Regeling vervallen per 16-10-2007

Algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Stadskanaal

Geldend van 02-12-2003 t/m 15-10-2007

Intitulé

Algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Stadskanaal

Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal;

gelet op de wenselijkheid om voor inkoop en levering van producten en diensten, dan wel uitvoering van werken voorwaarden vast te leggen;

besluiten:

vast te stellen de volgende "Algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Stadskanaal".

PARAGRAAF 1 Definities

In deze algemene inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:

  • a.

    gemeente :

  • gemeente Stadskanaal;

  • b.

    opdrachtgever :

  • degene die namens de gemeente Stadskanaal een opdracht aan een leverancier verstrekt tot levering van producten of diensten, dan wel uitvoering van werken;

  • c.

    opdrachtnemer :

  • degene die zich als leverancier van producten of diensten dan wel uitvoerder van werken jegens de gemeente verplicht de opdracht uit te voeren;

  • d.

    partijen :

  • opdrachtgever en opdrachtnemer;

  • e.

    inkoop :

  • hieronder wordt begrepen de inkoop en levering van producten en diensten, dan wel uitvoering van werken;

  • f.

    overeenkomst :

  • de schriftelijk vastgelegde afspraken tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer betreffende de levering van producten en diensten, dan wel uitvoering van werken.

PARAGRAAF 2 Toepasselijkheid

2.1

Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, aanbiedingen en overeenkomsten met betrekking tot de levering van producten en/of diensten, dan wel uitvoering van werken aan de opdrachtgever door de opdrachtnemer, voor zover partijen van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk schriftelijk zijn afgeweken en voor zover partijen niet uitdrukkelijk schriftelijk andere voorwaarden zijn overeengekomen.

2.2

In geval van strijdigheid tussen hetgeen afzonderlijk tussen partijen schriftelijk is overeengekomen en deze voorwaarden prevaleert hetgeen afzonderlijk is overeengekomen.

2.3

Toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van de opdrachtnemer wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. De opdrachtnemer wordt geacht de toepasselijkheid van deze voorwaarden mede te aanvaarden met betrekking tot latere orders en overeenkomsten met de opdrachtgever.

2.4

Indien enige bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene inkoopvoorwaarden volledig van kracht blijven.

PARAGRAAF 3 Totstandkoming overeenkomst

3.1

Alle schriftelijk aanbiedingen van de opdrachtnemer zijn onherroepelijk.

3.2

Op een schriftelijke of mondelinge aanvraag van de opdrachtgever volgt een onherroepelijk schriftelijk aanbod van de opdrachtnemer, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De opdrachtgever is nimmer gebonden aan een aanbieding van de opdrachtnemer. Voor uit te brengen offertes betaalt de opdrachtgever geen rekenvergoeding.

3.3

De overeenkomst komt niet tot stand dan nadat en zoals de opdrachtgever haar schriftelijk heeft vastgelegd.

3.4

Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruikgemaakt wordt van door de opdrachtgever ter beschikking gestelde of door haar goedgekeurde tekeningen, modellen, specificaties, instructies, keuringsvoorschriften en dergelijke, dan maken deze deel uit van de overeenkomst.

3.5

De opdrachtgever heeft het recht de overeenkomst te allen tijde te annuleren indien de opdrachtnemer nog niet met de uitvoering van de overeenkomst is aangevangen. In dat geval zullen door de opdrachtgever de door de opdrachtnemer daadwerkelijk gemaakte kosten, voor zover deze redelijk zijn, worden vergoed. Verdere schadevergoeding is uitgesloten.

PARAGRAAF 4 Prijs

4.1

De overeengekomen prijzen zijn exclusief omzetbelasting en omvatten alle kosten in verband met de nakoming van de verplichtingen van de opdrachtnemer, waaronder in ieder geval worden begrepen de prijs van de te leveren producten, de transportkosten en alle overige afleveringskosten, reis- en verblijfkosten, de kosten van verpakking, de kosten van montage en instructie en de kosten van verwijdering van afval.

4.2

De prijzen zijn vast, tenzij de overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

4.3

De prijs luidt in euro’s.

PARAGRAAF 5 Wijzigingen

5.1

De opdrachtgever is te allen tijde bevoegd in overleg met de opdrachtnemer de omvang en/of de hoedanigheid van de te leveren producten en/of diensten, dan wel van uit te voeren werken, te wijzigen. Wijzigingen worden schriftelijk overeengekomen.

5.2

Indien een wijziging naar het oordeel van de opdrachtnemer gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of het tijdstip van levering, is hij verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, de opdrachtgever hieromtrent zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 werkdagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van de opdrachtgever onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden.

5.3

De opdrachtnemer mag geen wijzigingen aanbrengen of uitvoeren zonder schriftelijke order of schriftelijke toestemming van de opdrachtgever.

PARAGRAAF 6 Uitbesteding aan derden

6.1

Het is de opdrachtnemer verboden zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de opdrachtgever de uitvoering van een overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen of uit te besteden, dan wel gebruik te maken van ter beschikking gestelde of ingeleende arbeidskrachten.

6.2

De opdrachtgever heeft het recht aan deze toestemming voorwaarden te verbinden.

6.3

In gevallen van overdracht aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de overeenkomst van de opdrachtnemer is deze verplicht aan de opdrachtgever te melden welke zekerheden zijn gesteld voor afdracht van omzetbelasting, loonbelasting en sociale premies, die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers.

6.4

De opdrachtnemer blijft volledig verantwoordelijk en aansprakelijk met betrekking tot door hem ingeschakelde of aangewezen derden in verband met het voor de opdrachtgever te verrichten werk en vrijwaart de opdrachtgever tegen elke aansprakelijkheid in dat verband en in het bijzonder inzake aansprakelijkheid met betrekking tot de Wet Ketenaansprakelijkheid. Indien de opdrachtgever aansprakelijk wordt gesteld op grond van de Wet Ketenaansprakelijkheid, heeft hij een regresrecht op de opdrachtnemer.

PARAGRAAF 7 Verpakking en transport

7.1

Opdrachtnemer draagt zorg voor een behoorlijke verpakking en een zodanige beveiliging en vervoer van de producten, dat deze in goede staat de plaats van aflevering bereiken en het lossen aldaar veilig kan geschieden. De opdrachtnemer is er voor verantwoordelijk dat de (inter)nationale en supranationale voorschriften inzake verpakking en vervoer door hem alsmede door de namens hem gecontracteerde vervoerders worden nageleefd.

7.2

Retourzending van de leenemballage geschiedt voor rekening en risico van de opdrachtnemer naar een door deze op te geven bestemming.

7.3

De opdrachtnemer dient de producten te verpakken volgens de geldende normen van de milieuwetgeving.

PARAGRAAF 8 Levering

8.1

Opdrachtnemer is verplicht de bij order en/of overeenkomst gestelde termijnen na te komen en op de daarbij gestelde plaats af te leveren. Bij niet voldoen aan deze verplichting is de opdrachtnemer zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. De opdrachtgever is alsdan gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd de verdere rechten van de opdrachtgever (zoals onder meer vorderingen tot schadevergoeding) de order en/of overeenkomst geheel of gedeeltelijk te annuleren respectievelijk te ontbinden, zonder dat de opdrachtgever tot enige schadevergoeding is gehouden.

8.2

Opdrachtnemer dient dreigende levertijdoverschrijding onverwijld schriftelijk te melden aan de opdrachtgever. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze overschrijding ingevolge de overeenkomst, deze algemene inkoopvoorwaarden of wettelijke bepalingen.

8.3

Indien de opdrachtgever, voordat de levering heeft plaatsgevonden, verlangt dat de producten en/of diensten op een andere dan in de order vermelde plaats en/of later tijdstip worden geleverd, is de opdrachtnemer verplicht hieraan te voldoen.

PARAGRAAF 9 Kwaliteit en garantie

9.1

De opdrachtnemer garandeert dat de uitvoering van werken en alle geleverde producten en diensten en de eventuele installatie en/of montage van de producten beantwoorden aan hetgeen is overeengekomen.

9.2

De opdrachtnemer garandeert verder dat het geleverde voldoet aan alle relevante wettelijke bepalingen of andere van overheidswege terzake gegeven voorschriften betreffende onder andere kwaliteit, milieu, veiligheid en gezondheid.

9.3

Indien de opdrachtgever constateert dat het geleverde niet geheel (of gedeeltelijk) voldoet aan hetgeen de opdrachtnemer conform de leden 1 en 2 van dit artikel heeft gegarandeerd, is de opdrachtnemer zonder nadere ingebrekestelling in verzuim, tenzij laatstgenoemde kan aantonen dat de tekortkoming hem niet kan worden toegerekend.

9.4

Ter voldoening aan zijn garantieverplichtingen zal opdrachtnemer het geleverde of gebrekkige onderdelen daarvan kosteloos herstellen of door nieuwe vervangen of aanvullen binnen de door de opdrachtgever bij aanzegging gestelde redelijke termijn.Bij gebreke van nakoming binnen de gestelde redelijke termijn enindien zulks spoedshalve geboden is heeft de opdrachtgever het recht herstel of vervanging door derden te doen verrichten voor rekening van de opdrachtnemer. De opdrachtnemer wordt hiervan zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

PARAGRAAF 10 Risico- en eigendomsovergang

10.1

De eigendom en het risico van de producten gaat over op de opdrachtgever zodra deze zijn afgeleverd en zonodig gemonteerd respectievelijk geïnstalleerd en goedgekeurd.

10.2

In geval de opdrachtgever aan de opdrachtnemer materialen, zoals gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn verplichtingen, blijven deze eigendom van de opdrachtgever. Opdrachtnemer zal deze bewaren, afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf of aan derden. Opdrachtnemer zal deze merken als eigendom van de opdrachtgever.

10.3

Op het moment dat materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen en software, van de opdrachtgever zijn verwerkt in producten van de opdrachtnemer, is sprake van een nieuw product waarvan de eigendom aan de opdrachtgever toebehoort.

PARAGRAAF 11 Hulpmiddelen

11.1

Opdrachtnemer draagt zelf zorg voor de nodige hulpmaterialen en gereedschappen, werkkleding en veiligheidsmiddelen daaronder begrepen.

11.2

Door de opdrachtgever ter beschikking gestelde dan wel voor rekening van de opdrachtgever door de opdrachtnemer aangeschafte of vervaardigde materialen, tekeningen, modellen, instructies, specificaties en overige hulpmiddelen blijven eigendom van de opdrachtgever c.q. worden eigendom van de opdrachtgever op het moment van aanschaf of vervaardiging.

11.3

Opdrachtnemer is verplicht de in het vorige lid bedoelde hulpmiddelen te merken als herkenbaar eigendom van de opdrachtgever en deze in goede staat te houden zolang de opdrachtnemer ten aanzien van de hulpmiddelen als houder optreedt.

11.4

Verandering aan bedoelde hulpmiddelen evenals het aanwenden van deze hulpmiddelen voor of in verband met enig ander doel dan de levering aan de opdrachtgever, is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de opdrachtgever. Goedkeuring laat de garantieverplichtingen van de opdrachtnemer evenwel onverlet.

PARAGRAAF 12 Betaling/facturering

12.1

Betaling van de factuur, inclusief omzetbelasting, door de opdrachtgever, zal na deugdelijke uitvoering van de overeenkomst plaatsvinden, tenzij de opdrachtgever tegen de wijze van uitvoering van de overeenkomst schriftelijk bezwaar heeft gemaakt.

12.2

Met betaling wordt geen afstand gedaan van rechten en vorderingen die de opdrachtgever heeft.

12.3

De opdrachtgever heeft het recht de betaling op te schorten indien zij een tekortkoming in de naleving van de overeenkomst door de opdrachtnemer constateert.

12.4

De opdrachtgever heeft het recht het bedrag van de factuur te verminderen met bedragen, die de opdrachtnemer uit welke hoofde dan ook verschuldigd is aan de opdrachtgever.

12.5

De opdrachtnemer vermeldt het nummer van het opdrachtformulier, de naam en het adres van de opdrachtgever op de voor betaling aangeboden factuur, dan wel stuurt het opdrachtformulier of een kopie daarvan mee met de betreffende factuur.

12.6

Kredietbeperkingstoeslagen van de opdrachtnemer worden door de opdrachtgever niet aanvaard.

PARAGRAAF 13 Intellectuele eigendom

13.1

Opdrachtnemer staat in voor het vrije en ongestoorde gebruik door de opdrachtgever van de geleverde producten. Hij vrijwaart de opdrachtgever tegen de (financiële) gevolgen van aanspraken van derden wegens inbreuk op hun intellectuele en industriële eigendomsrechten en vergoedt de opdrachtgever alle schade die het gevolg is van enige inbreuk, behalve voor zover het een en ander voortvloeit uit de aanpassing door de opdrachtnemer aan specifieke ontwerpeisen die de opdrachtgever heeft gesteld of stelt.

13.2

Opdrachtnemer is gerechtigd de informatie en documentatie die verstrekt is door de opdrachtgever te gebruiken, echter uitsluitend in verband met de overeenkomst. Deze informatie en documentatie zijn en blijven eigendom van de opdrachtgever.

PARAGRAAF 14 Verzekering

14.1

Opdrachtnemer sluit een verzekering af ter afdekking van alle risico’s vanaf het moment van totstandkoming van de overeenkomst tot aan het moment zoals bepaald in artikel 10:1. Opdrachtnemer verstrekt de opdrachtgever op haar eerste verzoek inzage in de daartoe strekkende polis en verschaft de opdrachtgever desgewenst een bewijs van premiebetaling.

14.2

Opdrachtnemer staat bij voorbaat aan de opdrachtgever alle aanspraken af ter zake van uitkeringen van verzekeringspenningen op basis van de in het vorige lid bedoelde verzekeringen.

PARAGRAAF 15 Orde, veiligheid en milieu

15.1

Opdrachtnemer en zijn werknemers of door hem ingeschakelde derden zijn gehouden wettelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht te nemen en zich overigens te voegen naar de ter plaatse waar het werk wordt uitgevoerd geldende reglementen, instructies en aanwijzingen met betrekking tot veiligheid, milieu en controle.

PARAGRAAF 16 Keuring

16.1

De opdrachtgever is gerechtigd de te leveren producten te allen tijde, zowel tijdens de productie, bewerking en opslag als na levering te (doen) keuren.

16.2

Op eerste verzoek zal de opdrachtnemer ten behoeve van de keuring toegang verschaffen aan de opdrachtgever of diens vertegenwoordiger tot de plaats van productie, bewerking of opslag. Opdrachtnemer zal kosteloos zijn medewerking verschaffen aan de keuring.

16.3

Indien een keuring zoals bedoeld in dit artikel door toedoen van de opdrachtnemer niet op het voorgenomen tijdstip kan plaatsvinden dan wel indien een keuring moet worden herhaald, komen de daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de opdrachtnemer.

16.4

Ingeval van afkeuring na aflevering van de producten, zal de opdrachtnemer binnen 5 werkdagen zorgdragen voor kosteloos herstel of vervanging van de geleverde producten. Indien de opdrachtnemer niet aan deze verplichtingen voldoet binnen de in dit artikel gestelde termijn, is de opdrachtgever gerechtigd zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de order en/of overeenkomst geheel of gedeeltelijk te annuleren respectievelijk te ontbinden en de benodigde producten van een derde af te nemen, dan wel zelf maatregelen te nemen of maatregelen door een derde te laten nemen voor rekening en risico van de opdrachtnemer.

16.5

Indien de opdrachtnemer niet binnen 5 werkdagen de afgekeurde geleverde producten terughaalt, heeft de opdrachtgever het recht de producten aan de opdrachtnemer voor diens rekening te retourneren.

16.6

Inspectie door de opdrachtgever, als bedoeld in dit artikel, ontheft de opdrachtnemer niet van enige aansprakelijkheid.

PARAGRAAF 17 Aansprakelijkheid

17.1

Opdrachtnemer, die toerekenbaar tekort komt in de nakoming van zijn verplichting(en), is tegenover de opdrachtgever, alsmede zijn personeel en door de opdrachtgever ingeschakelde derden, aansprakelijk voor de vergoeding van alle geleden en/of te lijden schade.

17.2

Opdrachtnemer vrijwaart de opdrachtgever tegen alle (financiële) gevolgen van aanspraken van derden (waarbij personeel van opdrachtgever in dat verband als derden zijn te beschouwen) in enig verband staande met de uitvoering van zijn verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst.

PARAGRAAF 18 Overmacht

18.1

In geval van overmacht wordt de nakoming van de desbetreffende en de daarmee samenhangende verplichting(en) geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van de overmacht, zonder dat partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden zijn. Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op overmacht beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een beroep op overmacht in kennis stelt.

18.2

Indien enige partij door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren, of indien de overmachtperiode langer dan 30 dagen heeft geduurd of naar redelijkerwijze te verwachten is dat deze ten minste 30 dagen zal duren, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat daarbij enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

18.3

Onder overmacht aan de zijde van de opdrachtnemer wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, ziekte van personeel, stakingen, wanprestatie van door de opdrachtnemer ingeschakelde derden, uitval van hulpmaterialen en liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de opdrachtnemer.

PARAGRAAF 19 Geheimhouding

19.1

Opdrachtnemer zal het bestaan, de aard en de inhoud van de overeenkomst, evenals overige bedrijfsinformatie van de opdrachtgever geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken zonder schriftelijke toestemming van de opdrachtgever.

PARAGRAAF 20 Ontbinding

20.1

De opdrachtnemer is van rechtswege in verzuim indien hij een verplichting uit hoofde van de overeenkomst of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomt. Indien de opdrachtnemer enige verplichting uit hoofde van de overeenkomst of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomt, alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling of schuldsanering en in geval van stillegging, liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare rechtstoestand van de onderneming van de opdrachtnemer, heeft de opdrachtgever het recht de overeenkomst terstond (zonder ingebrekestelling) en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de opdrachtnemer en/of betalingsverplichtingen op te schorten en/of uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk voor rekening van de opdrachtnemer aan derden op te dragen zonder dat de opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is, onverminderd eventueel aan de opdrachtgever verder toekomende rechten, waaronder begrepen het recht op volledige schadevergoeding.

20.2

Onverminderd alle andere rechten kan de opdrachtgever de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, indien door de opdrachtnemer of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan de opdrachtgever of een ondergeschikte of vertegenwoordiger daarvan. Deze bepaling is eveneens van kracht voor organisaties, haar ondergeschikten of vertegenwoordigers waarvoor de gemeente de inkoop van producten en diensten verzorgt.

20.3

Alle vorderingen, die de opdrachtgever in deze gevallen op de opdrachtnemer mocht hebben of verkrijgen, zijn terstond en ten volle opeisbaar.

PARAGRAAF 21 Toepasselijk recht en geschillen

21.1

Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen degene die slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

21.2

Indien dit minnelijke overleg niet tot een oplossing leidt, zal, in afwijking van de wettelijke regels voor de bevoegdheid van de burgerlijke rechter, dit geschil tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer worden beslecht door de bevoegde rechter te Groningen.

21.3

Op alle overeenkomsten tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

PARAGRAAF 22 Slotbepaling

22.1

Deze voorwaarden worden aangehaald als "Algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Stadskanaal" en treden in werking op 2 december 2003.

Ondertekening

Stadskanaal, 25 november 2003
Burgemeester en wethouders
K.J. Havinga J.J. Stavast
secretaris burgemeester