Beleidsregels horecaportiers gemeente Schouwen-Duiveland 2013

Geldend van 22-03-2014 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels horecaportiers gemeente Schouwen-Duiveland 2013

De burgemeester van Schouwen-Duiveland;

gelet op artikel 2:28 en artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Schouwen-Duiveland, de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende:

dat de openbare orde in de kern Renesse door de aanwezigheid van een concentratie van horecabedrijven, die veel jongeren aantrekken, met name tijdens het zomerseizoen met regelmaat wordt verstoord of dreigt te worden verstoord;

dat uit rapportages van de politie is gebleken dat daardoor onhoudbare situaties kunnen ontstaan;

dat de openbare orde in de directe omgeving van horecabedrijven beter kan worden gehandhaafd door de aanwezigheid van één of meerdere portiers;

dat horeca inrichtingen regelmatig in de inrichting themafeestjes of andere activiteiten organiseren, waarbij relatief meer bezoekers aanwezig zijn, het publiek risicovoller is, dan wel deze risicovoller gedrag vertonen en er beduidend meer gasten in de inrichting aanwezig zijn. Hierbij worden de risico’s op gebied van openbare orde en veiligheid vergroot;

dat de eis betreffende de aanwezigheid van een portier als voorschrift aan de exploitatievergunning kan worden verbonden;

besluit :

vast te stellen de “Beleidsregels horecaportiers gemeente Schouwen-Duiveland 2013”.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Apv: de Algemene plaatselijke verordening gemeente Schouwen-Duiveland.

  • b.

    Wpbr: de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

  • c.

    horecabedrijf: het horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:27, eerste lid, onder a van de Apv.

  • d.

    horecaconcentratiegebied: een gebied waar sprake is van een concentratie van horecabedrijven die grote aantrekkingskracht hebben op (uitgaans)publiek en waar de kans op verstoring van de openbare orde en hinder voor de omgeving groot is.

Artikel 2. Verplichting inzet horecaportiers

  • 1. De aanwezigheid van een horecaportier is verplicht bij horecabedrijven:

    • a.

      die zijn gelegen in het horecaconcentratiegebied van de kern Renesse, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende kaart en;

    • b.

      die (ook) zijn geopend in de late avonduren en in de nachtelijke uren tot de verplichte sluitingstijd en;

    • c.

      waarin vanaf 23.00 uur in hoofdzaak alcoholhoudende drank, naast alcoholvrije drank, voor gebruik ter plaatse wordt verstrekt.

  • 2. De burgemeester kan de inzet van portiers bij horecabedrijven als bedoeld in het vorige lid slechts verplichten indien hij beschikt over een risico-analyse waaruit de noodzaak tot het verbinden van nadere voorschriften aan de exploitatievergunning blijkt.

  • 3. De burgemeester kan voor afzonderlijke horecabedrijven in de gemeente, gevestigd buiten het horecaconcentratiegebied, op advies van de teamchef van de politie, werkeenheid Schouwen-Duiveland en op basis van een handhavingsdossier een portier verplicht stellen.

Artikel 3. Voorschriften

Op grond van artikel 1:4 van de Apv kan de burgemeester voorschriften verbinden aan de exploitatievergunning. De burgemeester kan in het belang van de woon- en leefsituatie in de omgeving van het horecabedrijf en uit een oogpunt van openbare orde de navolgende voorschriften met betrekking tot de inzet van portiers aan de exploitatievergunning verbinden:

  • a.

    De inzet van minimaal één portier is verplicht indien sprake is van het gestelde in artikel 2, eerste lid, onder a tot en met c en zich minimaal 50 bezoekers bevinden in het horecabedrijf.

  • b.

    Een tweede portier is verplicht vanaf 200 bezoekers in het horecabedrijf.

  • c.

    De portier(s) voldoet/voldoen aan de eisen gesteld bij of krachtens de Wpbr.

  • d.

    Portiers dienen ingevolge de Wpbr in het bezit te zijn van een toestemming met bijpassend legitimatiebewijs, afgegeven door de korpschef van het politiekorps in de regio waar de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau dan wel een onderdeel daarvan is gevestigd.

  • e.

    De exploitant is verplicht om, indien er gebruik wordt gemaakt van portiers, te controleren of de portiers in het bezit zijn van een toestemming met bijbehorend legitimatiebewijs zoals bedoeld in sub d.

  • f.

    Het legitimatiebewijs dient op eerste vordering van de daartoe bevoegde ambtenaar ter inzage te worden aangeboden.

  • g.

    Portiers dienen te beschikken over het diploma Horecaportier of het diploma Algemeen Beveiligingsmedewerker.

  • h.

    De portier is verantwoordelijk voor het toezicht in de directe omgeving van het horecabedrijf en voor het ordelijk verkeer van komende en gaande bezoekers.

Artikel Slotbepaling

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van15 juni 2013 en kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels horecaportiers gemeente Schouwen-Duiveland 2013”. Bij inwerkingtreding van deze beleidsregels worden de “Beleidsregels verplichte horecaportiers gemeente Schouwen-Duiveland 2010” ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld door de burgemeester van Schouwen-Duiveland op 4 juni 2013.
De burgemeester van Schouwen-Duiveland, G.C.G.M. Rabelink

Bijlage I. Kaart horecaconcentratiegebied Renesse

afbeelding binnen de regeling

Bijlage II. Risico-analyse Renesse

Risicobeeld Renesse ten behoeve van aanstelling van portiers bij horecabedrijven in het horecaconcentratiegebied

Inleiding

Deze nota is opgesteld om een beeld te geven van de openbare orde en veiligheidsrisicosituatie in Renesse. Het beeld is onderbouwd met zaken die invloed hebben op die openbare orde en veiligheidssituatie. Met deze nota stelt de burgemeester vast wat het veiligheidsrisicobeeld is van het betreffende horecaconcentratiegebied en of dit aanleiding geeft om horecabedrijven te verplichten een gecertificeerde horecaportier aan te stellen.

1. Algemeen

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft ongeveer 34.105 vaste inwoners (per 28 maart 2012). De gemeente is een recreatiegemeente met veel verblijfsrecreatie, grote stranden en natuurgebieden. Dit maakt Schouwen-Duiveland aantrekkelijk als recreatiegemeente. Hierdoor komt het voor dat er jaarrond structureel wel 60.000 mensen verblijven op het eiland. In de vakanties (Pinksteren etc.) en het hoogseizoen stijgt het aantal op het eiland verblijvende mensen nog eens met minimaal 60.000 mensen. Dan verblijven er minimaal 120.000 mensen in de gemeente, een aantal bewoners wat vergelijkbaar is met een forse grote stad in Nederland.

Schouwen-Duiveland kent 17 dorps- en stadskernen. Daar verblijven de meeste bewoners. In de buitengebieden zijn er naast de mensen die in de polder wonen ook talloze campings, bungalowparken en andere vormen van recreatiebedrijven. Een groot deel van die recreatiebedrijven en ook de grootste recreatieverblijven zijn gelegen in de Westhoek (Burgh-Haamstede, Renesse en Scharendijke). Het hoogste aantal overnachtingen per jaar op het eiland is in de kern Renesse.

De overheden zijn voornamelijk ingericht op het vaste aantal inwoners. Hiermee is het voor met name gemeente en politie vaak lastig om op gebied van openbare orde en veiligheid voldoende capaciteit beschikbaar te stellen.

In de kernen Zierikzee, Bruinisse, Scharendijke en Renesse bevinden zich de meeste discotheken, (nacht)clubs, bars, café’s, dancings en gelijksoortige horecabedrijven. Het grootste cluster van dit soort horecabedrijven bevindt zich in de kern van Renesse. De grootste discotheek van de gemeente ligt op het besloten terrein van de jeugdcamping Duin en Strand. Deze twee locaties zijn in trek bij veel jongeren. Het grote verschil in de twee locaties is dat Duin en Strand alleen geopend is tijdens het hoogseizoen gedurende circa 6 weken, het gelegen is op privaat terrein, de meeste bezoekers campinggasten zijn en Duin en Strand naast een forse beveiliging ook een dwingend huishoudelijk reglement kent.

Doordat voornoemde horecabedrijven geconcentreerd zijn in de kleine dorpskern van Renesse, is er sprake van een groot risico op het gebied van verstoring van de openbare orde en veiligheid. Hieronder wordt nader ingegaan op Renesse als veiligheidsrisicogebied.

2. Imago Renesse

Renesse heeft al net als meerdere soortgelijke kustgemeenten met veel vakantiejongeren al vele jaren een twijfelachtig imago op gebied van jeugdoverlast. Dit, zelfs landelijke, beeld bestaat al sinds de 80-er jaren uit de vorige eeuw. ‘Feesten en beesten in Renesse’ is een bekende en veelzeggende kreet van bezoekers van Renesse op internet. Ondanks veel inspanningen van de (lokale) overheid en deels ook van de ondernemers veranderde dit beeld afgelopen decennia nauwelijks.

Gezien dit beeld en de daadwerkelijke situatie in Renesse, pleegt de Zeeuwse politie in verhouding tot andere uitgaansgebieden in Zeeland veel inzet in Renesse om de openbare orde en veiligheid te waarborgen. Ondanks die stevige inzet, wat ten koste gaat van politietoezicht in de rest van de gemeente, maar ook in Zeeland, blijft Renesse een probleemgebied voor openbare orde en veiligheid. Naast de inzet van politie in Renesse, was er de afgelopen jaren ook een behoorlijke toename van de inzet van susteams (beveiligers, die letterlijk proberen te sussen in de openbare ruimte). Daarnaast werd cameratoezicht ingevoerd, kende Renesse een voor Zeeland uniek lik-op-stuk beleid van politie en het Openbaar Ministerie en voerde de overheid nog tal van andere maatregelen in om openbare orde en veiligheid te garanderen. Tot op heden is al die inzet volgens gemeente, politie en Justitie nog niet voldoende om de risicovolle situatie rond openbare orde en veiligheid en het beeld van Renesse te verbeteren. Dit standpunt wordt ondersteund door de plaatselijke ondernemersorganisaties, zowel detailhandel als horeca.

3. Concentratie horeca

De zware en middelzware horeca in Renesse is voornamelijk geconcentreerd in de kern van het dorp. Op de Hoge Zoom, de Zoom en de Korte en Lange Reke liggen de meeste horecagelegenheden. De grootste concentratie ligt op de Hoge Zoom en de Zoom. Toezicht vindt dan ook voornamelijk plaats op die wegen. De bezoekers van die horeca verplaatsen zich regelmatig tussen deze horecagelegenheden, waardoor ook veel te doen is in de openbare ruimte. Deze horeca heeft een grote aantrekkingskracht van vooral jeugdige vakantiegangers. Ook is de horeca in trek bij (georganiseerde) groepen bezoekers van buiten de gemeente en de lokale gemeentelijke jeugd. (Jeugd-)campings en bungalowparken huisvesten met name in bepaalde perioden in het jaar die groepen en hierbij gaat men stappen in Renesse. Daarnaast is er buiten reguliere buslijnen om ook busvervoer voor bezoekers van de (vakantie)verblijfsplaatsen en uit andere gemeentekernen. De onderlinge samenwerking tussen horecaondernemers is niet optimaal. Concurrentie, het niet nakomen van onderlinge afspraken, dan wel lang lopende relatieconflicten tussen de ondernemers, maken het lastig te komen tot een eenduidige aanpak. Het is de burgemeester uit overlegsituaties met de ondernemersvereniging en de dorpsraad gebleken dat ondernemers buiten de horecasector en bewoners van Renesse de huidige situatie niet langer tolereren. Uit verschillende overleggen met plaatselijke ondernemers en inwoners is naar voren gekomen dat er een verandering moet komen om de overlast en openbare orde verstoringen verder terug te dringen.

4 . Slu itingstijden

Alle horeca op Schouwen-Duiveland kent een sluitingstijd van 03:00 uur, waarbij in principe om 02:30 uur sprake is van eenrichtingsverkeer, zodat men alleen nog uit de horeca kan en niet meer erin. Deze methodiek werkt niet goed, omdat er onvoldoende toezicht op is en de horeca ook onvoldoende gedisciplineerd is de regel daadwerkelijk toe te passen. Het sluitingsuur vervroegen is een optie, maar leidt wellicht tot toename van risico’s in het openbaar domein, aangezien stappende jongeren tot diep in de nacht willen feesten. Probleem hierbij is dat het indrinken thuis, op de camping en andere locaties gemeengoed is. Dat maakt dat men pas laat naar de horeca gaat en al goed is ingedronken.

5. Gebruiksvergunningen

Het maximale aantal bezoekers volgens de gebruiksvergunning van de individuele horecabedrijven overschrijdt de horeca met regelmaat. Bij controles op de gebruiksvergunning, waar ogenschijnlijk (te) veel mensen in het bedrijf aanwezig waren bleek vaak dat de leidinggevende van de horeca niet kon aangeven hoeveel mensen in de horeca werkelijk aanwezig waren. De horeca worstelt met haar toezicht op het aantal aanwezige mensen. Hierbij ontstaan risicovolle situaties voor mogelijke calamiteiten. Het ontbreekt hier aan een duidelijk deurbeleid.

6. Alcoholgebruik

Het alcoholgebruik in de Westhoek is fors te noemen. Vooral op de verblijfsrecreatie of in de thuisomgeving nemen de gasten al veel alcoholische drank in. Hierbij is ook het bingedrinken (zoveel mogelijk innemen tot men er letterlijk bij neervalt) bij jeugd een trend. Vaak neemt men onderweg naar de horeca nog een drankje mee en uiteindelijk komt men al goed ingedronken de horeca in. Het gevolg van dit stevige alcoholgebruik, leidt regelmatig tot aantasting van de openbare orde en veiligheid, maar ook tot medische problemen. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat de horeca in de hectiek ook te jonge personen alcohol schenkt. Het ontbreekt ook hier aan een duidelijk en goed deurbeleid.

7. Drugsgebruik

Het gebruik van (uitgaans-)drugs neemt steeds meer toe. Dit is het landelijk beeld over drugsgebruik, waar regelmatig onderzoek naar is gedaan. De situatie in Renesse past in dit landelijke beeld. Door gebruik van deze drugs, vaak in combinatie met alcohol kan men langer doorfeesten, maar ontstaan ook onwenselijke bijwerkingen zoals agressief en remmingloos gedrag, dan wel onwelwordingen.

8. P ortiers / deurbeleid

Een aantal bedrijven heeft (vrijwillig) portiers, maar niet alle bedrijven stellen portiers aan. Daarnaast komt het voor dat er portiers werkzaam zijn die niet of onvoldoende gecertificeerd of gekwalificeerd zijn. Veelal houden horecabedrijven onvoldoende toezicht op het aantal mensen dat in het bedrijf komt. Hierdoor komt overschrijding van het vastgestelde aantal mensen volgens de gebruiksvergunning voor. Het ontbreekt de bedrijven hierbij vaak aan overzicht, dan wel een middel om die norm te hanteren. Eveneens ontbreekt het in een aantal gevallen aan consequent handelen. Het toelaten van al reeds beschonken mensen, risicovolle groepen, notoire oproerkraaiers en mensen die bij andere zaken een toegangsverbod hebben, komt nog veel voor. Hierbij is men zich onvoldoende bewust van de risico’s. Bij onlusten of onwel worden gebeurt het vaak dat horecabedrijven deze (lastige) klanten uit het bedrijf verwijderen en op straat zetten. Hierdoor legt men het probleem bij de namens de overheid toezichthoudende partijen. Incidenten en mishandelingen laten zien dat ook de onprofessionele houding van portiers of mensen die een portiertaak uitvoeren bijdraagt aan verstoring van de openbare orde en veiligheid. Het deurbeleid is veelal dus niet voldoende en onvoldoende professioneel.

9. Openbare orde verstoringen

De openbare orde verstoringen in het centrum van Renesse zijn stevig qua aantal en de aard van de verstoringen. Vergeleken met de overige horeca (gebieden) in de gemeente, springt Renesse er uit. Die verstoringen bestaan uit openbaar dronkenschap, vechtpartijen, vernielingen etc. Onderstaande cijfers van de politie over de afgelopen drie jaren geven een beeld van de openbare orde verstoringen en onveiligheid in Renesse.

Feit

2009

2010

2011

totaal

Vernieling van aan auto

44

28

34

106

Vernieling van/aan openbaar vervoer/abri

1

1

0

2

Vernieling van/aan openbaar gebouw

2

3

3

8

Vernieling overige objecten

53

54

42

149

Openlijke geweldpleging tegen goederen.

1

2

1

4

Verkrachting

0

1

1

2

Aanranding

2

4

2

8

Doodslag/moord

0

1

1

2

Overige misdrijven tegen het leven

0

1

0

1

Openlijke geweldpleging tegen personen

9

6

9

24

Bedreiging

6

5

7

18

Eenvoudige mishandeling

43

32

51

126

Zware mishandeling

6

1

6

13

Overige mishandeling

1

2

0

3

Zakkenrollerij / tassenrollerij gevolgd door geweld.

0

2

0

2

Naast deze opsomming van misdrijven in 2009, 2010 en 2011 is ook onderzoek gedaan naar specifieke incidenten rond de middelzware en zware horeca in de kern van Renesse over de afgelopen twee jaar. Hierbij kwam het volgende beeld naar voren.

Er was ondermeer:

  • 1.

    29 keer portiersgeweld

  • 2.

    20 keer incidenten door onjuist optreden personeel en/of bedrijfsvoering horeca

  • 3.

    8 keer geweld tegen personeel van de horeca

  • 4.

    6 keer geweld door personeel van de horeca

  • 5.

    2 keer aantreffen van drugs

  • 6.

    27 keer vechten in en rond een horecabedrijf

  • 7.

    7 keer overlast door het horecabedrijf

  • 8.

    1 keer schenken aan minderjarige

  • 9.

    3 keer geen portier bij het horecabedrijf.

Dit geeft het volgende beeld:

Overlast

Vals geld

Vernieling

Diefstal

Vechten

Lastig persoon

Verzoek ass. politie

Geweld tegen personeel

Geweld door personeel

portiersgeweld

drugs

Portier zonder vergunning

Geen portier

personeel / bedrijfsvoering

Schenken minderjarige

De Zoom

4

1

1

4

2

4

Pinky

6

1

5

2

15

1

4

Trinity

5

17

3

1

2

2

12

1

Club Four

3

2

1

8

1

1

Country club

2

Stulp

1

1

2

1

1

1

1

1

1

Pigalle

1

10. Aard bezoekers horeca

De horeca Renesse kent meerdere soorten bezoekers. In de zomerperiode wordt het dorp overspoeld met jongeren die op vakantie zijn. Deze jongeren verblijven op (jeugd) campings of in bungalowparken. Zij vermaken zich op de verblijfslocaties met veel alcoholisch drankgebruik en na dit indrinken gaat men naar de horeca in Renesse.

Daarnaast komen op gezette tijden jongeren uit de Randstad en Oost-Brabant een avondje stappen en de praktijk laat zien dat deze groepen relatief veel onrust brengen in het dorp en de horeca. Hierbij bleek dat naast de bussen die de horeca zelf inhuurt om bezoekers op te halen in de woonkernen van Schouwen-Duiveland en het zomerbusvervoer van en naar de verblijfsrecreatie, er jongeren komen met bussen die zij als groep zelf huren.

Opvallend fenomeen zijn de sportteams die op bungalowparken verblijven en als groep gaan stappen in Renesse. Vooral deze groepen dragen bij tot stevige problemen in de horeca doordat hun groepsgedrag veel agressie en overlast opwekt.

Een deel van de bezoekers gebruikt (hard)drugs in combinatie met een stevige inname van alcohol. Dit beïnvloedt zoals eerder gezegd het gedrag van die bezoekers en leidt regelmatig tot incidenten. Het heeft er alle schijn van dat het gebruik van de middelen en alcohol bedoeld is om eens stevig los te gaan in het uitgaansgebied.

11. Susteam

Het susteam in de Westhoek is in het leven geroepen om te komen tot meer veiligheid in de openbare ruimte. In aanvulling op het politietoezicht houden beveiligers toezicht op de openbare ruimte en trachten opkomende problemen in de kiem te smoren door letterlijk de gemoederen te sussen. Afgelopen jaren is de inzet van dit susteam enorm toegenomen. Er is nu susteamtoezicht in de kern van Renesse, op het Transferium, op de aan- en afvoerbussen, op het strand bij Scharendijke en een mobiel susteam in de hele Westhoek.

De praktijk laat daarnaast zien dat horecabedrijven in Renesse vaak assistentie van het susteam nodig hebben in het horecabedrijf, omdat zij onvoldoende of geen eigen beveiliging in dienst hebben. Hiermee leunen een flink aantal zaken op de inzet van het susteam dat in werkelijkheid bedoeld is om toezicht te houden in het openbaar domein.

Het susteam houdt rapportages bij van haar diensten in het dorp. In die rapportages zijn veel meldingen over vechtpartijen in het dorp, assistentie bij opstootjes in diverse horecazaken (Trinity, de Zoom, Club Four en Pinky’s) vernielingen in de openbare ruimte, onwelwordingen in verband met (overmatig) drankgebruik en verstoringen van andere openbare orde zaken. Hierbij is het opvallend dat er momenten zijn dat horecabedrijven geen of onvoldoende portiers hebben. Daarnaast is er veel inzet van de susteams voor de horecagelegenheden. Dit is weliswaar op de openbare weg, maar de horeca heeft ook een verantwoordelijkheid voor het handhaven van rust in de directe omgeving van de horecagelegenheid. Het lijkt dat de desbetreffende horeca die verantwoordelijkheid niet actief en consequent neemt.

12. BIZ zone

De invoering van een bedrijven investeringszone (BIZ) in de Westhoek heeft het niet gehaald. Deze BIZ was bedoeld om door alle ondernemers in het vastgestelde BIZ gebied financiële investeringen te doen wat kan leiden tot een beter ondernemersklimaat. Middels een BIZ kan de gemeente een directe belasting heffen, welke vervolgens in de vorm van subsidie wordt uitgekeerd aan een stichting of vereniging van betrokken ondernemers. De stichting of vereniging wendt doorgaans een significant deel van de verkregen financiële middelen aan voor activiteiten op het gebied van ‘schoon, heel en veilig’. Vanuit dit fonds kon men gezamenlijk substantieel bijdragen aan de inzet van het susteam. Op dit moment liggen de meeste kosten bij de gemeente en draagt een deel van de (georganiseerde) ondernemers bij aan de kosten. Hierbij blijkt dat er ondernemingen zijn die in verhouding tot de door hen veroorzaakte openbare orde verstoringen en onveiligheid, niet of slechts een klein deel bijdragen aan de hieraan gerelateerde kosten. Er is dus een groot verschil in bijdragen door plaatselijke ondernemers. Dit is een onwenselijke situatie, maar de overheid heeft geen dwingende mogelijkheden en tracht met overtuiging en in goed overleg de ondernemers te bewegen bij te dragen.

Een groot deel van de ondernemers, maar ook bewoners zijn de ontstane situatie in Renesse meer dan zat. Zij vragen de overheid om daadkrachtig op te treden tegen veroorzakers van de verstoringen en meer garanties te bieden voor meer veiligheid en rust in het gebied.

13. Convenant Veilig Uitgaan en Recreëren

In 2011 heeft de gemeente een Convenant Veilig Uitgaan en Recreëren opgesteld. Dit convenant is mede ondertekend door bedrijfsverenigingen en branchepartijen in het desbetreffende gebied. De praktijk laat zien dat deze partijen wel willen praten over verbeteringen in het gebied, maar op het moment dat men zelf daadwerkelijk activiteiten, zoals het opstellen van gezamenlijke huisregels of het invoeren van een eenduidig toegangsontzeggingensysteem,moet uitvoeren zij het laten afweten. Hierbij blijkt telkens weer dat er onvoldoende commitment en draagvlak is bij de individuele ondernemingen. De gemeente heeft in het convenant aangekondigd steviger te gaan optreden tegen notoire overlastgevende ondernemingen, die te weinig doen om de bestaande situatie te verbeteren.

14. Toegangsontzeggingen en handhavingsprotocol

Momenteel werken horecabedrijven met een rode kaartensysteem om notoire lastige klanten de toegang te ontzeggen. Dit systeem werkt niet goed, omdat er te weinig structuur in zit en sommige horeca- ondernemers niet meedoen. In het najaar van 2012 voert de burgemeester een nieuw toegangsontzeggingensysteem in samen met de horeca. Afspraken met betrekking tot dit toegangsontzeggingensysteem zijn vastgelegd in het ‘Protocol Collectieve Horecaontzegging in de Westhoek van Schouwen-Duiveland’ (hierna: protocol CHO). Bedoeling is dat alle middelzware en zware horecazaken die gelegen zijn in het horecaconcentratiegebied Renesse dit protocol CHO ondertekenen en zich daarmee conformeren aan de hierin beschreven aanpak. De participatie van alle middelzware en zware horecazaken in Renesse is essentieel, in combinatie met een goed aansluitend deurbeleid met professionele portier(s).

De gemeente heeft het initiatief genomen om een handhavingsprotocol horeca op te stellen. Het handhavingsprotocol treedt in –maand+2013-in werking. Vanaf dat moment worden overtredingen door horecabedrijven conform het protocol gesanctioneerd.

15. Verplicht aanstellen van horecaportiers

Naast alle maatregelen, zoals onder meer de invoering van cameratoezicht, afstemmen van gezamenlijke huisregels, inzet van een susteam, komen tot een eenduidig horeca toegangsontzeggingenbeleid op grond van het Convenant Veilig Uitgaan en Recreëren, die op termijn moeten bijdragen aan een prettig en veilig uitgaans- en recreatiegebied in de Westhoek, acht de burgemeester het van belang dat een aantal horecabedrijven in een afgebakend gebied in Renesse, het zogenaamde horecaconcentratiegebied, op nader te stellen tijdstippen voldoende gecertificeerde en gekwalificeerde portiers aanstelt. Deze portiers moeten toezien op een goed deurbeleid en dragen er zorg voor dat er geen verstoringen van de openbare orde in de directe omgeving van het horecabedrijf plaatsvinden.

Conclusie risico-analyse

Deze risicoanalyse brengt in beeld dat de situatie in het horecagebied in Renesse risicovol is. De invloed van incidenten in of rond een horecabedrijf op de openbare orde en veiligheid in het openbaar domein is groot. Hierdoor is reëel gevaar voor verstoring van de openbare orde en nadelige beïnvloeding van de openbare orde en de woon- en leefsituatie in dit gebied aanwezig en is, zo blijkt uit de beschikbare gegevens, ook daadwerkelijk sprake van regelmatige en ongewenste verstoringen van de openbare orde.

De inzet van de politie is momenteel buitenproportioneel en doet afbreuk aan het politietoezicht in de rest van de gemeente. De kosten voor het susteam zijn hoog. Voor gemeente en wel meebetalende ondernemers is die investering op langere termijn niet houdbaar. De burgemeester is van mening dat er echt iets moet veranderen in Renesse en dat verstoring van de openbare orde en de nadelige invloed hiervan op de woon- en leefsituatie in Renesse moet worden teruggeschroefd en waar mogelijk voorkomen.

De (mogelijke) verstoring van de openbare orde en de nadelige beïnvloeding van het woon- en leefklimaat kan volgens de burgemeester onder meer worden tegengegaan door middel van het verbinden van aanvullende voorschriften aan de exploitatievergunning. Gelet op deze risico-analyse vindt de burgemeester het noodzakelijk om een aanvullend voorschrift aan de exploitatievergunning te verbinden, namelijk, een verplichte aanstelling van horecaportiers. De burgemeester acht het noodzakelijk dat een aantal horecabedrijven die gelegen zijn in het horecaconcentratiegebied Renesse, de verplichting krijgen om gecertificeerde portiers aan te stellen. Dit standpunt wordt ondersteund door politie en Justitie.

Uit de risico-analyse blijkt dat portiers momenteel vooral op vrijwillige basis worden ingezet en zij niet altijd voldoende gecertificeerd zijn. Indien portiers verplicht worden gesteld middels de exploitatievergunning, wordt vrijblijvendheid voorkomen en het risico op ordeverstoring dientengevolge kleiner. Daarnaast kunnen er in de exploitatievergunning eisen worden gesteld aan portiers die onder meer betrekking hebben op certificering. In paragraaf 16 wordt de noodzaak tot een verplichte aanstelling van portiers nader onderbouwd.

16. Waarom komen tot een verplichte aanstelling van portiers?

  • 1.

    Goed gastheerschap geeft meer rust en duidelijkheid in de horeca;

  • 2.

    Preventief deurbeleid draagt bij aan het weren van onwenselijke gasten in de horeca;

  • 3.

    Handhaven van het aantal bezoekers volgens de gebruiksvergunning;

  • 4.

    Onenigheden in de kiem smoren, waardoor er minder escalatie is;

  • 5.

    Op de horeca rust de verplichting om in de directe omgeving van het horecabedrijf toezicht te houden om omgevingsrust te garanderen. Een portier is het meest geschikt voor de uitvoering van die regel;

  • 6.

    Goede samenwerking met politie en susteam en actieve communicatie over en weer is belangrijk. Ook hier speelt een portier een belangrijke rol:

  • 7.

    Beperken van het gebruik van geweld. Het gebruikmaken van overtuigingskracht moet een kwaliteit van een portier zijn. Beveiliging is een vak en dit doet men er niet even bij;

  • 8.

    Portiers kunnen voorkomen dat minderjarigen toegelaten worden tot de horeca en alcoholische drank kopen in de horeca;

  • 9.

    Portiers kunnen voorkomen dat men glaswerk en alcoholische drank meeneemt vanuit de horeca het openbare domein in;

  • 10.

    Portiers kunnen voorkomen dat mensen met een horecaontzegging toch toegang krijgen tot het horecabedrijf;

  • 11.

    Portiers kunnen beter toezicht houden op het nakomen van de in de Algemene Plaatselijke Verordening vastgestelde sluitingstijden. Dit houdt mede in dat het half uur eenrichtingsverkeer (geen mensen meer toelaten in het bedrijf en alleen nog mensen naar buiten laten gaan) van 02:30 tot 03:00 uur gecontroleerd wordt.

  • 12.

    Het susteam is bedoeld voor het brengen van rust in de openbare ruimte. Er zijn ondernemers die een financiële afweging maken en geen portier in dienst hebben, waarbij ze gebruik maken van het susteam als beveiliger voor hun bedrijf.

  • 13.

    De dagelijkse praktijk laat zien dat politie en susteam enorm veel inzet hebben in het horecagebied. Hierdoor is te weinig toezicht buiten de kern van Renesse op doorgaande wegen en vinden er daar veel incidenten plaats. Denk aan vernielingen en baldadigheid.

Nota-toelichting

Toelichting Beleidsregels horecaportiers 2013

1. Inleiding

Binnen de gemeentegrenzen wordt de openbare orde in uitgaansgebieden af en toe verstoord, met overlast voor de omgeving en voor andere horecabezoekers als gevolg. In de kern Renesse komen de meeste verstoringen van de openbare orde voor. De politie heeft onder gezag van de burgemeester het primaat voor de handhaving van openbare orde en veiligheid in het publieke domein, maar tevens een beperkte capaciteit voor toezicht in de omgeving van horecabedrijven. Zonder het primaat van de politie te frustreren, kan de toezichthoudende functie worden aangevuld met portiers.

De ‘Beleidsregels horecaportiers gemeente Schouwen-Duiveland 2013’ vervangen met ingang van de datum van inwerkingtreding de ‘Beleidsregels verplichte horecaportiers gemeente Schouwen-Duiveland 2010’. Een aantal ontwikkelingen maakt een actualisatie van de in december 2009 vastgestelde beleidsregels noodzakelijk. De beleidsregels uit 2009 bevatten reeds de mogelijkheid om een horecaportier verplicht te stellen voor afzonderlijke horecabedrijven binnen de gemeente. Zij bevatten echter geen mogelijkheid om portiers verplicht te stellen voor alle horecabedrijven die gelegen zijn binnen een bepaald gebied. De huidige veiligheidsrisicosituatie in de kern Renesse noopt tot het treffen van nadere maatregelen ter voorkoming van verstoringen van de openbare orde en een negatieve beïnvloeding van het woon- en leefklimaat. De situatie in het uitgaanscentrum van Renesse is risicovol. De openbare orde wordt regelmatig verstoord. Een verplichte inzet van horecaportiers bij alle horecabedrijven in het uitgaanscentrum van Renesse kan verstoringen van de openbare orde in de directe omgeving van horecabedrijven voorkomen en een nadelige beïnvloeding van de woon- en leefsituatie in het betreffende gebied tegengaan. Deze beleidsregel geeft het bevoegd bestuursorgaan, in casu de burgemeester, de mogelijkheid om de aanwezigheid van horecaportiers bij alle nader omschreven horecabedrijven die gelegen zijn in een aangewezen horecaconcentratiegebied verplicht te stellen.

2.Juridisch kader

Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus

In de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbr) ligt een vergunningenstelsel voor beveiligingsorganisaties en recherchebureaus besloten. Het is verboden om zonder vergunning van de Minister van Veiligheid en Justitie door de instandhouding van een beveiligingsorganisatie of recherchebureau beveiligingswerkzaamheden of recherchewerkzaamheden te verrichten of aan te bieden.

Beveiligingsorganisaties en recherchebureaus hebben een taak bij het voorkomen van criminaliteit. Met die taak zijn belangen gemoeid, te weten:

  • 1.

    Het algemeen belang dat de kwaliteit van het werk van beveiligingsorganisaties en recherchebureaus goed is. Hoe meer criminaliteit wordt voorkomen, hoe beter dat voor de samenleving is.

  • 2.

    Belangen en rechten van individuele burgers en bedrijven die van de diensten van deze bedrijven gebruik maken. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat deze bedrijven doen waarvoor zij zijn ingehuurd, namelijk veiligheid bieden.

  • 3.

    Het belang van de beveiligings- en recherchebranche dat haar goede naam niet wordt aangetast door slecht functionerende of malafide beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

  • 4.

    Het vergunningenstelsel in de wet maakt het mogelijk om met het oog op deze belangen en rechten, eisen te stellen aan particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

De Wpbr omschrijft het begrip beveiligingswerkzaamheden als het bewaken van de veiligheid van personen en goederen of het waken tegen verstoring van de orde en rust op terreinen en in gebouwen. Onder beveiligingsorganisatie wordt verstaan een door één of meer personen in stand gehouden particuliere organisatie die gericht is op het verrichten van beveiligingswerkzaamheden. Horecaportiers vallen, gelet op voorgaande omschrijvingen, ook onder de Wpbr. Het in stand houden van een beveiligingsorganisatie zonder vergunning is op grond van artikel 2, eerste lid, van de Wpbr verboden en strafbaar gesteld in de Wet economische delicten. Een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wpbr wordt verleend indien, gelet op de voornemens en antecedenten van de aanvrager of van de personen die het beleid van de aanvrager bepalen, naar redelijke verwachting zal worden voldaan aan de bij of krachtens de artikelen 6 tot en met 10 gestelde regels en ook overigens zal worden gehandeld in overeenstemming met hetgeen van een goede beveiligingsorganisatie of een goed recherchebureau in het maatschappelijk verkeer mag worden verwacht. De vergunning wordt verleend voor een periode van ten hoogste vijf jaren en kan worden beperkt tot een bepaald territoir.

Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau stelt geen personen aan dan nadat voor hen toestemming is verkregen van de korpschef van het politiekorps in de regio waar de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau dan wel een onderdeel daarvan is gevestigd. In de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus zijn voor bepaalde categorieën werkzaamheden opleidingseisen vastgelegd, terwijl er ook eisen worden gesteld aan materiaal en uitrusting. Zo moet een portier herkenbaar zijn via een bepaald uniform.

De Wpbr geeft niet aan wie er als portier wordt aangemerkt. Dit zal in het concrete geval beoordeeld moeten worden door de politie, als zijnde de instantie die belast is met controle op de naleving van deze wet.

Algemene plaatselijke verordening

Artikel 1:4 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) biedt de burgemeester de mogelijkheid aan een vergunning of ontheffing voorschriften en beperkingen te verbinden. Deze mogen slechts strekken ter bescherming van het belang of belangen in verband waarmee de vergunning of ontheffing is verleend.

De burgemeester kan een exploitatievergunning op grond van artikel 1:8 in samenhang met artikel 2:28, vierde lid, van de Apv geheel of gedeeltelijk weigeren, indien naar zijn oordeel moet worden aangenomen dat de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving van het horecabedrijf op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed. Uitgaande van het adagium ‘wie het meerdere mag, mag ook het mindere’, kan de burgemeester niet alleen de vergunning weigeren maar mag hij op grond van artikel 1:4 van de Apv, om te voorkomen dat de vergunning wordt geweigerd, voorschriften verbinden aan de exploitatievergunning. Naast de mogelijkheid tot weigering van de vergunning bestaat tevens de mogelijkheid tot wijziging van de vergunning. De vergunning kan worden gewijzigd op grond van artikel 1:6 van de Apv.

3.Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Het begrip ‘horecaconcentratiegebied’ wordt in artikel 1 onder d gedefinieerd. In de gemeente Schouwen-Duiveland is slechts één gebied dat voldoet aan de omschrijving en daarom door de burgemeester wordt aangewezen als horecaconcentratiegebied. Dit gebied betreft het centrum van de kern Renesse en wordt aangeduid als ‘horecaconcentratiegebied Renesse’.

Artikel 2. Verplichting inzet horecaportiers

  • 1.

    Artikel 2, eerste en tweede lid

In artikel 2, eerste lid, wordt aangegeven bij welke horecabedrijven de inzet van een horecaportier verplicht is. Op grond van dit artikellid kan de inzet van een horecaportier verplicht worden gesteld voor een aantal horecabedrijven die gelegen zijn in een afgebakend gebied.

Artikel 2, eerste lid, sub a bepaalt dat de inzet van één of meerdere portiers verplicht kan worden gesteld voor horecabedrijven die gelegen zijn in het horecaconcentratiegebied van de kern Renesse en die voldoen aan de omschrijving zoals opgenomen in artikel 2, eerste lid, sub b en c. Het horecaconcentratiegebied Renesse is weergegeven op de kaart die is opgenomen in bijlage I van deze beleidsregels. Het horecaconcentratiegebied Renesse bestaat uit de volgende straten en straatgedeelten:

  • 1.

    De Zoom

  • 2.

    Hogezoom vanaf nummer 174

  • 3.

    Jan van Renesseweg vanaf Hogezoom 179 tot aan de kruising met de Zeeanemoonweg

  • 4.

    Zeeanemoonweg vanaf nummer 2 tot aan de kruising met de Jan van Renesseweg

Risico-analyse

De bevoegdheid tot het verplicht stellen van één of meerdere portiers komt toe aan de burgemeester. De burgemeester kan uitsluitend gebruik maken van deze bevoegdheid indien hij beschikt over een risico-analyse waaruit de noodzaak tot het verbinden van nadere voorschriften aan de exploitatievergunning blijkt. Deze risico-analyse geeft een actueel en gedetailleerd beeld van de openbare orde en veiligheidsrisicosituatie in het horecaconcentratiegebied. Uit de risico-analyse moet duidelijk blijken dat er sprake is van een reëel gevaar voor dan wel dat daadwerkelijk sprake is van verstoring van de openbare orde en dat de openbare orde en woon en leefsituatie in dit gebied op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed. Ter ondersteuning van voorgaande afweging dient de risico-analyse te worden onderschreven door alle in het lokale driehoeksoverleg vertegenwoordigde partijen, zijnde de gemeente (de burgemeester), politie (teamchef van de politie werkeenheid Schouwen-Duiveland) en het Openbaar Ministerie ((hoofd)officier van justitie). Gezien het feit dat de risico-analyse een actueel en reëel beeld van de openbare orde en veiligheidsrisicosituatie in het horecaconcentratiegebied Renesse moet geven, dient er om de twee jaar een nieuwe analyse van dit gebied te worden gemaakt.

Individuele horecabedrijven kunnen door de burgemeester worden uitgezonderd van deze collectieve verplichting als uit de beschikbare informatie van politie en justitie blijkt dat er geen aanleiding is om een portier verplicht te stellen. Bij deze afweging betrekt de burgemeester het beeld van het aantal bij justitie en politie bekende incidenten veroorzaakt door het betreffende horecabedrijf over de voorafgaande twee jaar en de ernst van deze incidenten.

  • 1.

    Artikel 2, derde lid

In artikel 2, tweede lid, wordt aangegeven op welke manier een horecaportier verplicht kan worden gesteld voor afzonderlijke horecabedrijven, gevestigd buiten het horecaconcentratiegebied.

De verplichting tot aanwezigheid van één of meerdere portiers wordt in beginsel per situatie beoordeeld. Een portier moet bij het betreffende horecabedrijf in ieder geval meerwaarde hebben. Een enkele constatering van verstoring van de openbare orde of ontoelaatbare nadelige beïnvloeding van de woon- en leefsituatie in de omgeving van een horecabedrijf, is vrijwel nooit voldoende voor het verplicht stellen van een portier. Uiteraard is dit afhankelijk van de ernst van het geconstateerde.

De verplichting tot het inzetten van één of meerdere portiers wordt opgelegd door de burgemeester. De inzet van portiers wordt verplicht via de exploitatievergunning. De burgemeester beoordeelt aan de hand van concrete informatie of deze verplichting al dan niet wordt opgelegd. Deze beoordeling wordt gemaakt aan de hand van een advies van de teamchef van de politie, werkeenheid Schouwen-Duiveland en op basis van een handhavingsdossier.

Artikel 3. Voorschriften

Toestemming Beveiligingsorganisaties en recherchebureaus dienen ingevolge de Wpbr voor alle medewerkers die zij in dienst willen nemen, toestemming te vragen aan een korpschef. De afdeling Bijzondere wetten van de politie in een politieregio screent medewerkers op betrouwbaarheid en vakbekwaamheid. Als het betrouwbaarheidsonderzoek van de afdeling Bijzondere wetten geen bijzonderheden oplevert en de medewerker het vereiste diploma heeft (of een ontheffing daarvoor), verleent de korpschef toestemming.

Inzet portiers

In artikel 3a tot en met 3c, 3i en 3j zijn bepalingen opgenomen die betrekking hebben op de inzet van het

aantal portiers en de perioden en tijden waarop zij ingezet moeten worden. Horecabedrijven die gelegen

zijn in het horecaconcentratiegebied van de kern Renesse en die voldoen aan artikel 2, eerste lid, onder b

en c, moeten minimaal één portier aanstellen. De kans op verstoring van de openbare orde en hinder voor

de omgeving in dit gebied is groot. Om verstoringen van de openbare orde in de directe omgeving van

horecabedrijven zoveel mogelijk tegen te gaan, dienen voornoemde horecabedrijven in dit

horecaconcentratiegebied minimaal één portier aan te stellen. Het risico op ordeverstoring neemt toe bij

een groot aantal bezoekers. Om deze reden is inzet van een extra portier vanaf 200 bezoekers dan ook

noodzakelijk. De exploitant is verantwoordelijk voor een registratie van bezoekersaantallen.

De kans op verstoringen van de openbare orde wordt groter naarmate het aantal bezoekers in

horecabedrijven toeneemt. Het bezoekersaantal in het horecaconcentratiegebied Renesse ligt normaliter

hoger in het weekend. In de maanden juli en augustus worden de horecabedrijven doorgaans meer

bezocht. Het aantal bezoekers ligt tevens hoger tijdens Pinksteren en Hemelvaart. Om deze reden zijn de

horecabedrijven binnen voornoemd gebied verplicht een portier aan te stellen in de nacht van vrijdag op

zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag, op alle dagen van de week in de maanden juli en augustus

en gedurende het Pinksterweekend en Hemelvaartweekend. Buiten deze perioden kan de burgemeester,

op advies van de politie, tevens een portier verplichten.

Toezicht directe omgeving De horecaportier is op grond van artikel 3k verantwoordelijk voor het toezicht in de directe omgeving van het horecabedrijf. Dit houdt in dat hij er zorg voor draagt dat bezoekers zich op straat netjes gedragen en bezoekers de horecagelegenheid na sluitingstijd op een nette manier verlaten. Onder toezicht in de directe omgeving wordt in dit verband een straal van 25 meter verstaan.