Auditcommissie Sint-Michielsgestel

Geldend van 05-12-2019 t/m heden

Intitulé

Auditcommissie Sint-Michielsgestel

De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;

op voorstel van het presidium van 16 september 2019;

gelet op artikel 84 Gemeentewet, alsmede gelet op art. 2 lid 4 van de Controleverordening Sint-Michielsgestel;

b e s l u i t :

tot het instellen van een:

Auditcommissie Sint-Michielsgestel

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: auditcommissie;

  • b.

    controleverordening: door de raad vastgestelde verordening voor de controle op het financieel beheer en inrichting van de financiële organisatie;

  • c.

    accountant: controlerend accountant, aangesteld door de raad conform art. 213 Gemeentewet voor de controle op de financiële huishouding (beheer en inrichting) van de gemeente;

  • d.

    voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • e.

    secretaris: secretaris van de auditcommissie;

  • f.

    griffier: griffier van de gemeenteraad;

  • g.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Sint-Michielsgestel;

  • h.

    raad: gemeenteraad van Sint-Michielsgestel.

Artikel 2 Taken auditcommissie

De auditcommissie heeft tenminste de navolgende taken:

  • 1.

    Het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet- en uitvoering van de accountantscontrole zoals gesteld in art. 2 lid 4 van de Controleverordening gemeente Sint-Michielsgestel.

  • 2.

    Fungeren als vaktechnisch overlegplatform m.b.t. proces van accountantscontrole en bijbehorende stukken zoals jaarrekening en jaarverslag.

  • 3.

    Afstemming met betrekking tot college-onderzoeken (ex art. 213a Gemeentewet) en onderzoeken van de rekenkamercommissie.

  • 4.

    Structureren proces van accountantscontrole en aanbesteding accountant.

  • 5.

    Informeren van de gemeenteraad m.b.t. accountantscontrole.

Artikel 3 Samenstelling auditcommissie

  • 1. De commissie bestaat uit een delegatie uit de raad van maximaal 4 raadsleden, met inachtneming van het gestelde onder punt 4.

  • 2. De gemeenteraad benoemt de leden van de commissie.

  • 3. De leden kunnen zich niet laten vervangen.

  • 4. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

  • 5. De griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de commissie.

  • 6. Het lidmaatschap van de commissie vangt aan bij het begin van een zittingsperiode van de raad en eindigt aan het einde van de zittingsperiode van de raad. Tussentijds kan het lidmaatschap van een lid van de commissie eindigen door beëindiging van het lidmaatschap van de raad of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 7. De commissie heeft de volgende vaste adviseurs:

    de (plv.) griffier, de portefeuillehouder financiën, de voorzitter van het Control Expert Team,

    de secretaris van de rekenkamercommissie.

    Andere adviseurs:

    de accountant treedt op verzoek van de commissie op als extern adviseur van de commissie,

    ad hoc kunnen anderen als adviseur worden uitgenodigd aan het overleg deel te nemen, zoals medewerkers afdeling financiën.

Artikel 4 werkwijze

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders beslist.

  • 2. De commissie vergadert in ieder geval 2 keer per jaar en daarnaast zo vaak als zij nodig oordeelt.

  • 3. De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen vast. Zij zendt dit reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming aan de raad.

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Besluit instellen Auditcommissie Sint-Michielsgestel 2019”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 21 november 2019.

De gemeenteraad van Sint-Michielsgestel,

de griffier,

N.A. Hoogerbrug-van de Ven

de voorzitter,

H. Looijen