Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Geldend van 27-01-2017 t/m 31-12-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

De raad der gemeente Soest;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 30 september 2016, nr. RV 16-31;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’:

    de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’:

    een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’:

    het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot en met de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’:

    het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar':

    de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    ‘overmacht’:

    situaties die buiten de schuld van een persoon liggen of volgens de in het verkeer geldende opvattingen niet voor rekening van een persoon komen, zulks ter beoordeling van het gemeentebestuur.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    Het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    Het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse Identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet.

Een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse Identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie die dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • d.

    het in behandeling nemen van aanvraag voor een collectevergunning.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      akten burgerlijke stand;

    • 2.

      reisdocumenten;

    • 3.

      rijbewijzen;

    • 4.

      papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • 5.

      verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens;

    • 6.

      verklaring omtrent het gedrag;

    • 7.

      kansspelen;

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Verordening op de heffing en invordering van leges 2016", vastgesteld bij raadsbesluit van 5 november 2015, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening 2017".

Ondertekening

Soest, 10 november 2016

de raad voornoemd,
de griffier,
M.van Vliet MPM AA
de voorzitter,
R.T. Metz

Bijlage: Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2017.

Indeling tarieventabel 

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Algemeen

Hoofdstuk 2

Bestuur stukken

Hoofdstuk 3

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisregistratie personen

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Reisdocumenten

Hoofdstuk 8

Rijbewijzen

Hoofdstuk 9

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Vervallen

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Vervallen

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie, kabels en leidingen

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20  

Diversen

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 9

Vervallen

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 6

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

       

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen 

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het, zowel digitaal als op papier, verstrekken van: 

 

1.1.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 

€ 8,50

1.1.2

Fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 

€ 0,50

1.1.3

Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen, per uur 

€ 40,40

1.1.4

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 

€ 8,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van kaarten en tekeningen, al dan niet behorende in onderdeel 1.1. genoemde stukken, dan wel van lichtdrukken daarvan en uitsluitend op aanvraag van de aanvrager opgemaakt, een en ander voor zover deze stukken in deze tabel of in een andere wettelijke regeling is opgenomen: 

 

1.1.5.1 

Voor een niet gekleurde kaart, tekening, lichtdruk of plan, per dm² gemeten binnen de rand met een minimum van € 10 per kaart/tekening 

€ 0,50

1.1.5.2

Voor een gekleurde kaart, tekening, lichtdruk, kopie of plan,

per dm² gemeten binnen de rand, de in onderdeel 1.1.5.1 genoemde leges , vermeerderd met de kosten van het inkleuren; de kosten van het inkleuren bedragen per dm² van het gekleurde gedeelte

€ 8,50

Hoofdstuk 2 Bestuurstukken 

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het, zowel digitaal als op papier, verstrekken van: 

 

1.2.1.1

Gemeentebladen, raadsvoorstellen, raadsnotulen, per bladzijde of een gedeelte daarvan 

€ 0,50

1.2.1.2

Een abonnement op de raadsvoorstellen, per kalenderjaar 

€ 48,55

1.2.1.3

Een abonnement op de raadsnotulen, per kalenderjaar 

€ 48,55

1.2.1.4

Een abonnement op de raadsvoorstellen, alsmede de raadsnotulen, per kalenderjaar 

€ 96,65

1.2.1.5

In afwijking van het bepaalde in de onderdelen 1.2.1.2 tot en met 1.2.1.4 bedraagt het tarief voor een abonnement indien deze stukken op het gemeentehuis worden afgehaald:

 

 

voor de raadsvoorstellen, per kalenderjaar

€ 18,15

 

voor de raadsnotulen, per kalenderjaar

€ 18,15

1.2.1.6

Een abonnement op de raadsvoorstellen via e-mail, per kalenderjaar 

€ 18,15

1.2.1.7

Een abonnement op de raadsnotulen via e-mail, per kalenderjaar

€ 18,15

1.2.1.8

Een exemplaar van de gemeentebegroting + bijlagen, per boekwerk 

€ 44,80

1.2.1.9

Een exemplaar van het jaarverslag, per boekwerk 

€ 44,80

1.2.1.10

Een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest 

€ 27,75

1.2.1.11 

Een exemplaar van het Statistisch Jaaroverzicht 

€ 27,75

1.2.1.12

Een exemplaar van de bouwverordening zonder toelichting 

€ 48,55

1.2.1.13

Een exemplaar van de toelichting behorende bij de bouwverordening

€ 35,75

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor: 

 

1.3.1.1

Het voltrekken van een huwelijk c.q. registratie partnerschap in het gemeentehuis of omzetting van een partnerschap in huwelijk

 

 

op maandag tussen 9.00 en 9.30 uur, conform art.4 Wet rechten burgerlijke stand, zonder ceremonie en uitsluitend in aanwezigheid van getuigen

 

€  0,00

 

op zaterdag

€ 600,00

 

op een andere dag, met uitzondering van zon- en feestdagen  

€ 473,90

  

 

extra kosten voor het gebruik van de raadszaal bij een zgn. “kosteloos huwelijk”

€ 111,05

1.3.1.2

Het voltrekken van een huwelijk c.q. registratie partnerschap of omzetting van een partnerschap in huwelijk op een toegestane locatie buiten het gemeentehuis

 

 

op werkdagen, zaterdag, zon- en feestdagen

€ 473,90

1.3.1.3

voor het benoemen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van buiten de gemeente Soest 

€ 73,00

1.3.1.4

Het ter beschikking stellen van gemeenteambtenaren als getuigen bij een huwelijksvoltrekking c.q. registratie partnerschap, per ter beschikking gestelde gemeenteambtenaar

€ 60,70

1.3.1.5

Een trouwboekje of een duplicaat daarvan 

€ 25,70

1.3.1.6 

Extra kosten in verband met het annuleren – anders dan als

gevolg van overmacht – van een gereserveerde huwelijksvoltrekking c.q. registratie partnerschap, alsmede in het geval van niet tijdig verschijnen bij een kosteloos huwelijk (15 minuten en meer) na het afgesproken tijdstip 

€ 111,05

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de  Basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag, zowel digitaal als op papier, tot: 

 

1.4.1.1

Het verstrekken van gegevens, per verstrekking 

€ 9,05

1.4.1.2

Het verstrekken van een selectie gegevens waarvoor een bewerking van het bestand van de Basisregistratie personen moet plaats vinden, per selectie van gegevens 

€ 219,85

1.4.1.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Regeling Basisregistratie personen

 

€ 7,50

1.4.1.4 

Het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35*

* Tarieven kunnen nog wijzigen i.v.m. het maximaal tarief door het Ministerie vast te stellen.

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 

1.5 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken, zowel digitaal als op papier, van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 9,05

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 

 

1.6.1.1

Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: 

 

1.6.1.1.1

Ten hoogste 100 pagina’s, per pagina met een maximum per bericht van  

€ 0,23

€ 5,00

1.6.1.1.2 

Meer dan 100 pagina’s 

€ 22,50

1.6.1.2

Bij verstrekking anders dan op papier 

€ 5,00

1.6.1.3

Dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking 

€ 22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd 

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 7 Reisdocumenten  

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag: 

 

1.7.1

Van een nationaal paspoort:

 

1.7.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 

€ 64,75*

1.7.1.2 

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45*

1.7.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort): 

€  64,40*

1.7.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75*

1.7.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 

€ 51,45*

1.7.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort): 

1.7.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 

€ 64,75*

1.7.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 

€ 51,45*

1.7.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 

€ 51,45*

1.7.5

Van een Nederlandse identiteitskaart:

1.7.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 

€ 50,65*

1.7.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

€ 28,60*

1.7.6

Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.7.1

tot en met 1.7.5 genoemde documenten, worden de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55*

 

* Tarieven kunnen nog wijzigen i.v.m. het maximaal tarief door het Ministerie vast te stellen. 

Hoofdstuk 8 Rijbewijzen  

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 

€  38,95*

1.8.1.1

Bij de verstrekking van een rijbewijs, zoals in artikel 1.8.1 genoemd, waaruit blijkt dat de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt en dat bij de aanvraag –anders dan als gevolg van overmacht- niet compleet kan overleggen, worden in verband met extra administratieve werkzaamheden de leges verhoogd met 

€  26,30*

1.8.1.2 

Het tarief als genoemd in 1.8.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€  34,10*

* Tarief kan nog wijzigen i.v.m. het maximaal tarief door het Ministerie vast te stellen.  

Hoofdstuk 9 Vastgoedinformatie 

1.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken, zowel digitaal als op papier, van  een plan, zoals bestemmingsplan, bouwplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart, structuurplan, of stadsvernieuwingsplan, per bladzijde 

 

1.9.1.1

A4 en A3 formaat

 

€ 0,50

1.9.1.2

A0 formaat

 

€ 10,65

1.9.1.3

Digitale GBK per halve hectare

 

€ 21,90

1.9.1.4

Voorschriften bestemmingsplan

 

€ 32,55

1.9.1.5 

Per pagina boven het aantal van 100 vermeerderd met

€ 0,50

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

 

 

1.10.1.1

Het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het

gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan

 

€ 12,25

1.10.1.2

Een afschrift, zowel digitaal als op papier, van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,50

Hoofdstuk 11 Vervallen  

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.12.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

 

€ 144,10

1.12.1.2 

Tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur

van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 72,05

Hoofdstuk 13 Vervallen  

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen 

1.14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag van: 

 

1.14.1.1

Een verzoek om inschrijving bedoeld in artikel 2.7 van de "Marktverordening voor Soest" en de afgifte van een schriftelijk bewijs van inschrijving bedoeld in meergenoemd artikel 

€ 40,35

1.14.1.2 

Een vergunning voor het innemen van een vaste standplaats op de markt bedoeld in artikel 2.1 van de “Marktverordening voor Soest”

€ 80,65

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor: 

 

1.15.1.1

Een ontheffing van de Winkeltijden (avondwinkel) 

€ 68,45

1.15.1.2

Een ontheffing bedoeld in artikel 4, tweede lid van de Winkeltijdenwet 

€ 68,45

1.15.1.3 

Een ontheffing bedoeld in artikel 3, derde lid of vierde lid, van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet 

€ 68,45

1.15.1.4

Een ontheffing bedoeld in artikel 4, derde lid of vierde lid, van het vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 68,45

Hoofdstuk 16 Kansspelen 

1.16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen (Stb.1964, 483): 

 

1.16.1.1 

a. voor de periode van twaalf maanden voor één speelautomaat 

€ 59,40

 

b. voor de periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten

 

 

voor de eerste speelautomaat

€ 59,40

 

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 35,75

 

c. voor de periode van vier jaar voor één speelautomaat

€ 238,50

 

d. voor de periode van vier jaar voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 238,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat 

€ 143,10

 

e. voor de periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd voor één speelautomaat 

€ 238,50

 

f. voor de periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd voor twee of meer speelautomaten

 

 

voor de eerste speelautomaat

€ 238,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 143,10

1.16.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Wet op de Kansspelen

€ 39,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang 

1.17.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor: 

 

1.17.1.1

Het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45 lid 1 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen 

€ 445,00

1.17.1.2 

Het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, lid 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 89,00

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie, kabels en leidingen 

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor: 

 

1.18.1.1

Een melding bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet 

€ 104,70

1.18.1.2

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het graafwerk, wordt het tarief verhoogd met

€ 209,50

1.18.1.3 

Een vergunning voor het leggen en hebben van een waterleiding in openbare grond

€ 104,70

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 

 

1.19.1.1

Een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

verkeersregels en -tekens 1990 voor het eerste voertuig

€ 81,65

Voor een gelijke ontheffing voor een ander voertuig binnen één aanvraag

€ 40,80

Voor een verlenging

€ 40,80

Voor een wijziging

€ 40,80

Voor een duplicaat 

€ 40,80

1.19.1.2 

Een eenmalige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen

€ 168,75 

1.19.1.3

Een langdurige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen voor terugkerende, periodieke transporten 

€ 250,40

1.19.1.4

Een verlenging van langdurige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen 

€ 125,50

1.19.1.5

Een bijzondere toestemming voor het lossen of laden van goederen op een voor publiek toegankelijke plaats binnen de bebouwde kom

 

€ 81,65

1.19.1.6

Gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

 

Voor een (eerste) aanvraag inclusief medische keuring

€ 46,65

 

Voor een vervolgaanvraag zonder medische keuring

€ 17,60

 

Voor een duplicaat 

€ 17,60

1.19.1.7

Gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 26 c van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

 

 

Voor de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

€ 95,40

 

Voor de verhuizing van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 30,05

 

Voor de wijziging van het onderbord met kenteken

€ 24,90

 

1.19.1.8

Een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 9.1 Regeling voertuigen 

€ 30,00

 

 

Teruggaaf geheven leges

 

 

1.19.2

Een bijzondere toestemming voor het lossen of laden van goederen op een voor publiek toegankelijke plaats binnen de bebouwde kom gelijktijdig en samen met een eenmalige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen 

€ 168,75

1.19.2.1

Indien binnen twee weken na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of bijzondere toestemming deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de overeenkomstig artikelen 1.19.1.2 t/m 1.19.1.5 geheven leges verleend.

 

Hoofdstuk 20 Diversen  

 

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor: 

 

1.20.1.1

Een vergunning, ontheffing en/of vrijstelling van eniger­lei bepa­ling

van de Algemene Plaatse­lijke Verorde­ning Soest, voor zover

daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

€ 39,00

1.20.1.2 

Vervallen

 

1.20.3

Een vergunning bedoeld in artikel 5:18­ van de Algemene Plaatselij­ke Verorde­ning Soest tot het innemen of hebben van een standplaats, in zoverre één en ander niet gere­geld is in de verorde­ning marktgeld, welke geldig is voor die periode die in de verstrekte vergunning is vastgelegd

€ 77,30

1.20.4

Een kennisgeving op grond van artikel 4:3 van de Algemene

Plaatselijke Verordening Soest 

€ 39,00

1.20.5

Een toegangsbewijs voor het paardrijden bedoeld in artikel 5:33 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest, per persoon geldig voor een kalenderjaar:

 

 

bij aanvraag in januari t/m juni

€ 79,85

 

bij aanvraag in juli t/m december

€ 39,90

1.20.6

Een kortdurend toegangsbewijs voor het paardrijden bedoeld in art. 5:33 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest, per persoon:

 

 

Dagkaart/weekendkaart

€ 7,55

 

Weekkaart

€ 15,10

 

Maandkaart

€ 20,15

1.20.7

Het tarief bedraagt voor het verlenen of verlengen van een ontheffing voor het opslaan van voorwerpen of stoffen, zoals voertuigwrakken, caravans, mest, boten en dergelijke 

€ 95,00

1.20.8

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een overige verklaring, in het bijzonder belang van de aanvrager opgemaakt 

€ 9,05

1.20.9

Het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 9,05

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1 

Aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

2.1.1.2

Bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

2.1.1.3

Vervallen

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 150,35

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

 50 %

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 150,35

vermeerderd met voor elke € 1.000,00 bouwkosten of een gedeelte daarvan

€ 25,90

 

 

2.3.1.2

Vervallen 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 150,35

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

50 %

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 150,35

vermeerderd met voor elke € 1.000,00 aanlegkosten of een gedeelte daarvan

€ 25,90

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 150,35

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 150,35

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.073,15

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 1.000.000,00

Vermeerderd met 10% voor elke € 100.000,00 bouwkosten of gedeelte daarvan boven de € 1.000.000,00 zulks met een maximum van

€ 10.732,20

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 150,35

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 

€ 1.073,15

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 150,35

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 150,35

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 150,35

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 150,35

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 1.073,15

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.073,15

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 150,35

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.073,15

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 150,35

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 150,35

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 150,35

2.3.4.9

Aanvraag om een gedoogbeschikking onrechtmatige bewoning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag om een gedoogbeschikking op basis van artikel 3.23 Wro dan wel om een persoonsgebonden ontheffing op basis van artikel 125 Gemeentewet voor het bewonen van een recreatiewoning

€ 1.073,15

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 150,35

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Soest 1997 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 11, lid , van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 150,35

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 150,35

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Soest 1997 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 11, lid 2 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 150,35

 

 

 

2.3.7

Vervallen

 

2.3.7.1

Vervallen

 

2.3.7.1.1

Vervallen

2.3.7.1.2

Vervallen

 

 

 

2.3.7.2

Vervallen

 

 

 

 

 

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.8

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 150,35

 

vermeerderd met voor elke € 1.000,00 aanlegkosten of een gedeelte daarvan

€ 25,90

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 117,70

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 77,75

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente Soest, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 150,35

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 150,35

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 150,35

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 150,35

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 150,35

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 150,35

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

€ 150,35

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

€ 150,35

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 150,35

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 150,35

 

 

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 150,35

Hoofdstuk 4 Vermindering 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning 

voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50 %

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 125,00 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning 

2.6 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 44,60

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  

2.7 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 75,20

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen 

2.8.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

  

€ 1.073,15

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.399,85

Hoofdstuk 9 Vervallen 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 

2.10 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 44,60

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 

Hoofdstuk 1 Horeca  

3.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

 

3.1.1.1

een aanvraag voor een vergunning bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 272,30

3.1.1.2

een aanvraag voor een ontheffing bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 81,10

3.1.1.3 

een vergunning (exploitatie horecabedrijf) bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest

€ 239,25

3.1.1.4

een ontheffing (sluitingsuur cafés, restaurants, koffiehuizen, cafétaria's en dergelijke) bedoeld in artikel 2:29, lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest, welke geldig is:

 

 

a. maximaal drie dagen

€ 39,00

 

b. langer dan drie dagen

€ 78,50

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten  

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

3.2.1.1

een vergunning tot het organiseren van snuffelmarkten bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest

€ 39,00

3.2.1.2 

een vergunning tot het organiseren van evenementen en dergelijke bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest

 

 

a. voor het organiseren van een klein evenement zoals buurtfeesten, straatbarbecues en kleinschalige wedstrijden

€ 39,00

 

b. voor het organiseren van een groot evenement zoals kermis, circus, muziek en braderieën

€ 78,50

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven  

3.3.1 

Een vergunning zoals bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Soest tot het exploiteren van een seksinrichting

€ 342,80

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte  

3.4.1  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 39,00

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening 

3.5.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting,

als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening

€ 150,35

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 

3.6.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 39,00