Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening op de heffing en invordering van een afvalstoffenheffing Sittard-Geleen 2013

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2013

Intitulé

Verordening afvalstoffenheffing Sittard-Geleen 2013"

De Raad van de gemeente Sittard-Geleen,

Gezien het voorstel van het college van 13 november 2012, gemeenteblad 2012,nummer 100,

Gelet op artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer,

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van een afvalstoffenheffing Sittard-Geleen 2013.

(Verordening afvalstoffenheffing Sittard-Geleen 2013)

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van de verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gebruik maken: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

  • b.

    huishoudelijk afval: huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in artikel 1.1. Wet milieubeheer;

  • c.

    perceel: een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afval geldt;

  • d.

    groep van percelen: een groep van percelen waarvoor op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeenschappelijk gebruik wordt gemaakt van één of meer containers;

  • e.

    container: een ten behoeve van de inzameling van huishoudelijk afval door of vanwege de gemeente per perceel of per groep van percelen ter beschikking gesteld of geplaatst inzamelmiddel;

  • f.

    medische verklaring: een schriftelijke verklaring van een huisarts of medisch specialist

    • -

      waaruit blijkt dat vanuit de particuliere huishouding, waartoe de belastingplichtige behoort, als gevolg van een met name te noemen ziekte of handicap van een lid of leden van dat huishouden gedurende het heffingstijdvak extra afval is of zal worden aangeboden, en

    • -

      waarin een indicatie is opgenomen van de hoeveelheid afval die gedurende het heffingstijdvak naar verwachting als gevolg van de ziekte of handicap is of zal worden aangeboden.

  • g.

    tarieventabel: de bij deze verordening behorende en daarvan deel uitmakende tarieventabel;

  • h.

    inworp: inworp van uit een perceel afkomstig huishoudelijk afval in een per groep van percelen ter beschikking gestelde of geplaatste container;

  • i.

    kennisgeving: een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, nota of andere schriftuur.

Artikel 2. Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1. Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3. Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4. Maatstaf van heffing en tarieven

  • 1. De belasting wordt geheven:

    • a.

      per perceel per jaar en

    • b.

      naar de hoeveelheid huishoudelijk afval en

    • c.

      naar het aantal malen ter lediging aanbieden van de inzamelmiddelen voor restafval.

  • 2. De belasting wordt berekend naar de tarieven, opgenomen in hoofdstuk I van de tarieventabel, met inachtneming van de in de tarieventabel gegeven aanwijzingen.

Artikel 5. Heffingstijdvak

  • 1. Het heffingstijdvak is gelijk aan het kalenderjaar.

  • 2. In afwijking van het eerste lid is het heffingstijdvak gelijk aan het kalenderhalfjaar voor de belasting als bedoeld in Hoofdstuk I, onder 3.1 tot en met 3.4 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1. De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.

  • 2. In afwijking van het gestelde in lid 1 wordt de belasting bedoeld in Hoofdstuk I, onder 3.1 tot en met 3.4 van de bij deze verordening behorende tarieventabel geheven bij wege van een schriftelijke gedagtekende kennisgeving.

Artikel 7 Ontstaan van belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1. Voor zover de belasting wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel a, is zij verschuldigd bij het begin van het heffingstijdvak of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. Voor zover de belasting wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel b en c, is zij verschuldigd bij het einde van het heffingstijdvak.

  • 3. Indien de belastingplicht in de loop van een belastingtijdvak aanvangt, is de belasting, voor zover zij wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in artikel 4, eerste lid aanhef en onderdeel a, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van het over het gehele heffingstijdvak verschuldigde bedrag als er in het heffingstijdvak na het begin van de kalendermaand waarin de belastingplicht is aangevangen, maanden overblijven.

  • 4. Indien de belastingplicht in de loop van een belastingtijdvak eindigt, wordt op verzoek naar tijdsgelang ontheffing verleend van de belasting, voor zover zij wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in Hoofdstuk I, onderdeel 2 en 2.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel. De ontheffing beloopt zoveel twaalfde gedeelten van het over het gehele heffingstijdvak verschuldigde bedrag als er na afloop van de kalendermaand, waarin de belastingplicht eindigt, maanden overblijven.

  • 5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel feitelijk in gebruik neemt.

Artikel 8 Termijn van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen als volgt worden betaald:

    • a.

      zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, in 8 gelijke betaaltermijnen;

    • b.

      indien automatische betalingsincasso niet mogelijk is, in 2 gelijke betaaltermijnen.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, letter a, geldt, dat de aanslagen moeten worden betaald in 2 gelijke betaaltermijnen, ingeval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat het bedrag van deze aanslag, lager is dan € 50,00 of meer is dan € 20.000,00.

  • 3. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 4. In afwijking van het gestelde in de leden 1 tot en met 3 dient de belasting als bedoeld in artikel 6, lid 2 te worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op die in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld en de tweede termijn een maand later.

  • 5. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de vorige leden gestelde termijnen.

Artikel 9. Nadere regelgeving door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.

Artikel 10. Kwijtschelding en vrijstelling

  • 1. Voor zover de afvalstoffenheffing wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel b, wordt bij de invordering van de belasting geen kwijtschelding verleend voor zover het aangeboden afval meer is dan:

    • 249 kg per jaar voor eenpersoonshuishoudens.

    • 498 kg per jaar voor meerpersoonshuishoudens.

  • 2. Indien incontinentie- en stomapatiënten zulks onder overlegging van een medische verklaring daarom verzoeken, wordt vrijstelling verleend van de afvalstofheffing, voor zover deze wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel b en met in achtneming van het bepaalde onder IV van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 3. Van de afvalstoffenheffing die wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel c wordt geen vrijstelling als bedoel in lid 2 verleend.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De "Verordening Afvalstoffenheffing 2012”, vastgesteld op 14 december 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij met betrekking tot de heffing, van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening afvalstoffenheffing Sittard-Geleen 2013".

Ondertekening

Aldus besloten door de raad der gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van 20 december 2012.

De griffier
De drs. J.Vis
De voorzitter
drs. G.J.M.Cox

TARIEVENTABEL behorende bij de Verordening Afvalstoffenheffing Sittard-Geleen 2013

Aanwijzingen

  • 1.

    Voor de toepassing van hoofdstuk I, onderdeel 3.1, van de tarieventabel, wordt een gedeelte van een eenheid of hoeveelheid als een volle eenheid of hoeveelheid aangemerkt.

  • 2.

    Voor de toepassing van hoofdstuk I, onderdeel 3.1, van de tarieventabel, wordt het gewicht van het huishoudelijk afval vastgesteld met behulp van de weegapparatuur op de inzamelauto. Het gewicht van het per week ingezamelde huishoudelijk afval is het verschil van het gewicht van de ter lediging aangeboden container vóór en na de lediging.

Hoofdstuk I. Afvalstoffenheffing

1.

De belasting wordt per perceel berekend naar een vast tarief en één of meer gedifferentieerde tarieven.

2.

Het vaste tarief bedraagt per jaar

154,68

2.1

Voor elke container boven de vaste inzamelmiddelen, wordt het vaste tarief per jaar per container verhoogd met

47,40

3.

Het gedifferentieerde tarief bedraagt

3.1.

indien het huishoudelijk afval per perceel met behulp van containers wordt ingezameld:

3.1.1.

per kilo GFT afval

0,12

3.1.2.

per kilo restafval

0,19

3.2.

indien het huishoudelijk afval per groep van percelen ondergronds wordt ingezameld:

3.2.1.

in verzamelcontainers uitsluitend bestemd voor 50 liter zakken,

per inworp

1,24

3.2.2.

in verzamelcontainers uitsluitend bestemd voor 20 liter zakken,

per inworp

0,50

3.3.

indien het huishoudelijk afval in vuilniszakken wordt ingezameld,

per zak

1,24

3.4.

per lediging van de container voor restafval

0,80

4.1.

Voor vervanging (diefstal, verlies, oneigenlijk gebruik) van een afvalpas ten behoeve van het gebruik van ondergrondse afvalverzamelinstallaties geldt een tarief van

19,85

4.2.

Indien de onder 4.1. genoemde vervanging het gevolg is van diefstal van het oude exemplaar wordt het onder 4.1. genoemde tarief niet in rekening gebracht, mits een bewijs van aangifte bij de politie wordt overgelegd.

Hoofdstuk II. Tarieven Milieupark.

Voor het aanbieden van grof tuinafval, restafval, hout en overig afval bij een van de gemeentelijke milieuparken gelden de volgende tarieven:

1.

Milieuparken Sittard (Milieuparkweg) en Geleen (Handelsweg)

a. voor grof tuinafval per kg

0,09

b. voor overig restafval, hout, bouw + sloop afval per kg

0,18

c. voor de berekening van de verschuldigde belasting wordt de aangeboden hoeveelheid afval afgerond op 10 kg, volgens methodiek: minder dan 5 kg naar beneden, 5 kg of meer naar boven.

2.

Milieupark Born ( Florianstraat)

a. voor grof tuinafval per m3 of gedeelte daarvan

15,30

b. voor overig restafval, hout, bouw + sloop afval per m3 of gedeelte daarvan

€ 

48,60

3.

In afwijking van het bovenstaande geldt dat per bezoek aan de onder II.1 en II.2 genoemde milieuparken een minimumtarief

per bezoek in rekening wordt gebracht van

2,00

Hoofdstuk III. Tarieven inzameling grof vuil aan huis.

Voor het ophalen van grof vuil aan huis gelden de volgende tarieven:

1.

voorrijkosten per rit per adres

46,45

2.

het tarief onder 1 wordt verhoogd met:

a. voor grof groenafval per m3

34,90

b. voor overig afval

55,40

Hoofdstuk IV. Kortingsbedragen incontinentie- en stomapatiënten.

Aan incontinentie- en stomapatiënten die zich als zodanig kenbaar kunnen maken door een attest van dokter, ziektekostenverzekeraar of apotheker wordt een korting verstrekt volgens onderstaande bepalingen:

1.

voor eenpersoonshuishoudens voor het aangeboden restafval, voorzover dit 55 kg of 8 zakken/inworpen per halfjaar te boven gaat is een maximaal kortingsbedrag per halfjaar van toepassing :

1. voor stomapatiënten van

21,45

2. voor incontinentiepatiënten van

42,90

2.

voor meerpersoonshuishoudens voor het aangeboden restafval, voor zover dit 110 kg of 16 zakken/inworpen per halfjaar te boven gaat is een maximaal kortingsbedrag per halfjaar van toepassing :

1. voor stomapatiënten van

21,45

2. voor incontinentiepatiënten van

42,90

3.

in afwijking van het bovenstaand onder 1 en 2 geldt dat indien stoma- en incontinentiepatiënten als gevolg hun ziekte aantoonbaar, hetgeen moet blijken uit een door arts van het RIO afgegeven verklaring, meer restafval aanbieden dan de onder 1 en 2 genoemde hoeveelheden, worden de maximale kortingsbedragen als volgt verhoogd:

1. voor stomapatiënten verhoging met maximaal

6,65

2. voor incontinentiepatiënten verhoging met maximaal

13,70

Behoort bij besluit van de gemeenteraad van Sittard-Geleen van 20 december 2012 , nr. 2012/100

De griffier
Drs. J.Vis
De voorzitter
Drs. G.J.M.Cox