Regeling vervallen per 09-01-2018

Nadere regels Verordening jeugdhulp Smallingerland 2015

Geldend van 08-02-2017 t/m 08-01-2018 met terugwerkende kracht vanaf 08-06-2016

Intitulé

Nadere regels Verordening jeugdhulp Smallingerland 2015

Het college van de burgemeester en wethouders van de gemeente Smallingerland,

Gelet op de Verordening jeugdhulp Smallingerland 2015,

Besluit vast te stellen:

de Nadere regels Jeugdhulp Smallingerland 2015

1. Begripsbepalingen

De Verordening jeugdhulp Smallingerland 2015 wordt verder aangeduid met 'de Verordening'.

2.Vrij toegankelijke jeugdhulpvoorzieningen

In artikel 5, lid 2 van de Verordening is opgenomen dat het college bij nadere regeling vaststelt welke vrij toegankelijke jeugdhulpvoorzieningen beschikbaar zijn. Dit zijn voorzieningen, waarnaar het jeugd- en gezinsteam kan verwijzen in en waarvoor geen beschikking nodig is. In het kader van de Verordening worden hiermee niet de basisvoorzieningen (zoals kinderopvang, peuterspeelzaalwerk, buitenschoolse opvang, onderwijs, sportverenigingen, speeltuinverenigingen, e.d.) bedoeld; het gaat om de meer specifieke, op jeugdhulpvragen gerichte voorzieningen, zoals

  • ·

    Informatie- en thema bijeenkomsten, cursussen, trainingen, acties met een preventief karakter;

  • ·

    Toegang en toeleiding en lichte generalistische ondersteuning door de gebiedsteams jeugd en gezin en het gebiedsteam 0 tot 100.

3. Individuele jeugdhulpvoorzieningen

In artikel 6, lid 2 van de Verordening is opgenomen dat het college bij nadere regeling vaststelt welke individuele jeugdhulpvoorzieningen beschikbaar zijn. Dit zijn voorzieningen die aangevraagd moeten worden en waarvoor een beschikking van het gebiedsteam jeugd en gezin nodig is. De individuele voorzieningen zullen in het algemeen opgenomen zijn in het ondersteuningsplan. Op de website van de gemeente wordt het overzicht van aanbieders van de jeugdhulpvoorzieningen, waarmee de gemeente een contract heeft afgesloten, gepubliceerd. Hieronder volgt een algemene opsomming van individuele jeugdhulpvoorzieningen; dit is geen uitputtende lijst.

Het gaat hierbij om de volgende voorzieningen:

  • ·

    Gespecialiseerde ambulante hulp

  • ·

    (Dag)behandeling

  • ·

    Diagnostiek / deskundigenadvies

  • ·

    Pleegzorg / tijdelijke gezinsvervanging

  • ·

    Crisisdienst

  • ·

    Crisisopvang

  • ·

    Residentiële opvang

  • ·

    Gesloten jeugdzorg / jeugdzorg+

  • ·

    Veilig thuis

  • ·

    Jeugdbescherming

  • ·

    Jeugdreclassering

  • ·

    Jeugd AWBZ* extramuraal (begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf, persoonlijke verzorging)

  • ·

    Vervoer indien dit verbonden is aan de individuele jeugdhulpvoorzieningen

  • ·

    Basis Jeugd GGZ

  • ·

    Specialistische Jeugd GGZ

  • ·

    Landelijke aanbod gericht op zeer specifieke (kleine) doelgroepen.

4. Persoonsgebonden budget (pgb)

  • 1.

    In artikel 16, lid 3 van de Verordening is opgenomen dat het college bij nadere regeling bepaalt de bedragen per uur en de wijze waarop tot dit bedrag wordt gekomen.

Voor professionele zorg wordt het laagste tarief, waarvoor de jeugdhulpvoorziening beschikbaar is op de markt, gehanteerd.

De uurtarieven voor formele hulp, zoals opgenomen in de jaarlijks vastgestelde Tarieventabel PGB Gemeente Smallingerland , zijn van toepassing.

  • 2.

    In artikel 16, lid 4 van de Verordening is opgenomen dat het college bij nadere regeling bepaalt onder welke voorwaarden en tegen welk tarief de persoon aan wie een pgb wordt verstrekt, de jeugdhulp kan betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk.

In verband met het overgangsrecht in 2015 worden vooraleerst geen aanvullende voorwaarden gesteld. De uurtarieven voor informele hulp, zoals opgenomen in de jaarlijks vastgestelde Tarieventabel PGB Gemeente Smallingerland, zijn van toepassing. Deze bedragen zijn inclusief bijbehorende kosten, zoals werkgeverslasten, reiskosten, etc.

Indien de betreffende zorgverlener kan aantonen dat

  • ·

    hij/zij staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als zorgverlenende instantie;

  • ·

    hij/zij staat ingeschreven in het BIG register (Beroepen Individuele Gezondheidszorg en geen familie of aanverwante is;

  • ·

    een zelfstandige zonder personeel (zzp-er) is, die beschikt over een VAR-verklaring van de Belastingdienst en geen familie of aanverwante is.

zijn de tarieven op basis van het gestelde onder 4.1. van toepassing.

  • 3.

    Indien het tarief genoemd in de Tarieventabel PGB naar het oordeel van het college niet toereikend is, dan kan een hoger tarief worden afgesproken.

    Het tarief dat van toepassing is voor een pgb is gebaseerd op het laagste tarief waarvoor de voorziening beschikbaar is op de markt. Het kan in uitzonderingsgevallen echter voorkomen dat zorg in natura niet passend is en het pgb tarief niet toereikend is voor deze bijzondere voorziening. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer er bij kortdurend verblijf met heel kleine groepen moet worden gewerkt of dat er 1 op 1 begeleiding in een groep noodzakelijk is. Of als er een mengvorm van voorzieningen is, zoals behandeling en begeleiding. De noodzaak van een hoger tarief wordt door het college vastgesteld. Hierbij is niet de exploitatie van de zorgaanbieder leidend, maar de ondersteuningsvraag van de jeugdige.

* Vooralsnog wordt hier de term 'AWBZ' genoemd vanwege de herkenbaarheid.