Regeling vervallen per 29-03-2012

Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensVerordening gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Sluis 200

Geldend van 14-02-2009 t/m 28-03-2012

Intitulé

Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensVerordening gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Sluis 200

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Sluis 2009

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    verantwoordelijke: het College van burgemeester en wethouders;

  • d.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • e.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • f.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • g.

    binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet.

Artikel 2

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA, dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

  • 2. In Bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.

  • 2. Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 3. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Bevolking;

  • c.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • d.

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in de Bijlage 1 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt.

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de Bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de Bijlage 3 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 8 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. In Bijlage 1 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 9 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens artikel 31 Besluit GBA vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening gemeentelijke basisadministratie van 25 maart 2004 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking drie dagen na bekendmaking.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Sluis 2009.

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 5.

    Het college van burgemeester en wethouders zijn bevoegd wijzigingen aan te brengen in de bijlagen 1, 2 en 3 genoemd in de artikelen 2, 5, 6, 7 en 8 van deze verordening.

Bijlage 1 behorende bij artikel 2, 5 & 8

Overzicht van betreffende binnengemeentelijke afnemers die rechtstreeks toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

Gebruikers

Doel

Sector Bestuur

Uitvoering bestuurlijke taken

Sector Middelen, Afd. Boekhouding

Uitvoering publiekrechtelijke taken & Invordering facturen

Sector Middelen, Afd. IZ & ICT

Scannen brondocumenten & beheer

Sector Publiek, Afd. Onderhoud/Ondersteuning

Sector Publiek, Afd. Ontwikkeling

Uitvoering publiekrechtelijke taken

Sector Publiek, Afd. Vergunningen

Personalisering bouwvergunningen & Uitvoering publiekrechtelijke taken

Sector Publiek, Beheer

Uitvoering publiekrechtelijke taken

Sector Publiek, Afd. Bevolking

Uitvoering publiekrechtelijke taken

Sector Publiek, Afd. WIZ

Uitvoering publiekrechtelijke taken

Personeel & Organisatie

Personeel & salarisadministratie

Omschrijving van de te raadplegen functies:

Burgerlijke staat; Verwijsgegevens; Afnemersindicaties; Afnemersaantekeningen; Gezinssamenstelling; Historische gegevens; Geïdentificeerde personen; Verblijfstitel; Kindgegevens; Nationaliteiten; Oudergegevens; Persoonsgegevens; Hoofdbewoners; Reisdocumenten; Gezagsverhoudingen; Verblijfsadressen.

Uitgangspunt is, dat alle persoonsgegevens mogen worden ingezien of worden verstrekt hetgeen voor de goede uitvoering van de hem/haar toegewezen taak noodzakelijk is. Per persoon worden door de beheerder op schrift gestelde afspraken gemaakt.

Nieuwe autorisaties kunnen worden verleend naar aanleiding van een daartoe ingediend schriftelijk verzoek bij de beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Bijlage 2 behorende bij artikel 6

Overzicht van betreffende binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

Afdeling

Wijze van verstrekking

Doel

Alle gemeentelijke afdelingen niet genoemd in vorig tabel

Selectie

Uitvoering van taken

Bijlage 3 behorende bij artikel 7

Met inachtneming van artikel 100 van de wet GBA worden aan onderstaande instanties de hieronder vermelde gegevens op verzoek verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • a.

    Alleen onderstaande gegevens mogen worden verstrekt.

    • -

      Algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerd partner, de eerder echtgenoot of eerder geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of eerder geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en datum van overlijden.

  • b.

    De hierboven genoemde gegevens mogen worden verstrekt aan:

    • -

      Woningcorporatie binnen Zeeuwsch-Vlaanderen;

    • -

      Organisaties met een sociaal-maatschappelijk doel, zoals vak- en ouderenbond;

    • -

      Gezondheidsinstellingen met uitzondering ten behoeve van dwanginvordering;

    • -

      Niet-Nederlandse EU-overheden, ten behoeve van een door de betreffende overheid uit te voeren publiekrechtelijke taak;

    • -

      De buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande, ten behoeve van de door de betreffende vertegenwoordiging uit te voeren publiekrechtelijke taak;

    • -

      Particulieren.

  • c.

    Gegevens worden alleen verstrekt als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • -

      Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden, commerciële instellingen;

    • -

      Er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd;

    • -

      Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit, met andere worden staat de aanvraag in de juiste verhouding tot het gevraagde in combinatie met het desbetreffende orgaan;

    • -

      Bij verstrekkingen aan organisatie buiten de Europese Unie moet worden nagegaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is (of landen een passend beschermingsniveau bieden kan worden nagevraagd bij het College bescherming persoonsgegevens);

    • -

      Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk, niet commercieel belang, is eerst uitdrukkelijk schriftelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.