Regeling vervallen per 01-01-2020

Mandaatbesluit De Zuidhoek 2020

Geldend van 25-12-2019 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

Mandaatbesluit De Zuidhoek 2020

Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan aan hen ondergeschikte ambtenaren;

b e s l u i t e n :

de uitoefening van de publiekrechtelijk bevoegdheden, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende bijlage, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de daarbij vermelde functionaris (gemandateerde) en daarop de in de bijlage vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren, een en ander met inachtneming van de volgende bepalingen en bedingen:

Artikel 1

Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In de bijlage wordt in beginsel geen onderscheid gemaakt tussen beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid.

Artikel 2

Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Artikel 3

Het mandaat wordt verleend binnen het kader van het door het bestuursorgaan te stellen algemeen beleid en binnen de toegekende budgetten en de begroting.

Artikel 4

De besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid wordt in onderstaande gevallen niet gemandateerd en is derhalve voorbehouden aan het bestuursorgaan, indien:

  • 1.

    er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels, het vaststellen van beleidsregels en het aanwijzen van gebieden;

  • 2.

    het een besluit betreft tot het toepassen van bestuursdwang, dan wel tot het opleggen van een dwangsom;

  • 3.

    door of namens het bestuursorgaan te kennen is gegeven dat de besluitvormings- en ondertekenings-bevoegdheid niet wordt opgedragen;

  • 4.

    de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke/bestuurlijke en/of grote financiële consequenties met zich zal brengen dan wel tot ongewenste precedentwerking zal leiden;

  • 5.

    het besluit zou leiden tot afwijkingen van en/of strijdigheid met ingezet beleid, richtlijnen of voorschriften dan wel tot overschrijding van het budget;

  • 6.

    de over de zaak ingewonnen adviezen en/of ingenomen standpunten niet eensluidend zijn;

  • 7.

    reeds tijdens de voorbereidingsfase duidelijk is geworden dat tegen de te nemen beslissing bezwaar zal worden aangetekend of beroep zal worden ingesteld;

  • 8.

    er sprake is van een negatieve beslissing tenzij dit uitdrukkelijk anders is bepaald;

  • 9.

    de beslissing op een bezwaarschrift.

Artikel 5

Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt dan ook als volgt ondertekend:

Namens burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,

of

Namens de burgemeester van Schouwen-Duiveland,

(functie)

(handtekening)

(naam)

Artikel 6

Indien een medewerker gemandateerd is, geldt dat mandaat ook voor alle medewerkers, inclusief de directeur en de gemeentesecretaris, die hiërarchisch boven deze medewerker staan.

Artikel 7

De gemandateerde stelt de uitvoering van dit besluit regelmatig aan de orde tijdens overleg met de gemeentesecretaris en maakt melding van bijzonderheden.

Artikel 8

De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat vervalt door een daartoe strekkende instructie van het bestuursorgaan of de gemeentesecretaris, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.

Artikel 9

Het bestuursorgaan kan zowel in incidentele gevallen als in het algemeen nadere instructies geven aan de gemandateerde.

Artikel 10

Mandaten voor uitoefening van bevoegdheden op grond van de Ambtenarenwet en/of de CAR/UWO en/of lokale regelingen worden per 1 januari 2020 geconverteerd in volmacht.

Indien een mandaat of volmacht naar een specifiek artikel in de CAR/UWO verwijst, is dit per 1 januari 2020 een volmacht voor de toepassing en uitvoering van de cao Gemeenten en/of toepassing en uitvoering van titel 10 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, waarin hetzelfde onderwerp wordt geregeld.

Artikel 11

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘mandaatbesluit De Zuidhoek 2020’. Het treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2019. Op dat moment vervallen alle eerdere mandaatbesluiten. Het algemene mandaatbesluit van de gemeente Schouwen-Duiveland is niet van toepassing op De Zuidhoek, met uitzondering van de bevoegdheden van de gemeentesecretaris.

Ondertekening

Regelingsluiting

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland in hun vergadering van 10 december 2019.

de secretaris, de burgemeester,

M.K. van den Heuvel G.C.G.M. Rabelink

Vastgesteld door de burgemeester van Schouwen-Duiveland op 10 december 2019.

de burgemeester,

G.C.G.M. Rabelink

Bijlage Mandatenlijst De Zuidhoek

Nr.

Omschrijving/bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1

Aanbrengen van verschuivingen binnen de door de raad geautoriseerde budgetten

directeur

m.u.v. rente en afschrijving en herstructureringsgelden die op element 66111200 geboekt zijn. Indien de verschuiving gevolgen heeft voor de toegevoegde waarde pmc’s (verschuiving) wordt dit in de kwartaaloverleggen transparant gemaakt.

2

Besluiten tot periodieke herziening van huren

directeur

Toepassen indexering op basis van kadernota begroting. Voor ondertekening: zie volmachten

3

Machtigen van ambtenaren om de bestuursorganen te vertegenwoordigen voor rechterlijke instanties (incl. de commissie bezwaarschriften), alsmede het voeren van verweer

directeur

Waar mogelijk doorlopende machtigingen verstrekken

4

Voeren van correspondentie over de voortgang van een dossier (zowel voorbereiding als uitvoering), inclusief het opvragen van aanvullende informatie

medewerker

Het gaat hierbij nadrukkelijk om correspondentie die geen rechtsgevolg heeft

5

Verstrekken van feitelijke gegevens en informatie aan derden

medewerker

Met inachtneming persprotocol en AVG

6

Vaststellen van formulieren voor indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (art. 4:4 Awb)

directeur

 

7

Desgevraagd geven van algemene voorlichting over onder De Zuidhoek ressorterende aangelegenheden

directeur

Geldt niet t.a.v. zaken, waarvoor in voorlichting op centraal niveau is voorzien

8

Deelnemen aan enquêtes en onderzoeken

medewerker

 

9

Besluiten een aanvraag niet te behandelen (art. 4:5 Awb)

directeur

 

10

Uitstel tot betaling, geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van vorderingen < € 5.000 en het invorderen van vorderingen bij niet-tijdige betaling, zowel privaatrechtelijke vorderingen als vorderingen o.g.v. 4e tranche Awb, inclusief het voeren van gerechtelijke procedures om tot invordering te komen.

directeur

-bij vorderingen > € 5.000 via accounthouder college informeren

-oninbaar verklaarde vorderingen opnemen in debiteurenrapportage en overleggen aan college

11

Het aansprakelijk stellen van derden inzake aangelegenheden die De Zuidhoek betreffen

directeur

Na overleg met de medewerker aansprakelijkstelling van de gemeente.

12

Verzenden ontvangstbevestiging

medewerker

Geldt niet voor bezwaar- of klaagschrift

13

Verdagen van beslissing op bezwaarschriften Awb in gevallen waarin de commissie bezwaarschriften al advies heeft uitgebracht aan het bestuursorgaan

directeur

 

14

Horen van aanvrager resp. belanghebbende als bedoeld in de artt. 4:7 resp. 4:8 Awb

medewerker

 

15

Toekennen subsidies tot een bedrag van € 2.500 voor zover het bevoegdheid van het college betreft

directeur

Mits passend in het beleid en voor zover passend binnen de begroting

16

Toekennen van subsidie begeleid werken

directeur

Mits passend in het beleid en voor zover passend binnen de begroting

17

Correspondentie terzake van bestellingen, leveringen, e.d.

directeur

18

Besluiten tot het aangaan van een overeenkomst t.b.v. de interne bedrijfsvoering en het dagelijks functioneren van het bestuurs- en ambtelijk apparaat

directeur

Onverminderd het door b. en w. vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de door de raad beschikbaar gestelde kredieten of budgetten.

18a

Besluiten tot het aangaan van nieuwe initiatieven

directeur

Nieuwe initiatieven worden vooraf gegaan door een businessplan en een duidelijk kader: welke doelstellingen moeten worden gerealiseerd, wat zijn de kosten, hoe is de financiering geregeld en wat zijn de risico’s? In de pilot met een begin- en eindpunt wordt onderzocht of de businesscase kan worden gerealiseerd. Het college beslist over aangaan van de pilot (conform rapport Strategische koers De Zuidhoek, positionering binnen de Participatiewet, Governance p. 27 en 28)

19

Het doen van uitgaven en verwerven van inkomen in de exploitatiesfeer op basis van de begroting en het beleidsplan

directeur

Beslissing omtrent verschuivingen in de begroting zijn mogelijk tot een bedrag van € 25.000,-

20

Het doen van investeringen binnen de vastgestelde ruimte

directeur

Voor zover passend binnen de begroting. Investeringen mogen niet langer lopen dan de periode waarvoor de begroting is goedgekeurd.

21

Besluiten op een ingebrekestelling

directeur

Mandaten personele aangelegenheden:

Ambtelijk personeel:

22

Toekennen verlof conform hoofdstuk 6 CAR/UWO

directeur

Binnen geldende regeling

23

Toekennen verlof, al dan niet met behoud van bezoldiging om andere redenen dan genoemd in hoofdstuk 6 CAR/UWO

directeur

 

24

Benoemen vast en tijdelijk personeel, niet zijnde MT-leden

directeur

Voor zover passend in de (meerjaren) begroting (formatiemodel)

25

Bevordering MT-leden naar functionele schaal

gemeentesecretaris

Binnen regeling bewust belonen en bezoldigingsregeling

26

Bevordering personeel, niet zijnde MT-leden, naar functionele schaal

directeur

Binnen regeling bewust belonen en bezoldigingsregeling

27

Bewust belonen MT-leden

gemeentesecretaris

Binnen regeling bewust belonen

28

Bewust belonen personeel, niet zijnde MT-leden

directeur

Voor zover passend binnen de begroting

29

Besluiten op verzoek deelname aan cursus, seminar, symposium, e.d.

directeur

Mits passend binnen opleidingsplan/-budget

30

Besluiten tot inhuur van uitzendkrachten, detacheringen en tijdelijke inhuur van capaciteit anderszins, inclusief inhuur of detachering via de eigen B.V.’s

directeur

Voor zover passend binnen de begroting

31

Uitvoeren hoofdstuk 17 CAR/UWO (persoonlijk ontwikkelingsplan)

directeur

Voor zover passend binnen de begroting

32

Besluiten op aanvraag om stage

directeur

Binnen geldende regeling

33

Verlenen eervol ontslag op eigen verzoek vast en tijdelijk personeel

directeur

34

Toekennen seniorenmaatregelen

directeur

Voor zover passend binnen de regelgeving en de begroting

35

Toekennen waarnemingstoelage conform art. 3:1:2 CAR/UWO

directeur

Voor zover passend binnen de begroting

36

Uitbetaling overuren en toeslag onregelmatige dienst

MT

Binnen vastgesteld budget

37

Toekennen gratificatie i.v.m. ambtsjubileum

directeur

Voor zover passend binnen de regelgeving en de begroting 

38

Besluiten tot herplaatsing in andere functie

directeur

Voor zover passend binnen de begroting

39

Vervallen.

40

Besluiten op verzoek vermindering of vermeerdering arbeidsduur

directeur

Binnen door b. en w. toegestane formatie en voor zover passend binnen de regelgeving.

41

Toekennen inconveniëntenvergoeding

directeur

Voor zover passend binnen de regelgeving en de begroting

42

Toekennen reis- en verblijfkosten

directeur

Binnen geldende regeling van De Zuidhoek

43

Uitbetaling vakantie-uren en overschrijving restanturen

directeur

44

Aan- en verkoop verlofuren in het kader van het IKB

directeur

Binnen geldende regeling

45

Opleggen verbod tot of het opleggen van nadere voorwaarden aan het verrichten van nevenwerkzaamheden door medewerkers (art. 15:1e CAR/UWO)

directeur

46

Besluiten tot loondoorbetaling tijdens ziekte

directeur

WSW-werknemers:

47

De bevoegdheden die op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening en de daarvoor geldende cao aan het college toekomen

directeur

48

Besluiten tot afwijking in bijzondere gevallen voor overwerk of onregelmatige dienst, zoals omschreven staat in artikel 35, 36 en 37 van de CAO

directeur

N.B. 1:

Voor zover de omschrijving van de bevoegdheid betrekking heeft op de directeur wordt voor “directeur” in de kolom gemandateerde gelezen: “gemeentesecretaris”.