Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie van de gemeente Someren 2013

Geldend van 01-06-2013 t/m 31-12-2023

Intitulé

Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie van de gemeente Someren 2013

De raad van de gemeente Someren;

gezien het voorstel van het presidium d.d. 2 april 2013

overwegende dat: de bestaande verordening niet meer in overeenstemming is met de huidige praktijk

gelet op : artikel 81oa van de Gemeentewet

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende verordening

Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie van de gemeente Someren 2013

regelende de samenstelling en werkwijze van de rekenkamerfunctiecommissie.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De raad: de gemeenteraad van Someren.

  • b.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren.

  • c.

    De rekenkamerfunctie: uitoefening van rekenkamerfunctie conform het bepaalde in artikel 81oa van de Gemeentewet.

  • d.

    Het rekenkameronderzoek: het onderzoek in het kader van de uitoefening van de rekenkamerfunctie.

  • e.

    De Rekenkamercommissie : een commissie als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

  • f.

    Het onderzoeksbureau: een extern bureau of persoon die, op grond van een schriftelijke overeenkomst opdracht heeft gekregen voor onderzoek naar doeltreffendheid, doelmatigheid en/of rechtmatigheid.

Hoofdstuk 2 Taakverdeling en samenstelling

Artikel 2 Rekenkamerfunctie

Voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie, zoals beschreven in de Gemeentewet, wijst de raad de voorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde fracties aan. Zij vormen tezamen de Rekenkamercommissie. Een lid van de rekenkamercommissie kan zich niet laten vervangen door een ander raadslid uit de fractie.

Artikel 3 Secretariaat van de rekenkamercommissie

1 De griffier verzorgt het secretariaat voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie.

  • 2.

    Het secretariaat staat de rekenkamercommissie bij de uitoefening van al haar taken in dit kader terzijde.

  • 3.

    Het secretariaat legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    Het secretariaat draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Hoofdstuk 3 Werkwijze

Artikel 4 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden vast en zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Reglement van orde rekenkamercommissie Someren

Artikel 5. Onderwerpselectie

  • 1. De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3. De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor gegronde redenen moeten aanvoeren.

Artikel 6. Werkwijze

  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet..

  • 2. De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De rekenkamercommissie kan voor de uitvoering van het rekenkameronderzoek, conform de bepalingen in het aanbestedingsbeleid, een ter zake deskundig en onafhankelijk onderzoeksbureau werven en is bevoegd opdracht te verlenen voor de uitvoering van het onderzoek.

  • 4. Zo nodig in overleg met het onderzoeksbureau stelt de rekenkamercommissie de definitieve onderzoeksvraag en/of probleemstelling voor het onderzoek vast.

  • 5. De rekenkamercommissie, danwel het onderzoeksbureau dat opdracht heeft gekregen, heeft ten behoeve van de uitvoering van het onderzoek alle bevoegdheden, conform het bepaalde in de artikelen 183 en 184 van de Gemeentewet.

  • 6. De rekenkamercommissie vergadert zoveel als de rekenkamercommissie nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 7. Ten aanzien van de uitoefening van de rekenkamerfunctie vergadert de rekenkamer-commissie in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 8. De hoorzittingen en informatieve bijeenkomsten in het kader van rekenkameronderzoek zijn openbaar, tenzij anders besloten.

  • 9. De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen, alsmede bestuurlijk eindverantwoordelijken in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. Daarnaast bepaalt de rekenkamercommissie wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 10. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie van de gemeente Someren 2013

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 3.

    Op hetzelfde moment komt de Verordening Rekenkamercommissie Deurne, Asten, Someren 2008 te vervallen.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
de raadsgriffier,
J.Laurens Janse-Oostdijk
de voorzitter,
A.P.M. Veltman

Artikelsgewijze toelichting op de verordening rekenkamerfunctie

Artikel1

Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.

De begrippen doelmatigheid en doeltreffendheid worden evenals het begrip rechtmatigheid genoemd in artikel 182 van de Gemeentewet. Uiteraard wordt met de definitie in artikel 1 aangesloten bij de termen, zoals deze in de Gemeentewet worden gebruikt. In de Gemeentewet is doelmatigheid de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt. Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de regelmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.

Artikel2

Wanneer gemeenten geen rekenkamer instellen, stellen zij op grond van artikel 81 oa van de wet regels vast voor de oefening van de rekenkamerfunctie. Tevens volgt uit dit artikel van de wet dat, in tegenstelling tot het lidmaatschap van een rekenkamer, raadsleden wel betrokken mogen zijn bij het uitoefenen van die rekenkamerfunctie. De raad is echter geheel vrij bij de inrichting van de functie. In deze verordening worden de fractievoorzitters van de raad aangewezen als uitvoerend orgaan.

Artikel 3

Voor uitoefening van de rekenkamerfunctie wordt de rekenkamercommissie bijgestaan door een secretaris, i.c. de griffier.

Artikel 4

In artikel 81i van de gemeentewet is bepaald dat een rekenkamer een reglement van orde voor haar vergaderingen en werkzaamheden moet opstellen. De verordening schrijft voor dat ook de rekenkamercommissie dit voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie moet doen.

In het reglement van orde kan de rekenkamercommissie, binnen de kaders van de verordening op de rekenkamerfunctie, nader bepalen op welke wijze men de uitoefening wil organiseren. Hierin bepaalt de rekenkamercommissie bijvoorbeeld de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten en op welke wijze de rekenkamer-commissie geïnformeerd wil worden over het verloop van onderzoeken.

Artikel 5

De onafhankelijkheid van de rekenkamercommissie blijkt onder andere uit het feit dat zij zelfstandig bepaalt welke onderzoeken zullen worden ingesteld.

De rekenkamercommissie kan ook op verzoek van de raad een onderzoek in(laten)stellen. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden moeten hebben.

Artikel 6

Om te waarborgen dat bij de uitvoering van een onderzoek voldoende en relevante gegevens beschikbaar worden gesteld, is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren.

De rapporten van het rekenkameronderzoek zijn in beginsel openbaar, alleen op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.

Dit geldt ook voor de hoorzittingen en informatieve vergaderingen in het kader van de rekenkameronderzoeken. De vergadering van de rekenkamercommissie over de onderzoeken zelf zijn besloten.

Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de concept aanbevelingen.

Artikel 7

Dit artikel behoeft geen toelichting.