Regeling vervallen per 01-07-2020

Ondermandaatbesluit

Geldend van 01-01-2015 t/m 30-06-2020

Intitulé

Ondermandaatbesluit

Het hoofd Sociale Zaken, J.A.M. Heesen

Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II (hierna: Mandaatbesluit);

Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het hoofd van de Cluster Sociale Zaken gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;

BESLUIT:

Artikel 1. Ondermandaat

  • 1. De medewerker bezwaar heeft mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit en het afdoen van daarmee verband houdende stukken betreffende de volgende aangelegenheden

    • ·

      het op uitnodiging van de voorzitter van de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften vertegenwoordigen van het verwerend orgaan tijdens de hoorzitting als bedoeld in de vigerende “Verordening commissie bezwaarschriften Sittard-Geleen”, alsmede het opstellen van het verweerschrift;

    • ·

      bij de opstelling van het verweerschrift toepassen van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), Uitvoeringsbesluit Wmo 2015, Jeugdwet, Besluit Jeugdwet, Invoeringswet Jeugdwet, Leerplichtwet 1969, Wet Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC-wet), Wegenverkeerswet 1994 (Wvw), Regeling gehandicaptenparkeerkaart, Participatiewet, Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten (Fraudewet), het Tweede Boek van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet inburgering (WI), Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs), Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten (Fraudewet), Boetebesluit socialezekerheidswetten, (last onder dwangsom) artikel 125 Gemeentewet in samenhang met Titel 4.4 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb), Afdeling 5.3.1 dan wel 5.3.2 Awb (ter handhaving Leerplichtwet 1969), (last onder dwangsom) artikel 5:34 Awb, (invordering dwangsom) artikel 5:37 Awb, Wet openbaarheid bestuur (Wob), Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, besluiten die gebaseerd zijn op de Wet bescherming persoonsgevens (Wbp), Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI) en Regeling SUWI alsmede op alle daarop gebaseerde lagere regelgeving (AMvB’s), uitvoeringsregelgeving en beleidsregels.

    • ·

      het ter zitting vertegenwoordigen van de gemeente in rechtsgedingen, alsmede het opstellen van ambtsberichten, verzoek- en verweerschriften in het kader van gerechtelijke procedures;

    • ·

      het verrichten van handelingen ter voorbereiding of uitvoering van door of namens burgemeester en wethouders te nemen besluiten naar aanleiding van bezwaarschriften;

    • ·

      voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding en uitvoering van te nemen respectievelijk genomen besluiten, alsmede de afdoening van overige correspondentie;

    • ·

      uitvoering geven aan de Wet bescherming persoonsgevens (Wbp), Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI) en Regeling SUWI alsmede op alle daarop gebaseerde lagere regelgeving (AMvB’s), uitvoeringsregelgeving en beleidsregels;

    • ·

      verlangen van schriftelijke machtiging (artikel 2:1 lid 2 Awb);

    • ·

      doorzenden van geschriften naar het bevoegde bestuursorgaan, het daarvan mededeling doen aan de afzender en waar nodig terugzenden van geschriften aan de afzender (artikel 2:3 Awb);

    • ·

      stellen van een termijn aan een adviseur (artikel 3:6 Awb);

    • ·

      in de gelegenheid stellen van aanvrager en/of belanghebbende zijn zienswijze naar voren te brengen (artikel 4:7, 4:8, 4:11 en 4:12 Awb);

    • ·

      stellen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien (artikel 4:14 Awb);

    • ·

      verdaging beslistermijn (artikel 7:10 lid 3 Awb);

    tenzij bij wet anders is bepaald.

  • 2. Het hoofd kan ten aanzien van de uitoefening van het mandaat nadere richtlijnen geven.

Artikel 2. Ondertekening

De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen”, respectievelijk “De Burgemeester van Sittard-Geleen”,

“namens deze(n),”

gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde,

de handtekening van deze (onder)gemandateerde,

en onder vermelding van naam van deze (onder)gemandateerde.

Artikel 3. Verantwoording

De ondergemandateerde functionaris legt (vooraf en/of achteraf) verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:

  • ·

    Regulier overleg tussen hoofd en teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris;

  • ·

    Ad hoc overleg tussen hoofd en teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris (bij spoedeisende zaken)

Artikel 4. Intrekking

Op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het eerder vastgestelde ondermandaat ingetrokken (publicatie 11-12-2013).

Artikel 5. Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 01-01-2015.

  • 2. Bekendmaking vindt plaats door publicatie in het elektronisch gemeenteblad op de internetsite van de gemeente Sittard-Geleen.

Ondertekening

Sittard-Geleen, 18-11-2014

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen/de Burgemeester van Sittard-Geleen,

Namens deze,

Hoofd Sociale Zaken

J.A.M. Heesen

Goedkeuring:

Voor akkoord,

De gemeentesecretaris van Sittard-Geleen
Mr. J.H.J.Höppener