Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR53179
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR53179/1
Regeling vervallen per 19-12-2017
Reglement presidium gemeenteraad Sint Anthonis 2010
Geldend van 03-11-2011 t/m 18-12-2017
Intitulé
Reglement presidium gemeenteraad Sint Anthonis 2010Reglement Presidium gemeenteraad Sint Anthonis 2010.
De Raad van de gemeente Sint Anthonis;
gelezen het voorstel van het Presidium van 28 september 2010;
gelezen het voorstel van het Presidium van 27 september 2011 tot wijziging van het Reglement;
gelet op artikel 6, lid 6 Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Sint Anthonis 2010;
BESLUIT:
vast te stellen het volgende reglement voor de werkzaamheden, taken en bevoegdheden van het presidium.
Artikel 1 Frequentie
Het presidium vergadert aan de hand van een jaarlijks vast te stellen vergaderschema.
Artikel 2 Agenda, presentatie en verslaglegging
- 1.
De griffier stelt in overleg met de voorzitter de voorlopige agenda van de vergadering samen en stuurt deze uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de vergadering toe aan de leden van het presidium, voor zover mogelijk voorzien van de relevante bijlagen.
- 2.
De griffier houdt de presentatie bij.
- 3.
De griffier verzorgt een verslag van de vergadering in de vorm van een afsprakenlijst, met vermelding van de aanwezige leden. In uitzonderlijke gevallen kan van deze vorm worden afgeweken, zulks in overleg met het presidium.
Artikel 3 Openbaarheid
- 1.
De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.
- 2.
Raads- en commissieleden en de leden van het college kunnen de vergaderingen van het presidium als toehoorder bijwonen.
- 3.
Overige belangstellenden kunnen op uitnodiging van het presidium een vergadering bijwonen.
Artikel 4 Taken
Het presidium is belast met de volgende procedurele taken:
- 1.
Het vaststellen van de voorlopige agenda’s van de raadscommissies, de raadsvergaderingen en informatie- en discussieavonden (daaronder begrepen de gemeentegesprekken).
- 2.
De vaststelling van de afhandelingprocedures van de aan de raad gerichte brieven.
- 3.
Het vaststellen van het jaarlijkse vergaderschema.
- 4.
Het functioneren van raad en commissies inclusief de daarbij behorende deskundigheidsbevordering.
- 5.
Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de burgemeester.
- 6.
Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier.
- 7.
Het toezicht op de uitvoering van de regeling fractieondersteuning.
- 8.
Het doen van aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en van zijn commissies en van de griffie.
- 9.
De verdere ontwikkeling van het dualisme alsmede het periodiek evalueren daarvan.
Artikel 5 Besluitvorming
- 1.
De fractievoorzitters of hun plaatsvervangers zijn stemgerechtigd.
- 2.
Besluiten worden in principe op basis van unanimiteit /consensus genomen.
- 3.
Indien door een van de fractievoorzitters stemming wordt verlangd, heeft elke fractievoorzitter één stem. Het presidium kan geen besluiten nemen indien niet meer dan de helft van zijn leden of hun plaatsvervangers aanwezig zijn. Bij staken van stemmen beslist de voorzitter of bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad.
- 4.
Stemming vindt mondeling plaats, tenzij een van de leden schriftelijke stemming verlangt.
- 5.
De voorzitter en de griffier hebben een adviserende rol.
Artikel 6 Bevoegdheid
Het presidium treedt niet in de (wettelijke) bevoegdheden van de raad.
Artikel 7 Onvoorziene situaties
In situaties waarin dit reglement niet voorziet wordt zoveel mogelijk gehandeld conform het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad.
Artikel 8 Citeertitel en inwerktreding
- 1.
Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement presidium gemeenteraad Sint Anthonis 2010”.
- 2.
Het reglement treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl