Regeling vervallen per 13-11-2009

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2007

Geldend van 20-02-2009 t/m 12-11-2009 met terugwerkende kracht vanaf 12-02-2009

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2007.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

a. het in behandeling nemen van aanvragen en verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

b.diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploittie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabelomschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen

    bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De 'Legesverordening 2002' van 25 oktober 2001, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 1 november 2007, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt

  • 4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 5. Deze verordening wordt aangehaald als 'Legesverordening 2007'.

LEGESTABEL 2009

Inhoud:

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuurlijke stukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12 Drank- en horecawet

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 14 Naturalisatie/optieverklaringen/verblijfsvergunningen

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Wet op de openluchtrecreatie (vervallen)

Hoofdstuk 17 Diversen

Toelichting

LEGESTABEL 2009 GEMEENTE SINT-MICHIELSGESTEL

Hoofdstuk 1 Algemeen

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,45

1,50

1.1.2

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.1.2.1

Per pagina op papier van a4-formaat

0,25

0,30

1.1.2.2

Per pagina op papier van een ander formaat

0,35

0,40

1.1.3

Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk de € 2,50 vermeerderd met € 0,11 voor elke dm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 10dm2 te boven gaat;

1.1.4

Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

22,70

23,15

1.1.5

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,45

1,50

1.1.6

andere dan met name in deze tabel of in een andere wettelijke regeling genoemde digitale bestanden op dito gegevensdrager zoals E-mail, CDROM en DVD.

10,00

10,20

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1

Een afschrift van de programmabegroting en de financiële begroting

28,20

28,75

2.1.2

Een afschrift van het bijlagenboek van de programmabegroting en de financiële begroting

28,20

28,75

2.1.3

Een afschrift van de voorjaarsnota

28,20

28,75

2.1.4

Gereserveerd

2.1.5

Een afschrift van het jaarverslag en de jaarrekening

28,20

28,75

2.1.6

Een afschrift van de toelichting op het jaarverslag en de jaarrekening

28,20

28,75

2.1.7

Gereserveerd

2.1.8

Gereserveerd

2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

Tot het versrekken van:

2.2.1.1

Een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

0,10

0,10

2.2.1.2

Een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

0,10

0,10

2.2.2

Tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

2.2.2.1

Op de verslagen van de raadsvergaderingen

7,95

8,10

2.2.2.2

Op de agenda voor, de voorstellen aan en de notulen van de raadsvergaderingen

43,10

43,95

2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.3.1

Tot het verstrekken van:

2.3.1.1

Een afschrift van het verslag van een Rondetafelgesprek, per pagina

0,10

0,10

2.3.1.2

Een afschrift van de stukken behorende bij een Rondetafelgesprek, per pagina

0,10

0,10

2.3.2

Tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

2.3.2.1

Op de verslagen van de Rondetafelgesprekken

4,25

4,35

2.3.2.2

Op de agenda voor, de voorstellen aan en de notulen van de Rondetafelgesprekken

12,05

12,30

2.4

Gereserveerd

2.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.5.1

Een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

26,10

26,60

2.5.2

Een afschrift van de Bouwverordening

70,85

72,25

2.5.3

Een afschrift van de toelichting op de Bouwverordening

70,85

72,25

2.6

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een structuurplan wordt het legesbedrag bepaald op het bedrag zoals die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van het bedrag aan leges aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

2.7

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bestemmingsplan wordt het legesbedrag bepaald op het bedrag zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager is meegedeeld en blijkt uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van het bedrag aan leges aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of het omzetten van het een in het ander in de trouwzaal van het gemeentehuis op Meanderplein 1 te Sint-Michielsgestel op:

3.1.1

Maandag en donderdag van 10.00 tot 16.00 uur

212,40

216,65

3.1.2

Dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur

212,40

216,65

3.1.3

Zaterdag van 10.30 tot 14.30 uur

446,50

455,45

3.1.4

Andere uren: het onder 3.1.1, 3.1.2 en 3.1.3 genoemde tarief verhoogd met

90,05

91,85

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of het omzetten van het één in het ander op een andere locatie dan met name in dit hoofdstuk genoemd:

3.2.1

Maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur

366,90

374,25

3.2.2

Maandag tot en met vrijdag van 16.00 tot 21.00 uur

456,95

466,10

3.2.3

Zaterdagen en algemeen erkende feestdagen (voor zover niet uitgesloten) van 10.00 tot 16.00 uur

601,05

613,05

3.2.4

Zaterdagen en algemeen erkende feestdagen (voor zover niet uitgesloten) van 16.00 tot 21.00 uur

691,05

704,85

3.2.5

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of het omzetten van het één in het ander in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

237,10

241,85

3.6

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

3.6.1

Een (duplicaat) trouwboekje of partnerschapsboekje

17,00

17,35

3.6.2

Het tarief bedraagt ter zake van het verzorgen van (maximaal 2) getuigen bij de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap, per getuige

21,80

22,25

3.6.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het benoemen van een (reeds beëdigd buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, op grond van de daartoe opgestelde beleidslijn, bedraagt

51,50

52,55

3.7

Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

17,20

17,55

3.8

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

3.9

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, registreren van een partnerschap of het omzetten van het één in het ander op Raadhuisplein 8 te Berlicum van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 10.30 tot 14.30 uur

131,10

133,70

3.10

Het legesbedrag als bedoeld in 3.9 wordt verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan de voltrekking van het huwelijk, het registreren van het partnerschap of het omzetten van het één in het ander mede te delen externe kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Hoofdstuk 4 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

Tot het verstrekken van gegevens:

a.per verstrekking

b.per verstrekking, indien betaling van de leges via bank of giro plaatsvindt en de verstrekking schriftelijk plaatsvindt

7,95

8,45

8,10

8,60

4.2.2

Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.2.2.1

Voor 100 verstrekkingen

291,45

297,30

4.2.2.2

Voor 500 verstrekkingen

1.013,37

1.033,65

4.2.2.3

Voor 1.000 verstrekkingen

1.274,45

1.299,95

4.2.2.4

Voor 5.000 verstrekkingen

4.459,10

4.548,30

4.2.2.5

Voor 10.000 verstrekkingen

5.564,85

5.676,15

4.3

Voor toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

Tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

7,95

8,10

4.4.2

Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende die periode van één jaar:

4.4.2.1

Voor 100 verstrekkingen

284,70

290,40

4.4.2.2

Voor 500 verstrekkingen

990,94

1.010,75

4.4.2.3

Voor 1.000 verstrekkingen

1.246,65

1.271,60

4.4.2.4

Voor 5.000 verstrekkingen

4.360,90

4.448,10

4.4.2.5

Voor 10.000 verstrekkingen

5.442,50

5.551,35

4.5

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

17,20

17,55

4.5.1

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens zoals bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

2,27

2,27

4.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.6.1

Tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,50

30,05

4.6.2

Tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening, voor elke pagina, waarvoor de legalisatie plaats dient te vinden

€ 1,45

€ 1,50

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

5.1

Algemeen

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

a.Woningwet;

b.Wet ruimtelijke ordening;

c.gemeentelijke bouwverordening;

d.Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke erfgoedverordening.

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

1.legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2);

2.verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3);

3.legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4);

4.legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5);

5.legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6);

6.legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7).

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8).

5.2

Bouwvergunning

5.2.1

Algemeen

Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

-schetsplan;

-lichte bouwvergunning;

-reguliere bouwvergunning;

-bouwvergunning eerste fase;

-bouwvergunning tweede fase;

-wijziging bouwvergunning eerste fase.

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de beheersverordening, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

5.2.2

Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.2.2

Het college van burgemeester en wethouders stellen het bedrag van de bouwkosten, als bedoeld onder 5.1 en 5.1.1, waarnaar de leges worden berekend, vast.

5.2.3

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend 50% van het tarief als genoemd onder 5.2.4, onderscheidenlijk 5.2.5, 5.2.6 berekend bedrag; indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend;

5.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning

een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid,

onderdeel q, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

minder bedragen dan € 50.000,-, 2,56% van die bouwkosten met een minimum van € 128,-;

€ 50.000,- bedragen of meer, € 1.280,-

vermeerderd met 1,5% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000,- te boven gaan met een maximum van € 25.000,-.

5.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning

een aanvraag tot het verkrijgen van een regulierebouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid,

onderdeel p, van de Woningwet, indien de bouwkosten:

minder bedragen dan € 50.000,-, 3,07% van die bouw

kosten met een minimum van € 153,-;

€ 50.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 100.000,-,

vermeerderd met 2,56 % van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000,- te boven gaan;

1.535,-

1.535,-

€ 100.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,-,

vermeerderd met 2,05% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 100.000,- te boven gaan;

2.815,-

2.815,-

€ 250.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,-,

vermeerderd met 1,53% van het bedrag waarmee die

bouwkosten € 250.000,- te boven gaan;

5.890,-

5.890,-

€ 500.000,- bedragen of meer, vermeerderd met 1,02 % van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,- te boven gaan met een maximum van € 50.000,-.

9.715,-

9.715,-

5.2.6

Aanvraag bouwvergunning 1e fase

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning 1e fase als bedoeld in artikel 56a, tweede lid,

onderdeel p, van de Woningwet

2.562,-

2.562,-

5.2.7

Aanvraag bouwvergunning 2e fase

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning 2e fase als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet, indien de bouwkosten:minder bedragen dan € 50.000,-, 3,07% van die bouwkosten met een minimum van € 153,-;

€ 50.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 100.000,-,

vermeerderd met 2,56 % van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000,- te boven gaan;

1.535,-

1.535,-

€ 100.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,-,

vermeerderd met 2,05% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 100.000,- te boven gaan;

2.815,-

2.815,-

€ 250.000,- bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,-,

vermeerderd met 1,53% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 250.000,- te boven gaan;

5.890,-

5.890,-

€ 500.000,- bedragen of meer,

vermeerderd met 1,02 % van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,- te boven gaan, met een maximum van € 50.000,-.

9.715,-

9.715,-

5.2.8

Aanvraag wijziging bouwvergunning 1e fase

een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:

een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.2.4 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges,

met dien verstande dat in elk geval € 153,- is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;

5.2.8

Externe advieskosten

De tarieven, als vermeld in 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, 5.2.7 en 5.2.8 worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager mede te delen externe kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gesteld.

5.3

Verhogingen

5.3.1

Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

-toetsing aan welstandscriteria (zie 5.3.2);

-bodemgesteldheidsonderzoek (zie 5.3.3);

-verplicht advies agrarische commissie (zie 5.3.4);

-achteraf ingediende aanvraag (zie 5.3.5);

-beoordeling aanvullende gegevens (zie 5.3.6);

-projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie 5.3.7);

-wijziging of ontheffing bestemmingsplan (zie 5.3.8);

-bestemmingsplan in voorbereiding (zie 5.3.9);

-toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan

(onderdeel 5.3.10);

-verzoek om hogere grenswaarden ihkv de Wet geluidhinder

(onderdeel 5.3.11)

5.3.2

toetsing aan welstandscriteria

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan wat ter toetsing wordt voorgelegd aan de gemeentelijke welstandscommissie ‘nieuwe stijl’, wordt het overeenkomstig in rubriek 5.2.1 t/m 5.2.6 berekende bedrag per bouwplan verhoogd met:

-indien de bouwkosten minder bedragen dan € 500.001,-,

0,08% van die bouwkosten met een minimum van € 23,-;

-€ 500.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 1.000.001,-,

470,-

482,-

-€ 1.000.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 1.500.001,-,

573,-

587,-

-€ 1.500.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 2.000.001,-,

675,-

692,-

-€ 2.000.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 2.500.001,-,

780,-

800,-

-€ 2.500.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 5.000.001,-,

940,-

964,-

-€ 5.000.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 7.500.001,-,

1.187,-

1.217,-

-€ 7.500.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 10.000.001,-,

1.429,-

1.465,-

-€ 10.000.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 12.500.001,-,

1.675,-

1.717,-

-€ 12.500.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 15.000.001,-,

1.920,-

1.968,-

-€ 15.000.001,- bedragen of meer, doch minder dan

€ 17.500.001,-,

2.165,-

2.219,-

5.3.3

Bodemgesteldheidonderzoek

5.3.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de bouwverordening:

5.3.3.2

voor een historisch bodemonderzoek (overeenkomstig

NVN 5725)

33,-

33,65

5.3.3.3

voor een verkennend bodemonderzoek (overeenkomstig NEN 5740)

87,55

89,30

5.3.4

Verplicht advies agrarische commissie

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een advies van de ‘Adviescommissie agrarische bouwaanvragen’ noodzakelijk is, wordt het overeenkomstig 5.2.3 of 5.2.4 berekende bedrag verhoogd met

349,-

357,-

5.3.5

Achteraf ingediende aanvraag

Het van toepassing zijnde tarief, als vermeld in 5.2 wordt verhoogd voor de beoordeling van een na aanvang van de bouw ingediende aanvraag, met 50% van de leges, zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag.

5.3.6

Beoordeling aanvullende gegevens

Het van toepassing zijnde tarief, als vermeld in 5.2 wordt verhoogd voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens, die worden ingediend nadat de aanvraag van de bouwvergunning al in behandeling is genomen, met 50% van de leges, zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag.

5.3.7

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast:

2.300,-

5.3.8

Wijziging of ontheffing bestemmingsplan

5.3.8.1

Het verschuldigde bedrag op grond van het onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan art. 3.1 (vaststelling bestemmingsplan), art. 3.6, eerste lid onder a (wijziging bestemmingsplan) of b (uitwerking bestemmingsplan) van de Wet ruimtelijke ordening of art. 50, derde lid van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

1.400,-

2.300,-

5.3.8.2

Het verschuldigde bedrag op grond van het onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan art. 3.6, eerste lid onder c (ontheffing bestemmingsplan) of 3.22 (tijdelijke ontheffing bestemmingsplan), 3.23 (ontheffing bestemmingsplan aangewezen gevallen), 3.38, vierde lid (ontheffing beheersverordening) van de Wet ruimtelijke ordening of art. 50, derde lid van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

484,-

484,-

5.3.9

Bestemmingsplan in voorbereiding

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan art. 50, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

1.800,-

5.3.10

Toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

5.3.10.1

toetsing aan een exploitatieplan dient plaats te vinden, verhoogd met

484,-

5.3.10.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

484,-

5.3.11

Hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder verhoogd met

750,-

5.3.12

Externe advieskosten

De legesbedragen als bedoeld in 5.3.7, 5.3.8, 5.3.9, 5.3.10 en 5.3.11 worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager mede te delen externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gesteld.

5.4

Sloopvergunningen en sloopmeldingen

5.4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1 van de bouwverordening:

66,-

-van 10 m3 t/m 100 m3 af te voeren sloopmateriaal

-meer dan 100 m3 af te voeren sloopmateriaal

125,-

250,-

5.4.2

Indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan ingediend moet worden, wordt het in 5.4.1 genoemde bedrag verhoogd met

100,-

5.4.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening

5,25

5,35

5.5

Aanlegvergunningen

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

5.5.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 14 of 21, derde lid, van de Wet op de ruimtelijke ordening (aanlegvergunning)

422,25

430,70

5.5.1.a

een aanvraag die betrekking heeft op een landschapselement, zoals gedefinieerd in het bestemmingsplan Buitengebied, of een kikker-/paddenpoel betreft:

-indien er voor het in behandeling nemen van de aanvraag

een externe toetsing is geweest:

152,70

155,75

-indien er voor het in behandeling nemen van de aanvraag

géén externe toetsing is geweest:

422,25

430,70

5.5.2

een aanvraag die betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 16 of 46, zesde, achtste of tiende lid, van de Wet op de ruimtelijke ordening, wordt het overeenkomstig 5.7.1 berekende bedrag verhoogd met

317,70

324,05

5.6

Overig administratief

5.6.1

Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

5.6.2

Overschrijvingen vergunningen of ontheffingen

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning of ontheffing

53,55

54,65

5.6.3

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan

54,65

5.6.4

Bestemmingswijzigingen

5.6.4.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in art. 3.6, eerste lid onder a (wijziging bestemmingsplan) of b (uitwerking bestemmingsplan) van de Wet ruimtelijke ordening waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een vergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

2.300,-

5.6.4.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van eenaanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in art. 3.6, eerste lid onder c (ontheffing bestemmingsplan) of 3.22 (tijdelijke ontheffing bestemmingsplan), 3.23 (ontheffing bestemmingsplan aangewezen gevallen), 3.38, vierde lid (ontheffing beheersverordening) van de Wet ruimtelijke ordening waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een vergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

484,-

5.6.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring beheersverordening) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

2.300,-

5.6.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

2.300,-

5.6.5

Externe advieskosten

De legesbedragen als bedoeld in 5.3.7, 5.3.8.1, 5.3.8.2, 5.6.4.1.1, 5.6.4.1.2, 5.6.4.2 en 5.6.4.3 worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager mede te delen externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gesteld.

5.6.5

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

484,-

5.6.6

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

484,-

5.6.7

Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan

484,-

5.6.8

Monumentenvergunning

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor Rijksmonumenten:

a.tot het afbreken, verstoren, verplaatsen of in enig

opzicht wijzigen van een beschermd

Rijksmonument;

b.tot het herstellen, gebruiken of te laten gebruiken

van een Rijksmonument op een wijze, waardoor

het wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht als

bedoeld in artikel 6 van de monumenten-

verordening

409,45

417,65

5.6.9

Teruggaaf

5.6.9.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eeder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 5.2, met dien verstande dat zij niet minder dan € 71,40 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

5.6.9.2

Indien binnen 4 weken na het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend.

5.6.9.3

Indien op een later tijdstip dan in 5.3.2.2 bedoeld na het in

behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

5.6.9.4

Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

5.7

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

5.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

5.7.2

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 6.1.1 van de bouwverordening

164,-

167,30

5.7.3

Met dien verstande dat het bedrag in lid 1 wordt verhoogd voor een inrichting met een oppervlakte tussen:

a.0 m2 tot 100 m2

112,-

114,25

b.100 m2 of meer, doch minder dan 500 m2

vermeerderd met 0,68 per m2 boven de 100m2m2 ;

114,25

c.500 m2 of meer, doch minder dan 2.000 m2

vermeerderd met € 0,37 per m2 boven de 499 m2;

363,-

385,55

d. 2.000 m2 of meer, doch minder dan 5.000 m2;

vermeerderd met € 0,12 per m2 boven de 1.999 m2;

928,-

940,20

e. 5.000 m2 of meer, doch minder dan 50.000 m2

vermeerderd met € 0,03 per m2 boven de 4.999 m2;

1.295,-

1.300,10

f.boven 50.000 m2

vermeerderd met € 0,015 per m2 met een maximum van

1.817,-

1.975,10

2.500,-

5.7.4

De kosten voor verlengen van een afgegeven vergunning als

bedoeld in artikel 6.1.1., lid 1 van de Bouwverordening,

bedragen per verlenging

113,70

116,-

5.7.5

Voor het aanpassen van een bestaande vergunning,

overeenkomstig artikel 6.1.1., lid 1 van de Bouwverordening, van een bouwwerk dat gedeeltelijk wordt vernieuwd, dan wel veranderd of vergroot, worden de leges slechts berekend over het oppervlak dat wordt vernieuwd.

5.7.6

Voor het aanpassen van een bestaande vergunning,

overeenkomstig artikel 6.1.1., lid 1 van de Bouwverordening, voor een veranderd gebruik, zonder dat er sprake is van verbouwing of anderszins, worden de leges slechts berekend

over het oppervlak waardoor het gewijzigde gebruik geldt.

5.7.7

Voorzover een vergunning, als bedoeld in artikel 6.1.1., lid 1 van de bouwverordening aanpassing behoeft na een verandering waardoor overeenkomstig artikel 42 van de Woningwet 1991 slechts een meldingsplicht geldt, dan wel sprake is van vrije bouwwerken overeenkomstig artikel 43 van de Woningwet 1991, is het gestelde onder lid 3 eveneens van toepassing.

5.7.8

Indien een aanvraag voor een vergunning, overeenkomstig artikel 6.1.1., lid 1 van de Bouwverordening op grond van het gestelde in artikel 6.1.3 van de Bouwverordening niet in behandeling wordt genomen, dan wel op grond van het gestelde in artikel 6.1.5, onder b van de Bouwverordening moet worden geweigerd, worden 10% van de legeskosten als bedoeld in de leden 1 t/m 5 in rekening gebracht met een minimum van € 46,- en een maximum van € 460,-.

5.7.9

Als een aanvraag voor een bouwvergunning, overeenkomstigartikel 6.1.1., lid 1 van de Bouwverordening, op grond vanartikel 6.1.5. onder a van de Bouwverordening moet worden

geweigerd, worden 20% van de legeskosten als bedoeld in de leden 1 t/m 5 in rekening gebracht met een minimum van€ 46,- en een maximum van € 920,-.

5.7.10

Voor een hernieuwde aanvraag van een vergunning, overeenkomstig artikel 6.1.1., lid 1 van de Bouwverordening, voor een bouwwerk waarvan de vergunning op grond van artikel 6.1.6., lid 1 van de Bouwverordening is in-getrokken, worden de leges berekend overeenkomstig het gestelde inlid 1.

5.8

Overig

Uitgifte bouwkavels c.q. koopwoningen

5.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het register tot het verkrijgen van een bouwkavel danwel een koopwoning

80,-

80,-

Overig

5.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

56,75

57,90

5.15

Planschade

5.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag om schadevergoeding als bedoeld in afdeling 6.1 van de Wet op de ruimtelijke ordening

450,-

450,-

5.15.2

In geval van toekenning van een schadevergoeding

wordt het vorengenoemde legesbedrag gerestitueerd

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van

nasporingen in gemeentearchief berustende stukken, voor

ieder daaraan besteed kwartier,

17,20

17,55

6.2

Het tarief bedraagt ter zake van het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het eerste lid bedoeld archief verblijvend stuk, per pagina

0,25

0,25

6.2.2

Een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

0,25

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423)

7,95

8,10

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een:

8.1

Fotokopie van een plan/tekening/kaart (zwart/wit) in formaat A4 of kleiner en A3, per bladzijde

2,45

2,50

8.2

Plot/kopie (inclusief evt. scannen/snijden/vouwen) met een basistarief (per kwartier) van € 17,55 en vermeerderd met het tarief van het formaat ter grootte van (maten in mm)

niet vlakgevuld:

-A4-formaat (200 x 273)

-A3-formaat (287 x 400)

-A2-formaat (410 x 572)

-A1-formaat (584 x 819)

-A0-formaat (824 x 1170) en groter

3,-

4,50

6,-

9,-

12,-

3,05

4,60

6,10

9,20

12,25

vlakgevuld:.

-A4-formaat (200 x 273)

-A3-formaat (287 x 400)

-A2-formaat (410 x 572)

-A1-formaat (584 x 819)

-A0-formaat (824 x 1170) en groter

6,-

9,-

12,-

18,-

24,-

6,10

9,20

12,25

18,35

24,50

8.3

Via het printen via de kleurenprinter (maten in mm):

-A4-formaat (200 x 273)

-A3-formaat (287 x 400)

0,75

1,50

0,75

1,55

8.4

Uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, waaronder is te verstaan:

§in het Wkpb-register ingeschreven beperkingenbesluit;

10,-

10,20

§beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak;

10,-

10,20

§gewaarmerkt afschrift of uittreksel van in de Wkpb-registratie opgenomen gegevens;

10,-

10,20

§schriftelijke verklaring dat er volgens de in de Wkpb-registratie opgenomen gegevens geen publiekrechtelijke beperking van kracht is ten aanzien van de daarbij aangegeven onroerende zaak of zaken (onbelastverklaring)

10,-

10,20

8.5

Het tarief ter zake van het verlenen van inzage van de kadastrale registratie via het kadastrale netwerk (Kadaster on-line) bedraagt per kadastrale informatie het tarief zoals dat door het Kadaster is opgenomen in de Regeling tarieven Kadaster. Het betreft de producten: a. Hypothecair bericht object b. Kadastraal bericht object c. Uittreksel kadastrale kaart.

8.6

waarbij de tarieven als onder 8.1, 8.2, 8.3, 8.4 en 8.5 voor elk kwartier of gedeelte daarvan, waarmee de tijdsbesteding het eerste kwartier te boven gaat, worden verhoogd met

17,20

17,55

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

48,35

49,60

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort)

54,00

55,40

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

48,35

49,60

9.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

8,50

8,70

9.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

19,82

20,35

9.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

40,70

41,75

9.1.7

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen na vermissing

62,05

63,55

9.1.8

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort) na vermissing

67,70

69,35

9.1.9

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) na vermissing

62,05

63,55

9.1.10

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) na vermissing

54,40

55,70

9.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met

9.1.3 alsmede in 9.1.6 tot en met 9.1.10 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

41,00

41,00

9.2.2

Het tarief als genoemd in 9.2.1 wordt bij een gecombineerde

spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

9.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 9.1.5 wordt bij een

spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

19,50

19,50

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

10.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

36,65

37,40

10.1.2

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs na vermissing

50,15

51,15

10.1.3

Het tarief genoemd onder 10.1.1 en 10.1.2 wordt bij spoedlevering vermeerderd met

30,-

30,-

10.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

7,75

7,90

10.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een Eigen Verklaring

20,45

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483) die geldt voor een tijdvak van 12 maanden en voor:

11.1.1

één speelautomaat

56,50

56,50

11.1.2

twee of meer speelautomaten

vermeerderd met € 34,- voor elke speelautomaat.

22,50

22,50

Hoofdstuk 12 Drank- en horecawet

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

175,30

178,80

12.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding van het veranderen van een inrichting en het naar aanleiding daarvan verstrekken van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet

22,90

23,35

12.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een (nieuwe) vergunning ingevolge artikel 35 van de Drank- en Horecawet, waarbij uitsluitend sprake is van:

a.het niet langer zijn van leidinggevende van één of meer personen;

87,40

89,15

b.het worden van leidinggevende van één of meer

b. personen in de inrichting waarop de bedoelde

b. aanvraag betrekking heeft en waarvoor nog een

b. vergunning, zoals genoemd, geldt

87,40

89,15

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

(Stb. 1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

(Stb. 1996, 183)

22,90

23,35

13.1.2

tot het verlenen van toestemming om het vorige lid bedoelde

ontheffing over te dragen aan een ander

22,90

23,35

13.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige leden bedoelde ontheffing

22,90

23,35

Hoofdstuk 14 naturalisatie/optieverklaringen/verblijfsvergunningen

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

14.1

Naturalisatie

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot naturalisatie gelden de tarieven zoals deze zijn opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden en de beschikking wijzigingspercentage optie- en naturalisatiegelden.

14.2

Optieverklaringen

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afleggen van een optieverklaring gelden de tarieven zoals deze zijn opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden en de beschikking wijzigingspercentage optie- en naturalisatiegelden.

14.3

Verblijfsvergunning

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een verblijfsvergunning gelden de tarieven zoals deze door de minister van justitie zijn vastgesteld.

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

15.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459)

22,90

23,35

15.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 123 van het Wegenverkeersreglement (Stb. 1950, K 377)

22,90

23,35

15.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460)

15.1.3.1

zonder medische keuring

22,85

23,30

15.1.3.2

bij overname van een andere gemeente, verlenging van de kaart of verstrekking duplicaat bij verlies buiten eigen toedoen

22,85

23,30

15.1.3.3

het legesbedrag als bedoeld in 15.1.3.1 wordt verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager mede te delen bedrag van de kosten van medische keuring, blijkende uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in

behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten van medische keuring aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

Hoofdstuk 16 Wet op de openluchtrecreatie

Rubriek

Omschrijving

2008

2009

16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

16.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8,

eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie (Stb.1994, 300)

175,30

Vervallen

16.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8,

tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie

43,75

Vervallen

16.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8,

tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie

14,90

Vervallen

16.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8,

tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie

14,90

Vervallen

16.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 13

van de Wet op de openluchtrecreatie

14,90

Vervallen

16.1.6

tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als

bedoeld in artikel 24 van de Wet op de openluchtrecreatie

43,75

Vervallen

Hoofdstuk 17 Diversen

Rubriek

Omschriving

2008

2009

17.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.1.1

tot het instemmen met en het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

14,90

15,20

17.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de Wet persoonsregistraties (Stb. 1988, 665)

4,25

4,35

17.3

Het tarief bedraagt ter zake van het opgenomen worden in het register (wachtlijst) tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in 17.4.8 (venten), 17.4.9 (standplaatsen) en 17.4.11 (marktstandplaatsen)

14,90

15,20

17.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.4.1

tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening, voor het exploiteren van een horecabedrijf

22,25

22,70

17.4.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.4. van de Algemene plaatselijke verordening, van het sluitingsuur voor horecabedrijven per ontheffing

28,20

28,75

17.4.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie van een seksinrichting, als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening

171,50

174,95

17.4.3.2

tot wijziging van beheer, als bedoeld in artikel 3.4.2 van de

Algemene plaatselijke verordening

22,25

22,70

17.4.4

tot het verkrijgen van een kapvergunning, als bedoeld in artikel 4.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening

42,85

43,70

17.4.6

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4.7.2. van de Algemene plaatselijke verordening, tot het aanbrengen van of maken van handelsreclame

174,20

177,70

17.4.7

tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 5.1.6, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening, tot het op de weg parkeren van een voertuig, voorzien van een aanduiding van handelsreclame, per dag, per strekkende meter en 2,5 diepte

7,75

7,90

17.4.8

tot het verkrijgen of verlengen van een vergunning, voor maximaal een kalenderjaar, als bedoeld in artikel 5.2.2. van de Algemene plaatselijke verordening, tot het in het openbaar uitoefenen van de kleinhandel door middel van venten of dergelijke

28,20

28,75

per dag of een gedeelte hiervan

5,25

5,35

17.4.9

tot het verkrijgen of verlengen van een vergunning, voor maximaal een kalenderjaar, als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene plaatselijke verordening, tot het in het openbaar uitoefenen van kleinhandel door middel van een vaste standplaats of dergelijke

31,95

32,60

per bepaalde wekelijkse dag of gedeelte ervan, per strekkende meter en 2,5 meter diepte, € 51,90 met een minimum per jaar van

203,60

207,60

17.4.10

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel

5.5.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening (ontheffing

stookverbod)

22,25

22,70

17.4.11

tot het verkrijgen van een andere ontheffing of vergunning dan hiervoor genoemd in 17.4.1, 17.4.2, 17.4.3, 17.4.4.1, 17.4.4.2, 17.4.5, 17.4.6, 17.4.7, 17.4.8, 17.4.9 en 17.4.10 als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening

22,95

23,40

17.4.12

tot het verstrekken van een vergunning voor het innemen van

een standplaats als bedoeld in de marktverordening; € 51,00

59,-

60,30

te verhogen: per kalenderjaar, per strekkende meter en 2,5 meter diepte met

54,-

55,10

per kalenderkwartaal, per strekkende meter en 2,5 meter diepte met

13,50

13,75

17.4.13

tot het innemen van een standplaats als bedoeld in de markt-

verordening ten behoeve van standwerkers met een maximum van 4 m¹

7,95

8,10

17.4.14

tot het verkrijgen van een of meer ontheffingen en/of vergun-

ningen, ten behoeve van activiteiten, die in onderling verband

betrekking hebben op één evenement, met inbegrip van ontheffingen en vergunningen, als bedoeld in andere wettelijke voorschriften dan de Algemene plaatselijke verordening

43,75

44,65

17.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.5.1

tot het beschikbaarstellen van een nachtregister, een register

voor rijwielhandelaren, uitdragers, opkopers en tagrijns, en een register, bedoeld in artikel 2, onder a, van het Honden- en Kattenbesluit of een ander dergelijk register

21,25

21,65

17.5.2

tot het nummeren en waarmerken van een register, als bedoeld in 17.7.1

5,30

5,40

17.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet

1.525,40

1.555,90

17.6.2

Het in 17.6.1 genoemde bedrag wordt:

17.6.2.1

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

17.6.3

Indien een begroting als bedoeld in 17.6.2.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 26 oktober 2006.

De raad voornoemd.

De griffier De Voorzitter

Nota-toelichting

Toelichting

Hoofdstuk 1 Algemeen

Sommige tarieven in dit hoofdstuk stijgen dit jaar met meer dan 2%. Dat komt omdat deze eigenlijk door de jaren heen nooit zijn verhoogd. Bv. 0,25 x 2% = + 0,005 = 0,2555 is afgerond 0,26 is afgerond naar beneden 0,25!! Dit jaar is er voor gekozen om een cummulatie van procentuele stijgingen van de afgelopen jaren door te rekenen in deze minimale tarieven.

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hier staan een paar 'dubbeltjes-tarieven' in. Daar KAN in feite hetzelfde voor gelden als hierboven voor Hoofdstuk 1 genoemd. Echter, het betreft bestuursstukken, waarvan jaren geleden is besloten dat de tarieven voor de burger geen drempel moeten zijn om er kennis van te kunnen nemen. Daarom is het 'dubbeltje' ook dit jaar nog een 'dubbeltje'.

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

In oktober 2004 is het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges.tot stand gekomen.

Dit model gaat in op de heffingsgrondslagen, de tariefstructuur en de tariefdifferentiatie bij debouwgerelateerde leges, zoals de leges voor bouw-, sloop-, aanleg- en monumentenvergunningen.

Het model is ontwikkeld door de Werkgroep Transparantie Bouwgerelateerde Leges, waarinvertegenwoordigers zaten van de ministeries van BZK, VROM en Financiën, van de VNG en twaalf

gemeenten. Het model is voorgelegd aan een externe klankbordgroep bestaande uit Vereniging EigenHuis, Stadswerk, Rijkswaterstaat, Rijksgebouwendienst, BNA, NEPROM, AEDES, AVBB en de Kamer

van Koophandel te Rotterdam. Deze klankbordgroep was positief over de aard en inhoud van hetmodel. Ook de Werkgroep gemeentelijke belastingen van de VNG heeft zich positief over het modeluitgelaten en besloten dit in de modelverordening leges te verwerken. Dit is gebeurd in de onderdelen5.1 tot en met 5.6. Bij een aantal onderdelen is afgeweken van het model.

Deze afwijkingen worden toegelicht. Ook de inwerkingtreding van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening zal leiden tot aanpassingen van het model. Deze aanpassingen betreffen met name het projectbesluit en de ontheffingen van het bestemmingsplan, die in de plaats zijn gekomen van de vrijstellingen van het bestemmingsplan.

Doel van het model is een landelijke eenduidige en transparante systematiek voor het heffen vangemeentelijke leges voor aanvragen in het kader van bouwen en slopen, dat wil zeggen de leges die

de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

  • a.

    de Woningwet;

  • b.

    de Wet ruimtelijke ordening;

  • c.

    de gemeentelijke bouwverordening;

  • d.

    de Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening.

Deze beschrijving is in onderdeel 5.1 opgenomen. Ook bij andere onderdelen is een algemeenonderdeel toegevoegd. Wij hebben de nummering van het model zoveel mogelijk gevolgd, zij hetvoorafgegaan door een 5. De leges voor de aanlegvergunning zijn in een apart subonderdeelopgenomen en niet in het onderdeel overig/administratief. De gekozen formuleringen komen(nagenoeg) overeen met die uit het model. Dat is nodig, omdat alleen op die manier de doelstellingeneenduidigheid en transparantie kunnen worden bereikt.

De laatste jaren laat de opbrengst van de bouwleges op het niveau van rekeningresultaat een regelmatige aanwas van de egalisatiereserve op dit onderdeel zien. Met name omdat de bouwkosten, als heffingsgrondslag voor de leges, jaarlijks stijgen. Daarom zijn de tarieven voor 2009 ten opzichte van 2008 gehandhaafd.

5.3.2Toetsing aan welstandscriteria

De tarieven voor toetsing aan welstandscriteria zijn voor 2009 aangepast overeenkomstig de tarieven, zoals die genoemd worden in de Kadernota Welstandszorg Noord-Brabant. In deze nota is uitgegaan van een verhoging op basis van een inflatie van 2,5%. Daarnaast wordt per 1 januari 2009, eveneens overeenkomstig de kadernota, uitgegaan van een verschuldigd bedrag per bouwplan in plaats van per advies (2008).

5.3.7Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

Het tarief van € 1.800,- is verhoogd met € 500,- verplichte publicatiekosten in de Staatscourant.

5.3.7 t/m 5.6.7

Door de nieuwe Wet ruimtelijke ordening 2009 zijn er vernummeringen en splitsingen ontstaan. Als voorbeeld: 5.3.8 (2009) is 5.5.1 en 5.5.2 2008). Daarbij wordt dit nieuwe artikel 5.3.8 ook nog eens uitgesplitst in nieuw 5.3.8.1 en 5.3.8.2.

Dit maakt het erg moeilijk om via bv. een transponeringstabel van vernummeringen en oude/nieuwe tarieven inzicht te geven en ontbreken soms de tarieven 2008. Voor zover dat 1 op 1 voor de hand lag, zijn de tarieven 2008 wel opgenomen.

5.3.11Hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder

Sinds 2007 treedt de gemeente (in plaats van de provincie) op als bevoegd gezag om te beschikken op verzoeken om hogere grenswaarden in het kader van de Wet geluidhinder. De beoordeling van dergelijke verzoeken met akoestische rapportages kost veel tijd en specifieke kennis. Op basis van ingewonnen informatie bij het Regionaal Milieubedrijf te Cuijk moet worden gedacht aan +/- 8 uur werk + advertentiekosten + kosten registratie kadaster is in totaal +/- € 750,-.

5.4Sloopvergunningen en sloopmeldingen

De afgifte van sloopvergunningen vraagt meer tijd dan voorheen, omdat het milieu-aspect voor de omgeving bij de afvoer van materialen steeds belangrijker is geworden. Dit maakt dat het tarief van € 66,- (2008) voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een sloopvergunning nauwelijks 50% kostendekkend is. Daarom is voor 2009 en volgende jaren gekozen voor een nieuwe tariefopzet, waarbij is aagesloten bij de hoeveelheid af te voeren sloopmateriaal, de grootte van het te slopen object en daarmee verbandhoudende kosten voor de afgifte van een sloopvergunning.

5.6.7Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

Dit is een nieuwe bepaling in de tarieventabel. Aangenomen wordt dat de procedure inhoudelijk overeenkomt met die, als bedoeld in 5.6.5 en 5.6.6, waardoor een tarief van € 484,- kan worden gehanteerd.

5.13Uitgifte bouwkavels c.q. koopwoningen

Het tarief van € 80,- als inschrijfgeld in het register voor koopwoningen en bouwkavelzoekenden is nog steeds kostendekkend. Het is tegenwoordig zelfs minder tijdrovend dan in eerdere jaren, omdat er veel via internet wordt afgedaan en het systeem van een vraag- naar een aanbodsysteem is veranderd. Een trendmatige verhoging is daarom niet wenselijk.

Hoofdstuk 16 Wet op de openluchtrecreatie (vervallen)

De Wet op de Openluchtrecreatie (WOR) regelde een aantal zaken op het gebied van de verblijfsrecreatie zoals de locatie en variatie van het kampeeraanbod. Maar ook de voorschriften voor hygiëne, gezondheid en veiligheid. Ook de Regeling van de kampeerovereenkomst was in de WOR opgenomen. Echter, deze onderwerpen kunnen ook geregeld worden via de ruimtelijke ordening en dan vooral via:

  • ·

    Bestemmingsplannen met de daaraan gekoppelde gebruiksvoorschriften;

  • ·

    Burgerlijk Wetboek;

  • ·

    Algemene milieuwetgeving;

  • ·

    Wet milieubeheer;

  • ·

    Waterleidingsbesluit;

  • ·

    Wet bodembescherming.

Daarom is de WOR per 1 januari 2008 ingetrokken. Hiermee wordt onnodige regelgeving teruggedrongen en wordt het mogelijk om meer regionaal maatwerk op het gebied van verblijfsrecreatie te bieden. Er is een overgangsregeling om gemeenten de tijd te geven zich in te stellen op de nieuwe situatie. Voor de gemeente Sint-Michielsgestel is het maatwerk op dit onderdeel deels vastgelegd in het Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan (TROP) en zal nog een verdere uitwerking krijgen in het vast te stellen bestemmingsplan buitengebied.

Aan de hand daarvan zal blijken of en zo ja, welke legestarieven opgenomen moeten worden.

Gemeenteraad

De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 september 2006 ;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende verordening:

{volgt Legesverordening 2007}