LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, ter uitvoering van de artikelen 2 en 4 van de Landsverordening op het Testamentenregister

Geldend van 10-10-2010 t/m heden

Intitulé

LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, ter uitvoering van de artikelen 2 en 4 van de Landsverordening op het Testamentenregister

Artikel 1

  • 1. De ontvangers zenden een exemplaar van de bij hen ingekomen lijsten, bedoeld in artikel 53 van de Landsverordening op het Notarisambt, zo spoedig mogelijk na ontvangst aan de inspecteur.

  • 2. De ontvanger overtuigt zich bij de visering van de repertoria van de notarissen, dat de bij hem ingekomen lijsten en schriftelijke verklaringen, bedoeld in het hierboven genoemd artikel 53 van de Landsverordening op het Notarisambt, juist zijn.

  • 3. Na elke visering van de repertoria van alle in de kring van zijn kantoor residerende notarissen, deelt hij de ontdekte verschillen, die van belang zijn voor een juiste aanhouding van het Testamentenregister, aan de inspecteur mee.

  • 4. De minister stelt het model vast van de lijsten, bedoeld in het eerste lid van dit artikel.

Artikel 2

De ontvangers zenden bij de aanvang van de maanden januari, april, juli en oktober zo spoedig mogelijk aan de inspecteureen lijst, aanwijzende:

  • 1.

    de opgemaakte akten, bedoeld in artikel 1, tweede lid, van de Landsverordening op het Testamentenregister, alsmede de akten, waarbij uiterste wilsbeschikkingen worden herroepen of holografische testamenten worden teruggenomen, alle deze akten voor zover zij gedurende het afgelopen kwartaal bij hun kantoor zijn geregistreerd of waarvan in dat kwartaal de verschuldigde rechten zijn betaald of onverhaalbaar zijn gebleken;

  • 2.

    de opgemaakte akten, bevattende schenkingen van de gehele of gedeeltelijke nalatenschap van de personen, die in het afgelopen kwartaal zijn overleden of vermoedelijk overleden verklaard.

Die lijst vermeldt de voornamen, de naam en de woonplaats van de persoon, die de beschikkingen maakte, het jaar, de maand en de dag van overlijden of van de verklaringen van vermoedelijk overlijden, de naam en de standplaats van de notaris, te wiens overstaan de akte is verleden en de dagtekening van de akte.

Indien bij de akte vroegere beschikkingen zijn herroepen, wordt hiervan melding gemaakt.

Zijn gedurende een kwartaal geen akten op de lijst gebracht, dan wordt dit aan de inspecteur medegedeeld.

Artikel 3

  • 1. Op de lijsten, bedoeld in de artikelen 6 en 7 van de Landsverordening op het Testamentenregister, vermeldt de ontvanger achter de namen van de personen, van wie dit ten kantore bekend is, dat zij zijn overleden of vermoedelijk overleden verklaard, met aanduiding tevens van het jaar, de maand en de dag, waarop dit heeft plaats gehad.

  • 2. De ontvangers zenden de lijsten eenmaal per maand aan de inspecteur.

  • 3. De minister stelt het model vast van de lijsten, bedoeld in het eerste lid van dit artikel.

Artikel 4

  • 1. De inlichtingen uit het Testamentenregister worden – ten opzichte van elke persoon afzonderlijk – schriftelijk aangevraagd bij de Ontvanger.

  • 2. [vervallen]

  • 3. In elke aanvraag wordt melding gemaakt van de voornamen en de naam van de erflater of vermoedelijk overleden verklaarde, van zijn beroep of maatschappelijke betrekking, van zijn laatste woonplaats, alsmede van de plaats, het jaar, de maand en de dag van zijn geboorte. Ook vroegere woonplaatsen, voor zover bekend, worden vermeld.

  • 4. De minister stelt het model vast van de aanvraag, bedoeld in het vorig lid.

Artikel 5

Bij het indienen van de aanvraag wordt ten kantore van de Ontvanger een bedrag van NAf 25,- betaald, als vergoeding voor het verstrekken van de inlichtingen.

Artikel 6

De Ontvanger overtuigt zich, dat de persoon, omtrent wiens beschikkingen inlichtingen worden gevraagd, is overleden of vermoedelijk overleden verklaard. Indien een en ander niet blijkt uit de gegevens, te zijnen kantore voorhanden, vraagt hij overlegging van de nodige bewijzen.

Hij zendt daarna de aanvraag, voorzien van de vermelding van de ontvangst van de betaalde vergoeding, zo spoedig mogelijk aan de Inspecteur der belastingen.

Artikel 7

De gevraagde inlichtingen worden zo spoedig mogelijk verstrekt door tussenkomst van de Ontvanger.

Artikel 8

Overal waar in dit besluit sprake is van een repertorium wordt daaronder verstaan een register, zoals bedoeld in artikel 20 van de Registratieverordening.

Artikel 9

[regelt de inwerkingtreding]