclusief de bij die agenda behorende
stukken, met uitzondering van tekeningen en plattegronden € 3,00
c.Voor bij de stukken, bedoeld onder a en b, gevoegde tekeningen of
plattegronden, per tekening of plattegrond € 1,40
8. a. Voor een jaarabonnement –lopende van 1 januari tot en met 31
december- op de notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad € 20,55
b.Voor één exemplaar van de notulen van een vergadering van de gemeen-
teraad € 3,00
9.Voor het verstrekken van een gemeenteblad, per bladzijde of gedeelte
daarvan € 0,15
10.Voor het verstrekken van een of meer bladzijden van de stukken, bedoeld
onder 7a en 8a, per bladzijde of gedeelte daarvan € 0,15
11.Voor andere publicaties, per bladzijde gestencild, gedrukt of anders-
zins, gedeelten voor gehele gerekend in A4-formaat € 0,45
in een formaat kleiner dan A4 € 0,30
11a.De op grond van deze verordening verschuldigde leges worden voor
het (aangetekend) toesturen van documenten aan particuliere personen
of bedrijven vermeerderd met de werkelijke verzendkosten volgens de
op dat moment geldende tarieven.
BURGERLIJKE STAND
12.Voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschaps-
registratie
a.op maandag en woensdag om 9.00, 9.20 en 9.40 uur in de
lunchkamer Stadskantoor kosteloos
b.op maandag en woensdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur,
op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00
uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur
leges huwelijk
op maandag t/m donderdag € 187,50
op vrijdag € 234,00
op zaterdag € 348,00
Naast de leges huwelijk zijn verschuldigd de onder b.1 en b.2 vermelde leges locatie dan wel zijn aan de exploitant van het aangewezen huis van de gemeente Schiedam de kosten voor zijn locatie verschuldigd. Deze kosten worden door deze exploitant in rekening gebracht.
leges locatie
1.in de lunchkamer Stadskantoor
op maandag t/m donderdag € 62,50
op vrijdag € 62,50
op zaterdag € 76,00
2.in het Stadhuis
op maandag t/m donderdag € 158,75
op vrijdag € 265,50
op zaterdag € 424,00
c.indien aan het omzetten van een partnerschapsregistratie in een
huwelijk of omgekeerd een plechtigheid wordt verbonden op een
trouwlocatie zijn de tarieven als bedoeld onder b. van overeenkom-
stige toepassing.
13. a. voor dienstverlening inzake het vernieuwen van de huwelijks-
gelofte € 512,00
b.Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet
rechten Burgerlijke Stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen
in het Legesbesluit akten Burgerlijke Stand
c.voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschaps- € 109,50
registratie in een bijzonder huis van de gemeente Schiedam het
tarief vermeld onder 12.b. vermeerderd met
d.voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschaps- € 28,25
registratie op afwijkende tijdstippen op aanvraag en afhankelijk
van beschikbaarheid het dubbele zaterdagtarief.
e.voor het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk € 53,50
of omgekeerd zonder plechtigheid indien een huwelijk wordt geannu-
leerd binnen achtentwintig dagen voor de huwelijksvoltrekking
- 14.
Voor een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje,
- 1.
uitvoering vivella kunstleder incl. inlegvel € 25,90
- 2.
uitvoering rustique leder incl. inlegvel € 36,20
14. a. voor het optreden van een gemeente-ambtenaar tijdens diensttijd
als getuige bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapsregistratie,
per getuige
- 1.
op maandag tot en met vrijdag € 25,70
- 2.
op zaterdag € 38,40
14. b. 1. Voor de afgifte van een lijkenpas € 11,50
2.Voor het overeenkomstig de Wet op de Lijkbezorging stellen van een € 8,50
andere termijn voor de begraving of verbranding
VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASIS-ADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
15.Voor de toepassing van de punten 15, 17 en 18 wordt onder één verstrekking verstaan
één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.
a.voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van gegevens, per verstrekking € 8,50
b.voor het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van
gegevens
voor 100 verstrekkingen € 288,00
voor 500 verstrekkingen € 1.069,00
voor 1.000 verstrekkingen € 1.869,00
c.voor het verstrekken van een volledig of gedeeltelijk overzicht
van een persoonslijst uit de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens € 13,85
16.Voor de toepassing van dit punt wordt onder één verstrekking verstaan
één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in
de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
a.voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
strekken van gegevens, per verstrekking € 8,50
b.voor het afsluiten van een abonnement op het verstrekken
van gegevens
voor 100 verstrekkingen € 288,00
voor 500 verstrekkingen € 1.069,00
voor 1.000 verstrekkingen € 1.869,00
17.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van gegevens betreffende door aanvrager niet met namen en/of
adressen aangeduide personen ten behoeve waarvan de gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens, geheel of gedeeltelijk moet
worden doorlopen, per onderzoek € 12,80
en bovendien per verstrekking € 0,40
18.Voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadmini-
stratie persoonsgegevens, ongeacht de resultaten van die nasporingen
en ongeacht het aantal verstrekkingen, voor ieder daaraan besteed
kwartier of gedeelte daarvan € 8,50
19.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen
van een bewijs van registratie als kiesgerechtigde, een bewijs van
opneming c.q. bewijs van inschrijving in de gemeentelijke basis-
administratie persoonsgegevens € 8,50
- 20.
Voor het legaliseren van een handtekening € 8,50
- 21.
Voor het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeen-
te in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager, het post-
tarief, vermeerderd met € 8,50
22.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een € 30,05
verklaring omtrent het gedrag voor Natuurlijke personen, al dan niet gevolgd
door afgifte van een zodanige verklaring, het in de "Regeling
leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag voor
natuurlijke personen en rechtspersonen vastgestelde tarief
- 23.
Voor het afgeven van een attestatie de vita € 8,50
- 24.
Voor een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier € 8,50
25 a. voor het verstrekken van gegevens uit de GBA op een formulier in
meerdere talen € 11,50
b.voor het afgeven van een formulier waarin de aanvrager een persoon in
het buitenland uitnodigt voor een verblijf in Schiedam (“Garantverklaring”) € 11,50
26.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, het aldaar genoemde
tarief dat ten hoogste mag worden geheven.
27.Voor het verstrekken van GBA-gegevens via magneetband of
magneetschijf per afstemming (wettelijk vastgesteld) € 22,70
REISDOCUMENTEN
28.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van de
documenten, inclusief de spoedaanvragen, genoemd in artikel 6, lid 2
van het Besluit paspoortgelden het aldaar genoemde tarief
dat ten hoogste mag worden geheven.
29. a. Voor het opmaken van een verklaring van vermissing van een reis- € 22,40
document
b.Voor het legaliseren van een kopie van een reisdocument € 5,20
ARCHIEF
Zelf onderzoek doen in de archieven en collecties van het Gemeentearchief is gratis. Aan
de verrichting van een aantal diensten door het Gemeentearchief zijn kosten verbonden.
30. a.1 ter zake van het op schriftelijk verzoek doen van onderzoek in de
in het gemeentearchief/bibliotheek/atlas/bouwdossiers van de
gemeente berustende stukken, per uur met een minimum van 15
minuten € 32,90
a.2 voor het verstrekken van informatie uit de persoons-/archief-
kaart van een nog levend persoon, na schriftelijke toestemming van
het hoofd van de stadswinkel € 6,95
b.ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verstrekken van
- 1.
zwart/wit kopieën:
- -
microprints (kopie van microfiche) € 0,50
- -
microprints voor scholieren basis- en voortgezet onderwijs € 0,17
- -
een fotokopie A4 € 0,38
- -
een fotokopie A3 € 0,50
- -
fotokopieën A4 en A3 voor scholieren basis- en voort-
gezet onderwijs € 0,13
- -
fotokopie groter dan A3 en kleiner dan A0 (beperkt moge-
- -
lijk) € 6,70
- -
een fotokopie A0 (beperkt mogelijk) € 9,35
- -
prints van digitale kranten € 0,38
- 2.
kleurenkopieën (beperkt mogelijk)
- 2.
- -
A4 formaat € 4,20
- -
A3 formaat € 6,70
- -
fotokopie groter dan A3 en kleiner dan A0 € 48,80
- -
fotokopie A0 formaat € 83,70
- 3.
print te bestellen via beeldbank
- 3.
A4-formaat € 3,50
A3-formaat € 7,00
fotopositieven zwart-wit/kleur (excl. negatiefkosten)
10 x 15 cm € 4,00
13 x 18 cm € 4,60
20 x 28 cm € 6,60
28 x 35 cm € 15,00
30 x 40 cm € 16,00
5.kopie van beeldbank op diskette (standaard resolutie, 150DPI
in JPEG-formaat excl. diskette- of cd-kosten) € 4,05
diskette- of cd-kosten € 2,65
verzending per fax (per bladzijde) € 0,38
- c.
de in 30. b genoemde bedragen worden verhoogd met
- 1.
administratiekosten (bij telefonische bestelling van repro-
- 1.
ducties en bij verzending per fax) € 2,65
- 2.
verzendkosten overeenkomstig de tarieven van PTT Post B.V.
- 3.
spoedbestellingen (indien technisch mogelijk) 100%
- 4.
detailopnamen (indien technisch mogelijk) 100%
- 4.
negatiefkosten (bij spoedbestellingen en detailopnamen
indien geen negatief aanwezig is) € 10,20
KADASTER EN WONINGKARTOTHEEK
Voor het verstrekken van inlichtingen uit de bij de gemeente
berustende kadastrale leggers door een ambtenaar, per inlichting
het tarief ingevolge het Besluit Kadastrale tarieven 1995.
Onder een inlichting wordt verstaan één of meer gegevens betreffende
een perceel, vermeld onder een leggernummer der kadastrale leggers.
32. a. Voor het verstrekken van inlichtingen uit de woningkartotheek,
per inlichting € 2,80
b.Voor het verstrekken van een volledig exemplaar van een
documentatieregister van de woningkartotheek, per stuk € 244,00
c.Voor het verstrekken van gedeelten van een documentatieregister
van de woningkartotheek, per bladzijde € 3,50
d.Voor het verstrekken van tekeningen of afdrukken van tekenin-
gen, per dm2 of gedeelte daarvan € 0,40
VERGUNNING LEEGSTANDSWET
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
a.het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 15 en 16 van de
Leegstandswet in verband met het aangaan van een tijdelijke huurovereenkomst € 136,00
b.verlenging van de onder a. genoemde vergunning € 68,00
RUIMTELIJKE ORDENING
34. Aanlegvergunning
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen € 37,70
van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3 aanhef en onder a of 3.38,
derde lid, aanhef en onder a van de Wet ruimtelijke ordening
(aanlegvergunning)
BOUWVERGUNNINGEN
35. Bouwkosten
Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemings-
som als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme admi-
nistratieve voorwaarden voor uit voering van werken 1989 (UAV 1989),
voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming
van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het
normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk
is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelf
werkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan:
de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden
betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag
betrekking heeft.
Reguliere en lichte bouwvergunningen
35a 1. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen
van een "reguliere" dan wel “lichte” bouwvergunning, indien de bouw-
kosten bedragen
€ 0 tot € 15.000 2,2% (minimaal € 72,00)
€ 15.000 tot € 50.000 € 330 plus 2,1% over de bouwkosten > € 15.000
€ 50.000 tot € 100.000 € 1.065 plus 2 % over de bouwkosten > € 50.000
€ 100.000 tot € 400.000 € 2.065 plus 1,8% over de bouwkosten > € 100.000
€ 400.000 en meer € 7.465 plus 1,6% over de bouwkosten > € 400.000
35a 2. In geval aanvrager verzoekt om een reguliere bouwvergunningsaanvraag in
twee fasen te verlenen wordt de leges welke verschuldigd zijn als volgt berekend:
fase 1:
bouwkosten
€ 0 tot € 15.000 1,1% (minimaal € 72,00)
€ 15.000 tot € 50.000 € 165 plus 1,1% over de bouwkosten > € 15.000
€ 50.000 tot € 100.000 € 550 plus 1 % over de bouwkosten > € 50.000
€ 100.000 tot € 400.000 € 1.050 plus 0,9% over de bouwkosten > € 100.000
€ 400.000 en meer € 3.750 plus 0,8% over de bouwkosten > € 400.000
fase 2:
bouwkosten:
€ 0 tot € 15.000 1,1% (minimaal € 72,00)
€ 15.000 tot € 50.000 € 165 plus 1 % over de bouwkosten > € 15.000
€ 50.000 tot € 100.000 € 515 plus 1 % over de bouwkosten > € 50.000
€ 100.000 tot € 400.000 € 1.015 plus 0,9% over de bouwkosten > € 100.000
€ 400.000 en meer € 3.715 plus 0,8% over de bouwkosten > € 400.000
35a 3. Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een informatieplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd informatieplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend € 197,00
4.Monumentenvergunning
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag monumentenvergunning,
indien de restauratiekosten bedragen:
€ 0 tot € 15.000 0,9% (minimaal € 72,00)
€ 15.000 tot € 50.000 € 135 plus 0,6% over de restauratiekosten > € 15.000
€ 50.000 tot € 100.000 € 345 plus 0,5% over de restauratiekosten > € 50.000
€ 100.000 tot € 400.000 € 595 plus 0,4% over de restauratiekosten > € 100.000
€ 400.000 en meer € 1.795 plus 0,3% over de restauratiekosten > € 400.000
Teruggaaf
35b Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning betrekking
heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds
een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de
voor de oorspronkelijke vergunning geheven rechten verrekend met het bedrag dat
verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 35a, met dien verstande
dat zij niet minder dan € 72,00 zullen bedragen.
Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is
dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.
35b.1 Indien van een verleende reguliere (inclusief een gefaseerde vergunning
waarvan fase 1 en 2 zijn verleend) vergunning geen gebruik wordt gemaakt
binnen 12 maanden na dagtekening van de vergunning en deze vergunning
wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven
rechten verleend.
35b.2 Indien de gevraagde reguliere bouwvergunning (inclusief een gefaseerde
vergunning waarvan fase 1 en 2 zijn aangevraagd) niet wordt verleend,
wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven rechten verleend.
35b.3 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning op
eigen initiatief de aanvraag wordt ingetrokken, wordt 50% van de verschul-
digde rechten geheven met uitzondering van een gefaseerde vergunning
waarvan alleen fase 1 is aangevraagd.
Verhogingen
35c.1 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning
moet worden verleend met toepassing van de artikelen 3.6a (wijzigingsbevoegd-
heid) 3.6c (binnenplanse ontheffing), 3.22 (tijdelijke ontheffing), 3.23
(ontheffing) of 3.38, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening of artikel
50, derde lid onder b Woningwet, wordt het overeenkomstig 35a.1 be-
rekende bedrag verhoogd met € 318,50
35c 2 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor
een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel
3.10, 3.40 of artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (project-
besluit) wordt het overeenkomstig artikel 35a.1 berekende bedrag verhoogd
met, indien de bouwkosten bedragen:
tot € 180.000,00 € 2.398,00
van € 180.000,00 tot € 1.000.000,00 € 4.900,00
van € 1.000.000,00 tot € 2.000.000,00 € 7.400,00
van € 2.000.000,00 tot € 4.000.000,00 € 9.800,00
meer dan € 4.000.000,00 €14.700,00
35c 3 De in 35c 1 en 35c 2 genoemde bedragen worden niet in rekening
gebracht indien artikel 3.1, tweede lid van de Wet ruimtelijke ordening
van toepassing is
35c 4 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoor-
delen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de
gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5. van
de bouwverordening een bedrag van € 186,50
35c 5 Het legesbedrag berekend overeenkomstig punt 35a wordt met 50%
verhoogd in die gevallen waarin de aanvraag om vergunning tot stand
komt na een aanschrijving wegens bouwen zonder vergunning.
35c.6 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een
vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 6.12,
zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt het overeenkomstig
artikel 35a 1 berekende bedrag verhoogd met € 68,30
35c.7 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een
vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 50a,
derde lid van de Woningwet wordt het overeenkomstig artikel 35a 1
berekende bedrag verhoogd met € 68,30
Bestemmingswijzigingen
35d 1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen
van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als
bedoeld in artikel 3.6a (wijzigingsbevoegdheid),3.6c (binnenplanse
anticipatie), 3.22 (tijdelijke ontheffing, 3.23 (ontheffing) of 3.38, vierde
lid, van de Wet ruimtelijke ordening, en geen sprake is van werken
of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 318,50
35d 2 Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het toepassen
van artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbesluit)
waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning
als bedoeld in 35a 1. is vereist en geen sprake is van werken of werkzaam-
heden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in 34. € 403,30
Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid
35e 1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
krijgen van een gebruiksvergunning, als bedoeld in artikel 6.1.1.
van de bouwverordening € 237,32
met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een
bouwwerk met een oppervlakte tussen
0 – 100 m2 met € 163,02
100 – 500 m2 met € 1,62 per m2
500 – 2.000 m2 met € 542,18 + € 0,55 per m2
- 2.
000 – 5.000 m2 € 1.340,45 + € 0,13 per m2
- 5.
000 – 50.000 m2 met € 1.876,02 + € 0,03 per m2
boven 50.000 m2 met € 2.946,15 + € 0,02 per m2.
35e2 Indien een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 6.1.1.
van de Bouwverordening wordt aangevraagd voor een bouw-
werk waarvoor reeds eerder een gebruiksvergunning is afge-
geven en deze gebruiksvergunning door het college uit eigener
beweging is ingetrokken, bedragen de leges het dubbele van
de bedragen genoemd onder punt 1.
35e 3 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een ge-
bruiksvergunning, afwijkend van c.q. aanvullend op een eerder
afgegeven gebruiksvergunning als bedoeld onder artikel 6.1.1.
van de Bouwverordening, wordt voor wat betreft het gewijzigde
c.q. aanvullende gedeelte berekend volgens de onder punt 1
vermelde tarieven.
35e 4 Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als be-
doeld in artikel 6.1.1. van de Bouwverordening met een geldig-
heidsduur van één maand of gedeelte daarvan. € 76,84
35e 5 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aan-
vraag tot het verlenen van een toestemming, dan wel ontheffing
als omschreven in een gebruiksvergunning c.q. veiligheidsver-
klaring, ingediend na de in de vergunning, toestemming c.q.
verklaring genoemde termijn. € 63,52
35f . Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als
bedoeld in artikel 6.2.1, derde lid van de bouwverordening € 19,55
Overschrijving gebruiksvergunning i.v.m. brandveiligheid
35g Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het over-
schrijven van een verleende gebruiksvergunning ten name van
een ander dan aan wie de vergunning is verleend € 8,78
Sloopvergunning
35h Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen
van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1 van de bouw-
verordening of als bedoeld in de artikelen 3.3, aanhef en onder b of 3.38, derde lid
aanhef en onder b van de Wet ruimtelijke ordening, indien de sloopkosten bedragen:
€ 0 tot € 50.000 1,0% (minimaal € 186,50)
€ 50.000 tot € 100.000 € 500 plus 0,9% over de sloopkosten > € 50.000
€ 100.000 tot € 400.000 € 950 plus 0,8% over de sloopkosten > € 100.000
€ 400.000 en meer € 3.350 plus 0,7% over de sloopkosten > € 400.000
35i Voor het verstrekken van een gemeentelijk structuur- dan wel
bestemmingsplan met kaart tot 50 bladzijden € 17,95
tot 100 bladzijden € 36,85
boven 100 bladzijden € 57,50
Bodeminformatie
35j Voor het in behandeling nemen van een verzoek om bodeminformatie,
zijnde een uittreksel uit het gemeentelijk bodeminformatiesysteem betreffende
de milieuhygiënische bodemgesteldheid van onroerende zaken binnen de
gemeente Schiedam per adres € 16,25
Vergunning woningonttrekking
35k Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toestemming tot
woningonttrekking als bedoeld in artikel 30 Huisvestingswet, per te ont-
trekken woning of gedeelte van een woning € 72,00
SPLITSINGSVERGUNNINGEN
36.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
krijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 33 van de
Huisvestingswet, voor
0 tot 5 appartementsrechten € 565,00 per recht
6 tot 10 appartementsrechten € 2.725 plus € 436,00 per recht > 5 appartementsrechten
11 tot 15 appartementsrechten € 4.905 plus € 327,00 per recht > 10 appartementsrechten
16 tot 20 appartementsrechten € 6.540 plus € 218,00 per recht > 15 appartementsrechten
21 appartementsrechten en meer € 7.630 plus € 109,00 per recht > 20 appartementsrechten
Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag doch voor een
besluit is genomen op de aanvraag op eigen initiatief de aanvraag wordt
ingetrokken wordt 50% van de verschuldigde rechten geheven.
GEMEENTEGARANTIE
- 37.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
- 1.
tot het verkrijgen van een gemeentegarantie € 131,75
- 2.
tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door
de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening € 66,95
KAPVERGUNNING
38.Voor een kapvergunning ingevolge artikel 4.4.2 van de Algemene
Plaatselijke Verordening € 43,00
RECLAMEVERGUNNINGEN
39.Voor het in behandeling nemen van een vergunning als bedoeld
in de verordening tot wering van ontsierende reclame in de ge-
meente Schiedam € 72,20
VENTVERGUNNINGEN
40.Voor het afgeven van een ventvergunning met een geldigheidsduur van:
een dag € 3,05
langer dan een dag, doch niet langer dan een week € 8,75
langer dan een week, doch niet langer dan een maand € 20,75
langer dan een maand, doch niet langer dan een half jaar € 41,40
langer dan een half jaar doch niet langer dan een jaar € 74,00
41.Voor het afgeven van een vergunning om in de gemeentehavens
proviand te verstrekken € 38,25
VERMAKELIJKHEDEN
43 a. 1. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
strekken van een vergunning o.g.v. de Algemene Plaatse-
lijke Verordening Schiedam voor het exploiteren van een
nieuw of qua karakter gewijzigd horecabedrijf € 318,40
- b.
indien een horecabedrijf ongewijzigd wordt overgenomen € 85,15
- c.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
strekken van een ontheffing voor het anders dan om niet
verstrekken van sterke drank voor gebruik ter plaatse in
een besloten ruimte als omschreven in artikel 2.3.13 van
de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig
- 1.
voor een dag € 8,50
- 2.
tot wederopzegging, evenwel met dien verstande dat geen
gehele of gedeeltelijke teruggave zal worden verleend € 108,70
d.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
strekken van een ontheffing van het verbod om een inrichting als
bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, voor het pu-
bliek geopend te houden tijdens de officieel vastgestelde slui-
tingstijden, indien de ontheffing geldt:
- 1.
voor een dag € 4,65
- 2.
voor langer dan een dag, doch niet langer dan een week € 8,80
- 3.
voor langer dan een week, doch niet langer dan een maand € 20,65
- 4.
tot wederopzegging, evenwel met dien verstande dat geen
gehele of gedeeltelijke teruggave zal worden verleend € 186,00
e.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
strekken van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid van de
Drank- en Horecawet € 193,75
f.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een houders-
wisseling dan wel een wisseling op leidinggevenden op een exploitatie-
vergunning € 28,65
44.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van een ontheffing voor het maken van muziek, al dan niet mechanisch
op of aan de openbare weg geldig:
- 1.
voor een dag € 8,50
- 2.
voor langer dan een dag, doch niet langer dan een week € 14,30
- 3.
voor langer dan een week, doch niet langer dan een maand € 20,65
- 4.
voor langer dan een maand, doch niet langer dan een jaar € 49,75
- 5.
tot wederopzegging, met dien verstande dat geen gehele of
gedeeltelijke teruggave wordt verleend € 108,50
45. a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrij-
gen van een vergunning voor een seksinrichting als bedoeld in
artikel 3.1.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam € 538,10
b.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrij-
gen van een vergunning voor een escortbedrijf als bedoel in ar-
tikel 3.1.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam € 431,55
c.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
krijgen van een in punt 45a of 45b bedoelde vergunning indien
een bestaande seksinrichting of escortbedrijf ongewijzigd wordt
overgenomen of bij wijziging van het beheer € 107,50
45 1. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen
van een vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Veror-
dening Schiedam voor het houden van een (kleinschalig) evenement
(art. 2.2.2) € 21,35
45 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen
van een vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Veror-
dening Schiedam voor het houden van een grootschalig evenement
(art. 2.2.5) € 213,75
BINGO-BIJEENKOMSTEN
46.Voor het verlenen van diensten in verband met uitvoering van de
Regeling kleine kansspelen € 31,35
VERKEER
47 a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven,
vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 34,00
b.Voor het in behandeling nemen van een schriftelijke aanvraag voor
het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen,
per inlichting € 5,50
c.het tarief genoemd in onderdeel 47a wordt bij een aangifte van
vermissing van een rijbewijs vermeerderd met € 13,35
d.Het tarief genoemd in onderdeel 47a wordt bij een spoedlevering
vermeerderd met € 30,00
e.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omwisseling van
een buitenlands rijbewijs inclusief de kosten voor het aangetekend
verzenden naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer € 45,35
- f.
Voor het legaliseren van een kopie van een rijbewijs € 5,20
- 48.
Voor het verstrekken van inlichtingen nopens plaats gehad hebbende ongelukken
- 48.
- a.
aan de direct bij het ongeval betrokkenen, in hun bijzonder
belang verstrekt, per gebeurtenis € 11,00
b.aan belanghebbende verzekeringsmaatschappijen, per
gebeurtenis € 17,25
48.1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen
van een RVV-ontheffing (ontheffing art. 87 van het reglement
verkeersregels en verkeerstekens) voor het bereiken van een
tuinhuisje op een van de volkstuincomplexen € 9,60
48.2 Voor het in behandeling nemen van overige aanvragen tot het
verkrijgen van een RVV-ontheffing (ontheffing art. 87 van het
reglement verkeersregels en verkeerstekens) € 17,90
VUURWERK
49.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
strekken van een verkoopvergunning consumentenvuurwerk € 21,90
WINKELUITSTALLINGEN
50.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
krijgen van een vergunning voor het hebben van een winkel-
uitstalling € 26,70
SPEELAUTOMATEN
51 a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag krachtens art.
3.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam € 213,00
b.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-
strekken van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel
30b van de Wet op de Kansspelen:
- 1.
Voor één speelautomaat € 232,50
- 2.
Voor twee speelautomaten € 362,50
- 3.
voor drie speelautomaten € 498,50
- 4.
meer dan drie speelautomaten(aantal speelautomaten x € 136,00)+ € 90,50
TELECOMMUNICATIEWET
52 a. Voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het
verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van
uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid
van de Telecommunicatiewet juncto artikel 2, lid 1 van de Telecom-
municatieverordening Schiedam € 328,80
b.Voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het
verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van
uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid
van de Telecommunicatiewet juncto artikel 2 van de Telecommunicatie-
verordening Schiedam € 328,80
- 53.
De onder 52 a en b genoemde bedragen worden:
- a.
indien met betrekking tot een melding overleg moet plaats-
- a.
vinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond
en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 328,80
b.indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status
van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de
voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan
de melder meegedeelde kosten, blijkende uit een begroting die
terzake door het college van burgemeester en wethouders
is opgesteld.
54.Indien een begroting als bedoeld in 53 b. is uitgebracht, wordt een
melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag
waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de
melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
55.De tarieven bedoeld in punt 52 worden verminderd met de van de
melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor
beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande
dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.
PARKEERVERORDENING
56 a. Voor een duplicaatvergunning ex artikel 3 lid 2 onder a of onder b van
de Parkeerverordening 2003 € 9,85
b.Voor het wijzigen van de tenaamstelling op een vergunning ex
artikel 3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 9,85
c.Voor het (tijdelijk) wijzigen van het kenteken op een vergunning ex artikel
3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 9,85
d.Voor het wijzigen van de sector op een vergunning ex artikel
3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 9,85
e.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een
Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) € 22,90
f.Voor de keuringskosten door de GGD ten behoeve van de
aanvraag van een GPK € 120,00
- g.
Voor de afgifte van een duplicaat GPK € 22,90
- h.
Voor de aanleg en verwijdering van een gehandicaptenparkeerplaats € 388,50
- i.
Voor verplaatsing van een gehandicaptenparkeerplaats € 210,00
- j.
Voor het wijzigen van het kenteken op het bij een gehandicaptenpar-
keerplaats behorende bord, per wijziging € 63,65
57 Voor een prepaid chipknip € 2,50
Behorende bij raadsbesluiten van 18 december 2008 en 16 april 2009 (eerste wijzigingsverordening)
de griffier,
J.Gordijn
de voorzitter,
W.M. Verver-Aartsen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl