Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019

Geldend van 01-01-2019 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019

De Raad van de gemeente Sint Anthonis;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 november 2018;

gelet op artikel 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 alsmede de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen;

overwegende dat het gewenst is om nadere regels te stellen voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen;

B E S L U I T:

vast te stellen de:

Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019.

Artikel 1

  • 1.

    Onder gemeentelijke belastingen worden verstaan de gemeentelijke belastingen genoemd in paragraaf 2 en 3 van hoofdstuk XV van de Gemeentewet alsmede belastingen waarvan de heffing krachtens andere wetten dan die in verband met de Gemeentewet geschiedt;

  • 2.

    Onder ministeriële regeling wordt verstaan de door de Staatssecretaris van Financiën, ter uitvoering van de Invorderingswet 1990, vastgestelde ‘Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990';

Artikel 2

  • 1.

    De in artikel 231, tweede lid, onderdeel c, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar kan geheel of gedeeltelijk kwijtschelding verlenen voor de aanslag:

    • a.

      rioolheffing; voor zover het betreft een recht van de gebruiker (gebruikersheffing);

    • b.

      afvalstoffenheffing zoals vermeld onder Hoofdstuk I Afvalstoffenheffing; van de verordening reinigingsheffingen.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde kwijtschelding geschiedt overeenkomstig het bepaalde in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en overeenkomstig hetgeen in de afzonderlijke belastingverordeningen van de gemeente Sint Anthonis is geregeld.

Artikel 3

Voor de overige gemeentelijke belastingen en heffingen wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 4

  • 1.

    Op grond van artikel 255, vierde lid, van de Gemeentewet worden, bij het berekenen van de kwijtschelding, de kosten van bestaan gesteld op 100 procent van de normuitkering die de belastingplichtige naar de maatstaven van de Wet werk en bijstand per maand zou kunnen krijgen.

  • 2.

    Voor de berekening of al dan niet kwijtschelding wordt verleend, wordt het totaalbedrag per belastingjaar vergeleken met de betalingscapaciteit. Derhalve worden, ter beoordeling van het kwijtscheldingsverzoek nooit belastingbedragen van verschillende belastingjaren samengevoegd.

Artikel 5

  • 1.

    Kwijtschelding kan worden verleend door:

    • a.

      het indienen van een volledig ingevuld en eigenhandig ondertekend, door de invorderingsambtenaar vastgesteld aanvraagformulier kwijtschelding;

    • b.

      geautomatiseerde vergelijking van bestanden door het inlichtingenbureau.

  • 2.

    Een verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen dient binnen zes weken na dagtekening van het betreffende aanslagbiljet of de betreffende kennisgeving te worden ingediend.

Artikel 6

Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen ten gunste van de belastingplichtige afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 7

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking. De ‘Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2018, vastgesteld bij besluit van 14 december 2017, wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van de nieuwe regeling, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 8

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Sint Anthonis van 13 december 2018.

De Raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

mr. A. (Ton) P.J.L. Keijzers M. (Marleen) L.P. Sijbers