Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR13109
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR13109/1
Regeling vervallen per 01-06-2010
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007
Geldend van 11-09-2009 t/m 31-05-2010
De raad van de gemeente Sliedrecht;
gelezen het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders d.d. ….
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;
besluit vast te stellen de:
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007.
Artikel 1 – Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
de Wet GBA : de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
de Verordening GBA : de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- c.
de GBA : de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
de beheerregeling : de door het college van Burgemeester en Wethouders vastgestelde
beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- e.
verantwoordelijke : het college van Burgemeester en Wethouders;
- f.
beheerder : degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als
beheerder;
- g.
bewerker : degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het
geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich
heeft waarmee de GBA wordt gevoerd;
- h.
ingeschrevene : degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1
van de Wet GBA, in de GBA van de gemeente is opgenomen;
- i.
afnemer : bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene
wet bestuursrecht;
- j.
derde : elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en
de ingeschrevene.
- k.
gegevens : het geheel van gegevens vastgelegd in de GBA.
Artikel 2 – Beheerder en bewerker van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
-
1. Het college van Burgemeester en Wethouders wijst de beheerder van de GBA, zoals bedoeld in artikel 1 onder f van deze verordening, aan.
-
2. Het college van Burgemeester en Wethouders besluit, zo daartoe aanleiding voor bestaat, om gebruik te maken van een bewerker, zoals bedoeld in artikel 1, onder g. van deze verordening.
Artikel 3 – Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 Wet GBA vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Doel van het leggen van verbanden is ervoor te zorgen dat de integriteit, volledigheid, tijdigheid en betrouwbaarheid van de gegevens in de GBA en de gekoppelde informatiesystemen wordt verbeterd en leidt tot een éénduidig gebruik van deze essentiële en betrouwbare gegevens bij de vervulling van taken. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt de aanwezige verbanden vast en vermeldt daarbij tevens de beheerder van de genoemde administratie, de doeleinden waarvoor de verbanden zijn gelegd, alsmede welke afdeling gebruik maakt van de administratie.
Artikel 4 – Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling waar de bijhouding van de GBA is ondergebracht;
- c.
de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires die werkzaam zijn op de afdeling waar de bijhouding van de GBA is ondergebracht;
- d.
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA stelt het college van Burgemeester en Wethouders de binnengemeentelijke afnemers vast onder vermelding van de doeleinden en de onderdelen van te verstrekken gegevens.
Artikel 5 – Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang
hebben en de gegevens die worden verstrekt.
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA stelt door het college van Burgemeester en Wethouders de binnengemeentelijke afnemers vast, aan wie systematische en incidentele verstrekking plaatsvindt, onder vermelding van de doeleinden en de onderdelen van te verstrekken gegevens.
Artikel 6 – Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt.
-
1,. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, aan door het college van Burgemeester en Wethouders vast te stellen instanties op verzoek gegevens worden verstrekt onder vermelding van de doeleinden en de onderdelen van te verstrekken gegevens. Verstrekking op verzoek vindt plaats voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
-
2. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt nadere regels op waaraan een verzoek, zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel dient te voldoen.
Artikel 7 – Beveiliging.
De beheerder treft voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Artikel 8 – Onvoorziene gevallen.
In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van Burgemeester en Wethouders.
Artikel 9 – Slotbepalingen.
- 1.
De Verordening GBA 2005 vastgesteld bij raadsbesluit op 12 september 2005 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid van dit artikel genoemde datum van ingang van de nieuwe Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007.
- 2.
Deze Verordening treedt in werking op de eerste dag, nadat deze is bekend gemaakt.
- 3.
Deze Verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007 (Verordening GBA 2007).
- 4.
De Verordening ligt ter inzage bij de beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Sliedrecht van …..
De griffier, De voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl