Regeling vervallen per 01-10-2019

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Schouwen-Duiveland 2004

Geldend van 27-09-2007 t/m 30-09-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2012

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Schouwen-Duiveland 2004

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 11 november 2004;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Schouwen-Duiveland 2004

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

De secretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, derde lid, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

  • a.

    welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

  • b.

    over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

  • c.

    welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

  • d.

    hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

  • e.

    de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Artikel 6

De secretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.

Artikel 7

Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 8

  • 1. De fracties, zoals bedoeld in artikel 7 van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad, hebben jaarlijks recht op een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. De bijdrage bestaat uit een vast bedrag van € 1.000 voor elke fractie.

Artikel 9

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven die dienen te worden bestreden uit vergoedingen die de leden ingevolge het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen.

Artikel 10

  • 1. De bijdrage voor de fracties, als bedoeld in artikel 8, wordt centraal beheerd door de griffier, waarbij rekening wordt gehouden met de vergoeding en uitgaven per fracties.

  • 2. De totale bijdrage wordt bij de aanvang van het kalenderjaar vrijgegeven, uitgezonderd een jaar waarin verkiezingen voor de gemeenteraad plaatsvinden.

  • 3. In een jaar waarin verkiezingen als bedoeld in lid 2 plaatsvinden wordt een evenredig deel van het budget vrijgegeven voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het budget vrijgegeven voor de overige maanden van dat jaar.

  • 4. Het aan het eind van een kalenderjaar niet bestede deel van de bijdragen valt vrij ten gunste van het rekeningresultaat.

Artikel 11

Bij splitsing van een fractie ontvangt de nieuw ontstane fractie de bijdrage, als bedoeld in artikel 8, naar evenredigheid van het na splitsing resterende aantal volle maanden van het jaar.

Artikel 12

De raad legt verantwoording over de besteding van het budget fractieondersteuning af door middel van de jaarrekening.

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 13

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald onder de titel "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Schouwen-Duiveland 2004".

  • 2.

    Zij treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

  • 3.

    Op dat tijdstip wordt de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Schouwen-Duiveland 2002" vastgesteld op 28 november 2002 ingetrokken, met dien verstande dat de artikelen 8, 9 en 13 van toepassing blijven op de over 2003 en 2004 uitgekeerde bedragen.

.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland op 25 november 2004 en gewijzigd op 27 september 2007.