Regeling vervallen per 06-01-2014

REGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONGEGEVENS SMALLINGERLAND 2008

Geldend van 30-05-2008 t/m 05-01-2014

Intitulé

REGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONGEGEVENS SMALLINGERLAND 2008

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • ·

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);

  • ·

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken;

  • ·

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 1 april 2008;

  • ·

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • ·

    aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • ·

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • .

    verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde burgemeester en wethouders;

  • .

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;

  • .

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst ais bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • ·

    ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • ·

    betrokkene: een ingezetene of een ingeschrevene;

  • ·

    afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • ·

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • ·

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • ·

    protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;

  • .

    telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100 lid 2 van de wet.

Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie

Beheerder van de bevolkingsadministratie is het hoofd van de afdeling Burgerzaken en de door hem aangewezen medewerker(s).

Artikel 3 Toepasselijke regelgeving

  • 1. De bevolkingsadministratie wordt zoveel mogelijk als een geheel, onder toepassing van de wet, behandeld.

  • 2. Ten aanzien van de onderwerpen waarover de wet en de Wet bescherming persoonsgegevens niet-gelijkluidende bepalingen hebben, wordt met betrekking tot de aangehaakte gegevens de Wet bescherming persoonsgegevens toegepast.

Hoofdstuk 2 Doel en inhoud van de bevolkingsadministratie

Artikel 4 Doelstellingen met betrekking tot de bevolkingsadministratie

  • 1. De bevolkingsadministratie heeft tot doei:

    • a.

      gegevens te verwerken ten behoeve van het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens de wet opgelegde taken;

    • b.

      gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het gemeentebestuur opgedragen taken,

    • c.

      informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voor zover dezen daar recht op hebben.

  • 2. De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.

Artikel 5 Categorieën van personen

In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Smallingerland.

Artikel 6 Soorten van gegevens en de wijze van verkrijging

1. Naast de gegevens die op grond van de wet in de bevolkingsadministratie worden verkregen kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage 1.

2. Aangehaakte gegevens kunnen, voor zover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen.

Artikel 7 Verwijdering van opgenomen gegevens

Verwijdering van gegevens uit de bevolkingsadministratie vindt plaats:

  • a)

    op grond van bepalingen bij of krachtens de wet;

  • b)

    op grond van een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke, indien de gegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de bevolkingsadministratie.

Hoofdstuk 3 Bepalingen met betrekking tot de verstrekking van gegevens

Artikel 8 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:

    • a.

      de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers op de afdeling Burgerzaken;

    • b.

      de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers.

    • c.

      de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is, voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de Gemeente Smallingerland.

  • 2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3. Zij volgen de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op.

Artikel 9 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3.

Artikel 10 Systematische verstrekking aan buitengemeentelijke afnemers

Aan buitengemeentelijke afnemers kunnen systematisch gegevens worden verstrekt op basis van een afzonderlijk besluit van de verantwoordelijke, mits zij deze gegevens niet reeds langs systematische weg zijn te verkrijgen krachtens een besluit van de Minister.

Artikel 11 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de beheerder is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.

Artikel 12 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 13 Verbanden met andere gemeentelijke bestanden

  • 1. Aan het basisregistratiesysteem (BRS) warden gegevens verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens van diverse gegevensverstrekkingen.

  • 2. Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit het basisregistratiesysteem worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.

Artikel 14 Gegevensverstrekking aan vrije derden

1. Aan rechtspersonen en natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de wet en aan de in bijlage 4 opgenomen rechthebbenden kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt, voor zover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden.

2. Aan vrije derden kunnen gegevens worden verstrekt onder de voorwaarden en omstandigheden als bedoeld in artikel 109 lid 1 van de wet.

Artikel 15 Voorwaarden voor verstrekking

  • 1. Teneinde voor een verstrekking in aanmerking te komen:

    • a.

      dient uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk doel en op welke grond de informatie gevraagd wordt;

    • b.

      dient aangegeven te worden welke persoon of personen het verzoek behelst;

    • c.

      dienen door de beheerder zijn? aan te geven bewijsstukken te worden overgelegd.

  • 2. Voor alle verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.

Artikel 16 Terugmeldverplichting

Binnengemeentelijke afnemers doen de beheerder onverwijld mededeling van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de bevolkingsadministratie hebben gekregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.

Artikel 17 Protocollering

De beheerder houdt gegevens bij inzake de gegevensverstrekkingen als bedoeld in de artikelen 6en 110 van de wet.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 18 Beveiliging

  • 1. De verantwoordelijke treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.

  • 2. De verantwoordelijke beschrijft de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot systeembeheer, applicatiebeheer, gegevensbeheer, informatiebeheer en privacybeheer.

Artikel 19 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als "GBA privacyreglement".

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 23 april 2008.
Secretaris Burgemeester

BIJLAGE 1

Beroep

BV--nummers, géén afnemer

Diakrietaanduiding

Geboorteplaats

Gepensioneerde wethouders en ambtenaren

Identiteitskaart

Invalide-parkeerkaart

Invalideparkeerplaats

Kladblok

Lijkvinding

Onderzoek

Ontzetting Ouderlijke Macht

Rijksopvang asielzoekers

Stemburolid

Telefaxnummer

Telefoonnummer

Vertrek netwerkgemeente

Vrije aantekeningen

Vuurwapen

Werkmap

BIJLAGE 2

Rechtstreekse toegang tot de GBA kunnen de volgende binnengemeentelijke afnemers hebben:

-de aangewezen medewerkers belast met het uitvoeren van de Sociale Wetgeving voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens,

verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, afnemersgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen ambtenaren belast met het uitvoeren van de gemeentelijke

belastingverordeningen voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met het uitvoeren van de huursubsidieregelingen voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens, gezagsgegevens, verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met het uitvoeren van de gemeentelijke financiële administratie voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens, reisdocumentgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de bijhouding van de gemeentelijke vastgoedregelingen en —registraties voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens en overlijdensgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de uitvoering van het gemeentelijk reinigingsbeleid voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de uitvoering en voorbereiding van het gemeentelijk ruimtelijk ordeningsbeleid voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de uitvoering van het gemeentelijk welzijnsbeleid en de leerplichtwetgeving voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, adresgegevens,

overlijdensgegevens, gezagsgegevens, verblijfstitelgegevens, kindgegevens, afnemersgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de registratie van de leeftijds- en huwelijksjubilea de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens en verwijsgegevens.

BIJLAGE 3

Systematische gegevens kunnen verstrekt worden aan:

-de aangewezen medewerkers belast met het uitvoeren van de Sociale Wetgeving voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens,

verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, afnemersgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen ambtenaren belast met het uitvoeren van de gemeentelijke

belastingverordeningen voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met het uitvoeren van de huursubsidieregelingen voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens, gezagsgegevens, verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met het uitvoeren van de gemeentelijke financiële administratie voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens, reisdocumentgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de bijhouding van de gemeentelijke vastgoedregelingen en —registraties voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens en overlijdensgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de uitvoering van het gemeentelijk reinigingsbeleid voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de uitvoering en voorbereiding van het gemeentelijk ruimtelijk ordeningsbeleid voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de uitvoering van het gemeentelijk welzijnsbeleid en de leerplichtwetgeving voor de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, adresgegevens,

overlijdensgegevens, gezagsgegevens, verblijfstitelgegevens, kindgegevens, afnemersgegevens en verwijsgegevens.

-de aangewezen medewerkers belast met de registratie van de leeftijds- en huwelijksjubilea de volgende gegevens: naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens en verwijsgegevens.

Bijlage

GBA-privacyreglement rechthebbenden op gegevensverstrekking

nr

wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

Advies- en Meldpunten

Kinder-mishandeling (AMK)

Wet Jeugdhulpverlening art

34

(grondig vermoeden van

kindermis-handeling)

Met ingang van 2005 Wet op

de jeugdzorg (WJZ) Zie QB

30

Meestal spoedeisende vragen

Geen afnemer of derde in de

zin van de Wet GBA

Persoonsgegevens,gegevens

over curatele, gezag,

nationaliteit en verblijfsrecht.

(Wet GBA art. 34,1,a,1.6)

NIET PROTOCOLLEREN

Niet mogelijk

Ja'

Art.34 Wet Jeugdhulp-

verlening

2

Advocaten

(zie www.alieadvocaten.nl)

Uitvoering van een algemeen

verbindend voorschrift.

Voorbeeld: aanspannen

gerechtelijke procedure, niet

zijnde een dagvaarding, start

van een

echtscheidingsprocedure

Verplichte derde

Algemene en

verwijsgegevens voorzover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van een

algemeen verbindend

voorschrift,

Geheimhouding mogelijk.

Toetsing noodzakelijk. Na

afweging van de belangen

tussen noodzaak verstrekking

en privacy bevraagde wordt a[

dan niet verstrekt (art. 102

WGBA)

Ja, op grond van de

legesverordening

Art. 98 Wet GBA

3

Advocaten

Niet ter uitvoering van een

avb.

Voorbeeld:

buitengerechtelijke incasso's,

het sturen van

betalingsherinneringen

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art 100 Wet GBA

4

Afdeling Burgerzaken andere

gemeenten

Uitvoering publiekrechtelijke

taak

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

Advies: kosteloos

Art. 88 Wet GBA

5 '

Andere gemeenten (geen

burgerzaken)

Uitvoering publiekrechtelijke

laak

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

E 2,27

Art. 88 Wet GBA

6

'Bedrijfsjurist

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

7

Bibliotheek {geen onderdeel

van de gemeente)

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

nr Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

'Leges

Basis

8 Bibliotheek (wel onderdeel

van de gemeente)

Uitvoering diensten

bibliotheek als gemeentelijke

taak.

Afnemer

'Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

Nee

Art 96. (systematisch)Wet

GBA

9

10 Binnengemeentelijke afdeling

of dienst

11 Buitengewone

opsporingsambtenaar

Openbaar Vervoer

Volgens gemeentelijk

reglement.

Uitvoering publiekrechtelijke

taak

Controle (identificatieplicht)

op zwartrijden, opmaken

proces-verbaal

Afnemer

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

Geheimhouding niet mogelijk jkek

Eigen beleid

gemeente

'E 2,27

Art. 88. Wet GBA'

Art. 88. Wet GBA

12 Buitenlandse EU-overheden

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

13 Buitenlandse EU-overheden

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

14 met passend beschermings-

niveau mbt

persoonsgegevens

15 Buitenlandse'Volgens

vertegenwoordigingen h.t.I.

16 Bureau voor rechtshulp

gemeentelijk

reglement

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

'Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

Geheimhouding mogelijk

`

ja

ja

Art. 76 WBP

Art. 100 Wet GBA

Art. 100 Wet GBA

17 (buiten-gemeentelijke)

Crematoria, begraafplaatsen

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja .,.~

Art, 100 Wet GBA

nr

Wie 'Waarvoor

Welke categorie

'Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

18

19

Culturele organisaties

Financiële - -Uitbetalen

instelhngen(banken,

verzekeraars en

beleggingsinstellingen)

Volgens gemeentelijk

reglement

van opvorderbare

gelden al dan niet op termijn.

Autorisatiebesluit van de

minister nodig

Vrije derde

Bijzondere derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de taak.

Verzoek vindt plaats middels

voorgeschreven fon~nulteren

(zie brief BPR20031U66312)

Geheimhouding mogelijk

Geheimhouding niet mogelijk

ja

E 2,27 op grond van

legesverordening

Art. 100 Wet GBA

Art. 99 lid 1 Wet GBA en art,

68b besluit GBA

20

Financiële instellingen,

(banken, verzekeraars en

beleggingsinstellingen)

Buiten-gerechtelijke

incassowerkzaamheden zoals

het sturen van een

betalingsherinnering of het

opsporen van debiteuren

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

21

Financierings-instellingen

Voor commerciële doeleinden

zoals; opsporen debiteuren,

sturen van afschriften

Commerciële instelling 'Geen

gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

22

Fonds-verwervende

organisaties

Volgens gemeentelijk

reglement

'Vrije derde

,

Maximaal de gegevens

genoemd in art 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

23

24

Gerechtsdeurwaarders

Uitvoering van een

publiekrechtelijke zoals

genoemd in artikel 2 van het

Deurwaardersreglement.

Voorbeeld: betekenen

dagvaardingen of

gerechtelijke aanzeggingen,

exploiten, ontruimingen

Afnemer

Algemene en 'Geheimhouding

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

niet mogelijk

E 2,27e

Art. 88 Wet GBA

nl'

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

25

Gerechtsdeurwaar-ders

'Uitvoering van een

privaatrechtelijke

deurwaarders taak

Voorbeeld:

buitengerechtelijke incasso-

werkzaamheden en voeren

van een debiteuren-

administratie

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

26

Incassobureaus

Buitengerechtelijke incasso-

werkzaamheden en voeren

van een debiteuren-

administratie, sturen

betalingsherinneringen,

opsporen debiteuren.

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

27

Informatiebeheer Groep

Uitvoering van een

publiekrechtelijke taak zoals

genoemd in de Wet op de

Studiefinanciering

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoer i ngvan de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

E 2,27

Art 88 Wet GBA

28

Instellingen

(bestuursorganen) op grond

van de Wet

gemeenschappelijke regeling

(Wijt)

Uitvoering van een

publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

€ 2,27

Art 88 Wet GBA

29

Instellingen/organiatie ten

behoeve van:

-Maatschappelijke

dienstverlening

-alglgeestelijke

gezondheidszorg

-kinderopvang

-jeugdwelzijnswerk

-ouderenzorg

-gehandicaptenzorg

-werkvoorziening

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

nr

wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

30

Koninklijk Nederlands

Instituut van

Registeraccountants (NIVRA)

Uitvoering Wet op de

Registeraccountants. Voor

registratietaak

accountantregister;

verstrekking aan individuele

accountants is niet

toegestaan.

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

é 2,27

Art. 88 Wet GBA

31

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

KPN Telecom/TNT

Postgroep/TPG Post

32

Kredietbank (privaatrechtelijk,

bijvoorbeeld een stichting)

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

33

Kredietbank als onderdeel

van een gemeente of als

onderdeel van een

gemeenschappelijke regeling

(Wgr)

Uitvoering maatschappelijke

diensten als gemeentelijke

taak.

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

Nee

Art. 88 en/of 96

(systematisch) Wet GBA

34

Volgens gemeentelijk

reglement

35

Leasebedrijven

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

36

Makelaars

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

37

Mandaat BV (indien gevraagd

door een onbezoldigd

belastingambtenaar van een

gemeente)

Uitvoering publiekrechtelijke

taak.

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88 Wet GBA

38

39

Migrantenorganisaties

Natuurlijke personen

Volgens gemeentelijk

reglement

Vooraf schriftelijke

toestemming betrokkene

,(persoonlgezaghouder)

Vrije derde

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

Geheimhouding mogelijk

ja

ja

Art. 100 Wet GBA

Art. 100 Wet GBA

nr

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

40

Notarissen

Uitvoering van een

publiekrechtelijke taak zoals

genoemd in de Wet op het

Notarisambt. Voorbeeld:

verlijden authentieke akten,

zoals het opstellen van een

verklaring van erfrecht.

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

E 2,27 `

Art. 88 Wet GBA

41

Notarissen

Uitvoering van een

privaatrechtelijke taak

Voorbeeld:

buitengerechtelijke incasso-

werkzaamheden en voeren

van een debiteuren-

administratie

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

42

Nutsbedrijven

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

43

Ouderenorganisaties

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

44

Overheidsinstanties zoals

Belastingdienst, RDW, SVB

en Politie

Uitvoering van een

publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

E 2,27

Art. 88 Wet GBA

45

Patiëntenverenigingen

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

46

Pensioenfondsen

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens 'Geheimhouding

genoemd in art 100, 8d 2

Wet GBA

mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

47

Plaatselijke afdelingen van

politieke partijen

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

r1r

wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

48

Postorderbedrijven

Buitengerechtelijke incasso-

werkzaamheden en voeren

van een debiteuren-

administratie, sturen

betalingsherinneringen,

opsporen debiteuren.

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wei GBA

49

' Rechtsbijstand

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

50

Rechtskundig- en

adviesbureaus

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

51

Reclassering/verslaafdenzorg

'"

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

52

Sportorganisaties en

sportverenigingen

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

53

Stichting Bureau

Nieuwkomers "'

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

54

Thuisorganisaties

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

55

Uitzendbureaus

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art 100 Wet GBA

56

Vakorganisaties

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

57

'

Verenigingen en stichtingen

met maatschappelijk of

filantropisch doel "e

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

58

Verzekeringsmaatschappijen

Voor commerciële doeleinden

zoals het opsporen van

debiteuren, het sturen van

(rekening)afschriften, het

bijhouden van een 'niet-

pensioen' gerichte

administratie

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA

nr

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

59

Vrouwenorganisaties

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art 100 Wet GBA

60

Waarborgfonds motorverkeer

(WBF)

Uitvoering publiekrechtelijke

taak

afnemer

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88 Wet GBA

61

Wetenschappelijk

onderzoekers

wetenschappelijk, statistisch

of historisch onderzoek

Art. 109 Wet GBA

art.67 Besluit GBA

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

het onderzoek

Geheimhouding niet mogelijk

da

Art. 109 Wet GBA

62

Woningbouwverenigingen/ -

corporaties

Volgens gemeentelijk

reglement

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

63

Ziekenhuizen

Volgens gemeentelijk

reglement Patiëntenzorg,

verlenen medische zorg,

innen rekeningen ivrn die zorg

Vrije derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 100, lid 2

Wet GBA

Geheimhouding mogelijk

ja

Art. 100 Wet GBA

64

Zorgverzekeraars

Uitvoering publiekrechtelijke

taak. Let op: er moet

uitdrukkelijk worden

aangegeven voor welke

publiekrechtelijke taak de

gegevens worden gevraagd.

(bv ZFW of AWBZ) lijst is te

vinden op www.zn.nVoverzn/

zorgverzekeraars/

adressen_a_c.asp

Afnemer mits op lijst

uitvoerings-organen ZFW en

AWBZ

Algemene en

verwijsgegevens voor zover

noodzakelijk in verband met

de uitvoering van de

publiekrechtelijke taak

Geheimhouding niet mogelijk

e 2,27

Art. 88 Wet GBA

65

Zorgverzekeraars

Uitvoering van een

privaatrechtelijke taak.

Voorbeeld:

buitengerechtelijke incasso-

werkzaamheden en voeren

van een debiteuren-

administratie

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

Art. 100 Wet GBA