Regeling vervallen per 09-02-2018

Verordening op de heffing en invordering van leges 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 08-02-2018

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2016

De raad van de gemeente Sint Anthonis;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2015;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

B E S L U I T

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

(Legesverordening 2016).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van n e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    stukken, inlichtingen of nasporingen waarvan de kosteloze afgifte, verstrekking of verrichting bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd.

  • 2.

    Leges worden voorts niet geheven voor:

    • a.

      diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

    • b.

      diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

    • c.

      het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

    • d.

      het in behandeling nemen van een aanvraag van ventvergunning of vergunning om geld of goederen in te zamelen of een markt of tentoonstelling te organiseren voor een ideëel doel;

    • e.

      het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag voor meerderjarige gezinsleden van gastgezinnen ten behoeve van (tijdelijke) opvang van minderjarige kinderen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

  • 3. In afwijking van artikel 4:90, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, wordt in geval van contante betaling geen kwitantie afgegeven in de volgende gevallen: a. een aanvraag tot het verkrijgen van een Eigen verklaring.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening 2015’ van 10 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. De ‘1e wijziging Legesverordening 2015’ van 14 april 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 3. De ‘2e wijziging Legesverordening 2015’ van 18 juni 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 4. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2016.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Sint
Anthonis van 10 december 2015.
De Raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
mr. A.P.J.L. Keijzers, M.L.P. Sijbers

BIJLAGE:

Inhoud legestarieventabel 2016 behorende bij de legesverordening

Titel 1

Algemene dienstverlening

Pagina

Hoofdstuk

1

Burgerlijke stand

3

2

Reisdocumenten

4

3

Rijbewijzen

4

4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4

5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

5

6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

5

7

Bestuursstukken

6

8

Vastgoedinformatie

7

kadastrale balie

8

9

Overige publiekszaken

8

10

Gemeentearchief

8

11

Huisvestingswet

9

12

Leegstandwet

9

13

Gemeentegarantie

9

14

Marktstandplaatsen

9

15

Winkeltijdenwet

9

16

Kansspelen

9

17

Kinderopvang

9

18

Telecommunicatie

10

19

Verkeer en vervoer

10

20

Diversen

10

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk

1

Begripsomschrijvingen

11

2

Vooroverleg (beoordeling schetsplan/conceptaanvraag/principeverzoek/vergunningsvrij)

12

3

Omgevingsvergunning

12

2.3.1

Bouwactiviteiten

12

2.3.2

Aanlegactiviteiten

13

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

13

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

14

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

14

2.3.6

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

15

2.3.7

Aanleggen of veranderen weg

15

2.3.8

Kappen

15

2.3.9

Opslag van roerende zaken

15

2.3.10

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

15

2.3.11

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

15

2.3.12

Andere activiteiten

16

2.3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

16

2.3.14

Beoordeling bodemrapport

16

2.3.15

Advies

16

2.3.16

Verklaring van geen bedenkingen

17

2.3.17

Procedure vaststelling hogere grenswaarde Wet Geluidhinder

17

2.3.18

Toetsing zorgvuldige veehouderij/ Brabantse zorgvuldigheidsscore

17

4

Vermindering

17

5

Teruggaaf

18

6

Intrekking omgevingsvergunning

19

7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van een geringe wijziging project

19

8

Overschrijven (omgevings)vergunningen

19

9

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

19

10

Leegstandwet

19

11

In deze titel niet benoemde beschikking

20

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk

1

Horeca

20

2

Organiseren evenementen of markten

20

3

Prostitutiebedrijven

20

4

Splitsingsvergunning woonruimte

21

5

Leefmilieuverordening

21

6

Algemene plaatselijke verordening

21

7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

21

9

Restitutie

21

Behoort bij het raadsbesluit van 10 december 2015 nr.:

Zaak 15-15814

Mij bekend,

De Griffier,

Mr. A.J.P.L. Keijzers

tarief 2016

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedraagt:

1.1.1.1

op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 20.00 uur, op tijdstippen niet aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie (maandag- en dinsdagmorgen om 09.00 uur), indien het huwelijk/partnerschap voltrokken wordt in het gemeentehuis, het zogenaamde “weektarief”

€ 502,63

1.1.1.2

op zaterdag en zondag tussen 09.00 uur tot 20.00 uur, indien het huwelijk/ partnerschap voltrokken wordt in het gemeentehuis, het zogenaamde “weekendtarief”

€ 578,93

1.1.1.3

op maandag tot en met zondag tussen 09.00 en 20.00 uur, indien het huwelijk/partnerschap voltrokken wordt op locatie

€ 350,17

1.1.2

Wanneer het een bruidspaar of partners betreffende de partnerschapsregistratie betreft, die niet zijn ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie, wordt boven het tarief verschuldigd ingevolge artikel 1.1.1., een tarief geheven van:

€ 89,89

1.1.3

Indien partijen bij het sluiten van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk gebruik maken van een ambtelijke getuige wordt, boven het tarief verschuldigd ingevolge 1.1.1., per ambtelijke getuige een tarief berekend van:

€ 39,14

1.1.4

Het tarief voor de benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag bedraagt:

€ 201,90

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

€ -

1.1.5.1

een (duplicaat) trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 22,98

1.1.5.2

een (duplicaat) trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 39,19

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

€ -

1.1.6.1

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte

€ 15,91

1.1.6.2

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar

€ 15,91

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van lijsten als in 1.1.6.1 en 1.1.6.2 bedoeld:

1.1.7.1

voor de periode van een maand

€ 15,91

1.1.7.2

voor de periode van drie maanden

€ 39,24

1.1.7.3

voor de periode van zes maanden

€ 72,87

1.1.7.4

voor de periode van een jaar

€ 134,73

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 26,74

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.10

Tot het verkrijgen van:

1.1.10.1

een akte van de burgerlijk stand

*

1.1.10.2

een uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

*

1.1.10.3

een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

*

1.1.10.4

een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijk stand

*

1.1.10.5

een attestatie de vita

*

* het bedrag zoals is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijk stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

*

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

*

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

*

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

*

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

*

1.2.3

Van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

*

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

*

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

*

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

*

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

*

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van:

*

* het maximum bedrag zoals is vastgesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, naar beneden afgerond tot op 5 cent nauwkeurig wanneer contant betaald wordt.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

*

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

*

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

*

1.3.3

Indien aan de aanvrager van een rijbewijs reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag door de aanvrager niet compleet kan worden overgelegd, dan wordt boven het in artikel 1.3.1 en 1.3.2 verschuldigde tarief een bedrag geheven, voorzover dit wettelijk is toegestaan van:

*

1.3.4

Tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 6,25

1.3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een Eigen verklaring: (wettelijke tarief)

De door het CBR opgedrukte prijs.

* het wettelijk vastgestelde maximum tarief

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

*

1.4.2.2

Indien het document wordt aangevraagd via de gemeentelijke webwinkel

€ 6,30

1.4.2.2.1

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.2

voor 1 tot en met 100 verstrekkingen

€ 235,63

1.4.2.2.3

voor 101 tot en met 500 verstrekkingen

€ 1.048,28

1.4.2.2.4

voor 501 tot en met 1.000 verstrekkingen

€ 1.572,57

1.4.2.2.5

voor 1.001 tot en met 5.000 verstrekkingen

€ 5.054,85

1.4.2.2.6

voor 5.001 tot en met 10.000 verstrekkingen

€ 6.739,88

1.4.2.2.7

voor elke verstrekking boven de 10.000, per verstrekking

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

Niet meer mogelijk

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 6,31

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 1 tot en met 100 verstrekkingen

€ 235,63

1.4.4.2.2

voor 101 tot en met 500 verstrekkingen

€ 1.048,28

1.4.4.2.3

voor 501 tot en met 1.000 verstrekkingen

€ 1.572,57

1.4.4.2.4

voor 1.001 tot en met 5.000 verstrekkingen

€ 5.054,85

1.4.4.2.5

voor 5.001 tot en met 10.000 verstrekkingen

€ 6.739,88

1.4.4.2.6

voor elke verstrekking boven de 10.000, per verstrekking

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen:

1.4.5.1

indien het afschrift bestaat uit ten hoogste 49 pagina's

€ 6,87

1.4.5.2

indien het afschrift bestaat uit 50 tot 100 pagina's

€ 17,68

1.4.5.3

indien het afschrift bestaat uit 100 of meer pagina's

€ 29,85

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 25,60

1.4.7

Verstrekkingen aan GBA-afnemers (wettelijk tarief)

1.4.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens op papier aan GBA-afnemers, per verstrekking

*

1.4.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens op een alternatief medium aan GBA-afnemers (wettelijk tarief)

*

1.4.8

De (wettelijke vastgestelde) leges bedragen voor het in behandeling nemen van een verzoek tot verlening van het Nederlanderschap, indien het betreft:

1.4.8.1

een enkelvoudig verzoek (tariefcode D)

*

1.4.8.2

een enkelvoudig verzoek op basis van verminderd tarief (tariefcode F)

*

1.4.8.3

een gemeenschappelijk verzoek (tariefcode E)

*

1.4.8.4

een gemeenschappelijk verzoek op basis van verminderd tarief (tariefcode G)

*

1.4.8.5

per minderjarig mee naturaliserend kind (tariefcode H)

*

1.4.8.6

een enkelvoudig verzoek opteren Nederlanderschap

*

1.4.8.7

een gemeenschappelijk verzoek opteren Nederlanderschap

*

1.4.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van een Verklaring omtrent gedrag:

*

* het wettelijk vastgestelde maximumtarief.

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 12,52

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een volledig exemplaar van de gemeentelijke begroting/rekening (programmabegroting/rekening, productenraming/realisatie en beheerstoelichting/rekening)

€ 27,93

1.7.1.2

een exemplaar van de beheerstoelichting bij de gemeentelijke begroting/rekening

€ 13,94

1.7.1.3

een exemplaar van de gemeentelijke begroting/rekening

€ 13,94

1.7.1.4

een exemplaar van de gemeentelijke productenraming/realisatie

€ 13,89

1.7.1.5

een exemplaar van de gemeentelijke kadernota

€ 6,77

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering,

1.7.2.1.1.1

per exemplaar, bij afgifte

€ 5,20

1.7.2.1.1.2

per exemplaar, bij toezending

€ 8,28

1.7.2.1.2

de agenda met bijlagen, uitgezonderd de onder 1.7.1.1 t/m 1.7.1.5 genoemde stukken van een openbare raadsvergadering:

1.7.2.1.2.1

per exemplaar, bij afgifte

€ 5,20

1.7.2.1.2.2

per exemplaar, bij toezending

€ 8,28

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen:

1.7.2.2.1.1

per exemplaar, bij afgifte

€ 26,66

1.7.2.2.1.2

per exemplaar, bij toezending

€ 64,03

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen:

1.7.2.2.2.1

per exemplaar, bij afgifte

€ 26,66

1.7.2.2.2.2

per exemplaar, bij toezending

€ 64,03

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per exemplaar

€ 3,84

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per exemplaar

€ 3,84

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie, bij toezending

€ 39,24

1.7.3.2.2

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie

€ 64,03

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.4.1

een afschrift van de (A)lgemene (P)laatselijke (V)erordening

€ 63,38

1.7.4.2

een afschrift van de bouwverordening

€ 63,38

1.7.4.3

een afschrift van de toelichting op de bouwverordening

€ 63,38

1.7.4.4

een afschrift van nadere regelen, behorende bij de bouwverordening, per regeling

€ 4,80

1.7.4.5

een afschrift van de brandveiligheidverordening

€ 17,98

1.7.4.6

een afschrift van de beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen

€ 17,98

1.7.4.7

een exemplaar van de exploitatieverordening, als bedoeld in hoofdstuk IV van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, inclusief de tot de datum van verstrekking verschenen aanvullingen en wijzigingen

€ 5,71

1.7.5

een afschrift van een besluit, houdende een algemeen verbindend voorschrift: (anders dan de hiervoor vermelde verordeningen)

1.7.5.1

voor 1 t/m 10 blz. of gedeelte daarvan, per blz.

€ 0,30

1.7.5.2

en voor elke volgende blz. of gedeelte daarvan:

1.7.5.2.1

per bladzijde, enkelzijdig bedrukt

€ 0,25

1.7.5.2.2

per bladzijde, dubbelzijdig bedrukt

€ 0,35

1.7.5.2.3

per bladzijde, als pdf bestand, per e-mail verzonden

€ 0,15

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart, structuurplan of stadsvernieuwingsplan behorende bij de legger bedoeld in 1.8.2.2, worden tarieven geheven zoals opgenomen in Titel 1 hoofdstuk 20 "Diversen" van deze tarieventabel.

1.8.1.2

Voor het in behandeling van een aanvraag tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart, structuurplan of stadsvernieuwingsplan behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, worden tarieven geheven zoals opgenomen in Titel 1 hoofdstuk 20 "Diversen" van deze tarieventabel.

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 5,66

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 13,69

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 5,66

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 13,69

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 13,69

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 5,66

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 5,66

1.8.3.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan:

1.8.3.3.1

voor 1 t/m 10 adrescoördinaten, per adrescoördinaat

€ 5,66

1.8.3.3.2

voor elke extra adrescoördinaat

€ 0,56

1.8.4

Het tarief voor het verstrekken van een (duplicaat) WOZ-taxatieverslag aan (mede) belanghebbende of gebruiker bedraagt per verslag:

1.8.4.1

door belanghebbende of gebruiker gedownload via internet

1.8.4.2

opgevraagd en betaald aan de balie, of via de webwinkel

€ 5,66

1.8.4.3

telefonisch, schriftelijk, per e-mail of op elke andere wijze, waarbij betaling achteraf plaatsvindt

€ 13,69

1.8.4.4

in het geval dat een taxatieverslag niet via internet gedownload kan worden, zal één taxatieverslag per WOZ-object per belastingjaar kosteloos verstrekt worden. Voor ieder extra (duplicaat) taxatieverslag wordt het tarief berekend zoals opgenomen onder 1.8.4.2.

1.8.4.5

Een beperkt aantal waardegegevens kan worden verstrekt van andere dan eigen panden indien de aanvrager bij die gegevens voor de belastingheffing belang heeft:

1.8.4.5.1

waardegegevens voor de eerste 5:

€ 8,18

1.8.4.5.2

voor elk waardegegeven boven het aantal van 5, per waardegegeven:

€ 1,06

1.8.5

Kadastrale balie

1.8.5.1

Afschrift uit de kadastrale registers (kopie van een akte of een ander stuk)

Het door het Kadaster vastgestelde balie tarief

1.8.5.2

Uittreksel kadastrale kaart met omgevingskaart

Het door het Kadaster vastgestelde balie tarief

1.8.5.3

Kadastraal bericht eigendom (de belangrijkste gegevens van een perceel)

Het door het Kadaster vastgestelde balie tarief

1.8.5.4

Hypothecair uittreksel (overzicht van de hypotheken en/of beslagen waarmee een perceel belast is; ook bij een negatieve mededeling

Het door het Kadaster vastgestelde balie tarief

1.8.6

Voor het mondeling verstrekken van inlichtingen is het recht verschuldigd als opgenomen in Titel 1 onder 1.20.2.7, met dien verstande dat ingeval deze inlichtingen telefonisch of per fax worden verstrekt, bovendien per verstrekking verschuldigd is (i.v.m. verzending nota)

€ 14,56

1.8.7

Het tarief voor nasporingen in het gemeentelijk kadaster bedraagt voor elk daaraan besteed kwartier: Gedeelten van een kwartier worden voor een vol kwartier gerekend.

€ 25,35

1.8.8

Voor het samenstellen van tekeningen of het verrichten van teken werk-zaamheden is het recht verschuldigd als opgenomen in Titel 1 onder 1.20.2.7 vermeerderd met:

voor elk daar besteed kwartier. Gedeelten van een kwartier worden voor een vol kwartier gerekend.

€ 25,35

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, wordt het wettelijke tarief genoemd in 1.4.9 van deze tarieventabel geheven.

1.9.1.2

tot afgifte van alle andere verklaringen, tot welker afgifte het gemeentebestuur op verlangen van particulieren bevoegd is, een en ander voor zover niet begrepen in enige andere paragraaf van deze verordening en daarbij behorende tabel

€ 5,20

1.9.1.3

Tot het uitreiken van de hiervoor genoemde verklaringen, indien deze door andere instanties zijn afgegeven

€ 5,20

1.9.2.1

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 10,55

1.9.2.2

Tot het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager

€ 10,55

1.9.2.3

Tot het afgeven van een verklaring, dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens name het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld

€ 10,55

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 26,74

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 1,92

1.10.2.2

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk: de tarieven zoals opgenomen in hoofdstuk 20 "Diversen" van deze tarieventabel.

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Verplaatst naar titel 3, hoofdstuk 4

Hoofdstuk 12 Leegstandwet is verplaatst naar Titel 2, hoofdstuk 10

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14

De tarieven zoals opgenomen in de tarieventabel van de Marktverordening.

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 20,65

1.15.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 6,31

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 34,00

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 22,50

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€ 136,00

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 90,50

1.16.2

De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaald maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

€ 7,40

1.16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de APV Sint Anthonis

gereserveerd

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor registratie in het Landelijk Register op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen voor:

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 1.47, eerste lid van de Wet kinderopvang, per uittreksel

kosteloos

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 1.47, eerste lid van de Wet kinderopvang, per verstrekking

kosteloos

1.17.3

een locatie voor buitenschoolse opvang (BSO), een kinderdagverblijf (KDV) of een peuterspeelzaal (PSZ)

€ 789,60

1.17.4

een locatie voor gastouderbureau (GOB)

€ 789,60

1.17.5

een locatie voor gastouderopvang (GO)

€ 493,50

1.17.6

Verkort onderzoek voor registratie gastouderopvang (GO)

€ 394,80

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18

Aanvraag/Melding ten behoeve van instemming/vergunning voor werkzaamheden aan kabels en/of leidingen

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid Telecommunicatiewet, dan wel een aanvraag voor een vergunning voor het aanleggen van overige kabels en/of leidingen, gezamenlijk benoemd in artikel 4 eerste en tweede lid van de AVOI gemeente Sint Anthonis:

€ 378,80

1.18.1.1

Het bedrag genoemd in 1.18.1 wordt, bij aaneengesloten graafwerkzaamheden over een lengte van 25 meter of meer, voor het uitvoeren van coördinatie en toezicht met een toeslag over de bemeten sleuflengte per strekkende meter sleuf verhoogd met:

€ 1,21

1.18.1.2

Het bedrag genoemd in 1.18.1 wordt, indien overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met:

€ 81,15

1.18.1.3

Het bedrag genoemd in 1.18.1 wordt, indien de aanvrager verzoekt om inhoudelijke afstemming bij de beoordeling, of het bijwonen van een bouwvergadering per vergadering verhoogd met

€ 81,15

1.18.1.4

Het bedrag genoemd in 1.18.1 wordt, indien met betrekking tot een aanvraag/melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college is opgesteld.

1.18.1.5

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag/melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.18.2

Indien het betreft werkzaamheden van niet ingrijpende aard bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de melding de helft van het bedrag genoemd in 1.18.1:

€ 189,40

1.18.2.1

Indien het betreft de melding voor een proefsleuf wordt het legesbedrag verrekend met de aanvraag of melding waartoe deze proefsleuf dient, indien en zodra de aanvraag of melding wordt ingediend conform 1.18.1

1.18.3

Indien het betreft spoedeisende werkzaamheden dan wel calamiteiten bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de melding de helft van het bedrag genoemd in 1.18.1:

€ 189,40

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 56,06

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 56,06

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):

1.19.3.1

indien een geneeskundig verzoek heeft plaatsgevonden

€ 43,83

1.19.3.2

indien geen geneeskundig verzoek heeft plaatsgevonden

€ 18,63

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 5,56

1.20.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.2.1.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,56

1.20.2.1.2

dubbelzijdige pagina op papier van A4-formaat

€ 0,81

1.20.2.1.3

in kleur geprint, per pagina op papier van A4-formaat

€ 1,06

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A3-formaat

€ 1,06

1.20.2.2.2

dubbelzijdige pagina op papier van A3-formaat

€ 1,57

1.20.2.2.3

in kleur geprint, per pagina op papier van A3-formaat

€ 2,22

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 8,59

1.20.2.4.1

het scannen en per e-mail verzenden van stukken, 50% van de in dit hoofdstuk opgenomen tarieven.

1.20.2.4.2

het verzenden van (bestaande) digitale bestanden, 25% van de in dit hoofdstuk opgenomen tarieven.

1.20.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 15,35

1.20.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 5,56

1.20.2.6

het opzoeken van dossiers, het doen van nasporingen in dossiers en geautomatiseerde bestanden, het scannen en/of verzenden van digitale en analoge stukken, alsmede het verlenen van bijstand bij onderzoeken en het verstrekken van een toelichting, voor ieder daaraan voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per besteed kwartier Gedeelten van een kwartier worden voor een vol kwartier gerekend.

€ 26,74

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699, uitgave 2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. De door de aanvrager opgegeven bouwkosten worden door het bevoegd gezag gecontroleerd en vastgesteld middels toepassing van het boekwerk 'Basisbedragen Gebouwen' van het Nederlands Bouwkosten Instituut, uitgave 1e druk 2015;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.1.4

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.1.5

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift

Hoofdstuk 2 Vooroverleg

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.2.1

een verzoek om beoordeling van een schetsplan/vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is:

€ 150,00

2.2.2

een verzoek om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

30,00%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

2.2.3

een verzoek om een quickscan voor het verlenen van planologische medewerking voor een plan dat niet binnen het bestemmingsplan past:

€ 900,00

2.2.4

een verzoek om beoordeling van een (bouw)plan of deze vergunningsvrij gerealiseerd kan worden:

€ 75,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en overige hoofdstukken van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan 1.000,00 bedragen:

€ 134,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten 1.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 5.000,00:

€ 206,00

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten 5.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 10.000,00:

€ 335,00

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten 10.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 25.000,00:

€ 567,00

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten 25.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 50.000,00:

€ 800,00

vermeerderd met: (over het bedrag dat de 25.000,00 te boven wordt gegaan)

4,20%

2.3.1.1.6

indien de bouwkosten 50.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 100.000,00:

€ 1.850,00

vermeerderd met: (over het bedrag dat de 50.000,00 te boven wordt gegaan)

4,10%

2.3.1.1.7

indien de bouwkosten 100.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 200.000,00:

€ 3.900,00

vermeerderd met: (over het bedrag dat de 100.000,00 te boven wordt gegaan)

3,67%

2.3.1.1.8

indien de bouwkosten 200.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 500.000,00:

€ 7.570,00

vermeerderd met: (over het bedrag dat de 200.000,00 te boven wordt gegaan)

3,34%

2.3.1.1.9

indien de bouwkosten 500.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 1.000.000,00:

€ 17.590,00

vermeerderd met: (over het bedrag dat de 500.000,00 te boven wordt gegaan)

3,03%

2.3.1.1.10

indien de bouwkosten 1.000.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 2.000.000,00:

€ 32.740,00

vermeerderd met: (over het bedrag dat de 1.000.000,00 te boven wordt gegaan)

2,88%

2.3.1.1.11

indien de bouwkosten 2.000.000,00 of meer bedragen, doch minder dan 5.000.000,00:

€ 61.600,00

vermeerderd met: (over het bedrag dat de 2.000.000,00 te boven wordt gegaan)

2,49%

2.3.1.1.12

indien de bouwkosten 5.000.000,00 of meer bedragen:

€ 136.300,00

vermeerderd met: (over het bedrag dat de 5.000.000,00 te boven wordt gegaan)

1,00%

Adviescommissie cultuurhistorische waardebepaling

2.3.1.2

Een verzoek om een (formeel of informeel) plan voor te leggen aan bovengenoemde commissie om advies uit te brengen over de cultuurhistorische waarde van bestaande bebouwing, per beoordeling worden de volgende kosten in rekening gebracht:

€ 150,00

Adviescommissie agrarische bouwaanvragen

2.3.1.3

Indien voor de aanvraag om een omgevingsvergunning een advies van de “Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen” omtrent agrarische dan wel agrarisch verwante bedrijfsactiviteiten naar oordeel van het bevoegd gezag noodzakelijk is, worden de legeskosten verhoogd met:

€ 798,60

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.3 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang, gereedkomen en/of in gebruik name met betrekking tot die activiteit(en):

115,00%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Met een minimum verhoging van

€ 50,00

en een maximum verhoging van

€ 1.500,00

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Voor het beoordelen van aanvullende gegevens als gevolg van een onvolledige aanvraag worden geen aanvullende leges geheven.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 258,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo bedraagt het tarief:

2.3.3.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 309,00

Er worden geen leges voor een binnenplanse afwijking geheven indien deze afwijking ziet op het toestaan van uitbreiding van bebouwing ten dienste van een veehouderij en waarbij getoetst wordt aan de nader gestelde regels in de Verordening ruimte 2014 en/of de Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV) zoals ook bedoeld in artikel 2.3.18. Deze afwijking blijft bij de berekening van de overige leges in 2.3.3 ook verder buiten beschouwing.

2.3.3.1.2

indien sprake van twee of meer binnenplanse afwijkingen in één aanvraag wordt het tarief in 2.3.3.1.1 per extra afwijking vermeerderd met:

€ 103,00

2.3.3.2.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 412,00

2.3.3.2.2

indien sprake van twee of meer binnen- en/of buitenplanse (kleine) afwijkingen in één aanvraag wordt het tarief in 2.3.3.2.1 per extra afwijking vermeerderd met:

€ 103,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 2.575,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 309,00

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 309,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 309,00

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 309,00

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte van:

2.3.4.1

- minder dan 100 m2

€ 386,00

2.3.4.2

- 100 m2 of meer, doch minder dan 500 m2

€ 386,00

vermeerderd met € 1,29 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 100 m2

2.3.4.3

- 500 m2 of meer, doch minder dan 2.000 m2

€ 902,00

vermeerderd met € 0,51 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 500 m2

2.3.4.4

- 2.000 m2 of meer, doch minder dan 5.000 m2

€ 1.667,00

vermeerderd met € 0,21 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 2.000 m2

2.3.4.5

- 5.000 m2 of meer, doch minder dan 50.000 m2

€ 2.297,00

vermeerderd met € 0,04 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 5.000 m2

2.3.4.6

- 50.000 m2 of meer

€ 4.097,00

vermeerderd met € 0,02 per m2 van de gebruiksoppervlakte boven de 50.000 m2

2.3.4.7

Het tarief als vermeld onder 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.6 wordt afgerond op hele euro’s naar beneden.

2.3.4.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo afwijkend van c.q. aanvullend op een eerder afgegeven omgevingsvergunning voor deze activiteit, wordt voor wat betreft het gewijzigde c.q. aanvullende gedeelte berekend volgens de onder 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.7 vermelde tarieven. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat in feite van een nieuwe omgevingsvergunning dient te worden gesproken.

2.3.4.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een verklaring van overdracht van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo aan een nieuwe eigenaar

€ 103,00

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of in de gemeentelijke monumentenverordening aangewezen monumenten, waarvoor op grond van die provinciale verordening of de gemeentelijke monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 257,00

2.3.5.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 257,00

2.3.5.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of in de gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of de gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 257,00

2.3.6

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo:

€ 257,00

2.3.7

Aanleggen of veranderen weg

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 257,00

2.3.8

Kappen

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 77,00

2.3.9

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 en 2:19 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.9.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 155,00

2.3.9.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 155,00

2.3.10

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 155,00

2.3.10.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitat en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 155,00

2.3.11

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 155,00

2.3.12

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.12.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 155,00

2.3.12.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 155,00

2.3.12.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 155,00

2.3.12.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.13.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.13.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.14

Beoordeling onderzoeksrapporten

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift of naar beoordeling van het bevoegd gezag voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een onderzoeksrapport wordt beoordeeld:

2.3.14.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 206,00

2.3.14.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 206,00

2.3.14.3

voor de beoordeling van een akoestisch onderzoeksrapport

€ 460,00

2.3.15

Advies

2.3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het aanvragen van het bedoelde advies aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.15.2

Indien een begroting zoals bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag (verder) in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.16

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.16.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 412,00

2.3.16.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het aanvragen van het bedoelde advies aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag (verder) in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.17

Procedure vaststelling hogere grenswaarde Wet Geluidhinder

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet Geluidhinder

€ 412,00

2.3.18

Toetsing zorgvuldige veehouderij (Verordening ruimte 2014)/Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV)

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde elders in deze titel bedraagt het extra tarief, indien een aanvraag om een omgevingsvergunning op grond van de Verordening ruimte 2014 en/of het bestemmingsplan getoetst moet worden aan de Toetsing zorgvuldige veehouderij en/of de Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV):

€ 1.803,00

2.3.19

Cumulatieve geurhinder

2.3.19.1

Indien in het kader van de in deze titel betreffende onderdelen een berekening van de cumulatieve geurhinder uitgevoerd en/of getoets dient te worden, wordt onverminderd het bepaalde elders in deze titel, het legesbedrag verhoogd met:

€ 625,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Vermindering leges onderdelen hoofdstuk 2

2.4.1.1

Indien een omgevingsvergunning vooraf is gegaan door een verzoek, zoals bedoeld in hoofdstuk 2 behorende bij deze titel, wordt het in rekening gebrachte bedrag in dat hoofdstuk, m.u.v. de leges in artikel 2.2.3, in het geval dat een uiteindelijke formele aanvraag leidt tot een omgevingsvergunning verrekend met de legeskosten van deze vergunning. De verrekening vindt enkel plaats indien het verzoek en de uiteindelijke vergunning betrekking hebben op hetzelfde project.

2.4.2

Omgevingsvergunning met 5 of meer activiteiten

2.4.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.3, 2.3.17, 2.3.18, en 2.3.19. De vermindering bedraagt:

2.4.2.2

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.4

bij 15 of meer activiteiten:

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

2.4.3

Vermindering leges bij toetsing verouderd bestemmingsplan

2.4.3.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bestaat aanspraak op vermindering van leges zoals bepaald in artikel 2.3.1.1, indien getoetst dient te worden aan een bestemmingsplan dat ouder dan 10 jaar is en waarop artikel 3.1, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) van toepassing is.

De vermindering bedraagt:

10%

2.4.3.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo en indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º van de Wabo wordt toegepast, bestaat aanspraak op vermindering van leges zoals bepaald in artikel 2.3.3.1.1 en 2.3.3.1.2, indien getoetst dient te worden aan een bestemmingsplan dat ouder dan 10 jaar is en waarop artikel 3.1, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) van toepassing is.

De vermindering bedraagt:

100%

2.4.3.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bestaat aanspraak op vermindering van leges zoals bepaald in artikel 2.3.2, indien getoetst dient te worden aan een bestemmingsplan dat ouder dan 10 jaar is en waarop artikel 3.1, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) van toepassing is.

De vermindering bedraagt:

100%

2.4.4

Vermindering leges bij Pilot keurmerk garantiewoning

2.4.4.1

Als een aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bestaat aanspraak op vermindering van leges zoals bepaald in artikel 2.3.1.1 indien er sprake is van een grondgebonden nieuwbouwwoning welke valt onder de 'Pilot keurmerk garantiewoning'.

De vermindering bedraagt:

25%

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

60%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken doch voor het verlenen van de vergunning

50%

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.2

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 3 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

30%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde basis leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren of niet (verder) in behandeling nemen van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.3.3

Als op basis van wettelijke onvolledigheid/niet ontvankelijkheid of door de tussentijdse wijziging van het bevoegd gezag de aanvraag als bedoeld in onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet (verder) door de gemeente in behandeling wordt genomen, bedraagt de teruggave van de in onderdelen 2.3.1, 2.3.1, 2.3.6 of 2.3.7 van toepassing zijnde leges:

50%

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 45,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel beoordeling onderzoeksrapport, advies, verklaring van geen bedenkingen, vaststelling hogere grenswaarde en/of toetsing aan Duurzame veehouderij

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.14, 2.3.15, 2.3.16, 2.3.17, 2.3.18 en 2.3.19 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is, worden geen leges in rekening gebracht.

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van een geringe wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in een project waarvoor geen nieuwe inhoudelijke beoordeling nodig is, geen nieuwe constructieve gegevens hoeven te worden beoordeeld en die evenmin hoeft te worden gepubliceerd.

€ 77,00

Hoofdstuk 8 Overschrijven (omgevings)vergunningen

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van één verleende (omgevings)vergunning:

€ 77,00

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.863,00

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.091,00

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.10.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 155,00

2.10.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 77,00

2.10.3

Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 2.10.1 en 2.10.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 155,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 464,60

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 227,25

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 80,00

3.1.4

In afwijking van het in vorige leden bepaalde bedraagt het tarief, indien de aanvraag het toevoegen of wijzigen van één of meer leidinggevende(n) aan een bestaande vergunning op grond van de Drank- en horecavergunning betreft:

€ 202,00

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing artikel 11 Drank- en horecaverordening:

€ 282,80

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1.1

Klein regulier evenement:

€ 50,50

Geen afstemming met omgeving noodzakelijk, en;

Niet meer dan 500 bezoekers per dag, en;

Geen verkeersmaatregelen noodzakelijk, en;

Locatie niet schade gevoelig.

3.2.1.1.2

Regulier evenement:

€ 50,50

Weinig of geen afstemming met omgeving noodzakelijk, en;

Niet meer dan 1500 bezoekers per dag, en;

Weinig tot geen verkeersmaatregelen noodzakelijk, en;

Locatie niet erg schade gevoelig.

3.2.1.2

Evenement met verhoogde aandacht:

€ 595,90

Afstemming met omgeving noodzakelijk, en;

Niet meer dan 3000 bezoekers per dag, en;

Risicoanalyse overheidsdiensten, en;

Advisering door overheidsdiensten noodzakelijk, en;

Verkeersmaatregelen op doorgaande wegen, en;

Locatie vraagt extra aandacht (schadegevoelig);

3.2.1.3

Risico evenement:

€ 959,50

Criteria genoemd onder 3.2.1.2, waarbij de omvang en/of doelgroep vraagt om:

Verhoogde aandacht en een risicoanalyse van de overheid, en/of;

Verkeersmaatregelen en/of omleidingen op doorgaande wegen en/of;

Voorbespreking overheidsdienst(en) met organisator, en/of;

Overheidsdienst(en) gedeeltelijk aanwezig tijdens evenement, en/of;

Advisering door minimaal twee overheidsdiensten in het kader van de vergunningverlening.

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 732,25

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 414,10

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 227,25

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 227,25

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Algemene plaatselijke verordening

3.6.1

Brandbeveiligingsverordening

3.6.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

€ 462,57

3.6.1.2

Voor een klein regulier evenement, als bedoeld onder 3.2.1.1.1, bedraagt het tarief voor een vergunning als bedoeld in 3.6.1.1:

€ 101,00

3.6.1.3

Voor een regulier evenement, als bedoeld onder 3.2.1.1.2, bedraagt het tarief voor een vergunning als bedoeld in 3.6.1.1:

€ 101,00

3.6.2

Geluidhinder

3.6.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing op basis van artikel 4:6 van de APV

€ 80,00

3.6.3

Ontheffing algemeen sluitingsuur

3.6.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing tot het na het algemene sluitingsuur geopend houden van cafés en dergelijke inrichtingen op grond van artikel 2:30 van de APV

€ 277,75

3.6.4

Standplaatsvergunningen

3.6.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het in de gemeente innemen van een standplaats, uitgezonderd standplaatsen waarvan de opbrengst van de verkoop ten goede komt aan een ideëel doel, op grond van artikel 5:18 van de APV

€ 328,25

3.6.5

Ontheffing stookverbod

€ 100,00

3.6.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van een vreugdevuur op basis van artikel 5:34, lid 3 van de APV

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 303,00

3.7.2

De in dit hoofdstuk genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het (verder) in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag (verder) in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 8 Restitutie

3.8.1

Indien van een ingevolge deze titel verleende vergunning geen gebruik is en wordt gemaakt, wordt op verzoek vermindering van 40% van de genoemde legesbedragen verleend.

De ter zake verleende vergunning dient te worden ingeleverd.

Deze vermindering wordt bovendien alleen verleend indien het bovenbedoelde verzoek binnen drie maanden na de verlening van de vergunning is ingediend en bovendien het bedrag van de vermindering van leges hoger is dan:

€ 45,45

Behoort bij het raadsbesluit

van 10 december 2015

Mij bekend, De Griffier,

Mr. A.J.P.L. Keijzers