Regeling vervallen per 01-01-2018

INTERNE KLACHTENREGELING GEMEENTE SIMPELVELD

Geldend van 30-09-2000 t/m 31-12-2017

Intitulé

INTERNE KLACHTENREGELING GEMEENTE SIMPELVELD

De raad van de gemeente Simpelveld;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 juni 2000;

gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT:

tot vaststelling van de volgende Interne klachtenregeling gemeente Simpelveld.

Hoofdstuk I Begripsomschrijvingen en Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan:

    • 1.

      de gemeenteraad en de commissies;

    • 2.

      (een lid van) het college van burgemeester en wethouders;

    • 3.

      de burgemeester.

  • b.

    centraal meldpunt/klachtencoördinator: een medewerker van het stafbureau POB.

  • c.

    afdelingshoofd: het hoofd van een van de afdelingen.

  • d.

    klacht: een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • e.

    gedraging: ieder handelen of nalaten te handelen jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon door:

    • 1.

      een bestuursorgaan;

    • 2.

      een ambtenaar, een gewezen ambtenaar, of een op grond van diens werkzaamheid aan een ambtenaar gelijk te stellen persoon (inclusief arbeidscontractanten) in de uitvoering van zijn functie.

Artikel 1.2 Algemene bepalingen

  • 1. Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan/ambtenaar zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2. Een gedraging van een ambtenaar wordt aangemerkt als een gedraging van het daarvoor verantwoordelijke bestuursorgaan.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van klachten.

  • 4. Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht. Bij een schriftelijke klacht wordt dit schriftelijk aan de klager en aan degene over wie werd geklaagd bevestigd. Klachten worden gemeld bij de klachtencoördinator.

Hoofdstuk 2 Behandeling klachten

Artikel 2.1 Wijze van indiening

  • 1. Mondelinge klachten (telefonisch of tijdens een bezoek aan de gemeente) worden zo mogelijk informeel en mondeling afgedaan. Indien een burger zich mondeling of telefonisch met een klacht tot de gemeente wendt, wordt geprobeerd de klacht direct op te lossen. Mondelinge klachten worden gemeld bij de klachtencoördinator. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt de klager doorverwezen naar de klachtencoördinator. Deze wijst op de mogelijkheid schriftelijk een klacht in te dienen. Een verzoek om hulp hierbij wordt gehonoreerd. Een door de klachtencoördinator op schrift gestelde klacht wordt ter ondertekening voorgelegd aan de klager ter bevestiging van de juiste weergave van de klacht.

  • 2. Een schriftelijke klacht wordt ingediend bij het daartoe door burgemeester en wethouders in te richten centraal meld punt, de klachtencoördinator.

  • 3. De klachtencoördinator stuurt een afschrift van de klacht naar de vakportefeuillehouder, de burgemeester en de klachtbehandelaar.

  • 4. De klacht cliënt bij voorkeur zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk een jaar nadat de gedraging zich heeft voorgedaan te worden ingediend.

  • 5. Een schriftelijke klacht is ondertekend en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de gedraging waartegen de klacht zich richt.

Artikel 2.2 Registratie

Elke ingediende klacht wordt bij het centraal meldpunt door de klachtencoördinator geregistreerd en voorgelegd aan degene die de klacht op grond van artikel 2.4 behandelt.

Artikel 2.3 Ontvangstbevestiging

  • 1. De ontvangst van een klacht wordt meteen door de klachtencoördinator schriftelijk aan de klager bevestigd.

  • 2. In de bevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 3. Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, krijgt de klacht, de daarbij meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift toegezonden.

  • 4. De klachtencoördinator draagt zorg voor de voortgangsbewaking van de klachtenbehandeling en het onderhouden van contact met de klager.

Artikel 2.4 Klachtbehandelaar

Een klacht wordt onderzocht en behandeld door:

  • 1.

    1.het hoofd van de betreffende afdeling indien het een gedraging van een ambtenaar van zijn afdeling betreft;

  • 2.

    de gemeentesecretaris indien het een gedraging van een afdelingshoofd of commandant van de brandweer betreft;

  • 3.

    de burgemeester indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;

  • 4.

    de burgemeester indien het een gedraging van een bestuursorgaan betreft;

  • 5.

    de locoburgemeester indien het een gedraging van de burgemeester als bestuursorgaan betreft.

Artikel 2.5 Niet-ontvankelijkheid

  • 1. Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

    • a.

      de klacht betrekking heeft op:

      • -

        het algemeen gemeente!ijk beleid;

      • -

        algemeen verbindende voorschriften;

      • -

        aangelegenheden die niet vallen onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.

    • b.

      niet is voldaan aan het vereiste in artikel 2.1, lid 2 sub d, en klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen een week verstrekt nadat hij door de klachtencoördinator op deze tekortkoming is gewezen;

    • c.

      het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is; dan wel indien zij betrekking heeft op een gedraging:

    • d.

      die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    • e.

      waar reeds eerder een klacht tegen is ingediend en is behandeld;

    • f.

      waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;

    • g.

      waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;

    • h.

      die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan we! indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 2. Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt klager door het college van burgemeester en wethouders zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan.

  • 3. De onder lid 2 bedoelde termijn wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de gemeente de klager uitnodigt de klacht aan te vullen, tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de daarvoor geste!de termijn ongebruikt is verstreken.

Artikel 2.6 Onderzoek en horen

  • 1. Degene die op grond van artikel 2.4 daartoe is aangewezen, behandelt de klacht en stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 2. Als degene die het onderzoek leidt dit wenselijk acht, en de betrokkenen daarmee instemmen, kan het horen van de klager en de ambtenaar gelijktijdig plaatsvinden.

  • 3. Zowel de klager als degene op wie de klacht betrekking heeft, kunnen zich in het gesprek laten bijstaan door iemand van hun keuze.

  • 4. Van het horen van klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is den wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 5. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 2.7 Afdoening

  • 1. De klachtbehandelaar rapporteert binnen vier weken na de datum van ontvangst van de klacht schriftelijk aan burgemeester en wethouders. De rapportage bevat een verslag van de hoorzitting a!s bedoeld in artikel 2.6. De rapportage gaat vergezeld van een conceptbesluit.

  • 2. Binnen twee weken nadat de rapportage is uitgebracht, besluiten burgemeester en wethouders over de afdoening van de klacht. Burgemeester en wethouders doen de klacht derhalve binnen zes weken na de datum van ontvangst van de klacht af.

  • 3. Burgemeester en wethouders stellen de klager en degene tegen wie de klacht is gericht schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, de beslissing op de klacht alsmede van de eventuele conclusies die eraan zijn verbonden.

  • 4. Burgemeester en wethouders verstrekken desgevraagd aan derden een afschrift of uittreksel van de beslissing op de klacht, waarbij zoveel a!s mogelijk de anonimiteit van de in de beslissing genoemde personen wordt gewaarborgd.

  • 5. Indien de klacht niet binnen een termijn van zes weken kan worden afgedaan, kan de klachtbehandelaar de afdoening voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedrag de klacht betrekking heeft.

Hoofdstuk 3 Rapportage

Artikel 3.1 Jaaroverzicht

  • 1. Burgemeester en wethouders brengen over ieder afgelopen kalenderjaar verslag uit van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn genomen;

  • 2. Het geanonimiseerde jaaroverzicht wordt - zo nodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen - ter kennisname voorgelegd aan de commissie Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 4.1 Onvoorziene situaties

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 4.2 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de derde dag na de bekendmaking.

Artikel 4.3 Citeerartikel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Interne klachtenregeling gemeente Simpelveld”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Simpelveld van 31 augustus 2000
de secretaris, de voorzitter,
J.M.G. Hermans H.G.G. Bogman