Regeling vervallen per 29-09-2012

Verordening op het gebruik en het beheer van de begraafplaatsen aan de Oude Schoolstraat en de Pelikaanstraat in Sint-Michielsgestel

Geldend van 02-08-2002 t/m 28-09-2012

Intitulé

Verordening op het gebruik en het beheer van de begraafplaatsen aan de Oude Schoolstraat en de Pelikaanstraat in Sint-Michielsgestel

Algemeen

Artikel 1

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    begraafplaats: de gemeentelijke begraafplaats gelegen aan de Oude Schoolstraat te Sint-Michielsgestel en de toekomstige begraafplaats aan De Pelikaanstraat in Sint-Michielsgestel;

  • b.

    eigen graf: een graf, ten aanzien waarvan het uitsluitend recht is verleend tot het daarin doen begraven en begraven houden van lijken van overledenen;

  • c.

    algemeen graf: een graf, bestemd tot het doen begraven en begraven houden van lijken van overledenen;

  • d.

    eigen urnengraf: een graf ten aanzien waarvan het uitsluitend recht is verleend tot het daarin doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen, bevattende de as van overledenen

  • e.

    algemeen urnengraf: een graf, bestemd tot het bijzetten en bijgezet houden van asbussen, bevattende de as van overledenen;

  • f.

    urnentuin : een gedeelte van de begraafplaats bestemd tot het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen in een eigen urnengraf;

  • g.

    gebruiker : de natuurlijke of rechtspersoon aan wie een recht op een ruimte in een algemeen graf is verleend, dan wel degene die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te zijn getreden;

  • h.

    eigen urnennis: een nis, ten aanzien waarvan het uitsluitend recht is verleend tot het daarin doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen of urnen;

  • i.

    algemeen urnennis: een nis, bestemd tot het bijzetten en bijgezet houden van asbussen of urnen;

  • j.

    dubbel graf: twee naast elkaar of onder elkaar gelegen eigen graven, waarvan het

    uitsluitend recht is verleend tot het daarin doen begraven en begraven houden van lijken van overledenen;

  • k.

    rechthebbende: de natuurlijke persoon of een rechtspersoon, die het uitsluitend recht heeft

    verkregen tot het doen begraven in een eigen graf of het doen bijzetten in een eigen urnengraf of eigen urnennis;

  • l.

    asbus: een bus ter berging van de as van een overledene;

  • m.

    urn: een voorwerp ter berging van een asbus;

  • n.

    beheerder: de ambtenaar die belast is met de dagelijkse leiding van de begraafplaats of degene die hem vervangt;

  • o.

    bestuursorgaan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sint-Michielsgestel;

  • p.

    grafakte: de beschikking waarin overeenkomstig de bepalingen van deze verordening door of namens het bestuursorgaan een grafrecht wordt verleend;

  • q.

    grafrecht: het recht op het begraven en begraven houden in een eigen graf of eigen urnengraf, danwel een algemeen graf.

Artikel 2

Het beheer van de begraafplaats wordt gevoerd door de directeur van de sector Grondgebiedzaken, onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

Onder toezicht van het bestuursorgaan worden één of meer daartoe aangewezen personen belast met:

  • a.

    de aanwezige administratie van de begraafplaats;

  • b.

    de dagelijkse leiding van de begraafplaats;

  • c.

    het onderhoud van de begraafplaats;

  • d.

    het delven of openen en sluiten van graven.

Indeling en administratie der begraafplaats

Artikel 3

  • 1. Het bestuursorgaan regelt de indeling van de gemeentelijke begraafplaats.

  • 2. Het bestuursorgaan draagt ervoor zorg, dat in tweevoud een gewaarmerkte plattegrondtekening wordt gemaakt waarop de grafruimten genummerd zijn aangegeven.

Artikel 4

  • 1. De administratie bevat een register van alle rechthebbenden en gebruikers van de graven, met hun namen en adressen. Dit register is niet openbaar.

  • 2. De rechthebbenden en gebruikers zijn verplicht de wijziging van hun adres aan het bestuursorgaan door te geven.

  • 3. Van het in het eerste lid bedoelde register kunnen uitsluitend rechthebbenden en gebruikers, tegen betaling van de daarvoor verschuldigde kosten, een uittreksel t.a.v. hun graf plaats en leges verkrijgen.

    Openstelling begraafplaats

Artikel 5

  • 1. De begraafplaats is kosteloos voor eenieder toegankelijk.

  • 2. De openingstijden zijn, behoudens door het bestuursorgaan te verlenen ontheffing, voor de begraafplaats aan de Oude Schoolstraat maandag t/m zaterdag 7.00 - 20.00 uur en zondag 9.00 - 19.00 uur en voor de begraafplaats aan de Pelikaanstraat van zonsopgang tot zonsondergang.

  • 3. De tijd van het begraven van stoffelijke resten en het bezorgen van de as is alleen op werkdagen van 09:00 uur tot 17:00 uur

  • 4. Het tijdstip van begraven of bijzetten van stoffelijke resten en het bezorgen van de as wordt telkens en voor elk geval afzonderlijk door de beheerder, in overleg met de betrokken nabestaande vastgesteld.

  • 5. Het is verboden gedurende de tijd dat de begraafplaats niet voor het publiek is geopend, zich daarop te bevinden, anders dan voor het bijwonen van een begrafenis of de bezorging van as.

    Ordemaatregelen

Artikel 6

Het is verboden op de begraafplaats:

  • a.

    zich op hinderlijke wijze te gedragen;

  • b.

    te colporteren of goederen voor verkoop aan te bieden;

  • c.

    op enige wijze reclame te maken voor handel of bedrijf;

  • d.

    op de graven te lopen of de begraafplaats te verontreinigen;

  • e.

    gedenktekens te bekladden, te beschadigen of op enigerlei andere wijze te verontreinigen;

  • f.

    honden mee te voeren, met uitzondering van aangelijnde honden;

  • g.

    dieren te begraven;

  • h.

    rij- of voertuigen, met uitzondering van invaliden-, kinder- en wandelwagens, mee te nemen, anders dan ter gelegenheid van een begrafenis of tot het vervoeren van materialen bestemd voor op de begraafplaatsen te verrichten werkzaamheden;

  • i.

    te gaan zitten anders dan op de daartoe aangebrachte zitplaatsen;

  • j.

    iets te doen of na te laten dat in strijd is met de eerbied van de nagedachtenis van de overledene;

  • k.

    werkzaamheden aan grafbedekkingen door derden te laten verrichten, behoudens artikel 17.

Artikel 7

  • 1. In verband met werkzaamheden op de begraafplaats kunnen bezoekers de toegang tot (een deel van) de begraafplaats worden ontzegd.

  • 2. Ter handhaving van de orde op de begraafplaats kunnen bezoekers de toegang tot de begraafplaatsen worden ontzegd.

    Indeling begraafplaats en onderscheid graven

Artikel 8

  • 1. Graven worden uitgegeven aansluitend op de reeds uitgegeven graven.

  • 2. Van de begraafplaats berust bij de beheerder een plattegrond, waarop de graven genummerd zijn aangeduid. Bijgevoegde schets wordt na afronding van aanleg en eindinmeting definitief gemaakt.

  • 3. Het bestuursorgaan behoudt zich het recht voor de indeling van de begraafplaats, de bestemming van de gravenvelden en het onderscheid in graven vast te stellen en te wijzigen.

  • 4. Op de begraafplaats aan de Oude Schoolstraat worden geen nieuwe graven meer uitgegeven, maar worden uitsluitend nog bijzettingen in bestaande familiegraven uitgevoerd.

Artikel 9

  • 1. De begraafplaats biedt gelegenheid tot het begraven van stoffelijke overschotten in:

    • a.

      algemene graven;

    • b.

      eigen graven.

      Beide soorten graven zijn zandgraven, grafkelders zijn niet toegestaan. Eigen graven kunnen zijn enkele of dubbele graven.

  • 2. Algemene graven worden uitgegeven voor een termijn van tien jaren. Deze termijn kan niet worden verlengd. Een stoffelijk overschot kan echter na afloop van de termijn in een nieuw eigen graf volgens de bepalingen van deze verordening worden herbegraven.

  • 3. In algemene graven kan een door het bestuursorgaan te bepalen aantal lijken worden begraven.

  • 4. Eigen graven worden uitgegeven voor een termijn van 20 jaren. Deze termijn wordt verlengd op verzoek van de rechthebbende, mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar voor het verstrijken van die termijn worden ingediend.

  • 5. Het bestuursorgaan bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken er kunnen worden begraven in eigen graven.

  • 6. Indien in geval van overlijden van één der echtgenoten dan wel samenwonende partners de langstlevende te zijner tijd na zijn overlijden wenst te worden begraven bij de eerst overledene, dient dit bij de eerste begraving te worden aangegeven. Als dan wordt de eerst overledene zgn dubbeldiep begraven.

  • 7. Een uitsluitend recht op een eigen graf geeft de rechthebbende zeggenschap over wie in dat graf wordt begraven en begraven wordt gehouden, onder voorwaarden en beperkingen van deze verordening.

  • 8. Het in het tweede lid respectievelijk vierde lid bedoelde uitsluitend grafrecht wordt door het bestuursorgaan schriftelijk bevestigd door middel van een grafakte. Rechthebbenden en gebruikers kunnen, tegen betaling der daarvoor verschuldigde kosten, een duplicaat-akte verkrijgen.

Artikel 10

  • 1. Een asbus kan worden bijgezet in een eigen graf; de bepalingen van deze verordening betreffende eigen graven en betreffende het begraven van stoffelijke overschotten zijn zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

  • 2. Een asbus kan niet worden bijgezet in een algemeen graf, behalve in een algemeen urnengraf.

  • 3. Eigen urnengraven of urnennissen worden uitgegeven voor een termijn van 20 jaren. Deze termijn wordt op verzoek van de rechthebbende met tien jaar verlengd, mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de termijn is gedaan, doch niet eerder dan twee jaar voor het verstrijken van die termijn.

  • 4. Op de graven kunnen geen asbussen worden bijgezet.

  • 5. Het bestuursorgaan bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel asbussen met of zonder urnen er kunnen worden begraven in een urnengraf.

    Vereisten voor begraving of bijzetting

Artikel 11

  • 1. Degene die wil doen begraven of een asbus wil doen bijzetten, geeft daarvan uiterlijk één werkdag voorafgaande aan de dag waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt niet als werkdag.

  • 2. Indien de burgemeester verlof heeft verleend om het stoffelijk overschot binnen 36 uur na het overlijden te begraven of verbranden, moet de kennisgeving zo tijdig mogelijk worden gedaan.

  • 3. Bij de in het eerste lid bedoelde kennisgeving dient het verlof tot begraving of verbranding of een ander wettelijk daarmee gelijkgesteld document te worden overlegd.

  • 4. Indien het stoffelijk overschot binnen 36 uur na het overlijden wordt begraven of verbrand, dient behalve het in het derde lid bedoelde verlof of document ook het in het tweede lid bedoelde verlof van de burgemeester te worden overlegd.

Artikel 12

  • 1. Indien de begraving of de bezorging van as in een eigen graf zal plaatsvinden, dient een machtiging daartoe aan de beheerder te worden overlegd. De machtiging moet zijn ondertekend door de rechthebbende of, indien deze zelf de overledene is, door degene die in de uitvaart voorziet.

  • 2. Begraving of bijzetting in een eigen graf waarvan de uitgiftetermijn binnen 20 jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn tot 10 jaar na deze begraving of bijzetting. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende of de gebruiker of, indien deze is overleden, door één van de in artikel 15, tweede lid, bedoelde personen.

Artikel 13

  • 1. De aanwijzing van de plaats van het graf geschiedt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, in overleg met de aanvrager, door de beheerder.

  • 2. Tot de begraving of bijzetting wordt niet overgegaan dan nadat:

    • a.

      de beheerder, indien deze heeft geconstateerd dat aan de in de artikelen 11 en 12 opgenomen vereisten is voldaan, hiervoor opdracht aan het personeel van de begraafplaats heeft verleend;

    • b.

      alleen bij begraving van een stoffelijk overschot, het personeel van de begraafplaats de identiteit van het stoffelijk overschot heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of een ander lijkomhulsel vermelde registratienummer met dat op een bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en geboortedatum van de overledene dan wel de geslachtsnaam van de levenloosgeborene bevat.

Artikel 14

  • 1. De tarieven voor het vestigen of overdragen van een grafrecht op een algemeen graf, voor het vestigen, overdragen of verlengen van een uitsluitend grafrecht op een eigen graf, voor de bijzetting van een asbus, voor bijzetting van een tweede of volgende stoffelijk overschot in een bestaand graf, voor het delven of openen en sluiten van een graf, voor het onderhoud van de begraafplaats, van opgraving van een stoffelijk overschot, van ruiming van een eigen graf, alsmede de eventuele andere kosten die verband houden met het gebruik van de begraafplaats of begrafenisplechtigheden, worden vastgesteld door de gemeenteraad en openbaar gemaakt in de tarieflijst behorende bij "de verordening lijkbezorgingsrechten 2002".

  • 2. Daarbij wordt tevens aangegeven, voorzover zulks niet in deze verordening is geschied, wanneer of binnen welke termijn de betreffende kosten voldaan moeten zijn/worden.

    Verlenging en overgang grafrechten

Artikel 15

  • 1. Het grafrecht kan op aanvraag van de rechthebbende of gebruiker door het bestuursorgaan worden overgeschreven ten name van een derde.

  • 2. Na het overlijden van de rechthebbende of gebruiker kan het grafrecht worden overgeschreven op naam van een natuurlijke of rechtspersoon, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen 1 jaar na het overlijden van de rechthebbende of gebruiker.

  • 3. Indien na het overlijden van de rechthebbende of gebruiker de aanvraag tot overschrijving niet wordt gedaan binnen 12 maanden is het bestuursorgaan bevoegd het grafrecht te doen vervallen.

  • 4. Na het verstrijken van de in het vorige lid genoemde termijn kan het bestuursorgaan het grafrecht alsnog op naam stellen van een nieuwe rechthebbende, tenzij dit recht betrekking heeft op een graf dat inmiddels is geruimd.

  • 5. Over elke overdracht of overboeking zijn de daarvoor vastgestelde kosten verschuldig.

    Einde grafrechten

Artikel 17

  • 1. Het plaatsen of verwijderen van gedenktekens of andere voorwerpen op graven of een plaat ter afsluiting van een urnennis geschiedt niet dan met vergunning van het college van burgemeester en wethouders. Voor het aanvragen van de vergunning worden op verzoek door de beheerder formulieren verstrekt.

  • 2. Omtrent de afmetingen en materialen van monumenten, grafstenen, zerken, afsluitplaten of andere gedenktekens, alsmede het aanbrengen of onderhoud van heesters of andere beplantingen kan het college van burgemeester en wethouders nadere regels stellen omschreven in het uitvoeringsbesluit. Deze regelen kunnen voor onderscheiden vakken en rijen graven verschillen.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders kan de in het eerste lid bedoelde vergunning weigeren indien:

    • a.

      niet voldaan is aan de door haar vastgestelde nadere regels conform het uitvoeringsbesluit;

    • b.

      de grafbedekking afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats;

    • c.

      de duurzaamheid van de materialen onvoldoende is;

    • d.

      de constructie van de grafbedekking ondeugdelijk is.

  • 4. Het (doen) plaatsen of aanbrengen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of van heesters of andere beplantingen op eigen graven, familiegraven, eigen urnengraven of- urnennissen geschiedt door de rechthebbende.

  • 5. Het (doen) plaatsen of aanbrengen van gedenktekens of van beplantingen op algemene graven, algemene urnengraven en het aanbrengen van een afsluitplaat voor een algemene urnennis geschiedt door de gebruiker.

  • 6. Alle kosten voor het plaatsen of aanbrengen, herstellen of vernieuwen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of afsluitplaten, of van heesters of andere beplantingen, komen voor rekening van de rechthebbende of de gebruiker.

  • 7. Rechthebbenden en gebruikers zijn verplicht voor het onderhoud van gedenktekens en beplantingen zorg te dragen. Verwelkte bloemen of kransen en kapotte voorwerpen kunnen zonder voorafgaande kennisgeving door de beheerder worden verwijderd.

Artikel 18

  • 1. De in artikel 17 bedoelde gedenktekens of beplantingen worden geacht voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker te zijn aangebracht.

  • 2. De rechthebbende of gebruiker is verplicht de - door welke omstandigheden ook - daaraan toegebrachte schade op eerste aanschrijven te herstellen, indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt.

  • 3. Indien binnen 3 maanden na de dag van aanschrijving geen herstel of vernieuwing heeft plaatsgevonden, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot verwijdering en vernietiging van de gedenktekens of beplantingen over te gaan, waarbij onverlet het recht van het college van burgemeester en wethouders tot herstel of vernieuwing op kosten van de rechthebbende of gebruiker over te gaan.

  • 4. Indien een gedenkteken naar het oordeel van de beheerder een gevaar voor bezoekers of buurgraven vormt, kan het direct worden verwijderd, zonder dat de rechthebbende of gebruiker enig recht op schadevergoeding kan doen gelden.

  • 5. Het afnemen en herplaatsen van een gedenkteken respectievelijk afdekplaat ten behoeve van de begraving van een lijk of de bijzetting van een asbus in een eigen graf of een bestaand familiegraf, de bijzetting van een asbus in een bestaand urnengraf respectievelijk in een urnennis, geschiedt voor risico van de rechthebbende of gebruiker.

  • 6. Een rechthebbende of gebruiker is verplicht te gedogen dat de op een graf aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen vanwege de gemeente op haar kosten tijdelijk geheel of gedeeltelijk worden verwijderd en herplaatst, indien dit voor een begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden nodig is.

  • 7. Bij de uitvoering van de in het vijfde en zesde lid bedoelde werkzaamheden is de gemeente niet aansprakelijk voor breuk en andere beschadigingen, tenzij deze ontstaan zijn door schuld of grove nalatigheid van de zijde van de gemeente.

    Ruimen van graven

Artikel 19

  • 1. De bij de ruiming van een graf aanwezige overblijfselen van lijken van overledenen, worden begraven in een door het bestuursorgaan aangewezen gedeelte van de begraafplaats.

  • 2. Het bestuursorgaan kan de rechthebbende op een eigen graf of eigen urnengraf toestemming verlenen om de overblijfselen van de overledenen die zich bevinden in het graf waarop het uitsluitend recht betrekking heeft, opnieuw te doen begraven, hetzij in hetzelfde graf, hetzij in een ander graf.

Artikel 20

  • 1. De op de graven geplaatste voorwerpen blijven ter beschikking van de rechthebbende, gedurende een periode van 3 maanden na ruiming van het betreffende graf.

  • 2. Na afloop van de in het vorig lid genoemde periode vervalt het recht op deze voorwerpen aan de gemeente.

Artikel 21

Door vestiging van een grafrecht onderwerpen een rechthebbende of een gebruiker zich aan de bepalingen van deze verordening, zoals deze eventueel nader wordt gewijzigd of aangevuld, en verplichten zij zich tot tijdige betaling van de daarop gebaseerde kosten.

Artikel 22

Een exemplaar van deze verordening wordt éénmalig kosteloos aan de belanghebbende verstrekt; meerdere exemplaren zijn tegen betaling verkrijgbaar.

Artikel 23

In geval waarin deze verordening niet voorziet of in geval van verschil van mening over de uitleg van haar bepalingen, beslist het bestuursorgaan.

Artikel 24

Deze verordening treedt in de plaats van alle voorgaande verordeningen van de begraafplaatsen.

Artikel 25

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen in Sint-Michielsgestel.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 30 juni 2002.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 27 juni2002.
De raad voornoemd,
de secretaris de voorzitter

Nota-toelichting

Raadsvergadering van 27 juni 2002

Punt 11, bijlage 057

vaststelling beheersverordening en tarievenlijst nieuwe begraafplaats

Middels dit raadsvoorstel wordt u gevraagd de beheersverordening voor de nieuwe gemeentelijke begraafplaats aan de Pelikaanstraat (in plaats van De Bus), de verordening lijkbezorgingsrechten en de tarievenlijst 2002 vast te stellen.

Inleiding

In augustus 2001 heeft de gemeenteraad de beheersverordening voor de gemeentelijke begraafplaats aan de Oude Schoolstraat en de toen toekomstige gemeentelijke begraafplaats aan De Bus, beiden in Sint-Michielsgestel, vastgesteld. In februari 2002 heeft de gemeenteraad een krediet beschikbaar gesteld voor de aanleg van een nieuwe gemeentelijke begraafplaats, op de Pelikaanstraat, gedeeltelijk in samenwerking met de RK parochie in Den Dungen. In de exploitatie-opzet is, zoals bij de kredietaanvraag is aangegeven, uitgegaan van een verhoging van de tarieven voor begraven en dergelijke. Middels dit raadsvoorstel wordt u gevraagd de beheersverordening voor de nieuwe gemeentelijke begraafplaats aan de Pelikaanstraat (in plaats van De Bus), de verordening lijkbezorgingsrechten en de tarievenlijst 2002 vast te stellen.

Beheersverordening

De Gemeentewet geeft aan dat de gemeente regelingen vast dient te leggen in verordeningen. De Wet op de Lijkbezorging bepaald dat de gemeente ten minste in haar verordeningen moet regelen de openingstijden van de begraafplaats en de tijden waarop begraven mag worden. Daarnaast is het wenselijk een aantal aspecten met betrekking tot het gebruik van de begraafplaats, de uitgifte van graven, grafrechten, de beëindiging daarvan, de ruiming van graven en de plaatsing van een grafmonument en het aanbrengen van beplanting en dergelijke te regelen. Belangrijk aspect hierbij is de mogelijkheid voor de beheerder om de begraafplaats te onderhouden en de overlast die andere nabestaanden zouden kunnen ondervinden bij het niet nakomen van regels. De verordening die u gevraagd wordt middels dit raadsvoorstel vast te stellen, is dezelfde als die vorig jaar is vastgesteld. Er zijn alleen tekstuele wijzigingen aangebracht waar verwezen werd naar de begraafplaats aan De Bus.

Uitvoeringsbesluit grafbedekking

In het uitvoeringsbesluit grafbedekking worden regels gesteld aan de omvang en wijze van plaatsen van grafmonumenten en het aanbrengen van beplanting op het graf. Vaststelling is een bevoegdheid van het college, maar het besluit is voor de volledigheid ten kennisname bijgevoegd.

Verordening lijkbezorgingsrechten

In de verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten is vastgelegd dat de gemeente als beheerder van de begraafplaats rechten kan heffen voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. De hoogte van de rechten en andere tarieven zijn geen onderdeel van deze verordening, maar zijn opgenomen in de tarievenlijst. De verordening behoort, bij elke wijziging, door de gemeenteraad te worden vastgesteld.

Tarievenlijst

De voorgestelde tarieven zijn gebaseerd op een sluitende exploitatie voor de begraafplaats. In de voorbereiding van de aanleg van de nieuwe begraafplaats is dit altijd het uitgangspunt geweest en ook vanuit het profijtbeginsel (de gebruiker betaalt) is dit een logisch gevolg. Ter vergelijking zijn de voor de exploitatie belangrijkste tarieven die in de regio op gemeentelijke begraafplaatsen en de tarieven van de bijzondere begraafplaatsen (2000) binnen onze gemeente opgenomen in bijlage III.

De tarieven binnen onze gemeente zijn op dit moment zeer laag. De nieuwe, hoge tarieven -bij 100% kostendekking- worden veroorzaakt door de hoge kapitaalslasten, ruim €15.000 op jaarbasis, en het verwachte kleine aantal begravingen op jaarbasis (minder dan 10) waarover deze verdeeld worden, zeker de eerste jaren. In de exploitatie worden de kosten op jaarbasis geraamd op bijna €21.000. Dit alles leidt tot een tariefstijging van € 1.182 (= 144%). Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het niet dezelfde begraafplaats betreft.

De algemene begraafplaats in onze gemeente is weliswaar voor alle inwoners bestemd, maar wordt vooral gebruikt als centrale begraafplaats voor de uit Suriname afkomstige bewoners van Verzorgingshuis Nieuw Beekvliet en hun alom in den lande wonende familieleden. De meesten zijn de islamitische geloofsovertuiging toegedaan. Dat is ook de reden geweest waarom over de inrichting van deze begraafplaats goed overleg heeft plaatsgehad met de vertegenwoordigers van deze bevolkingsgroep, het bestuur van de Rachmatullaah Islam.

Naast de algemene begraafplaats in onze gemeente wordt ook gebruik gemaakt van de algemene begraafplaats in Waalwijk. Die begraafplaats wordt vooral gebruikt, nu de huidige algemene begraafplaats aan de Oude Schoolstraat in Sint-Michielsgestel geen begraafruimte meer heeft en het nu beschikbare alternatief, de naastgelegen katholieke begraafplaats, uit geloofsovertuiging of anderszins voor de betrokken bevolkingsgroep niet aanvaardbaar is.

Gelet op het feit dat deze begraafplaats (vooral gelet op de huidige landelijke functie) als goed alternatief geldt voor de algemene begraafplaats in Sint-Michielsgestel,, is het van belang dat de tarieven voor deze begraafplaatsen niet te ver uit elkaar lopen.

Het tarief van de grafrechten op de begraafplaats in Waalwijk is voor het jaar 2002 vastgesteld op € 1.069 en zal in 2003 oplopen naar € 1.420. Een vergelijking met gemeente Schijndel wekt de indruk dat het kostenaspect voor mensen geen punt van afweging is. In eerder overleg met Rachmatullaah Islam is aangegeven dat men niet verwacht dat het kostenaspect voor veel mensen een punt van afweging is. De eerste termijn van grafrechten valt (gedeeltelijk) onder de uitvaartverzekering, die de meeste mensen hebben. Op zich is dit echter geen garantie.

Duidelijk is wel dat de gemeente met grafrechten boven de € 2.000 voor 20 jaar binnen de regio behoorlijk uit de pas gaat lopen. Door de kostendekking niet op 100% te stellen, kan het tarief omlaag. Jaarlijks zal dan wel uit de algemene dienst een bijdrage aan de exploitatie moeten worden gedaan om die gezond te houden. Wanneer het grafrecht op € 1.350 wordt vastgesteld, is het jaarlijks tekort ruim € 6.500. Het betreft een raming. Er kunnen jaarlijks verschillen optreden in de hoogte van het nadelig saldo. Zie ook bijlage IIII a en b. Enkele posten komen de eerste jaren niet voor en zijn daarom niet opgenomen in de raming voor de exploitatie. Wanneer deze posten wel ingezet moeten worden, moet dit niet leiden tot een tijdelijke tariefstijging, maar wordt het tekort op de exploitatie eenmalig groter. Voorgesteld wordt de tarieven nu vast te stellen voor de periode tot 1 januari 2004. Op die datum kan het tarief worden verhoogd volgens de nog vast te stellen normale indexering. Voor vaststelling van het tarief vanaf 1 januari 2005 zal een heroverweging plaatsvinden.

Een andere belangrijke wijziging in de tarieven wordt veroorzaakt doordat tot nu toe bij de uitgifte van een graf grafrechten voor 10 jaar werden opgelegd. Bij wet is echter vastgesteld dat dit 20 jaar moet zijn. Verlengen van de grafrechten is alleen mogelijk per 10 jaar. Dit betekent een wijziging bij de berekening van grafrechten wanneer een bijzetting in een eigen graf heeft plaatsgevonden. Dit heeft eigenlijk geen invloed op de hoogte van de tarieven, alleen op de wijze van innen.

Voor de begraafplaats aan de Oude Schoolstraat wordt voorgesteld geen tariefwijziging door te voeren. Omdat hier alleen nog bijzettingen kunnen worden gedaan, behoeft er ook geen nieuw tarief voor het uitgeven van een nieuw graf te worden vastgesteld. Omdat er verschillende tarieven voor grafrechten zijn, is het tarief voor het begraven zelf in de tarievenlijst losgekoppeld. De verlenging van de eerste termijn van tien tot 20 jaar laat onverlet dat na tien jaar grafrust mag worden overgegaan tot het ruimen van een graf, mits de beheerder hierover met de nabestaanden tot overeenstemming komt.

Interactiviteit

niet van toepassing

Kostendekking

Voor de beheersverordening e.d. is geen kostendekking nodig. De hoogte van de tarieven bepaalt mede de mate van kostendekking van de exploitatie van de nieuwe gemeentelijke begraafplaats.

Toets aanbestedingsnota

niet van toepassing

Advies commissie / OR

***

Voorstel

Gezien het vorenstaande stellen wij u voor over te gaan tot vaststelling van de beheers-verordening, de verordening lijkbezorgingsrechten en de tarievenlijst voor het jaar 2002.

Direct daarmee samenhangend stellen wij voor om de 34e wijziging van de begroting 2002 vast te stellen. Bijgevoegde ontwerp-besluiten bieden wij u daartoe ter vaststelling aan.

Sint-Michielsgestel, 21 mei 2002

Burgemeester en wethouders van Sint-Michielsgestel,

Bijlagen:

1.concept-raadsbesluit.

Ter inzage:

  • 1.

    Beheersverordening

  • 2.

    Uitvoeringsbesluit grafbedekkingen

  • 3.

    Verordening lijkbezorgingsrechten

  • 4.

    Tarievenlijst

  • 5.

    Vergelijking tarieven

  • 6.

    ontwerp-begrotingswijziging

Gemeenteraad

De Raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 mei 2002;

gehoord het advies van de adviescommissie voor Grondgebiedzaken d.d. 13 juni 2002

gelet op wettelijke bepalingen uit de Gemeentewet en de Wet op de lijkbezorging;

b e s l u i t :

vast te stellen de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte ‘Beheersverordening begraafplaats Pelikaanstraat’, alsmede de ‘Verordening lijkbezorgingsrechten’ en de tarievenlijst voor het jaar 2002. Direct daarmee samenhangend het vaststellen van de 34e wijziging van de begroting voor 2002.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 27 juni 2002.

De raad voornoemd.