Regeling vervallen per 01-01-2014

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Geldend van 19-01-2006 t/m 31-12-2013 met terugwerkende kracht vanaf 15-11-2005

Intitulé

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluiten:

vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet:

  • Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek {(Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555)};

  • b.

    het besluit:

  • Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160, als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand:

  • een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

  • een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis:

  • alle huizen die bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan ambtenaren in dienst van de gemeente benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 4.

    Het college kan (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand vrijstellen van huwelijken en partnerschapregistraties.

Artikel 3. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, die de leeftijd van zeventig jaar heeft bereikt, wordt met ingang van 1 januari van het jaar, volgend op dat waarin de bedoelde leeftijd is bereikt, ontslagen.

Artikel 4. Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voorzover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    Een verzoek om aanwijzing van een locatie als gemeentehuis kan schriftelijk worden gedaan door de partners die een huwelijk wensen te sluiten of een partnerschap willen laten registreren.

  • 4.

    De aanwijzing is alleen van toepassing voor de in het aanwijzingsbesluit genoemde huwelijk /registratie, locatie en datum.

  • 5.

    Voorafgaande aan een in lid 3 bedoeld verzoek dient de huwelijks- of partnerschapsaangifte te hebben plaatsgevonden.

  • 6.

    Bij het verzoek, bedoeld onder 3, dient tevens een toestemmingsverklaring van de eigenaar/gebruiker van de betreffende locatie te worden overgelegd.

  • 7.

    Een locatie dient, om als gemeentehuis te worden aangewezen, aan de volgende voorwaarden te voldoen:

    • a.

      er moet sprake zijn van een gebouw, dat doorgaans niet gebruikt wordt voor erediensten;

    • b.

      de locatie en de ruimte in de locatie moet passend en voor ieder toegankelijk zijn, zulks ter beoordeling aan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      de locatie moet zijn voorzien van algemene faciliteiten zoals een toiletvoorziening en een aparte ruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • d.

      de algemene (brand)veiligheidsvoorschriften dienen in acht te worden genomen.

Artikel 5. Leiding van de dienst

De teamleider van het team burgerzaken en belastingen is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag van 09.00 - 12.00 uur en van 13.00 - 17.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties in Huize Ter Marse en op locatie op maandag tot en met zaterdag van 10.30 - 18.00 uur;

    • c.

      het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend op maandag tot en met woensdag van 09.00 - 16.00 uur, op donderdag van 09.00 - 20.00 uur en op vrijdag van 09.00 - 12.00 uur.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangegeven of op zaterdag vóór Pasen kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op door de teamleider burgerzaken en belastingen te bepalen uren.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7. Gelegenheid tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie, omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie en omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk.

Er wordt iedere woensdag om 9.30 uur en 10.00 uur gelegenheid gegeven voor een kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie en omzetting van een huwelijk of partnerschapsregistratie. Uitzondering hierop zijn de dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand gesloten is overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Stadskanaal 2005.

  • 2.

    Het treedt in werking op 15 november 2005, met intrekking van het Reglement van 1 januari 2005.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 15 november 2005 [De hier genoemde datum van 15 november 2005 is onjuist en moet 16 november 2005 zijn.]
Burgemeester en wethouders
K.J. Havinga J.J. Stavast
secretaris burgemeester