Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR633812
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR633812/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Mandaatbesluit De Zuidhoek 2020
Geldend van 25-12-2019 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019
Intitulé
Mandaatbesluit De Zuidhoek 2020Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan aan hen ondergeschikte ambtenaren;
b e s l u i t e n :
de uitoefening van de publiekrechtelijk bevoegdheden, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende bijlage, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de daarbij vermelde functionaris (gemandateerde) en daarop de in de bijlage vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren, een en ander met inachtneming van de volgende bepalingen en bedingen:
Artikel 1
Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In de bijlage wordt in beginsel geen onderscheid gemaakt tussen beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid.
Artikel 2
Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Artikel 3
Het mandaat wordt verleend binnen het kader van het door het bestuursorgaan te stellen algemeen beleid en binnen de toegekende budgetten en de begroting.
Artikel 4
De besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid wordt in onderstaande gevallen niet gemandateerd en is derhalve voorbehouden aan het bestuursorgaan, indien:
- 1.
er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels, het vaststellen van beleidsregels en het aanwijzen van gebieden;
- 2.
het een besluit betreft tot het toepassen van bestuursdwang, dan wel tot het opleggen van een dwangsom;
- 3.
door of namens het bestuursorgaan te kennen is gegeven dat de besluitvormings- en ondertekenings-bevoegdheid niet wordt opgedragen;
- 4.
de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke/bestuurlijke en/of grote financiële consequenties met zich zal brengen dan wel tot ongewenste precedentwerking zal leiden;
- 5.
het besluit zou leiden tot afwijkingen van en/of strijdigheid met ingezet beleid, richtlijnen of voorschriften dan wel tot overschrijding van het budget;
- 6.
de over de zaak ingewonnen adviezen en/of ingenomen standpunten niet eensluidend zijn;
- 7.
reeds tijdens de voorbereidingsfase duidelijk is geworden dat tegen de te nemen beslissing bezwaar zal worden aangetekend of beroep zal worden ingesteld;
- 8.
er sprake is van een negatieve beslissing tenzij dit uitdrukkelijk anders is bepaald;
- 9.
de beslissing op een bezwaarschrift.
Artikel 5
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt dan ook als volgt ondertekend:
Namens burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,
of
Namens de burgemeester van Schouwen-Duiveland,
(functie)
(handtekening)
(naam)
Artikel 6
Indien een medewerker gemandateerd is, geldt dat mandaat ook voor alle medewerkers, inclusief de directeur en de gemeentesecretaris, die hiërarchisch boven deze medewerker staan.
Artikel 7
De gemandateerde stelt de uitvoering van dit besluit regelmatig aan de orde tijdens overleg met de gemeentesecretaris en maakt melding van bijzonderheden.
Artikel 8
De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat vervalt door een daartoe strekkende instructie van het bestuursorgaan of de gemeentesecretaris, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.
Artikel 9
Het bestuursorgaan kan zowel in incidentele gevallen als in het algemeen nadere instructies geven aan de gemandateerde.
Artikel 10
Mandaten voor uitoefening van bevoegdheden op grond van de Ambtenarenwet en/of de CAR/UWO en/of lokale regelingen worden per 1 januari 2020 geconverteerd in volmacht.
Indien een mandaat of volmacht naar een specifiek artikel in de CAR/UWO verwijst, is dit per 1 januari 2020 een volmacht voor de toepassing en uitvoering van de cao Gemeenten en/of toepassing en uitvoering van titel 10 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, waarin hetzelfde onderwerp wordt geregeld.
Artikel 11
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘mandaatbesluit De Zuidhoek 2020’. Het treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2019. Op dat moment vervallen alle eerdere mandaatbesluiten. Het algemene mandaatbesluit van de gemeente Schouwen-Duiveland is niet van toepassing op De Zuidhoek, met uitzondering van de bevoegdheden van de gemeentesecretaris.
Ondertekening
Regelingsluiting
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland in hun vergadering van 10 december 2019.
de secretaris, de burgemeester,
M.K. van den Heuvel G.C.G.M. Rabelink
Vastgesteld door de burgemeester van Schouwen-Duiveland op 10 december 2019.
de burgemeester,
G.C.G.M. Rabelink
Bijlage Mandatenlijst De Zuidhoek
Nr. |
Omschrijving/bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1 |
Aanbrengen van verschuivingen binnen de door de raad geautoriseerde budgetten |
directeur |
m.u.v. rente en afschrijving en herstructureringsgelden die op element 66111200 geboekt zijn. Indien de verschuiving gevolgen heeft voor de toegevoegde waarde pmc’s (verschuiving) wordt dit in de kwartaaloverleggen transparant gemaakt. |
2 |
Besluiten tot periodieke herziening van huren |
directeur |
Toepassen indexering op basis van kadernota begroting. Voor ondertekening: zie volmachten |
3 |
Machtigen van ambtenaren om de bestuursorganen te vertegenwoordigen voor rechterlijke instanties (incl. de commissie bezwaarschriften), alsmede het voeren van verweer |
directeur |
Waar mogelijk doorlopende machtigingen verstrekken |
4 |
Voeren van correspondentie over de voortgang van een dossier (zowel voorbereiding als uitvoering), inclusief het opvragen van aanvullende informatie |
medewerker |
Het gaat hierbij nadrukkelijk om correspondentie die geen rechtsgevolg heeft |
5 |
Verstrekken van feitelijke gegevens en informatie aan derden |
medewerker |
Met inachtneming persprotocol en AVG |
6 |
Vaststellen van formulieren voor indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (art. 4:4 Awb) |
directeur |
|
7 |
Desgevraagd geven van algemene voorlichting over onder De Zuidhoek ressorterende aangelegenheden |
directeur |
Geldt niet t.a.v. zaken, waarvoor in voorlichting op centraal niveau is voorzien |
8 |
Deelnemen aan enquêtes en onderzoeken |
medewerker |
|
9 |
Besluiten een aanvraag niet te behandelen (art. 4:5 Awb) |
directeur |
|
10 |
Uitstel tot betaling, geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van vorderingen < € 5.000 en het invorderen van vorderingen bij niet-tijdige betaling, zowel privaatrechtelijke vorderingen als vorderingen o.g.v. 4e tranche Awb, inclusief het voeren van gerechtelijke procedures om tot invordering te komen. |
directeur |
-bij vorderingen > € 5.000 via accounthouder college informeren -oninbaar verklaarde vorderingen opnemen in debiteurenrapportage en overleggen aan college |
11 |
Het aansprakelijk stellen van derden inzake aangelegenheden die De Zuidhoek betreffen |
directeur |
Na overleg met de medewerker aansprakelijkstelling van de gemeente. |
12 |
Verzenden ontvangstbevestiging |
medewerker |
Geldt niet voor bezwaar- of klaagschrift |
13 |
Verdagen van beslissing op bezwaarschriften Awb in gevallen waarin de commissie bezwaarschriften al advies heeft uitgebracht aan het bestuursorgaan |
directeur |
|
14 |
Horen van aanvrager resp. belanghebbende als bedoeld in de artt. 4:7 resp. 4:8 Awb |
medewerker |
|
15 |
Toekennen subsidies tot een bedrag van € 2.500 voor zover het bevoegdheid van het college betreft |
directeur |
Mits passend in het beleid en voor zover passend binnen de begroting |
16 |
Toekennen van subsidie begeleid werken |
directeur |
Mits passend in het beleid en voor zover passend binnen de begroting |
17 |
Correspondentie terzake van bestellingen, leveringen, e.d. |
directeur |
|
18 |
Besluiten tot het aangaan van een overeenkomst t.b.v. de interne bedrijfsvoering en het dagelijks functioneren van het bestuurs- en ambtelijk apparaat |
directeur |
Onverminderd het door b. en w. vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de door de raad beschikbaar gestelde kredieten of budgetten. |
18a |
Besluiten tot het aangaan van nieuwe initiatieven |
directeur |
Nieuwe initiatieven worden vooraf gegaan door een businessplan en een duidelijk kader: welke doelstellingen moeten worden gerealiseerd, wat zijn de kosten, hoe is de financiering geregeld en wat zijn de risico’s? In de pilot met een begin- en eindpunt wordt onderzocht of de businesscase kan worden gerealiseerd. Het college beslist over aangaan van de pilot (conform rapport Strategische koers De Zuidhoek, positionering binnen de Participatiewet, Governance p. 27 en 28) |
19 |
Het doen van uitgaven en verwerven van inkomen in de exploitatiesfeer op basis van de begroting en het beleidsplan |
directeur |
Beslissing omtrent verschuivingen in de begroting zijn mogelijk tot een bedrag van € 25.000,- |
20 |
Het doen van investeringen binnen de vastgestelde ruimte |
directeur |
Voor zover passend binnen de begroting. Investeringen mogen niet langer lopen dan de periode waarvoor de begroting is goedgekeurd. |
21 |
Besluiten op een ingebrekestelling |
directeur |
|
Mandaten personele aangelegenheden: Ambtelijk personeel: |
|||
22 |
Toekennen verlof conform hoofdstuk 6 CAR/UWO |
directeur |
Binnen geldende regeling |
23 |
Toekennen verlof, al dan niet met behoud van bezoldiging om andere redenen dan genoemd in hoofdstuk 6 CAR/UWO |
directeur |
|
24 |
Benoemen vast en tijdelijk personeel, niet zijnde MT-leden |
directeur |
Voor zover passend in de (meerjaren) begroting (formatiemodel) |
25 |
Bevordering MT-leden naar functionele schaal |
gemeentesecretaris |
Binnen regeling bewust belonen en bezoldigingsregeling |
26 |
Bevordering personeel, niet zijnde MT-leden, naar functionele schaal |
directeur |
Binnen regeling bewust belonen en bezoldigingsregeling |
27 |
Bewust belonen MT-leden |
gemeentesecretaris |
Binnen regeling bewust belonen |
28 |
Bewust belonen personeel, niet zijnde MT-leden |
directeur |
Voor zover passend binnen de begroting |
29 |
Besluiten op verzoek deelname aan cursus, seminar, symposium, e.d. |
directeur |
Mits passend binnen opleidingsplan/-budget |
30 |
Besluiten tot inhuur van uitzendkrachten, detacheringen en tijdelijke inhuur van capaciteit anderszins, inclusief inhuur of detachering via de eigen B.V.’s |
directeur |
Voor zover passend binnen de begroting |
31 |
Uitvoeren hoofdstuk 17 CAR/UWO (persoonlijk ontwikkelingsplan) |
directeur |
Voor zover passend binnen de begroting |
32 |
Besluiten op aanvraag om stage |
directeur |
Binnen geldende regeling |
33 |
Verlenen eervol ontslag op eigen verzoek vast en tijdelijk personeel |
directeur |
|
34 |
Toekennen seniorenmaatregelen |
directeur |
Voor zover passend binnen de regelgeving en de begroting |
35 |
Toekennen waarnemingstoelage conform art. 3:1:2 CAR/UWO |
directeur |
Voor zover passend binnen de begroting |
36 |
Uitbetaling overuren en toeslag onregelmatige dienst |
MT |
Binnen vastgesteld budget |
37 |
Toekennen gratificatie i.v.m. ambtsjubileum |
directeur |
Voor zover passend binnen de regelgeving en de begroting |
38 |
Besluiten tot herplaatsing in andere functie |
directeur |
Voor zover passend binnen de begroting |
39 |
Vervallen. |
||
40 |
Besluiten op verzoek vermindering of vermeerdering arbeidsduur |
directeur |
Binnen door b. en w. toegestane formatie en voor zover passend binnen de regelgeving. |
41 |
Toekennen inconveniëntenvergoeding |
directeur |
Voor zover passend binnen de regelgeving en de begroting |
42 |
Toekennen reis- en verblijfkosten |
directeur |
Binnen geldende regeling van De Zuidhoek |
43 |
Uitbetaling vakantie-uren en overschrijving restanturen |
directeur |
|
44 |
Aan- en verkoop verlofuren in het kader van het IKB |
directeur |
Binnen geldende regeling |
45 |
Opleggen verbod tot of het opleggen van nadere voorwaarden aan het verrichten van nevenwerkzaamheden door medewerkers (art. 15:1e CAR/UWO) |
directeur |
|
46 |
Besluiten tot loondoorbetaling tijdens ziekte |
directeur |
|
WSW-werknemers: |
|||
47 |
De bevoegdheden die op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening en de daarvoor geldende cao aan het college toekomen |
directeur |
|
48 |
Besluiten tot afwijking in bijzondere gevallen voor overwerk of onregelmatige dienst, zoals omschreven staat in artikel 35, 36 en 37 van de CAO |
directeur |
N.B. 1:
Voor zover de omschrijving van de bevoegdheid betrekking heeft op de directeur wordt voor “directeur” in de kolom gemandateerde gelezen: “gemeentesecretaris”.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl