Verordening adviesraad sociaal domein Schouwen-Duiveland 2017

Geldend van 16-01-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening adviesraad sociaal domein Schouwen-Duiveland 2017

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 september 2017;

Overwegende dat het wenselijk is één adviesraad sociaal domein te vormen;

Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

BESLUIT:

Vast te stellen de ‘Verordening adviesraad sociaal domein Schouwen-Duiveland 2017’.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

1. Achterban: de achterban bestaat zowel uit direct belanghebbenden of cliënten die gebruik maken van de (individuele) voorzieningen via de gemeente, als alle andere inwoners van de gemeente Schouwen-Duiveland.

2. De adviesraad: de adviesraad sociaal domein Schouwen-Duiveland.

3. Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland.

4. Het sociaal domein: het sociaal domein omvat het beleid, de activiteiten en de voorzieningen van de gemeente Schouwen-Duiveland gericht op het bevorderen van de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van de inwoners. Hieronder valt in ieder geval de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Participatiewet, Jeugdwet, Wet sociale werkvoorziening en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

5. Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

6. Wsw: Wet sociale werkvoorziening

Artikel 2. Doel en taken van de adviesraad

1. De adviesraad is een onafhankelijke adviesraad van de gemeente Schouwen-Duiveland en zorgt voor de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie op het gebied van de Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en de Wsw. De advisering betreft alle gemeentelijke taken in het sociaal domein.

2. De adviesraad heeft drie hoofdtaken:

a. het gevraagd en ongevraagd integraal adviseren aan het college over beleid en uitvoering binnen het sociaal domein,

b. het betrekken van het cliëntperspectief bij het beleid. De adviesraad verzamelt hiervoor informatie in het algemeen en in het bijzonder van cliënten en hun vertegenwoordigers, van andere inwoners en van de in de gemeente actief zijnde organisaties,

c. het bevorderen van de maatschappelijke discussie ten behoeve van cliënten met een zorgvraag en inwoners die nu of in de toekomst te maken kunnen krijgen met beleidsontwikkeling, vaststelling en uitvoeren van de wetten in het sociaal domein.

3. De adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken met betrekking tot een individueel persoon.

Artikel 3. Inspraak bij beleidsvorming

1. De advisering door de adviesraad wordt, voor zover het onderwerpen met betrekking tot het sociaal domein betreft, standaard in de planning van het beleidsvormingsproces opgenomen. De adviesraad wordt vroegtijdig bij een beleidsvoornemen betrokken, zodat er voldoende tijd is om signalen en input vanuit de achterban te betrekken bij de advisering van het beleid.

2. Het college voorziet de adviesraad van de informatie om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

Artikel 4. Opvolging adviezen

1. Het college stelt de adviesraad binnen vier weken na ontvangst van het advies in kennis van wat er met het advies gedaan is.

2. Als het college afwijkt van een door de adviesraad gegeven advies, dan wordt deze afwijking beargumenteerd. De adviesraad wordt van deze argumentatie op de hoogte gebracht.

3. Het college stelt de gemeenteraad, voor zover het kwesties betreffen die tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoren, in de gelegenheid kennis te nemen van het advies van de adviesraad sociaal domein.

Artikel 5. Samenstelling en omvang van de adviesraad

1. De adviesraad bestaat uit maximaal 12 leden, exclusief de voorzitter.

2. De adviesraad heeft een onafhankelijke voorzitter.

3. De adviesraad heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de onafhankelijke voorzitter en een vicevoorzitter en secretaris uit eigen midden.

4. Bij de samenstelling van de adviesraad wordt gestreefd naar een mix van verschillende achtergronden binnen het sociaal domein, ten behoeve van een zo breed mogelijke vertegenwoordiging.

5. De leden hebben aantoonbare binding met de gemeente Schouwen-Duiveland en de belanghebbenden en/of zijn zelf belanghebbende. De leden hebben brede kennis van het sociaal domein, een zekere mate van ervaringsdeskundigheid en zijn in staat om integraal over het sociaal domein te adviseren.

6. Niet als lid kunnen worden benoemd:

a. leden van de raad, het college en ambtenaren van de gemeente Schouwen-Duiveland;

b. de leden van de ondernemingsraad van de Zuidhoek.

Artikel 5a. Werkkamers

1. De adviesraad kan worden ondersteund door werkkamers;

2. Een werkkamer is gericht op het erbij betrekken van gebruikers, andere direct en indirect belanghebbenden, teneinde vanuit perspectief inspraak te geven over de dienstverlening waar zij een beroep op doen;

3. Er zijn drie vaste werkkamers, namelijk op de werkgebieden: a. Participatiewet; b. Wmo.; c. jeugdwet;

4. De adviesraad adviseert het college van burgemeester en wethouders integraal en onafhankelijk, maar vraagt over onderwerpen op het terrein van de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet te allen tijde advies aan de desbetreffende werkkamer en betrekt dit advies in haar beraadslagingen en in het aan het college van burgemeester en wethouders uit te brengen advies;

5. Dit artikel betreft een experimenteel artikel. Het college van burgemeester en wethouders zendt na een jaar een tussenevaluatie aan de gemeenteraad. De eindevaluatie vindt na twee jaar plaats. De gemeenteraad besluit op dat moment of dit artikel een permanente status krijgt.

Artikel 6. Voordracht en benoeming van leden

1. Zodra de positie van een lid vacant is, stelt de adviesraad het college hiervan in kennis. De adviesraad benoemt een selectiecommissie uit eigen midden.

2. Op basis van een wervingsadvertentie kunnen potentiële leden van de adviesraad zich kandideren, waarna selectiegesprekken plaatsvinden, behoudens het bepaalde in artikel 5 van deze verordening.

3. De selectiegesprekken worden gehouden door de selectiecommissie.

4. De leden worden na voordracht door de selectiecommissie, door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Bij de voordracht dient met gemotiveerde gronden worden aangetoond dat de selectie in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 5 lid 4 en lid 5 van de verordening.

5. Het college benoemt binnen vier weken na de ontvangst van de voordracht. Het college kan gemotiveerd van de voordracht afwijken.

6. De leden kunnen maximaal een tweetal periodes zitting hebben in de adviesraad.

7. Aftredende leden zijn in principe herbenoembaar voor een tweede zittingsperiode.

8. Bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de resterende zittingsperiode.

9. In tussentijdse vacatures wordt zo snel mogelijk, in ieder geval binnen drie maanden voorzien.

10. Een lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

a. op eigen verzoek door het nemen van ontslag;

b. door het aflopen van de zittingsperiode;

c. door overlijden;

d. na ontslag door het college;

e. door verlies van de hoedanigheid waarin werd benoemd.

11. Het college kan op gemotiveerde aanbeveling van de adviesraad ontslag verlenen, indien:

a. het lid drie achtereenvolgende vergaderingen zonder geldige reden verzuimt;

b. het lid niet naar behoren functioneert of indien door verstoorde verhoudingen een onwerkbare situatie is ontstaan.

Artikel 7. De voorzitter

1. Op basis van een wervingsadvertentie wordt de onafhankelijke voorzitter door het college van burgemeester en wethouders benoemd.

2. De voorzitter wordt benoemd voor de periode van vier jaar.

3. Herbenoeming kan maximaal voor één periode plaatsvinden.

4. De voorzitter heeft geen stemrecht.

5. De adviesraad kiest uit zijn midden een vicevoorzitter. Bij ontstentenis van de voorzitter, neemt de vicevoorzitter de taken van de voorzitter waar.

6. Het lidmaatschap van de voorzitter eindigt:

a. door het aflopen van de zittingsperiode;

b. door overlijden;

c. door het nemen van ontslag;

d. indien de voorzitter op enig moment het vertrouwen van twee derde van de leden van de adviesraad heeft verloren, kan het college het voorzitterschap beëindigen.

Artikel 8. De secretaris

1. De adviesraad kiest uit zijn eigen midden een secretaris.

2. De secretaris is belast met de dagelijkse werkzaamheden die uit de taak van de adviesraad voortvloeien.

Artikel 9. Ambtelijk contactpersoon

1. Het college wijst één vast ambtelijk contactpersoon aan, die verantwoordelijk is voor:

a. het tijdig toesturen van relevante stukken en informatie;

b. het doorzetten van vragen en signalen naar de juiste medewerkers van de gemeente;

c. het bewaken van de termijnen;

d. het bij het college onder de aandacht brengen van de adviezen van de adviesraad;

e. het reserveren van ruimten en benodigde faciliteiten voor het overleg van de adviesraad.

2. Contact tussen de adviesraad en de gemeente loopt via de vaste ambtelijke contactpersoon.

3. Ten behoeve van de onafhankelijkheid van de raad, onthoudt de ambtelijke contactpersoon zich van inhoudelijke ondersteuning.

Artikel 10. Vergaderstructuur adviesraad

1. Voorafgaand aan een nieuw kalenderjaar wordt door de adviesraad een werkagenda opgesteld. De werkagenda omvat ten minste:

a. de te verwachten onderwerpen voor gemeentelijke besluitvorming en de termijnen waarop benodigde informatie beschikbaar komt;

b. de te behandelen gekozen thema’s voor het komende jaar, al dan niet vanuit input van de achterban;

c. de planning van training en ontwikkeling van de leden.

2. De adviesraad vergadert volgens een jaarlijks opgesteld vergaderschema dat aansluit bij de vergaderfrequentie van de gemeenteraad en verder zo vaak als de voorzitter of ten minste drie leden het nodig achten.

3. De vergaderingen zijn in principe openbaar. De adviesraad kan besluiten besloten vergaderingen te houden.

4. Verslagen van de vergadering worden via de website van de adviesraad gepubliceerd, welke tevens toegankelijk is via de gemeentelijke website.

5. De adviesraad kan derden uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting, informatie en/of advies.

6. De adviesraad is verplicht tot geheimhouding van stukken totdat deze openbaar zijn. Deze geheimhouding strekt zich ook uit tot derden die worden geconsulteerd.

Artikel 11. Besluitvorming

1. De uit te brengen adviezen van de adviesraad worden bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen als tenminste 2/3 van de leden aanwezig is.

2. Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de aanwezige leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

3. Over alle zaken wordt mondeling bij hoofdelijke oproeping gestemd, doch bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, bij gesloten en ongetekende briefjes.

4. De adviesraad heeft maximaal vier weken de tijd om advies uit te brengen.

5. Advisering geschiedt schriftelijk en wordt gepubliceerd op de website.

6. Een advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 12. Faciliteiten en vergoeding

1. De gemeente Schouwen-Duiveland stelt vergaderfaciliteiten beschikbaar aan de adviesraad.

2. Het college stelt een budget beschikbaar aan de adviesraad voor het uitvoeren van zijn werkzaamheden, met een expliciet budget voor training en ontwikkeling en een budget voor administratieve ondersteuning door een persoon uit de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt.

3. De adviesraad stelt voor de besteding van het budget een begroting op, die ter goedkeuring aan het college wordt voorgelegd.

4. De leden en de onafhankelijk voorzitter ontvangen een maandelijkse vergoeding voor hun inzet.

a. Voor de leden wordt uitgegaan van een inzet van 4 dagdelen per maand, tegen een maandelijkse vergoeding ter hoogte van de vergoeding voor commissie leden zoals genoemd in tabel IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

b. Voor de onafhankelijke voorzitter wordt uitgegaan van een inzet van 6 dagdelen per maand, tegen een maandelijkse vergoeding van 1,5 keer de vergoeding voor commissieleden zoals bedoeld in artikel 12.4.a.

5. De adviesraad legt in een jaarverslag verantwoording af voor de besteding van het budget.

Artikel 13. Huishoudelijk reglement

1. De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast, waarin het intern functioneren van de adviesraad wordt vastgelegd.

2. De adviesraad zendt dit reglement ter kennisneming aan het college.

3. In het huishoudelijk reglement wordt in ieder geval vastgelegd op welke wijze inwoners en cliënten uit de verschillende beleidsvelden worden betrokken bij de advisering.

Artikel 14. Onvoorziene omstandigheden

Voor zaken waarin deze verordening niet voorziet, treedt de adviesraad in overleg met het college, dat zonodig een beslissing neemt.

Artikel 15. Evaluatie

Eén jaar na de start van de nieuwe adviesraad volgt een tussenevaluatie. Twee jaar na de start volgt de eindevaluatie.

Artikel 16. Intrekken oude regelingen

Met de inwerkingtreding van deze verordening worden de volgende reglementen en verordening ingetrokken:

a. het ‘Reglement adviesraad Wmo 2014’;

b. het ‘Reglement platform mensen met een beperking 2012’;

c. de ‘Verordening Wsw-raad’.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Deze verordening treed in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 18. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening adviesraad sociaal domein Schouwen-Duiveland 2017’.

Ondertekening