Verordening commissie bezwaarschriften Schouwen-Duiveland 2010

Geldend van 06-07-2012 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2012

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften Schouwen-Duiveland 2010

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 januari 2010;

overwegende dat nieuwe wetgeving en gewijzigde omstandigheden tot de conclusie leiden dat de Verordening commissie bezwaarschriften aangepast moet worden;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluit :

vast te stellen de volgende verordening: Verordening commissie bezwaarschriften Schouwen-Duiveland 2010.

Raadsbesluit

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;

  • c.

    kamer: kamer uit de commissie.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie en haar kamers

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2. Het college kan andere bestuursorganen aanwijzen die met de uitvoering van gemeentelijk beleid zijn belast en die eveneens de commissie in kunnen schakelen bij de voorbereiding van de beslissing op bezwaren.

  • 3. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van gemeentelijke belastingverordeningen of de Wet waardering onroerende zaken en tegen besluiten op grond van titel 4.4 van de Awb die niet samenlopen met besluiten die niet op grond van deze titel zijn genomen.

Artikel 3 Samenstelling van de kamers uit de commissie

  • 1. Er zijn twee kamers uit de commissie:

    • a.

      de kamer algemene zaken;

    • b.

      de kamer sociale zekerheid.

  • 2. Elke kamer bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 3. De voorzitter en de leden van de kamers worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4. Het college benoemt een aantal plaatsvervangende leden van de kamers.

  • 5. De kamer regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 6. Op de werkwijze van de kamers is het bepaalde in deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Secretaris

  • 1. De juridisch consulenten van het cluster juridische zaken fungeren als secretaris van de commissie bezwaarschriften.

  • 2. Het college is bevoegd om ook andere ambtenaren aan te wijzen als secretaris.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de kamers treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2. De voorzitter en de leden van de kamers kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de kamers blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de betreffende kamer gesteld.

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de kamer:

  • 1.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • 2.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • 3.

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de kamer;

  • 4.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • 5.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter van de kamer is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de kamer bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zonodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 9 Hoorzitting

  • 1. De voorzitter van de kamer bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de kamer te laten horen.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 10 Uitnodiging zitting

  • 1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden van de kamer, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de kamer nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting algemene kamer

  • 1. De zitting van de kamer algemene zaken is in beginsel openbaar. Indien in de zitting een personele aangelegenheid wordt behandeld, is de zitting niet openbaar voor de tijd dat de behandeling van de personele aangelegenheid duurt.

  • 2. De zitting van de kamer sociale zekerheid vindt achter gesloten deuren plaats.

  • 3. De deuren van de zitting van de algemene kamer kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de kamer of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 4. Indien de kamer algemene zaken vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb wordt gemaakt door middel van een geluidsopname.

  • 2. Op deze geluidsopname worden een omschrijving van het bezwaarschrift, de datum en tijd van de zitting en de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid ingesproken.

  • 3. Indien de zitting van de kamer algemene zaken geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden in een zitting van een kamer niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, wordt dit eveneens op de geluidsopname ingesproken.

  • 4. Indien één der aanwezigen zwaarwegende bezwaren heeft tegen het maken van de geluidsopname, kan de voorzitter besluiten dat in plaats hiervan een schriftelijk verslag wordt opgesteld. Dit verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen en kan verwijzen naar de op de zitting overgelegde bescheiden.

  • 5. Er wordt op basis van de geluidsopname een schriftelijke samenvatting van het besprokene gemaakt wanneer het bestuursorgaan dat nodig acht voor zijn besluitvorming of wanneer een gerechtelijke instantie daarom verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere leden van de kamer dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de kamer, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de kamer, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de kamer een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en advies

  • 1. De kamer beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. De kamer beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de kamer ondertekend.

Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de kamer ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen. Gelijktijdig met het toezenden aan het bestuursorgaan wordt een afschrift van het advies aan bezwaarde en de overige belanghebbenden toegezonden.

  • 2. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de kamer de termijn, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de kamer en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 18 Intrekking oude regeling

De verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften Schouwen-Duiveland 2002, vastgesteld op 29 augustus 2002 wordt ingetrokken met ingang van de dag waarop deze verordening in werking treedt.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften Schouwen-Duiveland 2010.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 25 februari 2010.
De voorzitter,
De griffier,