Regeling vervallen per 28-04-2011

Reglement participatiecommissie inkomen, werk en zorg

Geldend van 13-01-2005 t/m 27-04-2011

Intitulé

Reglement participatiecommissie inkomen, werk en zorg

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26 oktober 2004

gezien het raadsbesluit d.d. 25 november 2004

gezien het advies van de participatiecommissie inkomen werk en zorg d.d. 4 november 2004

gelet op artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand;

gelet op artikel 2 van de Verordeningen cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

-BESLUIT:-

Vast te stellen het navolgende reglement van de participatiecommissie inkomen, werk en zorg.

Artikel 1 Doel participatie

Het verbeteren van de dienstverlening op het terrein van de sociale zekerheid en arbeidsvoorziening, alsmede de hieraan gerelateerde zorg, rekening houdend met de wensen van de klanten.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De participatiecommissie inkomen, werk en zorg – hierna te noemen commissie – heeft tot taak burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle op en de evaluatie van gemeentelijk beleid betreffen op de terreinen inkomen, werk en zorg

  • 2.

    De leden dragen zorg voor een goede communicatie met en terugkoppeling naar de achterban.

  • 3.

    De commissie kan derden als adviseur uitnodigen om een vergadering bij te wonen met het oog op de behandeling van een bepaald onderwerp. In zo’n geval treft de voorzitter de nodige maatregelen.

Artikel 3 Samenstelling

De commissie bestaat uit:

  • a.

    de portefeuillehouder op het terrein van welzijn en sociale zaken;

  • b.

    negen leden van belangenorganisaties:

    • 1

      gezamenlijk vertegenwoordiger van de 4 plaatselijke bonden van ouderen

    • 1

      gezamenlijke vertegenwoordiger van de Stichting Welzijn Ouderen Asten-Someren en de Verenigde Zorgcentra;

    • 1

      gezamenlijk vertegenwoordiger van Ondernemersvereniging Someren (OVS) en Industrieel Contact Asten-Someren (ICAS);

    • 1

      gezamenlijk vertegenwoordiger van Gehandicapten Organisatie Someren (GOS) en VOGG Asten-Someren;

    • 1

      vertegenwoordiger van de Stichting Opbouwwerk Someren;

    • 1

      vertegenwoordiger van het Vrouwennetwerk Someren

    • 1

      vertegenwoordiger van de Stichting Regionale Instelling Maatschappelijk Werk De Peelzoom;

    • 1

      vertegenwoordiger van het Centrum voor Werk en Inkomen Peelland;

    • 1

      vertegenwoordiger van de Zuidelijke Land- en tuinbouw Organisatie, afdeling Someren.

  • c

    2 cliënten die een uitkering Abw, IOAW of IOAZ ontvangen van de gemeente Someren

Artikel 4 Voorzitter/ secretaris

  • 1.

    Het voorzitterschap van de commissie wordt bekleed door het lid van het college van burgemeester en wethouders dat de portefeuille welzijn en sociale zaken beheert. De voorzitter heeft geen stemrecht. Bij verhindering van de voorzitter wordt hij/zij vervangen door degene die hem/haar in portefeuille vervangt.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders wijzen een secretaris en plaatsvervangend secretaris aan. Deze zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    Voor de benoeming van de leden als bedoeld in artikel 3, onder b, worden de besturen van de genoemde organisaties en instellingen door burgemeester en wethouders schriftelijk in de gelegenheid gesteld elk één persoon uit hun midden voor te dragen.

  • 2.

    Voor de benoeming van de leden als bedoeld in artikel 3, onder c wordt een vastgestelde procedure gevolgd:

    • -

      iedere cliënt wordt in de gelegenheid gesteld zich kandidaat te stellen.

    • -

      de voorzitter en secretaris van de commissie selecteren en dragen de kandidaten voor aan het college van burgemeester en wethouders.

    • De

      cliënt kan lid zijn zolang hij/zij een periodieke uitkering geniet.

    • De

      cliënt treedt af als de uitkering wordt beëindigd en blijft de functie waarnemen tot in de vacature is voorzien.

  • 3

    De leden van de commissie worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De zittingsduur van de commissie is gelijk aan die van het college.

  • 5.

    De leden treden gelijktijdig af, doch zijn eenmaal terstond herbenoembaar. Zij blijven hun functie waarnemen totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 6.

    In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Een lid dat tussentijds is benoemd, treedt af op het tijdstip, waarop degene in wiens plaats hij/zij is benoemd, zou hebben moeten aftreden.

Artikel 6 Ontslag

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan een lid van de commissie tussentijds ontslaan als dit niet langer voldoet aan de voorwaarden om lid van de commissie te kunnen zijn, handelt in strijdt met de verplichtingen die voortvloeien uit de wet of deze reglement, of naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders niet functioneert.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit noodzakelijk acht of als tenminste de helft van het aantal leden hun verlangen hiertoe met opgave van redenen aan de voorzitter mededelen.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. Hij zorgt er voor dat elk lid tijdig schriftelijk wordt opgeroepen. De oproeping voor de vergadering vermeldt de agenda, alsmede de volgorde van de te behandelen onderwerpen en wordt voor zover mogelijk vergezeld van de stukken, die betrekking hebben op deze onderwerpen.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1.

    De commissie kan slechts besluiten indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 2.

    Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen van de aanwezige leden.

  • 3.

    De stemming geschiedt mondeling.

  • 4.

    Bij staking van stemmen wordt geen advies uitgebracht, maar verslag gedaan van de opvattingen van de commissieleden.

Artikel 9 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie worden in het openbaar gehouden.

  • 2.

    Een vergadering wordt besloten verklaard, wanneer dit door tenminste een vijfde van de aanwezige leden wordt gevraagd of de voorzitter dit nodig acht.

  • 3.

    De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4.

    Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van toepassing die gelden voor een openbare vergadering.

  • 5.

    Van een besloten vergadering wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt, tenzij de commissie anders beslist.

Artikel 10 Geheimhouding

  • 1.

    De commissie kan omtrent het in een niet-openbare c.q. besloten vergadering besprokene geheimhouding opleggen. Deze geheimhouding geldt zowel voor de leden, de secretaris als voor de andere personen die ter vergadering aanwezig zijn.

  • 2.

    De geheimhouding in lid 1 bedoeld geldt totdat de commissie die opheft.

  • 3.

    De voorzitter van de commissie, burgemeester en wethouders en de burgemeester kunnen omtrent de inhoud van de door hen aan de commissie opgelegde stukken aan de leden van de commissie geheimhouding opleggen. Deze geheimhouding geldt ook voor de andere in lid 1 bedoelde personen indien zij van de inhoud van die stukken kennisnemen.

  • 4.

    De in lid 3 bedoelde geheimhoudingsplicht geldt totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.

  • 5.

    Stukken, waaromtrent geheimhouding is opgelegd, kunnen bij de secretaris van de commissie worden ingezien door de leden van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Verslag commissievergadering

  • 1.

    Van het verhandelde in een vergadering van de commissie wordt door de secretaris zo spoedig mogelijk een verslag gemaakt, dat de zakelijke inhoud van het besprokene bevat.

  • 2.

    Gevraagde en ongevraagde adviezen worden in het verslag opgenomen.

  • 3.

    Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en wethouders ter vaststelling aangeboden.

Artikel 12 Verantwoording

Jaarlijks wordt in het beleidsplan sociale zaken een paragraaf opgenomen over de wijze waarop vorm en inhoud is gegeven aan het recht op cliëntenparticipatie

Artikel 13 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist:

  • 1.

    de voorzitter van de commissie, indien het de vergaderorde betreft;

  • 2.

    burgemeester en wethouders over andere aangelegenheden.

Artikel 14 Citeerartikel

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement participatiecommissie inkomen, werk en zorg”.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking ervan.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van gemeente Someren,
de secretaris, de burgemeester,
A.P.M. de Kok A.P.M. Veltman

Artikelsgewijze toelichting reglement van de participatiecommissie inkomen, werk en zorg, (de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze)

Inleiding

Met ingang van 1 juli 1998 is het recht op cliëntenparticipatie opgenomen in de Algemene bijstandswet. De wijze waarop cliëntenparticipatie moet worden bevorderd en vormgegeven is een zaak van de gemeente zelf. Uitgangspunt bij het vormgeven van de participatie is, dat bijstandsgerechtigden voldoende mogelijkheden hebben om invloed uit te oefenen op het beleid en de uitvoering van de bijstandswet en verandering te bepleiten in de door hen gewenste richting.

Op 24 februari 1999 heeft de raad van de gemeente Someren besloten de commissie van bijstand om te bouwen tot een participatiecommissie, die het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd adviseert over onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle op en de evaluatie van het gemeentelijk beleid op de terreinen inkomen, werk en zorg betreffen. De participatiecommissie is hiermee een door de gemeente ingesteld officieel adviesorgaan.

Het doel van participatie is het verbeteren van de dienstverlening op het terrein van sociale zekerheid en arbeidsvoorziening, alsmede de hieraan gerelateerde zorg, rekening houdend met de wensen van de klanten.

Artikel 2 taken en bevoegdheden

Adviestaak

De participatiecommissie heeft uitsluitend een adviestaak aan het college van burgemeester en wethouders op de terreinen inkomen, werk en zorg.

Interactie met achterban

Voor de leden die belangenorganisaties, intermediaire- en professionele organisaties vertegenwoordigen, is het van groot belang dat de vertegenwoordigers goed communiceren met en terugkoppelen naar hun achterban over zaken die in de participatiecommissie aan de orde komen. Zij vertegenwoordigen immers gezamenlijk een grote achterban van (potentiële) klanten. Daarenboven bestaat hun taak uit het behartigen van collectieve belangen van Somerense inwoners, die aanspraak (kunnen) maken op een persoonsgerichte dienstverlening op de gebieden inkomen, werk en zorg. Een goede communicatie met de achterban draagt er aan bij dat actuele informatie kan worden verkregen over wensen, behoeften en eventuele klachten van cliënten. Een goede communicatie is van belang om de signaalfunctie goed te kunnen uitoefenen.

Van de cliënten, die deelnemen aan de cliëntenparticipatie, wordt verwacht dat zij geen persoonlijke belangen behartigen, maar oog hebben voor het algemeen belang van de cliënten.

Het werkterrein van de participatiecommissie

Op grond van de wet is het participatieterrein beperkt tot dat van de algemene bijstandswet. De gemeente Someren heeft echter geopteerd voor een breder participatiegebied. Zij heeft dit gedaan, omdat bijzonder wordt gehecht aan een brede en integrale cliëntgerichte sociale dienstverlening, zo dicht mogelijk bij de bevolking. Verder, omdat de grote veranderingen en ontwikkelingen op het terrein van de sociale zekerheid en arbeidsvoorziening, inclusief de ontwikkelingen rond wettelijke verankeringen van het recht op cliëntenparticipatie, de klantbelangen raken waardoor de behoefte groeit aan invloed van de klant op de kwaliteit van de dienstverlening op genoemde terreinen. De commissie zal opereren op de gebieden inkomen (sociale zekerheid) en werk (arbeidsmarktbeleid, reïntegratie), alsmede de hieraan gerelateerde zorg.

Het veld inkomen

Aan de uitvoering van deze inkomensvoorzieningen zijn de volgende taken gekoppeld:

  • -

    voorlichting;

  • -

    toepassing van boeten en maatregelen;

  • -

    terugvordering en verhaal van bijstand en misbruikbestrijding.

Het veld arbeid

  • -

    de uitstroom naar reguliere arbeid;

  • -

    de uitstroom naar gesubsidieerde arbeid: de wet sociale werkvoorziening (Wsw), de wet inschakeling werkzoekenden (Wiw), de wet op de reïntegratie van arbeidsgehandicapten (Rea), de Regeling Instroom- en doorstroombanen;

  • -

    het verstrekken van premies ter bevordering van de zelfstandige bestaansvoorziening;

  • -

    het gedeeltelijk vrijlaten van inkomsten uit deeltijdarbeid ter bevordering van de zelfstandige bestaansvoorziening;

  • -

    sociale activering, gericht op toeleiding naar betaalde arbeid of ter voorkoming of bestrijding van sociaal isolement;

  • -

    verstrekking van een premie aan uitkeringsgerechtigden die maatschappelijke activiteiten verrichten, welke uit een oogpunt van sociale activering noodzakelijk zijn;

  • -

    kinderopvang en buitenschoolse opvang voor alleenstaande ouders in de bijstand.

Het veld zorg

  • -

    armoedebestrijding, inclusief bijzondere bijstand;

  • -

    bijdrageregeling deelname welzijnsactiviteiten;

  • -

    schuldhulpverlening;

  • -

    verwijzing en bemiddeling naar reguliere instellingen voor medische, sociale of psychiatrische hulpverlening.

Artikel 3 samenstelling

Uitgangspunten

Uitgangspunten bij de samenstelling van de commissie zijn:

  • -

    een zo breed mogelijke en werkbare vertegenwoordiging van de belangenorganisaties c.q. intermediaire- en professionele organisaties;

  • -

    representativiteit ten opzichte van het cliëntenbestand; de verschillende doelgroepen uit het cliëntenbestand ( vrouwen, gehandicapten, allochtonen) dienen in de participatiecommissie vertegenwoordigd zijn.

  • -

    bevorderen van directe inbreng door 2 cliënten in de commissie op te nemen.

Invulling van deze uitgangspunten heeft geresulteerd in het feit dat de participatiecommissie, naast de voorzitter, uit 9 vertegenwoordigers van belangenorganisaties, intermediaire- en professionele organisaties en 2 cliënten.

Indirecte cliëntenparticipatie aangevuld met directe cliëntenparticipatie

De gemeente Someren heeft gekozen voor een gestructureerde vorm van overwegend indirecte cliëntenparticipatie. Dit houdt in dat de participatiecommissie voor het grootste gedeelte is samengesteld uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties, intermediaire- en professionele organisaties. Er is gekozen voor deze vorm van cliëntenparticipatie omdat de gemeente Someren géén organisatie van uitkeringsgerechtigden kent en dat het klantenbestand te beperkt van omvang is om daaruit een volledige directe (voldoende deskundige) participatiecommissie samen te stellen.

Artikel 7 werkwijze

Openbaarheid van vergaderingen

Toegankelijkheid voor het publiek en openheid passen bij uitstek bij het fenomeen cliëntenparticipatie.

Artikel 12 verantwoording

Op grond van artikel 118, lid 1 Abw is de gemeente verplicht om in het jaarlijks beleidsplan en jaarverslag een paragraaf op te nemen over de wijze waarop vorm en inhoud is gegeven aan het recht op cliëntenparticipatie.

Men dient zich te realiseren dat het bij cliëntenparticipatie gaat om een ontwikkelingsproces waarin alle participanten met en van elkaar (moeten) kunnen leren en waarin men bereid moet zijn tot wederzijds investeren. De participanten dienen zich gezamenlijk verantwoordelijk te voelen voor een goede dienstverlening aan klanten. Zij kunnen gezamenlijk invloed uitoefenen op alle vraagstukken die aan de orde komen met betrekking tot de dienstverlening van de gemeente Someren aan haar burgers op de hiervoor beschreven gebieden.

In de praktijk zal blijken hoe de cliëntenparticipatie werkt en in welke mate zij zich ontwikkelt tot een passend instrument om de kwaliteit van beleid en uitvoering op deze terreinen te bewaken en te vergroten. Verder zal blijken of de samenstelling van de participatiecommissie goed en werkbaar is of dat hierin wijzigingen dienen te worden aangebracht. Hierbij kan het gaan om:

  • -

    uitbreiding of vermindering van het aantal commissieleden;

  • -

    handhaving of wijziging van deze vorm cliëntenparticipatie.