Regeling vervallen per 27-01-2022

Beleidsregel laadpalen elektrisch vervoer Sint-Michielsgestel 2013

Geldend van 20-12-2013 t/m 26-01-2022

Intitulé

Beleidsregel laadpalen elektrisch vervoer Sint-Michielsgestel 2013

Het plaatsen van laadpalen voor elektrisch vervoer delen we in vier categorieën in.

Voldoet een aanvraag voor een laadpaal aan de voorwaarden van de categorie en aan de algemene bepalingen, dan verleent het college van burgemeester en wethouders medewerking.

1.Parkeren en laden op particulier terrein of publiek toegankelijk privaat terrein

Afbeelding 1

De gemeente heeft hier geen zeggenschap en er is geen aanvraag noodzakelijk.

2.Parkeren en opladen op openbaar terrein en particulier laadpunt op particulier terrein

Afbeelding 2

Voorwaarden:

  • 1.

    niet zondermeer akkoord bij hoge parkeerdruk (maatwerk);

  • 2.

    door iedereen te gebruiken;

  • 3.

    geen kabels over openbaar terrein, behalve als het eenopenbare parkeerplaats is voor elektrisch vervoer;

  • 4.

    altijd twee aansluitingen per laadpaal;

  • 5.

    de laadpaal moet twee parkeerplaatsen kunnen bedienen;

  • 6.

    de locatie van het laadpunt ligt bij of op de particuliere erfgrens.

3. Parkeren op openbaar terrein en particulier laadpunt op openbaar terrein

Afbeelding 3

Voorwaarden:

  • 1.

    niet zondermeer akkoord bij hoge parkeerdruk (maatwerk);

  • 2.

    door iedereen te gebruiken;

  • 3.

    WION geregistreerd;

  • 4.

    altijd twee aansluitingen per laadpaal;

  • 5.

    de laadpaal moet twee parkeerplaatsen kunnen bedienen;

  • 6.

    plaatsing alleen conform CROW 336 (bijvoorbeeld resterende trottoirbreedte);

  • 7.

    leg afspraken vast over plaatsing, onderhoud, beheer en verwijdering in een overeenkomst.

4. Parkeren op openbaar terrein en publiek laadpunt op openbaar terrein

Afbeelding 4

Voorwaarden:

  • 1.

    niet zondermeer akkoord bij hoge parkeerdruk (maatwerk);

  • 2.

    door iedereen te gebruiken;

  • 3.

    WION geregistreerd;

  • 4.

    altijd twee aansluitingen per laadpaal;

  • 5.

    de paal moet twee parkeerplaatsen bedienen;

  • 6.

    plaatsing alleen conform CROW 336 (bijvoorbeeld resterende trottoirbreedte);

  • 7.

    leg afspraken vast over plaatsing, onderhoud, beheer en verwijdering in een overeenkomst.

Toelichtende bepalingen:

Voorwaarde 1, categorie 2, 3 en 4:

Bij een hoge parkeerdruk is kort parkeren gewenst. Er zijn dan twee mogelijkheden: geen medewerking verlenen aan het langdurig laden van elektrische voertuigen of een maximale laadtijd bepalen. Geef de maximale laadtijd op of bij de laadpaal aan en zorg voor een elektronisch waarborg.

Voorwaarde 2, categorie 2, 3, en 4:

Iedere gebruiker van het laadpunt moet met een pas of andere voorziening toegang tot het laadpunt kunnen krijgen.

Voorwaarde 3, categorie 2:

Laadkabels voor het opladen van elektrisch vervoer mogen niet liggen op of hangen boven openbaar terrein dat niet gebruikt wordt voor het parkeren of laden van elektrisch vervoer. Dus ook niet op of boven andere parkeerplaatsen.

Voorwaarde 3, categorie 3 en 4:

Ondergrondse kabels die ten behoeve van een elektrische laadpaal worden aangelegd op openbaar terrein moeten worden gemeld (de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION)). Dit kan via externe link: Klic-online of via telefoonnummer 0800-0080.

Voorwaarden 4 en 5, categorie 2, 3 en 4:

Elke laadpaal moet voorzien zijn van twee laadpunten om twee elektrische voertuigen tegelijkertijd te kunnen laden. De laadpaal moet zich dus bevinden binnen een afstand van 1 meter van de scheiding van deze twee parkeerplaatsen. De laadplaats moet al in gebruik zijn voor 2 parkeerplaatsen . Of het moet een bestemming hebben die 2 parkeerplaatsen toelaat. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan een laadplaats met één parkeerplaats toegestaan worden.

Voorwaarde 6, categorie 3 en 4:

In CROW-publicatie 336 “Oplaadpunten voor elektrische auto's in de openbare ruimte” (CROW/Agentschap NL, oktober 2013) staan richtlijnen voor de uitvoering van openbare laadplaatsen voor elektrisch vervoer. Hierin staan bepalingen ten aanzien van de locatie en inrichting, bebording.

Voorwaarde 7, categorie 3 en 4:

Bij een positieve beschikking op een verzoek voor een laadpaal in categorie 3 en 4 stelt het college van burgemeester en wethouders een overeenkomst op met de aanvrager. Hierin staan de afspraken over de plaatsing, het onderhoud, beheer en verwijdering van de laadpaal met toebehoren. Nadat de aanvrager deze overeenkomst heeft ondertekend en geretourneerd kan tot plaatsing worden overgegaan.

Aanvullende bepalingen:

  • 1.

    Alle kosten noodzakelijk voor de aanvraag, plaatsing en verwijdering van de laadpaal en inrichting van de laadplaats zijn voor rekening van de aanvrager.

  • 2.

    Bij onvoldoende gebruik van een laadpaal in categorie 3 en 4 heeft het college van burgemeester en wethouders het recht om de laadpaal en toebehoren te laten verwijderen door de aanvrager dan wel eigenaar van de laadpaal. Er is in ieder geval sprake van onvoldoende gebruik als er minder dan 100 uur elektrisch vervoer is geladen gedurende 2 jaar. Het gebruik van de laadpaal moet elektronisch aangetoond kunnen worden. Daarnaast kunnen er andere redenen om de laadpaal door de aanvrager te laten verwijderen of verplaatsen (bijvoorbeeld een wegreconstructie).

  • 3.

    Als er in een gebied beperkingen gelden ten aanzien van het parkeren van voertuigen (bijvoorbeeld ten aanzien van de maximale parkeertijd of het verschuldigd zijn van parkeergeld) zijn deze beperkingen ook van toepassing op het parkeren en laden van elektrisch vervoer.

  • 4.

    De elektrische installatie moet voldoen aan NEN 1010.

Begripsbepalingen:

  • -

    Elektrisch vervoer: elektrische auto’s met een stekker voor het laden van een batterij ten behoeve van tractie (FEV, BEV, Plug-in hybride PHEV of EREV).

  • -

    Laadpaal: paal met 2 laadpunten.

  • -

    Laadplaats: Een vak, ter grootte van een of twee standaardparkeervakken, dat uitsluitend is bedoeld om elektrische auto’s op te laden.

  • -

    Laadpunt: fysieke stekker aansluiting voor het opladen van een elektrische auto door deze aan te sluiten met een oplaadkabel.

  • -

    Netaansluiting: aansluiting op het openbare elektriciteitsnet.

Ondertekening

Deze beleidslijn is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Sint-Michielsgestel in de vergadering van 3 december 2013.