Regeling vervallen per 01-01-2007

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2006

Geldend van 01-10-2006 t/m 31-12-2006

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2006

De raad van de gemeente Stadskanaal;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 december 2005, nr. R 6372;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2006.

Artikel 1 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven terzake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbijbehorende tarieventabel.

Artikel 2 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst wordt aangevraagd.

Artikel 3 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen ter verkrijging van:

  • a.

    attestatiën de vita, strekkende tot betaling van lijfrente en andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, provincies, gemeenten, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen;

  • b.

    verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 4 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid gerekend.

Artikel 5 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur.

Artikel 6 Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

  • a.

    mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan: op het moment van het uitreiken van de kennisgeving;

  • c.

    toegezonden wordt: binnen twee weken na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 7 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend voor de leges, genoemd in de tarieventabel onder hoofdstuk 3, de onderdelen 3.1.1.1 tot en met 3.1.1.3 en hoofdstuk 3A, de onderdelen 3A.1.1.1 tot en met 3A.1.1.3.

Artikel 8 Teruggaaf

Gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Abonnementen

De in de tarieventabel genoemde abonnementen worden op naam gesteld en zijn niet overdraagbaar.

Er vindt geen terugbetaling plaats van niet of niet ten volle gebruikte abonnementen.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening Stadskanaal 2005" van 20 december 2004, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De genoemde verordening is eveneens van toepassing op de tussen de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing en de datum van inwerkingtreding van deze verordening plaatsvindende belastbare feiten, voorzover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2006.

  • 4.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening Stadskanaal 2006".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2005.
De raad
de raadsgriffier, de voorzitter,

Tarieventabel, behorende bij de "Legesverordening Stadskanaal 2006", vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2005, nr. R 6372

 

Tarief in euro

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

FOTOKOPIEEN EN LICHTDRUKKEN

1.1.1 een fotokopie van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, van elke gekopieerde zijde, ongeacht het aantal op die zijde gekopieerde stukken

0,10

1.1.1.2 een gewaarmerkte fotokopie van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per gekopieerde zijde

2,40

1.1.1.3 een lichtdruk van een tekening of een kaart

4,75

OVERIGE VERGUNNINGEN ENZ.

1.1.2 elke andere vergunning, ontheffing enz. voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

4,75

RAPPORTEN, NOTA'S ENZ.

1.1.3.1 een exemplaar van een rapport, nota of gemeentelijk plan, bestaande uit 15 pagina's of minder, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

7,15

1.1.3.2 een exemplaar van een rapport, nota of gemeentelijk plan, bestaande uit meer dan 15 pagina's, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen te vermeerderen met 0,05 voor elke pagina boven het aantal van 15 pagina's

7,15

HOOFDSTUK 2 BESTUURSSTUKKEN

FINANCIËLE STUKKEN

2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.1.1 een exemplaar van de gemeentebegroting

24,00

2.1.2 een exemplaar van de gemeenterekening

24,00

AGENDA'S EN VERSLAGEN RAADSVERGADERINGEN

2.2 Het tarief bedraagt:

 

2.2.1 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.2.1.1 een exemplaar van de agenda van een raadsvergadering met de daarbijbehorende voorstellen van het college van burgemeester en wethouders

2,50

2.2.1.2 een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering

2,50

2.2.2 voor het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar of gedeelte daarvan:

 

2.2.2.1 op de agenda's van de raadsvergaderingen

4,90

te vermeerderen wegens portokosten

4,80

2.2.2.2 op de verslagen van de raadsvergaderingen

9,80

te vermeerderen wegens portokosten

9,60

2.2.2.3 op de agenda's van de raadsvergaderingen met de daarbijbe-horende voorstellen van het college van burgemeester en wethouders en de verslagen van de raadsvergaderingen

30,00

te vermeerderen wegens portokosten

31,80

BOUWVERORDENING

2.4.1 een exemplaar van de Bouwverordening met de toelichting daarop

42,80

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

2.4.2 een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

19,30

HOOFDSTUK 3 BURGERLIJKE STAND

HUWELIJKSVOLTREKKING

3.1 Het tarief bedraagt:

 

3.1.1 voor het voltrekken van een huwelijk of voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in het bijzijn van genodigden

 

3.1.1.1 in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van de tijden, genoemd in artikel 7 van het "Reglement burgerlijke stand"

131,00

3.1.1.2 in Huize Ter Marse

 

op maandag tot en met donderdag

299,30

op vrijdag

367,50

op zaterdag

466,20

3.1.1.3 op een andere locatie dan het gemeentehuis en Huize Ter Marse

 

op maandag tot en met donderdag

299,30

op vrijdag

367,50

op zaterdag

466,20

3.1.2 voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder de aanwezigheid van genodigden

22,35

3.1.3 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

TROUWBOEKJE

3.1.3.1 een trouwboekje bij een huwelijksvoltrekking

34,55

3.1.3.2 een duplicaat-trouwboekje

45,70

3.1.4. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

VERKLARING HUWELIJKSBEVOEGDHEID

3.1.4.1. een verklaring van huwelijksbevoegdheid

19,00

UITTREKSELS EN KOPIE-AKTEN

3.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

3.2.1 een gewaarmerkt uittreksel uit of afschrift van de registers van de burgerlijke stand

10,40

NASPORINGEN

3.4 Het tarief bedraagt:

 

3.4.1 voor het van gemeentewege doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand en het voormalige bevolkingsregister voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

15,25

3.4.2 voor het maken van een kopie van de op microfiches vastgelegde akten van de burgerlijke stand en van het op microfiches vastgelegde archief van het persoonsregister

0,45

HOOFDSTUK 3A GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

3A.1 Het tarief bedraagt:

 

GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

3A.1.1 voor een geregistreerd partnerschap of voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in het bijzijn van genodigden

 

3A.1.1.1 in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van de tijden, genoemd in artikel 7 van het "Reglement burgerlijke stand"

131,00

3A.1.1.2 in Huize Ter Marse

 

op maandag tot en met donderdag

299,30

op vrijdag

367,50

op zaterdag

466,20

3A.1.1.3 op een andere locatie dan het gemeentehuis en Huize Ter Marse

 

op maandag tot en met donderdag

299,30

op vrijdag

367,50

op zaterdag

466,20

3A.1.2 voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap zonder de aanwezigheid van genodigden

22,35

3A.1.3 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

PARTNERSCHAPSBOEKJE

3A.1.3.1 een partnerschapsboekje bij een geregistreerd partnerschap

34,55

3A.1.3.2 een duplicaat-partnerschapsboekje

45,70

3A.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

UITTREKSELS EN KOPIE-AKTEN

3A.2.1 een gewaarmerkt uittreksel uit of afschrift van het register geregistreerd partnerschap

10,40

HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van het onderdeel 4.3, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) moet worden geraadpleegd.

 

4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.2.1 tot het verstrekken van gegevens:

 

4.2.1.1 indien deze gegevens door de aanvrager worden afgehaald, per verstrekking

7,40

4.2.1.2 indien deze gegevens, ongeacht de wijze waarop, worden toegezonden, per verstrekking

8,30

4.2.1.3 indien de aanvraag op digitale wijze plaatsvindt en de gegevens daarna door de aanvrager worden afgehaald, per verstrekking

6,40

4.2.1.4 indien de aanvraag op digitale wijze plaatsvindt en de gegevens, ongeacht de wijze waarop, worden toegezonden, per verstrekking

7,30

4.2.2 tot het maken van een eenmalige selectie van verstrekkingen: voor de eerste 100 verstrekkingen of gedeelte daarvan

100,50

voor elke volgende 100 verstrekkingen of gedeelte daarvan

14,20

4.2.3 tot het verstrekken van een afschrift van een persoonslijst:

 

4.2.3.1 indien deze door de aanvrager wordt afgehaald

15,85

4.2.3.2 indien deze wordt toegezonden

16,75

4.2.4 tot het op papier verstrekken van gegevens uit de GBA aan afnemers en bijzondere derden, per verstrekking

2,25

4.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.3.1 tot het verstrekken van een gezinsuittreksel uit de GBA:

 

4.3.1.1 indien dit door de aanvrager wordt afgehaald

7,40

4.3.1.2 indien dit, ongeacht de wijze waarop, wordt toegezonden

8,30

4.3.1.3 indien de aanvraag op digitale wijze plaatsvindt en het uittreksel daarna door de aanvrager wordt afgehaald

6,40

4.3.1.4 indien de aanvraag op digitale wijze plaatsvindt en het uittreksel, ongeacht de wijze waarop, wordt toegezonden

7,30

4.3.2 tot het verstrekken van een internationaal afschrift uit de GBA:

 

4.3.2.1 indien dit door de aanvrager wordt afgehaald

15,85

4.3.2.2 indien dit, ongeacht de wijze waarop, wordt toegezonden

16,75

HOOFDSTUK 5 DIVERSE STUKKEN BURGERZAKEN

5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:

 

LEGALISATIE HANDTEKENING

5.1.1 afgeven van een legalisatie van een handtekening

7,40

REISDOCUMENTEN

5.1.4.1 verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

46,95

5.1.4.2 verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 5.1.4.1 (zakenpaspoort)

51,40

5.1.4.3 verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

46,95

5.1.4.4 bijschrijven van een kind gelijktijdig bij de afgifte van een paspoort

8,20

5.1.4.5 bijschrijven van een kind in een eerder afgegeven paspoort

17,75

5.1.4.6 verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

31,20

5.1.4.7 verstrekken van een reisdocument, indien aan de aanvrager eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met

12,50

5.1.4.8 ongeldig maken en teruggeven van een (te) verlopen reisdocument

2,50

5.1.4.9 voor het volgen van een spoedprocedure voor het afgeven van een reisdocument, wordt per reisdocument (inclusief bijschrijving kinderen) een toeslag geheven van

40,40

5.1.4.10 voor het volgen van een spoedprocedure voor het bijschrijven van een kind in een eerder afgegeven paspoort, wordt per bijschrijving een toeslag geheven van

19,20

5.1.4.11 aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in 5.1.4.1, 5.1.4.2 en 5.1.4.3

8,70

RIJBEWIJZEN

5.1.5.1 afgeven van, vernieuwen van of omwisselen van een rijbewijs

31,70

5.1.5.2 afgeven van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

7,40

5.1.5.3 afgeven van een formulier voor een eigen verklaring betreffende lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen, waarvoor een rijbewijs is vereist

2,25

5.1.5.4 afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd afgegeven, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met

12,50

5.1.5.5 Het tarief, genoemd in onderdeel 5.1.5.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

40,00

GEHANDICAPTENPARKEERKAART

5.1.6 afgeven van een gehandicaptenparkeerkaart

28,20

HOOFDSTUK 6 BOUWVERGUNNINGEN E.A.

6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

SCHETSPLAN / REGULIERE BOUWVERGUNNING / LICHTE BOUWVERGUNNING / 1e FASE BOUWVERGUNNING / 2e FASE BOUWVERGUNNING

6.1.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning of een lichte bouwvergunning, indien de bouwkosten:

 

a. niet meer bedragen dan € 2.500,00

90,00

b. meer dan € 2.500,00 bedragen, maar minder dan of gelijk aan € 91.000,00

90,00

vermeerderd met voor elke € 500,00 boven € 2.500,00 (1,71%)

8,55

c. meer bedragen dan € 91.000,00

1.603,35

vermeerderd met voor elke € 500,00 boven € 91.000,00 (1,02%)

5,10

6.1.2 een aanvraag tot het verkrijgen van een 1e fase bouwvergunning, 40% van het tarief, als vermeld onder 6.1.1

 

6.1.3 een aanvraag tot het verkrijgen van een 2e fase bouwvergunning, 70% van het tarief, als vermeld onder 6.1.1

 

6.1.4 een schetsplan indien het schetsplan navolging krijgt in de vorm als bedoeld in 6.1.1 of 6.1.2 wordt het geheven legesbedrag verrekend met de verschuldigde leges zoals vastgelegd in 6.1.1 of 6.1.2

43,00

6.2.1 Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen met een geringe afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds vergunning is verleend, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag, dat verschuldigd is door toepassing van het tarief, als vermeld onder 6.1.1, 6.1.2 of 6.1.3 met dien verstande, dat zij nooit minder zullen bedragen dan

78,00

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is, dat in feite van een nieuw bouwplan dient te worden gesproken.

 

6.2.3 Indien een aanvraag, als bedoeld onder 6.1.1, 6.1.2, 6.1.3, 6.2.1, 6.3.5, 6.3.6 of 6.3.7 wordt ingetrokken voordat hierop onherroepelijk is beslist, wordt op aanvraag een teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

 

6.2.4 Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (U.A.V.), voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

6.3.1 een aanvraag tot afgifte van een verklaring, dat voor een bouwplan geen bouwvergunning is vereist

27,00

6.3.2 een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning

27,00

6.3.4 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 14 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (aanlegvergunning), de advertentiekosten inbegrepen

131,00

6.3.5 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of artikel 50, vierde lid van de Woningwet, wordt het overeenkomstig 6.1.1 berekende bedrag verhoogd met

75,00

6.3.6 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, of artikel 50, vierde lid van de Woningwet, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een vergunning als bedoeld in 6.2.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is, als bedoeld in 6.3.4 bedraagt het tarief

183,00

6.3.7 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van de artikelen 17 of 19, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of artikel 50, zesde lid, van de Woningwet, sub a. en sub b. betreffende het gedeelte artikel 19, derde lid van de Wet op de Ruimtelijk Ordening, wordt het overeenkomstig 6.1.1 berekende bedrag verhoogd met

287,00

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan, als bedoeld in de artikelen 17 of 19, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of artikel 50, zesde lid, van de Woningwet, sub a. en sub b. betreffende het gedeelte artikel 19, derde lid van de Wet op de Ruimtelijk Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een vergunning als bedoeld in 6.2.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is, als bedoeld in 6.3.4 bedraagt het tarief

287,00

Indien de genoemde vrijstelling niet wordt verleend, wordt teruggaaf van 50% van het in dit artikel genoemde tarief verleend.

 

6.3.8 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 19, tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of artikel 50, zesde lid, van de Woningwet, sub b. betreffende het gedeelte artikel 19, tweede lid van de Wet op de Ruimtelijk Ordening, wordt het overeenkomstig 6.1.1 berekende bedrag verhoogd met

403,00

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan, als bedoeld in artikelen 19, tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of artikel 50, zesde lid, van de Woningwet, sub b. betreffende het gedeelte artikel 19, tweede lid van de Wet op de Ruimtelijk Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een vergunning als bedoeld in 6.2.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is, als bedoeld in 6.3.4 bedraagt het tarief

403,00

Indien de genoemde vrijstelling niet wordt verleend, wordt teruggaaf van 50% van het in dit artikel genoemde tarief verleend.

 

6.3.9 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 11 (binnenplanse anticipatie) van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, wordt het overeenkomstig 6.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

 

a. een basisbedrag van

518,00

b. vermeerderd met per m² indien het perceel kleiner of gelijk is aan 1 hectare

0,56

c. vermeerderd met

5.600,00

en

0,17

per m² indien het perceel groter is dan 1 hectare

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 11 (binnenplanse anticipatie), van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan, waarvoor een vergunning als bedoeld in 6.2.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is, als bedoeld in 6.3.4. bedraagt het tarief:

 

a. een basisbedrag van

518,00

b. vermeerderd met

0,56

per m² indien het perceel kleiner of gelijk is aan 1 hectare

 

c. vermeerderd met

5.600,00

en

0,17

per m² indien het perceel groter is dan 1 hectare

 

Indien de genoemde vrijstelling niet wordt verleend, wordt teruggaaf van 50% van het in dit artikel genoemde tarief verleend.

 

6.3.10 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 19, eerste lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of artikel 50, vijfde lid van de Woningwet, wordt het overeenkomstig 6.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

 

a. een basisbedrag van

518,00

b. vermeerderd met, indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 91.000,00

2,55

voor elke € 500,00

 

c. vermeerderd met, indien de bouwkosten meer dan € 91.000,00 bedragen, doch ten hoogste € 227.000,00

 

en

464,10

voor elke € 500,00 boven € 91.000,00

1,28

d. vermeerderd met, indien de bouwkosten meer dan € 227.000,00 bedragen, doch ten hoogste € 2.270.000,00

 

en

843,16

voor elke € 500,00 boven € 227.000,00

0,67

e. meer bedragen dan € 2.270.000,00

 

vermeerderd met

3.580,78

voor elke € 500,00 boven € 2.270.000,00

0,27

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 19, eerste lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een vergunning, als bedoeld in 6.1.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is, als bedoeld in 6.3.4 bedraagt het tarief

 

a. een basisbedrag van

518,00

b. vermeerderd met

0,56

per m² indien het perceel kleiner of gelijk is aan 1 hectare

 

c. vermeerderd met

5.600,00

en

0,17

per m² indien het perceel groter is dan 1 hectare

 

Indien de genoemde vrijstelling niet wordt verleend, wordt teruggaaf van 50% van het in dit artikel genoemde tarief verleend.

 

6.3.11 Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden, waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend, met toepassing van artikel 46, achtste lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, wordt het overeenkomstig 6.3.4 berekende bedrag verhoogd met

287,00

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden, waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend, met toepassing van artikel 46, zevende lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, wordt het overeenkomstig 6.3.4 berekende bedrag verhoogd met

518,00

Indien de genoemde vrijstelling niet wordt verleend, wordt teruggaaf van 50% van het in dit artikel genoemde tarief verleend.

 

6.3.12 De in de onderdelen 6.1.1, 6.1.2 en 6.1.3 genoemde tarieven worden verdubbeld, indien de vergunning wordt verleend ter opheffing van een illegale situatie (legalisatievergunning).

 

6.3.13 Indien de aanvraag om een bouwvergunning betrekking heeft op (een) te verhuren woning(en) en als op het moment van indiening van de aanvraag bouwvergunning de begrote jaarhuur van de te verhuren woning(en) niet hoger is dan de maximum huurgrens waarbij aanspraak kan worden gemaakt op huurtoeslag, worden geen leges geheven.

 

6.4 Het tarief bedraagt voor het afgeven van:

 

BOUWGRONDVERKLARING

6.4.1 een bouwgrondverklaring als omschreven in artikel 2.1.5.2.C van de Bouwverordening, waarbij die verklaring is gebaseerd op een historisch onderzoek, als omschreven in de NEN 5740 en/of op een bodemonderzoek, als vermeld in de NEN 5740

122,00

6.4.2 Het tarief genoemd onder 6.4.1 wordt verminderd met 25%, indien de onderzoeksgegevens worden aangeleverd in het zogenoemde (digitale) ADA c.q. NAZCA-formaat.

 

6.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

GEBRUIKSVERGUNNING IN VERBAND MET BRANDVEILIGHEID

6.5.1.1 een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Bouwverordening: Dit tarief wordt vermeerderd met het bedrag dat volgens de tabel in 6.5.1.2 van toepassing is.

182,00

6.5.1.2. De vermeerdering van het tarief genoemd in 6.5.1.1 bedraagt bij een oppervlakte van het bouwwerk

 

tot 1.000 m²

€ 27,00 per 100 m²

van 1.000 m² tot 5.000 m²

€ 270,00

vermeerderd met voor elke

 

100 m² boven 1.000 m²

€ 13,00

van 5.000 m² tot 25.000 m²

€ 790,00

vermeerderd met voor elke

 

100 m² boven 5.000 m²

€ 5,25

van 25.000 m² tot 50.000 m²

€ 1.840,00

vermeerderd met voor elke

 

100 m² boven 25.000 m²

€ 2,55

van 50.000 m² en meer

€ 2.477,50

vermeerderd met voor elke

 

100 m² boven 50.000 m²

€ 0,50

6.5.1.3 Voor het aanpassen van de gebruiksvergunning in verband met een geringe wijziging aan de inrichting van het bouwwerk bedraagt het tarief

51,50

6.5.1.4 Bij een ingrijpende wijziging en/of uitbreiding van een bestaande inrichting worden de leges bij ongewijzigde bestemming berekend overeenkomstig 6.5.1.1 en 6.5.1.2, waarbij voor de oppervlakte een vierde deel wordt aangenomen.

 

6.5.1.5 Voor wijziging in de tenaamstelling van de vergunning bedraagt het tarief

51,50

TIJDELIJKE GEBRUIKSVERGUNNING

6.5.2.1 een aanvraag tot het verstrekken van een eenvoudige tijdelijke gebruiksvergunning, als bedoeld in artikel 12 van de brandweerwet 1985, juncto artikel 19 van de brandbeveiligingsverordening voor steeds terugkerende evenementen.

100,00

6.5.2.2 een aanvraag tot het verstrekken van een gecompliceerde tijdelijke gebruiksvergunning, als bedoeld in artikel 12 van de brandweerwet 1985, juncto artikel 19 van de brandbeveiligingsverordening voor steeds terugkerende evenementen.

175,00

6.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

 

SLOOPVERGUNNING

6.6.1 een aanvraag om een sloopvergunning

104,00

HOOFDSTUK 8 BIJZONDERE WETGEVING

8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

VERKEER EN VERVOER

8.1.1.1 een ontheffing of vergunning krachtens de Wegenverkeers-wetgeving

15,00

8.1.1.2 een ontheffing voor voertuigen genoemd in hoofdstuk 5, afdelingen 7, 8 en 14 van het Voertuigreglement, eventueel in verbinding met een ontheffing ex artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

35,00

WINKELTIJDENWET

8.1.2 een verklaring, een ontheffing of een vrijstelling van voorschriften, gegeven bij of krachtens de Winkeltijdenwet

20,00

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

8.1.6.1 een vergunning, ontheffing of toestemming als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, uitgezonderd de artikelen 5.2.2, 5.2.3, 4.5.2, 2.1.5.3, 2.3.1.2.b en 3.2.1

15,00

8.1.6.2 een vergunning als bedoeld in de artikelen 5.2.2 of 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

 

voor een dag

15,00

voor een week

33,00

voor een maand

65,00

voor een jaar

225,00

een vergunning als bedoeld in artikel 4.5.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening

15,00

een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

55,00

8.1.6.3 een gemeentelijk verlof als bedoeld in artikel 2.3.1.2b van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het verstrekken van alcoholvrije drank voor het gebruik ter plaatse

50,00

8.1.6.4 een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

480,00

DRANK- EN HORECAWET

8.1.8.1 a. een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)

300,00

b. in afwijking van het in 8.1.8.1 bepaalde bedraagt het tarief, wanneer door de aanvrager met recht een beroep wordt gedaan op artikel 35, lid 2, van de Drank- en Horecawet

25,00

WET OP DE KANSSPELEN

8.1.9.1 een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

 

a. voor een periode van 12 maanden voor één speelautomaat

56,50

b. voor een periode van 12 maanden voor twee speelautomaten

90,50

8.1.9.2 een vergunning als bedoeld in enig ander artikel van de Wet op de Kansspelen

15,00

WET OP DE OPENLUCHTRECREATIE

8.1.10.1 een vergunning krachtens de Wet op de Openluchtrecreatie

200,00

8.1.10.2 een vrijstelling of een ontheffing krachtens de Wet op de Openluchtrecreatie

100,00

MARKTVERORDENING

8.1.11.1 een standplaatsvergunning als genoemd in artikel 2.5 van de Marktverordening

60,00

8.1.11.2 indien een vergunning niet wordt verleend, kan de aanvrager op een wachtlijst worden geplaatst. Het tarief voor plaatsing op de wachtlijst bedraagt per jaar

30,00

TELECOMMUNICATIEWET

8.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet

160,00

8.2.2 Het in 8.2.1 genoemde bedrag wordt:

 

8.2.2.1 indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

23,00

8.2.2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

8.2.3 Indien een begroting als bedoeld in 8.2.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

8.2.4 Het tarief bedoeld in onderdeel 8.2.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

HOOFDSTUK 9 GEMEENTEARCHIEF

9.1 Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken, waarbij van de diensten van een gemeenteambtenaar gebruik wordt gemaakt, per kwartier of gedeelte daarvan

15,25

9.2 Onverminderd het bepaalde in 9.1 blijft het tarief genoemd in 1.1.1 van toepassing.

 

HOOFDSTUK 10 KADASTER

10.1 Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage van de kadastrale leggers, waarbij van de diensten van een gemeenteambtenaar gebruik wordt gemaakt, en/of het daarbij verstrekken van inlichtingen uit die leggers per kwartier of gedeelte daarvan

15,25

10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent kadastrale, dan wel de plaatsaanduiding van een perceel per inlichting

5,72

10.3 Onverminderd het bepaalde in de vorige leden, blijft het tarief genoemd in 1.1.1 en 1.1.1.3 van toepassing.

 

10.4 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een digitaal topografisch bestand:

 

per ha bebouwd gebied

35,00

per ha onbebouwd gebied

2,50

per ha infra

9,00