Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR643043
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR643043/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit van de gemeente Sittard-Geleen aan de Directeur van de RUD Zuid-Limburg d.d. 21 juli 2020)
Geldend van 31-07-2020 t/m 31-12-2023
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit van de gemeente Sittard-Geleen aan de Directeur van de RUD Zuid-Limburg d.d. 21 juli 2020)Burgemeester en Wethouders van Sittard-Geleen
Gelet op:
- -
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II;
besluiten:
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
1. Gemeenteraad: de Gemeenteraad van de gemeente Sittard-Geleen.
-
2. Burgemeester en Wethouders: Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sittard-Geleen.
-
3. Directeur: de Directeur van de RUD Zuid-Limburg.
-
4. RUD Zuid-Limburg: het openbaar lichaam RUD Zuid-Limburg.
-
5. Mandaat: de bevoegdheid om in naam van Burgemeester en Wethouders besluiten als bedoeld in artikel 1:3 eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht te nemen.
-
6. Volmacht: de bevoegdheid om in naam van Burgemeester en Wethouders privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
-
7. Machtiging: de bevoegdheid om in naam van Burgemeester en Wethouders feitelijke handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
-
8. Basistaken: de taken zoals die zijn opgenomen in artikel 7.1 van het Besluit omgevingsrecht.
Artikel 2 Mandaat, volmacht en machtiging
-
1. Burgemeester en Wethouders verlenen mandaat, volmacht en machtiging aan de Directeur overeenkomstig de bij dit besluit behorende mandaat-, volmacht- en machtigingslijst.
-
2. De Directeur is bevoegd voor de aangelegenheden in het eerste lid schriftelijk rechtstreeks ondermandaat, subvolmacht en submachtiging te verlenen aan de afdelingshoofden van de RUD Zuid-Limburg, tenzij concreet mandaat in de bij dit besluit behorende mandaat-, volmacht- en machtigingslijst uitdrukkelijk is uitgesloten of ondermandaat op lager niveau is toegestaan.
Artikel 3 Uitvoering
-
1. De Directeur betrekt bij de uitoefening van de aan hem opgedragen bevoegdheden de relevante door de Gemeenteraad vastgestelde kaders alsmede het door Burgemeester en Wethouders vastgestelde beleid.
-
2. Burgemeester en Wethouders zorgen ervoor dat de Directeur over alle benodigde informatie noodzakelijk voor de uitvoering van het in het eerste lid bepaalde kan beschikken.
-
3. Bij voorgenomen nieuw beleid of beleidswijzigingen vindt afstemming plaats door Burgemeester en Wethouders met de Directeur.
Artikel 4 Onvoorziene omstandigheden
In onvoorziene, spoedeisende gevallen, waarin onverwijld handelen is geboden, handelt de gemandateerde in de geest van dit besluit.
Artikel 5 Ondertekening
De namens Burgemeester en Wethouders uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend:
-
Burgemeester en Wethouders van Sittard-Geleen
namens dezen,
………….
(naam)
Directeur van de RUD Zuid-Limburg
Artikel 6 Vervanging
Ingeval van afwezigheid van de Directeur, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden door zijn plaatsvervanger uitgeoefend.
Artikel 7 Intrekking
Het Mandaatbesluit van de gemeente Sittard-Geleen aan de Directeur van de RUD Zuid-Limburg d.d. 17 januari 2017 wordt ingetrokken.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking de dag na publicatie en wordt gepubliceerd op overheid.nl.
Artikel 9 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit van de gemeente Sittard-Geleen aan de Directeur van de RUD Zuid-Limburg d.d. 21 juli 2020.
Ondertekening
Sittard-Geleen, 21 juli 2020
Burgemeester en Wethouders van Sittard-Geleen
mr. J.Th.C.M. Verheijen,
Burgemeester
mr. G.J.C. Kusters,
Gemeentesecretaris
En voor de volmacht,
De Burgemeester van Sittard-Geleen
mr. J.Th.C.M. Verheijen
Bijlage 1 MANDAAT-, VOLMACHT- EN MACHTIGINGSLIJST
Algemeen
BEVOEGDHEDEN/BESLUITEN |
ONDERMANDAAT, SUBVOLMACHT EN SUBMACHTIGING |
|
A01 |
De voorbereiding en uitvoering van besluiten van het bevoegd gezag, voor zover vallend binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg. |
Afdelingshoofd |
A02 |
Het voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van besluiten van het bevoegd gezag, voor zover vallend binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg. |
Afdelingshoofd |
A03 |
Het verlengen of verdagen van de termijn voor het nemen van een besluit. |
Afdelingshoofd |
A04 |
Alle besluiten inzake bestuursrechtelijke procedures en het uitvoeren van alle proceshandelingen, indien het primaire besluit in mandaat of ondermandaat is genomen. Uitgezonderd hiervan zijn:
|
Afdelingshoofd Ondermandaat niet mogelijk voor besluiten op bezwaarschriften |
A05 |
Het eenmalig dan wel doorlopend machtigen van medewerkers of externe adviseurs om het bevoegd gezag te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures. |
Ondermandaat niet mogelijk |
A06 |
Het aangaan en ondertekenen van mediationovereenkomsten, het voeren van gesprekken onder leiding van een mediator, het aangaan van vaststellingsovereenkomsten als resultaat van deze gesprekken alsmede het aanwijzen van functionarissen om namens Burgemeester en Wethouders gesprekken onder leiding van een mediator te voeren. |
Afdelingshoofd |
A07 |
Het aanvragen en verantwoorden van subsidies op basis van regelingen van andere overheidsorganen, het Rijk en de Europese Unie, alsmede het aangaan van uitvoeringsovereenkomsten ter verkrijging van deze subsidies. |
Ondermandaat niet mogelijk |
A08 |
Besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet hergebruik van overheidsinformatie. |
Afdelingshoofd |
A09 |
Het maken van afspraken met OM, politie en landelijke inspectie- en opsporingsdiensten, waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen met het OM en de politie. |
Afdelingshoofd |
Uitvoering
BEVOEGDHEDEN/BESLUITEN |
ONDERMANDAAT, SUBVOLMACHT EN SUBMACHTIGING |
|
U01 |
Besluiten tot het verlenen of weigeren van omgevingsvergunningen, voor zover betrekking hebbend op enkelvoudige aanvragen voor de activiteit milieu als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e en i van de Wabo. Uitgezonderd hiervan zijn besluiten tot het weigeren van omgevingsvergunningen, tenzij:
|
Afdelingshoofd |
U02 |
Besluiten inzake het wijzigen van de voorschriften van omgevingsvergunningen voor de activiteit milieu als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e van de Wabo. |
Afdelingshoofd |
U03 |
Besluiten inzake het intrekken van omgevingsvergunningen voor de activiteit milieu als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e en i van de Wabo. |
Afdelingshoofd |
U04 |
Besluiten tot het niet behandelen van aanvragen en het afwijzen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 en 4:6 van de Awb. |
Afdelingshoofd |
U05 |
Besluiten op grond van hoofdstuk 7, 8, 10, 13 en 19 van de Wm, voor zover vallend binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg. |
Afdelingshoofd |
U06 |
Het uitvoeren van werkzaamheden in het kader van het RRGS als bedoeld in titel 12.2 van de Wm. |
Afdelingshoofd en medewerkers |
U07 |
Het beoordelen van PRTR verslagen als bedoeld in titel 12.3 van de Wm. |
Afdelingshoofd |
U08 |
Het uitvoeren van werkzaamheden op de e-MJV applicatie en IPPC applicatie inzake PRTR verslagen, MJA rapportages, EEP rapportages en IPPC gegevens. |
Afdelingshoofd en medewerkers |
U09 |
Het afhandelen van meldingen en het nemen van besluiten op grond van het Activiteitenbesluit milieubeheer. |
Afdelingshoofd |
U10 |
Het afhandelen van meldingen en het nemen van besluiten op grond van het Vuurwerkbesluit. |
Afdelingshoofd |
U11 |
Het afhandelen van kennisgevingen op grond van het Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval. |
Afdelingshoofd |
U12 |
Besluiten op grond van artikel 15, 17, 65 en 66 van de Wet bodembescherming, voor zover betrekking hebbend op het Besluit bodemkwaliteit en het Besluit lozen buiten inrichtingen en voor zover vallend binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg. |
Afdelingshoofd |
U13 |
Het afhandelen van meldingen ten aanzien van bedrijfsmatige activiteiten op grond van het Besluit bodemkwaliteit. |
Afdelingshoofd |
U14 |
Het afhandelen van meldingen en het nemen van besluiten op grond van het Besluit lozen buiten inrichtingen, voor zover betrekking hebbend op gesloten bodemenergiesystemen buiten inrichtingen. |
Afdelingshoofd |
U15 |
Besluiten inzake het vervoeren van gevaarlijke stoffen over andere dan de aangewezen wegen voor het laden en lossen van die stoffen op grond van artikel 29 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. |
Afdelingshoofd |
U17 |
Besluiten inzake het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in artikel 110a van de Wet geluidhinder. |
Afdelingshoofd |
U18 |
Het uitbrengen van adviezen met het oog op de samenhang tussen omgevingsvergunningen en watervergunningen als bedoeld in artikel 6.27 van de Waterwet. |
Afdelingshoofd |
U19 |
Besluiten inzake het veroorzaken van geluidhinder en trillingshinder op grond van artikel 8.3 en 8.4 van het Bouwbesluit 2012. |
Afdelingshoofd |
U20 |
Besluiten inzake het in de uitoefening van een bedrijf of nevenbedrijf ter beschikking stellen dan wel voor het ter beschikking stellen aanwezig houden van consumentenvuurwerk op grond van de APV. |
Afdelingshoofd |
U21 |
Besluiten inzake het op een zodanige wijze in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten of verrichten van handelingen dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt op grond van de APV. |
Afdelingshoofd |
U22 |
Besluiten inzake het in de openlucht verbranden van afvalstoffen of anderszins aanleggen, stoken of hebben van vuur op grond van de APV. |
Afdelingshoofd |
U23 |
Besluiten inzake het in of aan een bouwwerk of op een open erf of terrein bevestigen of plaatsen, werpen of hebben van voorwerpen of stoffen, verrichten of nalaten van handelingen of gebruiken van werktuigen ter voorkoming van overlast in het algemeen (onder andere stank, rook, roet, walm, stof, vocht, licht, geluid, trilling) op grond van de APV. |
Afdelingshoofd |
U24 |
Het afhandelen van kennisgevingen inzake de viering van incidentele festiviteiten op grond van het Activiteitenbesluit milieubeheer juncto de APV. |
Afdelingshoofd |
U25 |
Besluiten inzake het overbrengen van explosieven als bedoeld in artikel 10 lid 1 onder a van de Wet explosieven voor civiel gebruik. |
Afdelingshoofd |
Handhaving
BEVOEGDHEDEN/BESLUITEN |
ONDERMANDAAT, SUBVOLMACHT EN SUBMACHTIGING |
|
H01 |
Het aanwijzen van ambtenaren belast met het houden van toezicht op de naleving op grond van artikel 5.10, lid 3 van de Wabo. |
Ondermandaat niet mogelijk |
H02 |
Het uitoefenen van toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wabo en de bij of krachtens de in artikel 5.1 van de Wabo genoemde wetten juncto 5.2 van de Wabo bepaalde, voor zover vallend onder de basistaken. |
Afdelingshoofd |
H03 |
Het voeren van alle correspondentie in het kader van toezicht en handhaving, waaronder in ieder geval begrepen:
|
Afdelingshoofd |
H04 |
Het nemen van besluiten over, op grond van vergunningvoorschriften, te overleggen meldingen, rapportages e.d. |
Afdelingshoofd |
H05 |
Voorbereidingshandelingen op grond van afdeling 5.3.1 en 5.3.2 van de Awb en besluiten op grond van afdeling 5.3.2 van de Awb, met uitzondering van de besluiten op grond van artikel 5:37 van de Awb. |
Afdelingshoofd |
H06 |
Besluiten tot het opleggen van een spoedeisende last onder bestuursdwang conform artikel 5.31 van de Awb juncto 5.17 van de Wabo dan wel de schriftelijke bekrachtiging van de mondelinge aanzegging daartoe. |
Afdelingshoofd en toezichthouders |
H07 |
Besluiten en de voorbereidingshandelingen tot het vaststellen van gedoogbeschikkingen. |
Afdelingshoofd |
H08 |
Het nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 17 van de Wm inzake maatregelen bij een ongewoon voorval. |
Afdelingshoofd |
H09 |
Besluiten op verzoeken van derden om bestuursrechtelijk/handhavend optreden, inclusief de afwijzing van deze verzoeken. |
Afdelingshoofd |
H10 |
Binnen een daartoe alsdan beschikbaar gesteld budget door Burgemeester en Wethouders van maximaal €15.000,- per incident/ ongewoon voorval opdrachten te laten verlenen tot activiteiten in het kader van optreden vallend onder de regeling bereikbaarheid- en beschikbaarheidsdienst RUD Zuid-Limburg, voor zover deze activiteiten onder de basistaken vallen. |
Afdelingshoofd en toezichthouders |
H11 |
Beslissingen op grond van artikel 6 van de Tijdelijke regeling implementatie artikelen 8 en 14 Richtlijn energie-efficiëntie (EED). |
Afdelingshoofd |
H12 |
Het houden van toezicht op grond van artikel 13 van de Wet bodembescherming |
Afdelingshoofd |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl