Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59392
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59392/11
Regeling vervallen per 01-07-2019
MANDAATREGELING GEMEENTE SMALLINGERLAND 2010
Geldend van 09-03-2017 t/m 30-06-2019
Intitulé
MANDAATREGELING GEMEENTE SMALLINGERLAND 2010Inhoudsopgave
- -
Algemene instructie en ondertekening 03
- -
Bestuur 05
-Algemeen, van toepassing op alle afdelingen 06
-Afdeling Belastingen en Financiële Administratie en heffingsambtenaar 07
-Afdeling Bestuursondersteuning 10
-Afdeling Brandweer 12
-Afdeling Interne zaken 13
-Afdeling Ontwikkeling 14
-Afdeling Openbare werken 16
-Afdeling Personeelsmanagement 19
-Afdeling Publiek
-- burgerzaken 20
-vergunning en handhaving 23
-geo-informatie 32
-publiekscontacten 33
-Afdeling Regon 35
-Afdeling Samenlevingszaken 36
-Afdeling Sociale Zaken 37
-Ondertekening 51
Algemene instructie en ondertekening
Begripsomschrijving
-mandaat: de bevoegdheid om in naam van bestuursorgaan besluiten te nemen in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;
-volmacht: de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen;
-machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen, die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.*
Algemene instructie
- 1.
De beslissing op de in mandaat verleende bevoegdheid wordt voorbehouden aan het gehele college indien:
- -
het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat, waarover geen bestaande beleid of bestendige bestuurspraktijk bestaat of nog geen wettelijke beleidsregel is geformuleerd of welke het vaststellen van nieuwe beleidsregels noodzakelijk maken;
- -
het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat, waarvoor weliswaar beleid of anderszins beleidsregels zijn vastgesteld, doch welke vanwege omstandigheden van bijzondere aard, afwijken van normale gevallen en als zodanig niet als routinebeslissing kunnen worden aangemerkt;
- -
het redelijk vermoeden bestaat dat inwilliging of weigering belangrijke politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben;
- -
het zaken betreffen, waarbij standpunten van de portefeuillehouder, de (aangewezen) ambtenaar en/of adviserende instanties uiteenlopen;
- -
de mandataris, het afdelingshoofd of de gemeentesecretaris daartoe de wens te kennen geeft;
- -
de mandataris zelf belanghebbende is bij de uitoefening van de bevoegdheid;
- -
sprake is van een bezwaarschrift in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (m.u.v. bezwaarschriften n.a.v. besluiten op grond van de WMO en WWB waarbij de bevoegdheid is gemandateerd aan een lid van het college).
- -
- 2.
Tenzij anders is aangegeven omvat de bevoegdheid om vergunningen c.a. te verlenen ook de bevoegdheid om deze te weigeren.
- 3.
De bij mandaat door de portefeuillehouders genomen besluiten worden opgenomen in besluitenlijsten, die wekelijks in de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en wethouders ter kennisname wordt aangeboden.
- 4.
In geval van afwezigheid van het afdelingshoofd is de gemeentesecretaris of diens vervanger bevoegd.
- 5.
In geval van ondermandaat is bij afwezigheid of persoonlijk belang van de mandataris zijn/haar afdelingshoofd bevoegd.
- 6.
Mandaat wordt verleend aan het afdelingshoofd of een andere genoemde functionaris. In de lijst is eveneens opgenomen of het afdelingshoofd ondermandaat mag verlenen. Vervolgens is aangegeven aan wie ondermandaat is verleend.
Ondertekening van stukken
- 1.
Daar waar het college c.q. de burgemeester een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandelingen, wordt ook de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit hieronder niet is uitgesloten.
- 2.
Tenzij anders is aangegeven is het afdelingshoofd of de aangewezen medewerker, die bevoegd is tot afdoening tevens bevoegd tot ondertekening.
- 3.
De bij de beslissingsmandaten behorende bijzonderheden zijn eveneens van toepassing op de ondertekeningsmandaten.
- 4.
Behoudens in zaken met een routinematig karakter geldt het ondertekeningsmandaat niet ten aanzien van correspondentie gericht aan Kroon, Minister, Commissaris van de Koningin, Gedeputeerde Staten, de gemeenteraad en besturen van andere gemeenten.
- 5.
Voor de ondertekening van brieven namens het college geldt (ook in geval van ondermandaat) standaard de volgende tekst: Namens burgemeester en wethouders, ………………………………………….. naam functie
- 6.
Voor ondertekening van brieven namens de heffingsambtenaar (betaling leges e.d.) geldt standaard de volgende tekst: Namens het hoofd van de afdeling belastingen en financiële administratie, ………………………………………….. naam functie
BESTUUR |
|||||
mandaat van college aan wethouder |
|||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
Aan |
|||
1 |
Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. de Wwb |
Beslissingen tk naar college. |
Ph Sozawe |
||
2 |
Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. Wmo |
Beslissingen tk naar college |
Ph WMO |
||
3 |
Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. de Participatiewet |
Beslissingen tkn naar college |
Ph Participatiewet |
||
4 |
Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. Jeugdwet |
Beslissingen tkn naar college |
Ph Jeugdwet |
||
5 |
Het nemen van besluiten gedurende de zomervakantie |
Alleen voor zover: a.het zaken betreft waarvan objectief bepaalbaar is dat ze niet kunnen worden aangehouden tot na de vakantieperiode (spoedeisendheid); b.de regeling waarop de voorgelegde zaak steunt of de aard en inhoud zich niet tegen afdoening in mandaat verzet; c.de aanwezige leden van het college allen voor akkoord paraferen. Besluiten na de vakantieperiode tk naar het college. |
Het/de in die periode aanwezige collegelid/leden. |
Algemeen van toepassing op alle afdelingen |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
1 |
het schriftelijk (ook per e-mail) beantwoorden van verzoeken om informatie over zaken die tot het takenpakket van de afdeling behoren. |
mits op louter informatieve en mede-delende wijze, niet gericht op enig rechtsgevolg en niet blijk gevend van persoonlijke beleidsopvattingen |
ja |
alle medewerkers voor zover het het eigen takenpakket betreft |
mits op louter informatieve en mede-delende wijze, niet gericht op enig rechtsgevolg en niet blijk gevend van persoonlijke beleidsopvattingen |
2 |
het afwikkelen van administratieve procedures ter behandeling van aan-vragen om vergunning, ontheffing e.d. op grond van die administratieve regelingen, waarvan de beslissings-voorbereiding en de administratieve uitvoering tot het takenpakket van de afdelingen behoort |
ja |
Behandelend medewerkers |
||
3 |
het geven van toestemming voor deelname aan studiebijeenkomsten, congressen e.d. |
nee |
|||
4 |
Het doen van uitgaven, aangaan van verplichtingen, verlenen van opdrachten, aangaan van overeenkomsten, accorderen van rekeningen. |
Voor zover dit valt binnen de financiële ruimte van de producten en projecten die in de begroting aan het afdelingshoofd zijn toegewezen en in het financiële pakket (Decade) zijn vastgelegd op de economische kostencategorie goederen en diensten (4.3 ). Andere categorieën niet, tenzij dat expliciet anders is geregeld. |
Ja |
Medewerkers opgenomen op de lijst met tekenbevoegden. |
Ondermandaat kan betrekking hebben op gehele producten/projecten, maar ook op (expliciet gemaakte) delen daarvan. Het verleende ondermandaat blijkt uit de door afd. BFA periodiek geverifieerde lijst tekenbevoegdheden. |
5 |
het beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet Openbaarheid van Bestuur |
Voorbehouden aan hoofd afdeling Communicatie in overleg met afdeling Bestuursondersteuning |
Nee |
||
7 |
Invullen van enquêtes, die geen beleidsvisie inhouden. |
ja |
Medewerker tot wie zijn takenpakket het onderwerp behoort |
Mits na overleg met leidinggevende |
AFDELING BELASTINGEN & FINANCIËLE ADMINISTRATIE |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
1 |
het uitvoeren van verzekerings-aangelegenheden |
ja |
medewerker verzekeringen |
Bevoegd tot toekenning van schade tot maximaal het eigen risico. |
|
2 |
-het opnemen van kasgeldmiddelen, hetzij in rekening-courant, hetzij in de vorm van call- en/of kasgeldleningen -het uitzetten van kasgeldleningen -het afsluiten van vaste geldleningen |
Mits in overeenstemming met art. 13 van de Financiële verordening. |
ja |
coördinator BRI |
Alleen indien afdelingshoofd afwezig is. |
3 |
het beslissen over aanvragen om vergunning of ontheffing als bedoeld in de Parkeerverordening |
mits passend binnen vastgesteld beleid |
ja |
Medewerkers belastingen |
mits passend binnen vastgesteld beleid |
AFDELING BELASTINGEN EN FINANCIËLE ADMINISTRATIE |
|||||
mandaat van heffingsambtenaar |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
Bevoegdheid |
mandataris |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
1 |
Alle handelingen ter uitvoering van de heffing en invordering van leges en begraafrechten |
Afdeling Publiek, Hoofd eenheid burgerzaken |
ja |
Alle medewerkers |
m.u.v. de bevoegdheden als bedoeld in art. 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en Invorderingswet: art. 12 (dwangbevel) art. 19 (loonbeslag) art. 25 (uitstel of kwijtschelding) art. 49 (aansprakelijkheid) en art. 51 (conservatoir beslag) |
2 |
Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges, marktgelden |
Hoofd afdeling Ontwikkeling |
ja |
Alle medewerkers |
Idem |
3 |
Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges en straat-, kade- en havengeld |
Hoofd afdeling Openbare werken |
ja |
Alle medewerkers |
Idem |
4 |
Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges |
Afdeling Publiek, hoofd eenheid vergunningen en handhaving |
ja |
Alle medewerkers |
Idem |
5 |
Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges |
Hoofd afdeling Brandweer |
ja |
Alle medewerkers |
Idem |
6 |
Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges en straat-, kade- en havengeld. |
Hoofd afdeling Bestuursondersteuning |
Ja |
Alle medewerkers |
Idem |
7 |
Alle handelingen als bedoeld in art. 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen terzake onroerende zaakbelasting, hondenbelasting, forensenbelasting, parkeerbelasting, recognities, reinigingsrechten en de afvalstoffenheffing |
Ja |
Coördinator heffingen van de Afdeling BFA. Alle aangewezen medewerkers en stagiaires belast met het uitoefenen van parkeertoezicht |
Ondertekening namens heffingsambtenaar. Het ondermandaat voor de aangewezen medewerkers en stagiaires voor parkeertoezicht geldt alleen voor alle handelingen ter zake van de heffing van parkeerbelasting, met uitzondering van de bevoegdheden bedoeld in artikel 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen. Het ondermandaat voor de stagiaires geldt alleen als de stagiair het parkeertoezicht met een medewerker in de functie parkeertoezicht uitvoert. |
|
9 |
Alle handelingen terzake van de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken |
Ja |
Coördinator waardering onroerende zaken |
Idem |
|
NB De mandaten voor handelingen voor de heffing en invordering van leges, begraafrechten, straat-, haven- en kadegelden vergen bij ondertekening de volgende vermelding: Namens het hoofd van de afdeling Belastingen en financiële administratie ……………………………. naam functie
AFDELING BESTUURSONDERSTEUNING |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
1 |
Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland voor zover het betreft het verlenen van vergunningen o.g.v. de volgende artikelen: |
||||
hoofdstuk 1 Algemene bepalingen art. 1.6 sub e. intrekking vergunning op verzoek. |
Ja |
a. bestuurlijk juridisch medewerkers b. juridisch medewerkers van de eenheid Vergunningen en handhaving van de afdeling Publiek |
|||
hoofdstuk 2 Openbare orde 2.1.2.1 optochten 2.1.4.1 feest, muziek en wedstrijd e.d. 2.1.4.2 dienstverlening 2.1.4.3 straatartiest 2.1.5.1 voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg 2.2.2 evenementenvergunning 2.3.1.2 exploitatievergunning horeca 2.3.1.4 ontheffing sluitingstijden 2.6.2 consumentenvuurwerk tijdens verkoopdagen 2.6.4 bezigen van carbid |
ja |
idem. |
medewerkers onder b: m.u.v. 2.3.1.2, 2.3.1.4, 2.6.2, 2.6.4 |
||
Hfst. 5 Andere onderwerpen betreffende de huishouden van de gemeente 5.2.2 venten e.d. 5.2.3 standplaatsen 5.5B.2 ligplaatsvergunning woonschepen |
ja ja nee |
idem idem |
medewerkers onder b: m.u.v. 5.2.3 |
||
2 |
Uitvoering Drank- en horecawet Beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing e.d. |
Ja |
idem |
Weigering door afdelingshoofd |
|
3 |
Uitvoering Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen: Oplaten luchtballonnen en overig vliegverkeer op niet als luchtvaartterrein aangewezen terreinen |
Ja |
Idem |
||
4 |
Uitvoering Winkeltijdenwet: Beslissen op aanvragen om ontheffingen |
Ja |
Idem |
Weigering door afdelingshoofd |
|
5 |
Algemene wet bestuursrecht: Afdoening Awb-procedures. Beslissingsbevoegdheid berust bij het college m.u.v. bezwaren op het gebied van de WWB en WMO, waarvoor de portefeuillehouder bevoegd is om op bezwaren te beslissen. |
Ja |
Juridisch beleids-medewerkers en bestuurlijk juridisch medewerkers. |
Best. jur. medew. behandelen de bezwaren op het gebied van WWB en Wmo. Overige bezwaren worden behandeld door de juridisch beleidsmedewerkers |
|
6* |
Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan bij (hoger)beroepsprocedures. |
Ja |
idem |
||
7 |
Wegenverkeerswet: Het verlenen van ontheffing voor een wedstrijd met voertuigen (art. 10 juncto art. 148). |
Ja |
best. jur. med. |
Alleen indien de wedstrijd binnen de gemeentegrens wordt gehouden anders provincie. |
|
8 |
Wet op de kansspelen: Vergunningen voor het houden van kansspelen en het plaatsen van kansspelautomaten |
Ja |
Idem |
AFDELING INTERNE ZAKEN |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
Uitvoering Archiefverordening |
Ja |
Medewerkers archivering |
AFDELING ONTWIKKELING |
||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
|||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
|
|
|
|
Cluster ruimte |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoering Verordening VROM startersleningen Smallingerland 2008 |
|
Ja |
Beleidsmedewerker vhv |
|
Uitvoering Leegstandwet: Verlenen vergunning voor tijdelijke verhuur |
|
Ja |
Idem |
|
|
|
|
|
|
De bevoegdheid tot het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten conform artikel 1.2.1. lid 1 en artikel 1.2.2. lid 2 van het Bro en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008. |
|
Ja |
beleidsmedewerker ruimtelijke ordening |
|
|
|
|
|
|
Cluster grondzaken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reserveren, optie en verkoop woningbouwkavels |
- vastgestelde exploitatieopzet - standaard verkoopvoorwaarden |
Ja |
Medewerkers grondzaken |
|
Verkoop overhoekjes |
- vastgestelde prijzen (50% van de m2 kavelprijs) - standaard verkoopvoorwaarden - tot 100 m2 |
Ja |
Idem |
|
Ingebruikgeving stukjes grond, tuin e.d. |
- vastgestelde prijzen - standaard voorwaarden |
Ja |
Idem |
|
Het (preventief) aanschrijven bij woningontruiming ter voorkoming van plaatsing inboedel op de openbare weg (grondslag: APV) |
Op basis van aangezegde ontruiming door deurwaarder. |
Ja |
|
Op basis van aangezegde ontruiming door deurwaarder. |
Verhuur gemeentelijke gebouwen (excl. gebouwen onderwijs) |
|
Ja |
Idem |
|
Verhuur ligplaatsen gemeentelijke havens |
- vastgestelde prijzen - standaard voorwaarden |
Ja |
Idem |
|
Het verlenen van toestemming (voor opdrachten aan het Kadaster) tot splitsing van een perceel.
|
|
nee |
|
|
Grondbedrijf |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grasverpachtingen |
|
Ja |
Medewerkers grondzaken |
|
|
|
|
|
|
Economische zaken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoering marktverordening |
M.u.v. opleggen sancties |
Ja |
Bedrijfscontactfunc-tionaris en marktmeester |
M.u.v. opleggen sancties |
Reserveren, optie en verkoop bedrijventerrein |
- vastgestelde exploitatieopzet - prijzen binnen vastgestelde bandbreedte - standaard verkoopvoorwaarden |
Ja |
Bedrijfscontact-funtionaris |
- vastgestelde exploitatieopzet - prijzen binnen vastgestelde bandbreedte - standaard verkoopvoorwaarden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AFDELING OPENBARE WERKEN |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan* |
bijzondere instructies |
|
1 |
het beslissen over aanvragen om vergunning/ontheffing voor het leggen van kabels en leidingen in gemeente-grond |
ja |
1, 3 |
||
2 |
het beslissen over aanvragen om vergunning van nutsbedrijven voor het aanbrengen of hebben van kabels, buizen, putten, installaties en andere voorwerpen in of onder een weg |
ja |
1, 3 |
||
3 |
het beslissen over aanvragen voor het leggen van dammen, duikers e.d. in sloten in eigendom van c.q. beheer bij de gemeente |
ja |
1, 2 |
||
4 |
het beslissen over aanvragen om toestemming voor het dempen van een bermsloot |
Na overleg met afd. Ontwikkeling voor vereiste van aanlegvergunning (bestemmingsplan). |
ja |
1, 4 |
Na overleg met afd. Ontwikkeling voor vereiste van aanlegvergunning (bestemmingsplan). |
5 |
het beslissen over aanvragen om vergunning voor het hebben, maken of wijzigen van een uitrit naar de weg |
Conform beleid. |
ja |
1, 2 |
Conform beleid. |
6 |
het beslissen over aanvragen om een rioolaansluiting |
Conform gemeentelijk rioleringsplan |
ja |
1, 14 |
Conform gemeentelijk rioleringsplan |
7 |
het doen van verzoeken aan particu-lieren om aan te sluiten op het gemeenteriool |
Idem |
ja |
1, 4 |
Idem |
8 |
het beslissen over het doen van een vooraanschrijving tot aansluiting op het gemeenteriool |
Idem |
ja |
1, 4 |
Idem |
9 |
het doen van een verzoek aan een nutsbedrijf om een verlichtingsplan in een bestemmingsplan op te stellen met kostenopgave |
ja |
1, 4 |
||
10 |
het doen van een verzoek aan een nutsbedrijf om een advies, kostprijs-berekening en offerte uit te brengen voor de uitvoering van incidentele verlichtingsplannen |
ja |
1, 4 |
||
11 |
het beslissen en geven van informatie over kleine wijzigingen van de lokale openbare straatverlichting |
mits in overeenstemming met vastgesteld beleid en passend binnen budget |
ja |
1, 4 |
mits in overeenstemming met vastgesteld beleid en passend binnen budget |
12 |
het beslissen over het vervangen van lichtmasten |
mits krediet beschikbaar is |
ja |
1, 4 |
mits krediet beschikbaar is |
13 |
het beslissen over verzoeken tot het plaatsen van verwijsborden |
mits in overeenstemming met door college vastgesteld plan en mits niet betrekking hebbend op nieuwe verwijssystemen |
ja |
1, 5 |
mits in overeenstemming met door college vastgesteld plan en mits niet betrekking hebbend op nieuwe verwijssystemen |
14 |
het (tijdelijk) plaatsen van verkeerstekens op borden en het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek, op grond van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer |
Afd. Ontwikkeling bevoegd voor het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Verder geen mandaat. |
ja |
1, 2 |
Afd. Ontwikkeling bevoegd voor het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Verder geen mandaat. |
15 |
het beslissen over het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens |
m.u.v. ontheffing voor bijzondere transporten (is gemandateerd aan de RDW) |
ja |
1, 5 |
m.u.v. ontheffing voor bijzondere transporten (is gemandateerd aan de RDW) |
16 |
het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes van vaste adviseurs, w.o. nutsbedrijven, cultuurmaatschappijen, architecten-bureaus e.d. |
mits deze kosteloos kunnen worden verstrekt en niet leiden tot enige verplichting |
ja |
1, 7, 9 |
mits deze kosteloos kunnen worden verstrekt |
17 |
het beslissen op verzoeken om ontheffing o.g.v. hoofdstuk 5, afdeling 3 APV Openbaar water 5.3.3 innemen ligplaats 5.3.4. aanleggen 5.3.11 verblijf in industriehaven 5.3.12 ligplaats aan laad- of losplaats |
ja |
1, 2, 6 |
||
18 |
het beslissen over verzoeken om privaatrechtelijke toestemming voor het kappen van bomen op gemeente-grond |
Op basis van vastgesteld beleid, zoals groenstructuurplannen en notitie "bomen kennen geen grenzen". |
ja |
7, 8 |
Op basis van vastgesteld beleid, zoals groenstructuurplannen en notitie "bomen kennen geen grenzen". |
19 |
het beslissen over aanvragen om kapvergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening |
Idem |
ja |
7, 8 |
idem |
20 |
het beslissen over het doen van een vooraanschrijving wegens overtre-ding van de kapvoorschriften van de Algemene Plaatselijke Verordening |
Idem |
ja |
7, 8 |
idem |
21 |
het beslissen over het doen van een vooraanschrijving en zo nodig over-gaan tot handhaving ter bestrijding van de iepziekte als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening |
ja |
7, 8 |
||
22 |
het beslissen over de keuze van de (bouw)architect en adviseurs t.b.v. door het gemeentebestuur opge-dragen werken |
nee |
n.v.t. |
||
23 |
Het beslissen over het verpachten van grasbermen |
ja |
1, 2 |
||
24 |
het aansluiten van gemeentelijke gebouwen, elektriciteits-, gas-, water- en rioolnet |
mits krediet beschikbaar is |
ja |
9, 10, 11 |
mits krediet beschikbaar is |
25 |
het inrichten van stemlokalen en het aanwijzen van daarmee belaste personen als bedoeld in artikel I 4 van de Kieswet |
mits in overleg met het hoofd van de eenheid Burgerzaken |
ja |
9, 10 |
mits in overleg met het hoofd van de eenheid Burgerzaken |
26 |
het beslissen over verzoeken tot ver-vanging en aanvulling van materialen in gemeentelijke gymnastiekzalen |
mits binnen normering/onderhouds-fonds |
ja |
9, 11 |
mits binnen normering/onderhouds-fonds |
*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers:
1 = coördinator wegen en verkeer 9 = coördinator gebouwen
2 = opzichter wegen en verkeer 10 = opzichter bouwkundige werken
3 = werkvoorbereider/toezichthouder riolering 11 = bouwkundig medewerker
4 = beleidsmedewerker civieltechnische werken 12 = opzichter wijkbeheer
5 = werkvoorbereider/toezichthouder wegen en verkeer 13 = werkvoorbereider openbaar groen
6 = havenmeester 14 = beheerder gemeentelijke riolering
7 = coördinator groenvoorzieningen 15 = administratief medewerker
8 = opzichter groenvoorzieningen 16 = secretaresse
AFDELING PERSONEELSMANAGEMENT |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofden/directieteam |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
1 |
Uitvoering geven aan Ambtenaren Reglement Smallingerland (ARS) |
Na overleg/advies PM. T.a.v. afdelingshoofd door lid directieteam. T.a.v. directieleden door algemeen directeur. M.u.v. onderstaande uitzonderingen: |
Nee |
||
2 |
Het aanstellen van medewerkers (ARS, hfst. 2) m.u.v. afdelingshoofden en directieleden. |
Soza: binnen vastgestelde formatie. Overige afdelingen: navrijgeven vacature door DT. |
Nee |
||
3 |
Verlenen van (gedeeltelijk) ontslag (ARS hfst. 8) mu.v. afdelingshoofden en directieleden. |
M.u.v. 8.3, 8.6, 8.7, 8.13 en 8.15. |
Nee |
||
4 |
Toekennen schadevergoeding (ARS 15:1:23) |
Tot € 500,-- en mits met instemming hoofd PM. |
Nee |
||
5 |
Toekennen gratificaties |
Na toetsing DT. |
Nee |
||
6 |
Toekennen (tijdelijke) toelage |
Tot max 12% door algemeen directeur |
|||
7 |
Niet of extra toekennen van periodiek |
Op basis van beoordeling en na toetsing DT. |
|||
8 |
Verlenen/weigeren toestemming voor nevenwerkzaamheden |
Door DT. |
|||
9 |
Uitvoering ARS hfst. 10a en 11a (bovenwettelijk WW en suppletie) |
BAN PD |
|||
10 |
Akkoordverklaring declaraties |
Ja |
Hoofden van eenheden, opzichters en logistiek |
||
11 |
Akkoordverklaring uitvoering cafetariamodel |
Ja |
Hoofden van eenheden |
AFDELING PUBLIEK |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
Bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
|
|||||
EENHEID BURGERZAKEN |
|||||
1 |
Het bijhouden van de Basisregistratie Personen (BPR) en het verstrekken van inlichtingen, gewaarmerkte uittreksels en verklaringen uit de BPR |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
2 |
het afnemen van een verklaring op grond van artikel 2.8, tweede lid, sub e, van de Wet BRP |
|
ja |
1, 3 |
|
3 |
het aanwijzen van instellingen als bedoeld in artikel 2.40 van de Wet BRP |
|
ja |
1 |
|
4 |
het afhandelen van eerste inschrijvingen in de BRP |
|
ja |
1, 3 |
|
5 |
het behandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 2.55 (inzage) van de Wet BRP |
|
ja |
1, 3 |
|
6 |
het schriftelijk vooraankondigen van en het beslissen tot ambtshalve aanpassen van persoonsgegevens in de BRP |
|
ja |
1, 3 |
|
7 |
het behandelen van en het beslissen op verzoeken als bedoeld in de artikelen 2.57 en 2.58 van de Wet BRP |
|
ja |
1, 3 |
|
8 |
het behandelen van en het beslissen op verzoeken om gegevens waarop artikel 3.21 van de Wet BRP van toepassing is |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
9 |
het in behandelen van en het beslissen op reisdocument aanvragen |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
10 |
het behandelen van en het beslissen op rijbewijs aanvragen |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
11 |
het registreren en doorsturen van een aanvraag 'verklaring omtrent het gedrag' |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
12 |
het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
13 |
het uitoefenen van de (zowel besluit-vormende als uitvoerende) taken van de burgemeester op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap, met inbegrip van de op grond van artikel 8 van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden |
|
ja |
1, 3 |
bij politiek- of beleidsgevoelige aan-gelegenheden: mits na overleg met het hoofd van de eenheid en de burgemeester |
14 |
het afgeven van een bewijs van in leven zijn |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
15 |
de uitvoering en beheer van de begraafplaatsadministratie |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
16 |
het verlenen van uitstel van begraving of crematie als bedoeld in artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
De medewerker is beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand |
17 |
het verlenen van verlof tot ontleding als bedoeld in artikel 68 van de Wet op de lijkbezorging |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
De medewerker is beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand |
18 |
het afgeven van een 'laissez passer' voor lijken als bedoeld in artikel 11 lid 1 van het besluit op de lijkbezorging |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
De medewerker is beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand |
19 |
alle beslissingen ter uitvoering van de artikelen 20 en 21 van de Wet op de lijkbezorging |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
20 |
het benoemen van leden en plv. leden van stembureaus op grond van artikel E4 van de Kieswet |
|
ja |
1 |
|
21 |
het voeren van correspondentie over het kiezersregister als bedoeld in hoofdstuk D van de Kieswet |
|
ja |
1 |
|
22 |
het verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister als bedoeld in hoofdstuk D van de Kieswet |
|
ja |
1 |
|
23 |
het afgeven van kiezerspassen en volmachtbewijzen als bedoeld in de artikelen K4 en L6 van de Kieswet |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
24 |
het in ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakken en enveloppen als bedoeld in artikel N11 van de Kieswet |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
25 |
het overbrengen van processen-verbaal verzegelde pakken en enveloppen naar de voorzitter van het hoofdstembureau als bedoeld in artikel N12 van de Kieswet |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
26 |
het in ontvangst nemen van verklaringen van ondersteuning van kandidatenlijsten als bedoeld in artikel H4, derde lid, van de Kieswet |
|
ja |
1 |
|
27 |
het aanvragen van inlichtingen uit de justitiële documentatieregisters en de politie-administratie t.b.v. naturalisatie- en optieverzoeken |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
28 |
het organiseren van een periodieke naturalisatieceremonie |
|
ja |
1, 3 |
|
29 |
het aanwijzen van een locatie als huis der gemeente als bedoeld in artikel 5 lid 6 Regelement Burgerlijke Stand |
|
ja |
1, 3 |
De medewerker is beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand |
30 |
het inzage verlenen in adressenregistratie en gebouwenregistratie en het verstrekken van de daarin opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32, eerste lid ander a van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wbag) |
|
ja |
1, 2, 3, 19 |
|
EENHEID VERGUNNINGEN EN HANDHAVING |
|
||||||
31 |
Het uitvoering geven aan een voorbereidingsprocedure op grond van hoofdstuk 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), inclusief het houden van openbare zittingen |
|
ja |
4, 5, 6, 7, 10,11 |
|
|
|
32 |
Het buiten behandeling laten van een aanvraag om omgevingsvergunning met toepassing van artikel 4:5 Awb |
|
Ja |
4, 6, 10, 11 |
Het ondermandaat geldt voor de functies 6, 10 en 11 alleen als het vier-ogen-principe is toegepast |
|
|
33 |
Het verlenen van omgevingsvergun-ningen en geïntegreerde besluiten op grond van hoofdstuk 2 en 3 van de Wabo |
m.u.v. beschikkingen waartegen in de procedure zienswijzen zijn ingediend en procedures als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a punt 3 van de Wabo |
Ja |
4, 6, 10, 11 |
m.u.v. beschikkingen waartegen in de procedure zienswijzen zijn ingediend en procedures als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a punt 3 van de Wabo. Het ondermandaat geldt alleen als het vier-ogen-principe is toegepast. |
|
|
34 |
Het weigeren van omgevings- vergunningen en geïntegreerde besluiten wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit |
|
Ja |
4, 6, 10, 11 |
Het ondermandaat geldt voor de functies 6, 10 en 11 alleen als het vier-ogen-principe is toegepast |
|
|
35 |
Het verlenen van omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten in afwijking van een welstandsadvies met voorbehoud |
|
Ja |
4, 6, 10, 11 |
Het ondermandaat geldt voor de functies 6, 10 en 11 alleen als het vier-ogen-principe is toegepast en het afwijken van het welstandsadvies overeenkomstig beleid of staande bestuurspraktijk is |
|
|
36 |
Het verlenen van een omgevings-vergunning en geïntegreerde besluiten, waarvoor een procedure op grond van hoofdstuk 3 van de Wabo nodig is, in afwijking van een negatief welstandsadvies |
Mandaat bij de uitgebreide procedure betreft alleen de gevallen waarin geen zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpbesluit |
Nee |
|
|
|
|
37 |
Het ondertekenen van omgevingsvergunningen en geïntegreerde besluiten waarvoor een uitgebreide procedure op grond van artikel 3.10 van de Wabo nodig is, in afwijking van een negatief welstandsadvies, waar tegen het ontwerpbesluit zienswijzen zijn ingediend |
|
Ja |
4 |
|
|
|
38 |
Het weigeren van omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten waarvoor een procedure op grond van hoofdstuk 3 van de Wabo nodig is |
Mandaat bij de uitgebreide procedure betreft alleen de gevallen waarin geen zien zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpbesluit |
Nee |
|
|
|
|
39 |
Het ondertekenen van een besluit tot weigering van een omgevings-vergunning waarvoor een uitgebreide voorbereidingsprocedure op grond van artikel 3.10 van de Wabo nodig is waar tegen het ontwerpbesluit zienswijzen zijn ingediend |
|
Ja |
4 |
|
|
|
40 |
Het intrekken van vergunningen waarvan langer dan de genoemde termijnen geen gebruik is gemaakte op grond van artikel 2.33 lid 2 sub a van de Wabo |
|
Ja |
4 |
|
|
|
41 |
Het intrekken van vergunningen op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 2.33 lid 2 sub b van de Wabo |
|
Ja |
4, 6, 10, 11 |
Het ondermandaat geldt voor de functies 6, 10 en 11 alleen als het vier-ogen-principe is toegepast |
|
|
42 |
Het, op verzoek van de aanvrager, terstond in werking laten treden van een beschikking na bekendmaking daarvan, op grond van artikel 6.2 van de Wabo, voor zover er uitsluitend sprake is van het slopen of verwijderen van asbesthoudend materiaal |
|
Ja |
4 |
|
|
|
43 |
Het verlenen van ontheffing van de bodemonderzoeksplicht op grond van artikel 2.1.5 lid 4 van de Bouwverordening |
Voor zover uit de gemeentelijke bodemkwaliteitskaart blijkt dat de locatie geschikt is voor het beoogde gebruik
|
Ja |
4 |
Voor zover uit de gemeentelijke bodemkwaliteitskaart blijkt dat de locatie geschikt is voor het beoogde gebruik |
|
|
44 |
Het opleggen van nadere voorwaarden als bedoeld in artikel 1.29 van het Bouwbesluit bij een sloopmelding |
|
Ja |
4, 11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bouwen (procedures ingediend tot 1 oktober 2010) |
|
||||||
45 |
Het verlenen van een reguliere bouwvergunning overeenkomstig de voorschriften |
|
Ja |
4 |
|
|
|
46 |
Het verlenen van een lichte bouw-vergunning |
|
Ja |
4 |
|
|
|
47 |
Het verlenen van ontheffing voor het plaatsen van een erf- of terrein-afscheiding op grond van artikel 2.5.18 van de bouwverordening |
|
Ja |
4 |
|
|
|
48 |
Het weigeren van een lichte bouw-vergunning |
|
Nee |
|
|
|
|
49 |
Het weigeren van een reguliere bouwvergunning wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit |
|
Ja |
4 |
|
|
|
50 |
Het ondertekenen van een besluit tot weigering van een reguliere bouwvergunning anders dan wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit |
Mandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
Ja |
4 |
Ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
|
|
51 |
Het verlenen van ontheffing op grond van artikel 1.11, eerste en tweede lid, van het Bouwbesluit |
|
Ja |
4 |
|
|
|
52 |
Het beoordelen van gelijkwaardigheid als bedoeld in artikel 1.5 van het Bouwbesluit |
|
Ja |
4 |
|
|
|
53 |
Het behandelen van zienswijzen m.b.t. een licht-vergunningplichtig bouwwerk (voor zover niet in strijd met het bestemmingsplan) |
|
Ja |
4, 11 |
|
|
|
54 |
Het intrekken van een bouwver-gunning op verzoek van vergunning-houder |
|
Ja |
|
|
|
|
55 |
Het intrekken van een bouwvergunning na 26 weken |
|
Ja |
4 |
Ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
|
|
56 |
Het buiten behandeling laten van een aanvraag om bouwvergunning op grond van artikel 4:5 Awb |
|
Ja |
4, 11 |
|
|
|
57 |
Het aanhouden van een aanvraag om bouwvergunning i.v.m. coördinatie |
|
Ja |
4, 11 |
|
|
|
58 |
Het met ten hoogste zes weken verdagen van de beslissing over een aanvraag om bouwvergunning |
|
Ja |
4 |
|
|
|
59 |
Het verlenen van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening |
|
Ja |
4 |
|
|
|
60 |
Het ondertekenen van een besluit tot verlening van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordening |
Mandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
Ja |
4 |
ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
|
|
61 |
Het verlenen van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening |
|
Ja |
|
|
|
|
62 |
Het ondertekenen van een besluit tot weigering van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening |
Mandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
Ja |
4 |
ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
|
|
63 |
Het verlenen van een reguliere bouwvergunning in afwijking van een welstandsadvies met voorbehoud |
|
Nee |
|
|
|
|
64 |
Het verlenen van een reguliere bouwvergunning in afwijking van een negatief welstandsadvies |
Mandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
Ja |
4 |
ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
|
|
65 |
Het verlenen of weigeren van toestemming bij een sloopmelding |
|
Ja |
4 |
|
|
|
66 |
Het verlenen van een sloopvergunning |
m.u.v. (rijks)monumenten en zgn. MIP-panden |
Ja |
4 |
m.u.v. (rijks)monumenten en zgn. MIP-panden |
|
|
67 |
Het weigeren van een sloopvergunning |
Mandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
Ja |
4 |
ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
|
|
68 |
Het verlenen van een vergunning op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit) |
|
Ja |
4 |
|
|
|
Diversen |
|
||||||
69 |
Het afhandelen van meldingen op grond van artikel 8.41 van de Wet milieubeheer |
|
Ja |
4, 5, 6, 7, 8 |
|
|
|
70 |
Het vragen van (aanvullende) onderzoeken op grond van artikel 1.11 van het Activiteitenbesluit milieubeheer |
|
Ja |
4 |
|
|
|
71 |
Het opleggen van maatwerk-voorschriften bij Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB's) op grond van artikel 8.40 Wet milieubeheer |
|
Ja |
4, 5, 6, 7, 10, 11 |
Het ondermandaat geldt voor de functies 5, 6, 7, 10 en 11 alleen als het vier-ogen-principe is toegepast |
|
|
72 |
Het beoordelen van bodem-, luchtkwaliteit-, externe veiligheid en geluidonderzoeken i.o.v. derden (i.v.m. aanvraag om omgevingsvergunning, bouwvergunning e.d.) |
|
Ja |
4, 5, 7, 11 |
voor zover belast met die specifieke taak |
|
|
73 |
Het afhandelen van een gebruiksmelding op grond van het Bouwbesluit |
|
Ja |
4, 11, 20 |
|
|
|
74 |
Het opleggen van nadere voorwaarden na ontvangst van een gebruiksmelding op grond van het Bouwbesluit |
|
Ja |
4, 11 |
|
|
|
75 |
Het o.g.v. artikel 4.4.1 APV aanwijzen van buiten de weg gelegen plaatsen waar het verboden is opslag te plegen |
|
Ja |
4 |
|
|
|
76 |
Het doen uitgaan van een schriftelijke bevestiging van een controle op grond van de in hoofdstuk 5 van de Wabo genoemde wetten en besluiten en de APV voor zover geen overtredingen zijn geconstateerd |
|
Ja |
4, 5, 6, 8, 10, 12 |
|
|
|
77 |
Het doen uitgaan van eerste en tweede aanschrijvingen n.a.v. geconstateerde overtredingen tijdens een controle op grond van de in hoofdstuk 5 van de Wabo genoemde wetten en besluiten en de APV |
|
Ja |
4, 5, 6, 8, 10, 12 |
Het ondermandaat geldt voor de functies 5, 6, 8, 10 en 12 alleen als het vier-ogen-principe is toegepast. Het ondermandaat geldt voor de functies 10 en 12 bij meer complexe zaken alleen als een medewerker in de functie 5, 6 of 8 met de tekst van de aanschrijving heeft ingestemd |
|
|
78 |
Het overgaan tot vooraanschrijving om een overtreding ongedaan te maken van de in hoofdstuk 5 van de Wabo genoemde wetten en besluiten en de APV |
|
Ja |
4, 5, 6, 8, 10, 12, 21 |
Het ondermandaat voor de functies 8, 12 en 21 geldt alleen voor zover het gaat om een aanschrijving op grond van de afdelingen 6, 6A en 6B van de Algemene plaatselijke verordening Smallingerland. |
|
|
79 |
Het verlengen van een begunstigingstermijn |
|
Ja |
4 |
|
|
|
80 |
Het doen uitgaan van een invorderingsbeschikking nadat een dwangsom is verbeurd |
|
Ja |
4, 5, 6, 10 |
|
|
|
81 |
Het stilleggen van werkzaamheden die vallen onder de reikwijdte van de Wabo |
|
Ja |
4 |
|
|
|
82 |
Het opheffen van de stillegging van werkzaamheden die vallen onder de reikwijdte van de Wabo |
|
Ja |
4 |
|
|
|
83 |
Het overgaan tot aanschrijving tot het (geheel of gedeeltelijk) staken van het gebruik |
|
Ja |
4 |
|
|
|
84 |
Het opheffen van een (geheel of gedeeltelijk) gebruiksverbod |
|
Ja |
4 |
|
|
|
85 |
Het afhandelen van verzoeken om handhaving |
|
Ja |
4 |
|
|
|
86 |
Het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes van adviesbureaus |
Voor zover deze kosteloos worden verstrekt en niet leidt tot enige verplichting |
Ja |
4, 5, 7, 9, 10, 11 |
Voor zover deze kosteloos worden verstrekt en niet leidt tot enige verplichting |
|
|
87 |
Het geven van opdrachten voor bodemonderzoeken, akoestische onderzoeken e.d. |
Voor zover budget aanwezig is |
Ja |
4 |
Voor zover budget aanwezig is |
|
|
88 |
Het uitvoering geven aan een procedure tot vaststelling van hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder |
|
Ja |
4, 5, 6, 7 |
Voor zover belast met die specifieke taak |
|
|
89 |
Het verlenen van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder (inclusief het ontwerpbesluit daarvoor) |
Mandaat bij het besluit betreft alleen de gevallen waarin geen zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpbesluit |
Ja |
4 |
ondermandaat bij het besluit betreft alleen de gevallen waarin geen zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpbesluit |
|
|
90 |
Het nemen van een gedoogbesluit voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan bij de bouw |
|
Ja |
4, 6, 10, 11 |
Het ondermandaat geldt voor de functies 6, 10 en 11 alleen als het vier-ogen-principe is toegepast |
|
|
91 |
Het verstrekken van NME-subsidies |
mits budget aanwezig is en tot ten hoogste € 500,-- |
Ja |
4 |
mits budget aanwezig is en tot ten hoogste € 500,-- |
|
|
92 |
Het behandelen van aanvragen om subsidie in het kader van de Subsidieregeling stimulerings-maatregel duurzaamheid |
mits budget aanwezig |
Ja |
4 |
mits budget aanwezig |
|
|
93 |
Het verlenen van subsidie op grond van de Subsidieregeling Stimulerings-regeling Duurzaam Bouwen Drachtstervaart |
mits budget aanwezig |
Ja |
4 |
Mits budget aanwezig |
|
|
94 |
Het weigeren van subsidie op grond van de stimuleringsregeling duurzaam bouwen |
Mandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
Ja |
4 |
Ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid |
|
|
95 |
Het verlengen van de uitvoeringstermijn van maatregelen in het kader van de Subsidieregeling voor gevels in het centrum van Drachten |
|
Ja |
4, |
|
|
|
96 |
Het vaststellen van adressen |
Inclusief het hernummeren en het omdraaien van hoofd- en nevenadres van een adresseerbaar object in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) |
ja |
4, 11 |
|
|
|
97 |
Het samenvoegen van verblijfsobjecten in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) |
|
Ja |
4, 11 |
|
|
|
98 |
Het als gevolg van verbouw splitsen van een reeds in de BAG opgenomen gebouw in 1 of meer verblijfsobjecten |
|
ja |
4, 11 |
|
|
|
99 |
Het melden van start bouw in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) |
|
ja |
4, 12 |
|
|
|
100 |
Het melden van gebruiksgereed in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) |
|
ja |
4, 12 |
|
|
|
101 |
Het melden van bouwgereed in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) |
|
ja |
4, 12 |
|
|
|
102 |
Het melden van sloop afgerond in het kader van de basisregistraties adressen eb gebouwen )BAG) |
|
ja |
4, 12 |
|
|
|
103 |
Het melden van het geheel of gedeeltelijk verdwijnen van objecten door een calamiteit |
|
ja |
4, 11, 12 |
|
|
|
104 |
Het beslissen op een aanvraag om een ontheffing voor het stoken van vuur als bedoeld in artikel 5.5.1 van de APV |
|
ja |
4, 20 |
|
|
|
105 |
Het verlenen van een ontheffing voor het verbranden van afval buiten inrichtingen als bedoeld in artikel 10.63 lid 2 van de Wet milieubeheer |
Voor zover het betreft het kleinschalig verbranden van landbouwafval |
ja |
4, 20 |
Voor zover het betreft het kleinschalig verbranden van landbouwafval |
|
|
106 |
Het weigeren van een ontheffing voor het verbranden van afval buiten inrichtingen als bedoeld in artikel 10.63 lid 2 van de Wet milieubeheer |
|
ja |
4 |
|
|
|
107 |
Uitvoering van het Protocol fietsverwijdering Smallingerland |
|
Ja |
4 |
|
|
|
108 |
Het opleggen van een last onder dwangsom zoals bedoeld in afdeling 5.3.2 van de Awb |
Voor zover het spoedeisende gevallen betreft |
Ja |
4 |
Voor zover het spoedeisende gevallen betreft |
|
|
CLUSTER GEO-INFORATIE |
|||||||
109 |
Het vertegenwoordigen van de burgemeester bij de aanwijs van perceelsgrenzen bij aan- en verkoop van grond |
|
ja |
13, 17 |
|
|
|
110 |
Het beheer van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
111 |
Het archiveren van een geconstateerd object |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
112 |
Het constateren van een nieuw object |
Inclusief vergunningvrije bouwwerken |
ja |
11, 12, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
113 |
Het archiveren van een bestaand object na constatering |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
114 |
De heropname van een legitiem gegeven |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
115 |
Het inmeten van geometrie in de BAG |
|
ja |
12, 17 |
|
|
|
116 |
Het verwerken van ingemeten geometrie |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
117 |
Het verwerken van vastgestelde postcodes |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
118 |
Het toetsen van brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wbag) |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
119 |
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers ingevolgde de Wbag |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
120 |
Het inschrijven van aangewezen brondocumenten in het adressenregister en het gebouwenregister ingevolge artikel 10 eerste en tweede lid Wbag |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
121 |
Het opnemen van gegevens in de adressenregistratie en gebouwenregistratie op basis van brondocumenten op grond van artikel 14A en 15 ingevolge artikel 11 van de Wbag |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
122 |
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 37 van de Wbag |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
123 |
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 38 van de Wbag |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
124 |
Het verwerken van meldingen en verzoeken als bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wbag |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
125 |
Het inzage verlenen in de adressenregistratie en gebouwenregistratie en het verstrekken van de daarin opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wbag |
|
ja |
11, 13, 14, 15, 16 |
|
|
|
126 |
Het inschrijven van beperkingenbesluiten in een beperkingenregister op grond van artikel 2 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb) |
|
ja |
13, 14, 15, 16 |
|
|
|
*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers van de afdeling Publiek
1 = hoofd eenheid Burgerzaken
2 = medewerker frontoffice Burgerzaken
3 = medewerker backoffice Burgerzaken
4 = hoofd eenheid Vergunningen en handhaving
5 = beleidsmedewerker (milieu)
6 = juridisch beleidsmedewerker milieu
7 = milieutechnisch medewerker vergunningverlening
8 = milieutechnisch medewerker handhaving / toezichthouder gebruiksfase
9 = beleidsmedewerker (bouwen)
10 = juridisch medewerker bouwen
11 = technisch medewerker bwt
12 = technisch opzichter bwt / toezichthouder bouwfase
13 = coördinator cluster Geo-informatie
14 = applicatiebeheerder GIS
15 = medewerker geo-informatie
16 = informatiebeheerder datadistributie en GIS
17 = landmeetkundige of diens vervangers
19 = medewerker Publieksbalie
20 =administratief medewerker eenheid Vergunningen en handhaving
21 =buitengewoon opsporingsambtenaar
AFDELING REGON |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan* |
bijzondere instructies |
|
1 |
het uitbrengen van vrijblijvende offertes aan derde-partijen. |
M.u.v. andere gemeenten. |
Nee |
||
2 |
het aangaan van overeenkomsten ter uitvoering van dienstverlening die tot het functiepakket van de afdeling behoort |
M.u.v. andere gemeenten. |
Nee |
||
3 |
het besluiten tot toepassen van spoedeisende bestuursdwang bij overtreding van § 3 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen en § 4 Inzameling van bedrijfsafvalstoffen van de Afvalstoffenverordening en de daarop vastgestelde voorschriften. |
Alleen voor zover spoedshalve, als bedoeld in artikel 5:24, zesde lid, van de Awb. |
ja |
beleidsmedewerker |
|
4 |
Op schrift stellen en bekendmaken van de toepassing van bestuursdwang als bedoeld onder punt 3. |
Eveneens op grond van artikel 5:24, zesde lid, van de Awb (zo spoedig mogelijk na feitelijke toepassing bestuursdwang). |
Nee |
AFDELING SAMENLEVINGSZAKEN |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd |
ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers |
||||
bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
Onderwijs |
|||||
1 |
Besluiten op aanvragen om vergoeding leerlingenvervoer |
Met inachtneming van de verordening leerlingenvervoer. |
Ja |
Adm. medewerker leerlingzaken |
|
2. |
Bepalen wijze, tijdstip en duur van de vergoeding leerlingenvervoer. |
Idem. |
Ja |
Idem |
|
Subsidies |
|||||
3. |
Besluiten op een verzoek om toekenning en vaststelling van structurele subsidies |
Mits voorkomend op subsidiestaat en met uitzondering van subsidies boven € 50.000,--. Weigering voorbehouden aan het college. |
Nee |
||
4. |
Besluiten op een verzoek om toekenning, vaststelling en verstrekking van incidentele subsidies |
Op basis van subsidieverordening en vastgesteld beleid, tot een bedrag van € 5.000,--. Weigering na overleg met de portefeuillehouder. |
Nee |
||
Kinderopvang |
|||||
5. |
Het geven van een aanwijzing of een waarschuwing indien niet wordt voldaan aan kwaliteitsregels Wet kinderopvang |
Nee |
|||
6. |
Bekend maken voornemen tot het opleggen van bestuursdwang/last onder dwangsom |
Nee |
|||
7. |
Besluit om last onder bestuursdwang of last onder dwangsom op te leggen. |
Nee |
|||
Jeugdwet |
|||||
8. |
Besluiten op aanvragen, wijziging, intrekken en terugvorderen om een individuele jeugdhulpvoorziening Art. 14 en 20 verordening jeugdhulp |
Met inachtneming van de verordening jeugdhulp en de nadere regels |
Ja |
Coördinator jeugd- en gezinsteams en teamleider gebiedsteam 0 – 100 jaar |
|
9. |
Besluiten op aanvragen, wijziging, intrekken en terugvorderen om een individuele jeugdhulpvoorziening via een persoonsgebondenbudget Art. 16 en 20 verordening jeugdhulp |
Idem |
Ja |
Idem |
|
10. |
Het treffen van voorzieningen in spoedeisend geval Art. 19 verordening jeugdhulp |
Idem |
Ja |
Idem |
|
11. |
Artikel 2.4 Jeugdwet |
||||
a. |
Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming. |
Ja |
Idem |
Wanneer de RvK en Coördinator niet tot overeenstemming komen heeft de coördinator overleg met de burgemeester. |
|
b. |
Bevoegdheid om de notificatie intake via de Collectieve opdracht routeer voorziening te ontvangen |
Ja |
Idem |
De uitoefening van de machtiging geschiedt met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en een bewerkers overeenkomst tussen het college van de gemeente Smallingerland. De bewerker neemt op grond van de bewerkers overeenkomst alle passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking |
|
c. |
Zorgmeldingen van de politie afhandelen via de Collectieve opdracht routeer voorziening |
Ja |
Idem |
Idem |
|
d. |
Zorgmeldingen over vermoedens van kindermishandeling afhandelen via de Collectieve opdracht routeer voorziening |
Ja |
Idem |
Idem |
|
e. |
Via de Collectieve opdracht routeer voorziening berichten versturen en noticifaties te ontvangen |
Ja |
Idem |
Idem |
|
f. |
Via de Collectieve opdracht routeer voorziening berichten te versturen en notificaties te ontvangen in het kader van kinderbeschermingsmaatregelen |
Ja |
Idem |
Idem |
|
12. |
Artikel 6.1.8 Jeugdwet Indienen van een verzoek (bij rechter) tot verkrijging van een machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp |
Ja |
Idem |
||
13. |
Artikel 6.1.10 Jeugdwet Gehoord worden door de kinderrechter ingeval van verlenen machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging of ingeval van een vervallenverklaring ogv artikel 6.1.7 Jeugdwet |
Ja |
Idem |
Coördinator beoordeelt of de aanwezigheid van de zorgverlener bij de hoorzitting noodzakelijk is |
|
14. |
Artikel 6.1.12 lid 5 Jeugdwet Het verlenen van instemming aan jeugdhulpaanbieder tot schorsing/intrekking van de machtiging (ivm gesloten jeugdhulp bij ernstige opgroei- en opvoedingsproblemen) |
Ja |
Idem |
||
15. |
Artikel 6.1.12 lid 6 Jeugdwet Het doen van mededeling (aan de Raad voor de Kinderbescherming) van het vervallen van de machtiging en van het besluit dat geen nieuwe machtiging wordt aangevraagd na afloop van de geldigheidsduur |
Ja |
Idem |
||
Beschermd wonen en opvang |
|||||
mandaat van college/burgemeester aan directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden |
ondermandaat van directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden aan medewerk(st)ers |
||||
Bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
16. |
De artikelen 2.3.2 t/m 2.3.6 en 2.3.8. t/m 2.3.10 en de artikelen 2.4.1. t/m 2.4.4. WMO 2015: het ontvangen van meldingen en het doen van onderzoek; het nemen van besluiten ook in spoedgevallen en het verstrekken van een pgb; en het verhaal van kosten. Het mandaat geldt ook voor de bevoegdheden die zijn vastgesteld in verordeningen die een maatwerkvoorziening beschermd wonen en opvang betreffen. |
Ja |
medewerkers |
||
17. |
Het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. |
Het betreft niet het besluiten op bezwaarschriften en het voeren van rechtsgedingen. Rechtsgedingen omvat ook het instellen van een kort geding, de voeging in strafzaken, de instelling van beroep, het verzoek tot schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening. |
Ja |
medewerkers |
|
Mandaat van college/burgemeester aan directeur/bestuurder regiecentrum Bescherming en Veiligheid Leeuwarden; |
ondermandaat van directeur aan medewerk(st)ers |
||||
Bevoegdheid |
bijzondere instructies |
toegestaan? |
verleend aan |
bijzondere instructies |
|
18. |
Artikel 6.1.8. Jeugdwet Indienen van een verzoek (bij de rechter) tot verkrijging van een spoedmachtiging voor gesloten jeugdhulp |
Spoedmachtiging voor het indienen buiten kantooruren van een verzoek bij de rechter |
Nee |
||
19. |
Artikel 6.1.10 Jeugdwet Gehoord worden door de kinderrechter ingeval van verlenen spoedmachtiging |
Volmacht/machtiging voor het ter zitting van de rechter optreden namens het college buiten kantooruren voor een spoedmachtiging |
Ja |
Medewerkers |
Directeur beoordeelt of de aanwezigheid van een zorgverlener bij de hoorzitting noodzakelijk is |
AFDELING SOCIALE ZAKEN |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
A |
|
|
|
|
A 1) Machtiging Het vertegenwoordigen van de gemeente of het gemeentebestuur bij administratieve-, beroeps- en gerechtelijke procedures ( incl. zaken die met een verzoekschrift worden ingeleid) , bij (hoger) beroep, bij de behandeling van ( aanvragen voor) voorlopige voorzieningen en bij schorsingsverzoeken
|
Art.160 en 171 Gemeente- Wet. |
Burgemeester BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
02 /03 /06 /07 /14 |
A 2) Mandaat Het opstellen en ondertekenen van verweerschriften
|
Artikel 10:11 Awb |
Burgemeester BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 |
A 3) Volmacht Het sluiten van overeenkomsten ter uitvoering van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden alsmede het uitvoeren van de daarvoor wettelijk verplichte voorbereidingshandelingen zoals de uitvoering van de van toepassing zijnde (Europese) aanbestedingsregels
|
Artikel 160 Gemeentewet; De onder B genoemde bijzondere wetten Besluit Bao |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 / 14 / 16 |
A 4) Machtiging Het vertegenwoordigen van de gemeente ter uitvoering van de in dit overzicht vermelde besluiten waaronder het tekenen van de overeenkomsten genoemd onder A3.
|
Art.171 Gemeente- wet |
Burgemeester
|
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 / 14 / 16 |
A 5) Mandaat/volmacht Het ( besluiten tot het ) voeren van rechtsgedingen ter vaststelling van betalingsverplichtingen van derden , dan wel ter ten uitvoerlegging van besluiten en rechtelijke uitspraken terzake , voorzover deze betalingsverplichtingen : rechtens verband houden met de uitoefening van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden , of deze hun grond vinden in besluiten tot terugvordering die bekend zijn gemaakt voor 1 juli 1997 en de uitvoering van de ABW ( tot 1996 ) , Abw , Ioaw ,Ioaz betreffen , een en ander met uitzondering van het instellen van beroep.
|
Artikel 160 lid 1 onder f Gemeentewet; de onder B genoemde wetten en regelingen |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 |
A 6) Mandaat/Machtiging Het besluiten tot het treffen van conservatoire en executoriale maatregelen ter verkrijging van betaling van de onder A5) bedoelde vorderingenovereenkomsten ter uitvoering van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden
|
Het wetboek van Burgerlijke Rechtsvorde-ning |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 |
A 7) Mandaat / Machtiging Het besluiten tot het voeren van een rechtsgeding ter bepaling van het bevoegde gemeentebestuur. |
Artikel 12 Ioaw/Ioaz Art. 42 Participatiewet |
B en W |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
A 8) Mandaat Het doorzenden van geschriften of bezwaar- en beroepsschriften naar een tot behandeling bevoegd bestuursorgaan , onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender
|
Art: 2.3 lid 1; art 6.15 lid 1 en lid 2 Awb |
B en W |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 03 |
|
|
|
|
|
A 9 ) Mandaat Het aan de afzender terugzenden van geschriften die voor de afdeling Sociale Zaken bestemd zijn en ook niet kunnen worden doorgezonden
|
Artikel 2.3 lid 2 Awb |
B en W |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 03 |
A 10) Mandaat Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van artikel 3 Wob betreffende de bestuurlijke aangelegenheid waarvan de uitvoering aan afdeling Sociale Zaken is op opgedragen met uitzondering het beslissen op bezwaarschriften
|
Art 3 Wob |
Ben W |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 / 14 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 1 Participatiewet ( P-wet ) |
|
|
|
Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan |
B 1.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de P-wet , met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften
|
Verordeningen o.g.v art. 8,8a en 8b P-wetWWB Art. 43 e.v ; 58 e.v ; 61 e.v WWB Art.160 Gemeente- wet |
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
02 / 04 / 06 /07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12 |
B 1.2 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derden.
|
Art. 45; 63 e.v ; 66 ; 67 P-wet |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 / 07/ 12 / 13 |
B 1.3 Mandaat / machtiging Het indienen van een verslag over de uitvoering , inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeente-raad over de uitvoering.
|
Art. 77 P-wet Art. 213 Gemeentewet |
B en W |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken. |
02 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 2 Besluit bijstandsverlening zelfstandigen ( Bbz) |
|
|
|
Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan |
B 2.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Bbz 2004, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften
|
Art. 35 e.v ; 44 e.v ; Bbz 2004; Art.160 Gemeente- wet |
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
06 / 07/ 08 / 09 / 11 / 12 |
B 2.3 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenlicht door derden en gegevensuitwisseling met derden
|
Art. 45; 63 e.v ; 66 ; 67 P-wet Art.18 t/m 34 Bbz |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 / 07 / 12 / 13 |
B 2.3 Mandaat / machtiging Het indienen van de verantwoordingsinformatie bedoeld in artikel 58a van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten
|
Art. 58 Bbz Art. 58a Bbvpg |
B en W |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 3 Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers ( Ioaw)
Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen (Ioaz) |
|
|
|
Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan |
B 3.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Ioaz en Ioaz, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften
|
Art.15, 20a en 25 Ioaw / Ioaz ; |
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
02/ 04 / 06 / 07 / 08 / 09 / 11 / 12 |
B 3.2 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van de uitkering en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derden |
Art. 21 e.v , 44 e.v. Ioaw / Ioaz ; |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 / 07 / 12 / 13 |
B 3.3 Mandaat / Machtiging Het indienen van een ( voorlopig) verslag over de uitvoering , inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering.
|
Art 54 Ioaw, Art. 213 gemeentewet Art. 54 Ioaz |
|
|
02 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 4 Wet Kinderopvang ( Wk ) c.a. |
|
|
|
Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan |
B.4.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling , herziening van aanspraken op tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang in een individu-eel geval en van (betalings) verplichtingen ,die voortvloeien uit de toepassing van de Wk en de plaatselijke verordening met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften |
Art.160 Gemeentewet. Artikel 3 t/m8 Wet Kinderopvang gemeente Smallingerland Artikel 72. Lid 1 onder c Wk |
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
02/06/07/11 |
B 4.2 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling , herziening en intrekking van aanspraken op tegemoet-komingen in de kosten van kinderopvang in een individueel geval en van (betalings-) verplichtingen die voortvloeien uit het besluit van burgemeester en wethouders van 27 maart 2008 betreffende sociaal medisch geïndiceerde kinderopvang met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften. |
Art. 160 Gemeentewet; Besluit BenW d..d 27-3-08 Beleid sociaal en medisch geïndiceerden en Kinderopvang 2005 |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 / 07 / 11 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 5 Wet inburgering nieuwkomers ( Win) . |
|
|
|
Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan |
B.5.1 Mandaat Het nemen van besluiten tot vaststelling van aanspraken en (betalings) verplichtingen in een individueel geval , waaronder besluiten tot tenuitvoerlegging daarvan , verband houdende met de toepassing van de Win , met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften. |
Art.160 Gemeentewet. Artikel 2 t/m 8 , 18 , 19 en 20 Win |
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
02/06/07/11 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 6 Wet maatschappelijke ondersteuning ( Wmo 2015 ) |
Wmo Gem.veror-dening Wmo |
|
|
Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan |
B 6.1 Mandaat/machtiging Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen en zonodig terugvordering van financiële bijdragen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Wmo , met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften .
M.b.t : Maatwerkvoorzieningen Toekennen van gehandicaptenparkeerkaarten Aanwijzen van gehandicaptenparkeerplaatsen Verlenen ontheffing parkeerverbod en voor het (in)rijden in het voetgangersgebied.
|
Art. 2.3.1 t/m 2.3.10 Art. 2.4.1 t/m 2.4.3. Wmo 2015 |
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
06 / 07 / 10 / 11 |
B 6.2 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de uitvoering van de inlichtingenlicht door derden en gegevensuitwisseling met derden
|
Artikel 2.5.1 en 2.5.2 Art. 5.1.3, art. 5.2.1 , art. 5.2.5 lid 2 , art. 5.3.2 t/m art.5.3.6 Art. 5.4.1 Wmo 2015 |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
06 / 07 / 10 / 11 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 7 Wet bescherming persoonsgegevens ( Wbp)
|
|
|
|
|
B 7.1 Mandaat/machtiging Verstrekken inlichtingen omtrent de van melding vrijgestelde gegevensverwer-kingen ( art. 30 lid 3 )
|
Art. 30 lid 3Wbp;
|
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
02/ 06 / 14 |
B 7.2 Mandaat / Machtiging Het besluiten tot inzage in het dossier , het besluiten van verbetering , aanvulling en afscherming van gegevens opgenomen in het dossier. Het doen van opgave van derden aan wie mededeling van correctie is gedaan.
|
Art 35 ; Art 36 ; art 38 lid 2 Wbp. |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
02 / 06 / 14 |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 8 Overig |
|
|
|
|
B 8.1 Mandaat/machtiging Verzenden van brieven die een zuiver informatief karakter hebben |
Gemeente wet |
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
Alle medewerkers van Soza |
B 8.2 Mandaat / Machtiging Geven van toestemming deelname aan studiebijeenkomsten en congressen.
|
Gem. verordening |
BenW |
Hoofd Afdeling Sociale Zaken |
- |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Mandataris Gemachtigde Gevolmachtigde |
Ondermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde |
B 9 Wet sociale werkvoorziening ( Wsw) |
|
|
|
|
B 9.1 Mandaat / Machtiging Het indienen van een ( voorlopig) verslag over de uitvoering , inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering. |
Art. 13 lid 4 en 14 lid 1 Wsw |
BenW |
Hoofd afdeling Sociale Zaken |
02/ 05 |
Overzicht functionarissen afdeling Sociale Zaken
01: Hoofd afdeling sociale zaken
02: Hoofd bedrijfseenheid
03 :Medewerker bezwaar en beroep
04 : Medewerker verhaal
05 : Financieel medewerker
06 : Hoofd uitkeringseenheid
07 : Kwaliteitsmedewerker
08 : Senior backoffice
09 : Senior frontoffice
10 : Senior WMO
11 : Consulent
12 : Senior bestandsbeheerder
13 : Bestandsbeheerder
14 : Senior beleidsmedewerker
15 : Beleidsmedewerker inkomen
16 : Beleidsmedewerker re-integratie
17 : Financieel beleidsmedewerker
- ·
pag. 3, 11 en 35 – 48 = gewijzigd/toegevoegd bij eerste herziening
- ·
pag. 19, pnt. 10 en 11 gewijzigd bij tweede herziening.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl