Regeling vervallen per 01-01-2005

Regeling Kinderopvang gemeente Stadskanaal

Geldend van 01-01-2003 t/m 31-12-2004 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2003

Intitulé

Regeling Kinderopvang gemeente Stadskanaal

Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal;

gelezen de brief van het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden d.d. 11 juni 2002, kenmerk CvA/2002001818, inzake uitwerking arbeidsvoorwaardenakkoord;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 juli 2003;

gelet op het advies van de ondernemingsraad d.d. 16 juni 2003;

besluiten:

vast te stellen de navolgende:

"Regeling Kinderopvang gemeente Stadskanaal".

Met de Regeling Kinderopvang hoopt de gemeente Stadskanaal haar personeelsleden in staat te stellen de zorg voor kinderen en het werken bij de gemeente Stadskanaal op goede wijze te combineren.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    medewerk(st)er:

  • degene die ambtenaar is in de zin van de CAR/UWO en die als ouder in familierechtelijke betrekking staat tot één of meer kinderen in de leeftijdsgroep van 0 tot en met 12 jaar en duurzaam de verzorging en opvoeding van dat kind/die kinderen op zich heeft genomen;

  • b.

    partner:

  • degene waarmee de medewerk(st)er aantoonbaar een duurzame gezamenlijke huishouding voert en die tevens medeverantwoordelijkheid draagt voor de verzorging en opvoeding van het kind/de kinderen;

  • c.

    kinderopvang:

  • het in georganiseerd verband tegen vergoeding verzorgen en opvoeden van kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar door anderen dan de eigen ouders, pleeg- of stiefouders, op uren dat deze niet beschikbaar zijn;

  • d.

    gastouderopvang:

  • georganiseerde vorm van kinderopvang in gastgezinnen voor kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar;

  • e.

    gastouder:

  • de persoon die voor eigen rekening en verantwoordelijkheid tegen vergoeding in de eigen woning opvang biedt aan kinderen van de vraagouder en wordt bemiddeld door een erkend gastouderbureau;

  • f.

    opvanguren bij gastouderopvang:

  • de uren opvang per week gemiddeld, voor één kind in de leeftijd van 0 tot en met de leeftijd van 12 jaar, uitgaande van 48 weken per jaar in het gezin van de gastouder.

Artikel 2 Deelname

  • a.

    De regeling voorziet in een financiële tegemoetkoming bij kinderopvang voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar.

  • b.

    Van de regeling kan gebruik worden gemaakt door medewerk(st)ers, zoals bedoeld in artikel 1, sub a.

  • c.

    Medewerk(st)ers kunnen gebruikmaken van kinderopvangcentra naar keuze, mits het om een officieel erkende kinderopvanginstelling gaat (kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau).

  • d.

    De overeenkomsten die gesloten worden voor de medewerk(st)er voor de kinderopvang van 0 tot 4 jaar, worden niet automatisch verlengd tot en met 12 jaar. Buitenschoolse en naschoolse opvang moeten altijd opnieuw worden aangevraagd.

  • e.

    Er moet rekening gehouden worden met afname van een minimumaantal dagdelen/uren bij kinderdagverblijven, dat per dagverblijf kan verschillen.

Artikel 3 Ouderbijdrage

  • a.

    Bij opvang in een kinderdagverblijf en bij buitenschoolse opvang hanteert de gemeente Stadskanaal voor het vaststellen van de ouderbijdrage de tabellen die gelden bij de kinderopvanginstelling waar het kind van de medewerk(st)er geplaatst is. Deze ouderbijdragetabellen gaan uit van een inkomensafhankelijke bijdrage, op basis van het netto-inkomen of het belastbaar gezinsinkomen. Deze zijn gelijk aan of afgeleid van de adviestabel die opgesteld is door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De meest recente ouderbijdragetabellen die van toepassing zijn, zijn op te vragen bij het team administratie.

  • b.

    Wanneer meer kinderen uit één gezin gebruikmaken van kinderopvang, geldt voor de berekening van de ouderbijdrage het kind dat het meeste aantal uren per week gebruikmaakt van de kinderopvang (het "duurste" kind), als eerste kind. De ouderbijdrage voor de kinderopvang van de overige kinderen wordt dan bepaald aan de hand van de tabel "tweede kind en verder".

  • c.

    De ouderbijdrage wordt gedurende de vakantieperiode en bij ziekte volledig ingehouden. Hiermee wordt het landelijk beleid gevolgd, dat wordt aangegeven door het Ministerie van SZW.

  • d.

    De gemeente int de ouderbijdrage zelf bij de medewerk(st)ers. De kosten van extra faciliteiten, zoals een ophaaldienst, worden rechtstreeks met de medewerk(st)ers afgerekend door de kinderopvanginstelling.

  • e.

    Als de medewerk(st)er verzuimt de gegevens over het gezinsinkomen te verstrekken, wordt het hoogste tarief berekend.

  • f.

    Eén keer per jaar, meestal op 1 januari, afhankelijk van het kinderopvangcentrum, wordt de ouderbijdrage vastgesteld op basis van de aangeleverde gegevens met betrekking tot het inkomen.

Artikel 3.1 Kinderdagverblijf (kinderen van 0 tot 4 jaar)

Het aantal dagdelen dat de gemeente Stadskanaal vergoedt, zal nooit meer zijn dan het aantal dagdelen dat de medewerker bij de gemeente in dienst is. Dit aantal dagdelen kan lager zijn als de partner van de medewerk(st)er parttime werkt en zelf zorg draagt voor het kind/de kinderen.

Artikel 3.2 Buitenschoolse opvang (kinderen van 4 tot en met 12 jaar)

Buitenschoolse opvang kent meerdere varianten. De meest voorkomende is de naschoolse opvang, die opvang biedt ná schooltijd en in de schoolvakanties. Volledige buitenschoolse opvang biedt daarnaast ook opvang vóór aanvang van de school en tussen de middag. De ouderbijdrage bij naschoolse en buitenschoolse opvang wordt vastgesteld aan de hand van specifieke ouderbijdragetabellen. In de meeste gevallen zijn de kosten voor het vervoer van de school naar het gebouw waar de opvang plaatsvindt, in de kosten inbegrepen. Indien dit niet het geval is, zal apart moeten worden bekeken in hoeverre de vervoerskosten op basis van de regeling voor vergoeding in aanmerking komen. Een medewerk(st)er die de voorkeur geeft aan een school buiten het gebied van de kinderopvangorganisatie, is zelf verantwoordelijk voor het vervoer en de kosten daarvan. Er worden geen reiskosten vergoed van de woning van de medewerk(st)er naar de school of kinderopvanginstelling.

Artikel 3.3 Gastouderbureau (kinderen van 0 tot en met 12 jaar)

Bij kinderopvang in een door een gastouderbureau geselecteerd gastgezin, bestaan de gangbare kosten uit jaarlijks terugkerende koppelingskosten en een uurtarief. De gemeente Stadskanaal betaalt als werkgever de koppelingskosten aan de gastouderopvanginstelling. De ouders betalen het uurtarief aan de gastouderopvanginstelling.

Artikel 3.4 Bepaling ten aanzien van de werkgever van de partner

Wanneer de medewerk(st)er een partner heeft met een betaalde baan, kunnen de kosten die de gemeente Stadskanaal moet maken voor kinderopvang wellicht worden gedeeld met de werkgever van de partner. De medewerk(st)er wordt daarom gevraagd de "werkgeversverklaring kostendeling" in te laten vullen door de werkgever van de partner, ongeacht of er van buitenschoolse opvang, kinder- of gastouderopvang gebruik wordt gemaakt. De "werkgeversverklaring kostendeling" moet ingeleverd worden bij het team administratie van de gemeente Stadskanaal (zie artikel 4 Procedure van aanmelding en plaatsing). Op deze manier kan de gemeente Stadskanaal zich inspannen om de kosten te verdelen over beide werkgevers. Zij is hierbij natuurlijk afhankelijk van de bereidwilligheid van de werkgever van de partner en een aldaar aanwezige regeling kinderopvang. Als de werkgever van de partner meebetaalt in de kosten voor kinderopvang, dan heeft dit geen invloed op de hoogte van de ouderbijdrage die de ouder betaalt. Andersom betaalt de gemeente Stadskanaal desgevraagd ook mee, indien de kinderopvang via het bedrijf van de partner is geregeld.

Artikel 4 Procedure van aanmelding en plaatsing

  • a.

    De aanvraag van de kinderopvangplaats wordt door de medewerk(st)er zelf ingediend bij de kinderopvanginstelling van zijn/haar keuze. Een kopie van het aanvraagformulier moet afgegeven worden aan het team administratie. Het verdient voor de medewerk(st)er aanbeveling tijdig zelf bij het kinderopvangcentrum te informeren naar de wachtlijsten. Dit om teleurstelling te voorkomen.

  • b.

    Aanmelding kan vanaf de derde maand van de zwangerschap.

  • c.

    De partner van de medewerk(st)er informeert naar de mogelijkheden voor kinderopvang bij zijn of haar werkgever en levert de ingevulde werkgeversverklaring kostendeling bij het team administratie in, zodat onderzocht kan worden of het bedrijf van de partner bereid is de werkgeverskosten van kinderopvang te delen. Vervolgens neemt het team administratie contact op met de werkgever van de partner van de medewerk(st)er.

  • d.

    Op het moment dat het team administratie bericht ontvangt van de kinderopvanginstelling dat plaatsing mogelijk is, dan ontvangt de medewerk(st)er vervolgens in tweevoud, een aanbod met het verzoek dit ondertekend voor akkoord te retourneren aan het team administratie. Door ondertekening gaat de medewerk(st)er akkoord met de plaatsing en met de regeling.

  • e.

    De gemeente Stadskanaal stelt daarna met de kinderopvangorganisatie een plaatsingsovereenkomst (huurcontract) op. Plaatsingen gaan per de 1e of de 16e van de maand in.

  • f.

    Voor annulering van een gereserveerde plaatsing voordat het kind is geplaatst, geldt een opzegtermijn van twee of drie maanden, afhankelijk van de regels bij de betreffende kinderopvangorganisatie. Bij overschrijding van deze termijn worden de kosten van leegstand bij de ouder in rekening gebracht.

  • g.

    Het team administratie van de gemeente Stadskanaal is degene die:

    • -

      aanspreekpunt is voor de (toekomstige) ouders;

    • -

      de administratieve en financiële afhandeling van aanvragen, plaatsingen en wijzigingen bij kinderopvangorganisaties regelt;

    • -

      de ouderbijdrage vaststelt en int.

Artikel 5 Wachtlijstprocedure

Voor het geval er een tekort aan plaatsingsruimte in het kinderdagverblijf ontstaat, is er een wachtlijst opgesteld met selectiecriteria voor de plaatsingsvolgorde. Deze selectiecriteria volgen het landelijk gangbare beleid en zijn als volgt bepaald:

  • a.

    Ouders die om wat voor reden dan ook plotseling alleen komen te staan, krijgen de hoogste prioriteit.

  • b.

    Vervolgens wordt plaatsing gerealiseerd in volgorde van aanmelding.

  • c.

    Bij twee of meer kinderen uit hetzelfde gezin, wordt voorrang verleend bij de plaatsing. Ouders worden bij hun tweede kind (en eventueel volgende kinderen) opnieuw geconfronteerd met de vraag hoe de opvang van het kind geregeld moet worden. Deze voorrangsregeling kan de kans verkleinen dat één van de partners alsnog besluit het dienstverband te beëindigen. Wel dient deze categorie ouders zich zo spoedig mogelijk aan te melden voor de bedrijfsplaatsen.

Artikel 6 Beëindiging of vermindering van de opvang

Artikel 6.1 Opzeggen van de gehele kinderopvang of van dagdelen

  • a.

    Opzeggen van de opvang kan per de 1e of 16e van de maand. De opzegtermijn wordt gehanteerd die geldt bij de kinderopvanginstelling waar het kind geplaatst is. Ook voor vermindering (gedeeltelijke opzegging) van de opvang geldt deze termijn. De wijziging of opzegging moet ook bij de werkgever van de partner gemeld worden, wanneer deze de plaats meefinanciert. Als de geldende opzegtermijn (twee of drie maanden) niet in acht genomen wordt, kan het totale huurbedrag (de verschuldigde ouderbijdrage plus het werkgeversdeel) over die periode inclusief opzegtermijn, die alsnog in acht genomen moet worden, aan de medewerk(st)er worden doorberekend.

  • b.

    Opzegging kan alleen schriftelijk gebeuren bij het team administratie.

  • c.

    Opzegging met inachtneming van de opzegtermijn dient ook plaats te vinden op het moment dat het kind 4 jaar wordt.

Artikel 6.2 Uitbreiden of wijzigen van dagdelen

Indien de medewerk(st)er het aantal dagdelen wil uitbreiden of dagdelen wil wijzigen, dient hij/zij hiervoor een nieuw aanmeldingsformulier in te leveren bij de kinderopvanginstelling. Het team administratie dient een kopie van dit aanmeldingsformulier te ontvangen. Een dergelijk verzoek kan natuurlijk alleen worden gehonoreerd als hiertoe mogelijkheden zijn binnen de opvang.

Artikel 6.3 Ziekte

De kinderopvangorganisatie of de gastouders hebben het recht om het kind te weigeren bij ziekte. De kosten lopen in zo'n geval echter wel door totdat de plaatsingsovereenkomst rechtsgeldig is geëindigd. Echter, als het kind drie maanden of langer ziek is, eindigt de opvang helemaal, zonder opzegtermijn, tenzij anders wordt afgesproken.

Artikel 6.4 Stopzetting regeling

  • a.

    De kinderopvangregeling van de gemeente Stadskanaal stopt voor de betreffende medewerk(st)er in ieder geval op het moment dat het dienstverband van de medewerk(st)er met de gemeente Stadskanaal wordt beëindigd.

  • b.

    Tevens zal de regeling worden stopgezet indien de medewerk(st)er twaalf maanden arbeidsongeschikt is en er geen zicht is op spoedige reïntegratie.

  • c.

    Indien de medewerk(st)er na stopzetting van de regeling de kinderopvang wel wenst voort te zetten, dient dit door de medewerk(st)er zelf geregeld te worden met de opvanginstelling.

  • d.

    Indien de medewerk(st)er voortzetting van de kinderopvang niet wenst, dient deze - met inachtneming van de bij de betreffende kinderopvanginstelling geldende opzegtermijn - zelf op te zeggen.

  • e.

    Indien het verzoek om de opvang te beëindigen niet op tijd wordt doorgegeven en de overeenkomst met de kinderopvangorganisatie of de gastouders daardoor niet tijdig kan worden beëindigd, is de medewerk(st)er voor elke maand of gedeelte van de maand, dat de overeenkomst daardoor voortduurt, naast de vastgestelde ouderbijdrage, ook de volledige werkgeversbijdrage verschuldigd, ongeacht of nog feitelijk gebruikgemaakt wordt van de opvang.

Artikel 6.5 Automatische beëindiging

De opvang wordt automatisch beëindigd in de maand waarin het kind de leeftijd van 4 jaar bereikt. De opvang wordt ook onmiddellijk beëindigd bij overlijden van het kind of bij blijvende invaliditeit, zodanig dat het kind geen gebruik meer kan maken van de opvang.

Artikel 7 Betaling van de kinderopvang

Bij plaatsing in een kinderdagverblijf of voorziening voor buitenschoolse opvang of bij gastouderopvang, geldt de volgende procedure: Als het gaat om kinderopvang en buitenschoolse opvang, ontvangt de medewerk(st)er voor plaatsing van het team administratie informatie over de vaststelling van de ouderbijdrage: de ouderbijdragetabel en een toelichting daarop. Het team administratie dient een kopie van de meest recente loonstrook van de medewerk(st)er zelf en de partner te ontvangen. Indien de ouderbijdrage wordt vastgesteld op basis van het belastbaar inkomen, dient eveneens een berekeningsformulier ouderbijdrage teruggestuurd te worden, zo nodig aangevuld met een kopie van de laatst vastgestelde definitieve aanslag inkomstenbelasting. De gegevens worden vertrouwelijk behandeld en dienen uitsluitend om de hoogte van de ouderbijdrage vast te stellen. Vervolgens ontvangt de medewerk(st)er schriftelijk bericht over de hoogte van de ouderbijdrage en de ingangsdatum. De bijdrage zal door het team administratie van de gemeente Stadskanaal ingehouden worden op het salaris van de lopende maand. Aan het begin van elk nieuw kalenderjaar zal deze bijdrage worden herzien. Ook hierover wordt de medewerk(st)er schriftelijk geïnformeerd.

Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden

Voor situaties waarin dit reglement niet voorziet, kan de gemeente Stadskanaal een afzonderlijk besluit nemen.

Artikel 9 Overgangsbepaling

  • a.

    De bepalingen in dit reglement zijn ook van toepassing op reeds gerealiseerde plaatsingen, met uitzondering van nog lopende contracten voor gastouderopvang.

  • b.

    Met inachtneming van het vorige lid vervallen vanaf de datum van inwerkingtreding van dit reglement alle in het verleden gemaakte afspraken en regelingen met betrekking tot de uitvoering van de faciliteiten voor kinderopvang voor het personeel van de gemeente Stadskanaal.

Artikel 10 Slotbepaling

Deze regeling treedt in werking, met terugwerkende kracht, op 1 januari 2003 en kan worden aangehaald als "Regeling Kinderopvang gemeente Stadskanaal".

Ondertekening

Stadskanaal, 21 augustus 2003
Burgemeester en wethouders
K.J. Havinga J.J. Stavast
secretaris burgemeester